Tesoro avtäcker tangentbordet Gram med mekaniska brytare i lågprofil

Permalänk
Melding Plague

Tesoro avtäcker tangentbordet Gram med mekaniska brytare i lågprofil

Taiwanesiska Tesoro ger sig in i marknaden på allvar med nya tangentbordet Gram, som har ett avskalat utseende och mekaniska brytare med lågprofilstangenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Dyrt.
Tesoros minst fula tangentbord hittills.

Permalänk

Jaa, det är fortfarande lite väl tjockt, men jag har efterfrågat ett lågrprofil tangentbord med mekaniska brytare i flera år nu. Gillar mekaniska men samtidigt föredrar jag dom klasiska Logitech Ultra flat tangetborden. Men som sagt, detta ser inte ut att vara riktigt så platt. Hoppas Cherry hakar på dock, och gör riktigt låga brytare nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Håller med, det vita måste nog tillhöra de fulaste på marknaden.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

otroligt dyrt, men det vita tangentbordet var riktigt snyggt imo

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Om det kommer en TKL variant kanske man kan ge det en chans

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

otroligt dyrt, men det vita tangentbordet var riktigt snyggt imo

Håller med om att det såg trevligt ut, men gillar inte när det är så flashiga typsnitt på tangenterna.

Fler vita brädor åt folket!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

När mekaniska tangentbord blir trådlösa - då först börjar jag jubla!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
99:e percentilen

Man behöver verkligen prova varje typ av brytare för att kunna veta vad man tycker om den, så jag ser fram emot möjligheten att känna på Gram IRL. Nyfiken på skillnaden mot vanliga saxbrytare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fisk också vad dyrt. Borde dessutom vart silent knappar tycker jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Gillar utseendet och det är säkert bra, men jag betalade 349 kr för mitt mekaniska på rea. Skulle aldrig köpa ett tangentbord för så här mycket, köper hellre snus.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hade jag inte just köpt ett Cherry MX-Board 3.0 så tror jag att jag hade testat ett sånt här. Lite mindre plastighet och möjlighet till bakgrundsbelysning är ju faktiskt det enda jag skulle vilja ha utöver vad jag har nu.

Permalänk
Snusfri

Det vita var riktigt snyggt.
Får testa det när det dyker upp i sommar och se om det är trevligare än mitt Ducky Shine 2 MX Brown.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Håller med om att det såg trevligt ut, men gillar inte när det är så flashiga typsnitt på tangenterna.

Fler vita brädor åt folket!

Spelar väl ingen roll hur typsnittet är? Man kollar ju mest på skärmen och inte på tangentbordet ändå.
Så länge det är standard storlek/layout på tangentbordet så är jag nöjd!

Håller med om att vit var trevligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser väldigt "damigt" ut.
Ingen välvuxen MAN kan väl ens komma på tanken att fingra på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ser väldigt "damigt" ut.
Ingen välvuxen MAN kan väl ens komma på tanken att fingra på detta?

Definieras man av sitt tangentbord är man nog inte MAN.

Tycker det är kul och intressant att Kalih börjar producera allt fler unika varianter av brytare (som dock helt klart håller kvar i Cherry MX stilen). Cherry själva verkar inte vara så intresserade av att innovera på den marknaden.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Det finns det redan, bara söka "wireless mechanical keyboard" så hittar du många Dock är de inte så "fina" som mekaniska tangentbord enligt mig.

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNnalol:

@YamahaDGX630: Det finns det redan, bara söka "wireless mechanical keyboard" så hittar du många Dock är de inte så "fina" som mekaniska tangentbord enligt mig.

Jo, jag vet att det finns lite suspekta produkter ute lite här och var, dock inget som verkar vara etablerat i norden

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Man

Skrivet av xyllian:

Definieras man av sitt tangentbord är man nog inte MAN.

Nä inte om man är ute i skogen hela dagarna och hugger ved...

Permalänk
Medlem

Lågprofil... ett steg i rätt riktning:

1. Lågprofil - check
2. MX Silent eller motsvarande tysta brytare
3. DSA keycap profil (dvs platt övre yta/lägre knapp/större area på övre ytan)
4. Nordisk layout med stora Enter knappen
(allt detta kombinerat)

Då först övergår jag till mekaniskt, kosta va det kostar vill (tar väl 10 år till antar jag...)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Lågprofil... ett steg i rätt riktning:

1. Lågprofil - check
2. MX Silent eller motsvarande tysta brytare
3. DSA keycap profil (dvs platt övre yta/lägre knapp/större area på övre ytan)
4. Nordisk layout med stora Enter knappen
(allt detta kombinerat)

Då först övergår jag till mekaniskt, kosta va det kostar vill (tar väl 10 år till antar jag...)

4. Nordisk layout med stora Enter knappen - check
Den kommer ju i Nordisk layout när den säljs i Sverige tror det är ganska sällan en tillverkare använder sig utav Nordisk layout när de fotar produkten, se här t.ex: http://www.corsair.com/se-fi/k65-rgb-rapidfire-compact-mechan...

Permalänk
Medlem

Önskar att de endast sålde keycapsen

Permalänk
Avstängd

är de samma brytar men de har gjort själva tangentenmindre? Är de inte samma tryckdistans då`?

Permalänk
Medlem

Ständiga strömmar av intressanta tangentbord, men när ska dom fatta att dem flesta som söker tangentbord av den här typen vill ha 10-keyless?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Näe egentligen inte, men det är bara en sak som stör mig. Gillar det rena och enkla

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Ständiga strömmar av intressanta tangentbord, men när ska dom fatta att dem flesta som söker tangentbord av den här typen vill ha 10-keyless?

Men är inte de flesta tangentbord av "den här typen" TKL då? Tycker tvärtom det är kul att det kommer något för de som inte föredrar TKL. Jag är nämligen väldigt nöjd med mitt NovaTouch TKL på alla punkter utom att det är ett TKL.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

> Avskalad design
> Kailh
> 1400kr

För bara 700-800kr finns redan hyfsade mekaniska med äkta Cherry-switchar och när man går upp till den här prisklassen så får man RGB-modeller och även Ducky-modeller... Så varför så dyrt när de använder billiga kina-switchar????

Annars så märks det att de verkligen försöker en mer stilren design istället för det fula kantiga "gaming"-utseendet.

Nu om Cherry kunde sluta med sluss dessa exklusivitetsdeals med Corsair (som bara haft problem med att leverera i god tid) och fler seriösa switchtillverkare kunde komma fram (t.ex Gateron) med switchar som inte är exklusivt för bara ett märke...

Permalänk

Den vita vill jag ha!

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Håller med om att mekaniska är för höga, jag har riktigt svårt att vänja mig vid att skriva på mitt G710+ som jag köpte på rea för 599Kr, jag kom närmast från ett Lenovo office tangentbord(sånt som följer med Lonovos kontorsburkar på företag). Lenovot var ergonomiskt riktigt bekvämt, det enda jag tycker jag fått som är avgjort bättre är bakgrundsbelysning och Logitechs fina volymkontroll i form av en gummiklädd rulle

Som sagt, plattare mekaniska tangentbord ftw!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Men är inte de flesta tangentbord av "den här typen" TKL då? Tycker tvärtom det är kul att det kommer något för de som inte föredrar TKL. Jag är nämligen väldigt nöjd med mitt NovaTouch TKL på alla punkter utom att det är ett TKL.

Då verkar vi ha uppfattat det hela helt olika, men kolla upp hur många "mainstream" tangentbord som säljs på t.ex inet som är TKL med belysning?

Jag skulle gärna köpa ett tangentbord från någon av dem stora då jag varken har tid eller intresse att beställa byggsatser från diverse sajter, bara ett enkelt TKL med belysning med fina cherry-brytare, det behöver inte ha RGB.
Om du hittar eller vet av ett sådant så säg till, jag kan då inte hitta något..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”