Windows 7 pro produktnyckel Och windows 10 pro ren några frågor hjälp.

Permalänk

Windows 7 pro produktnyckel Och windows 10 pro ren några frågor hjälp.

Lång historia ska försöka fatta mig kort.Men det är flera frågor här.Snälla läs.

Har precis köpt en ny lenevo 50-80 med windows 7 pro förinstallerat.128 GB SSD (Netonet)
105 GB användbart. och när dator kom var det 80 GB använt.

Gjorde då en windows 7 pro uppdate efter sina uppstarter och allt var uppdaterat
så var det 63 GB kvar.Stängde av datorn.
Startade datorn igen efter en stund kollade hur mycket det var kvar igen. Hör och häpna
då var det bara 42.3 GB kvar.

Jag tänkte okej jag ska ändå testa windows 10 pro först ett par dagar
föra att senare gå tillbaka till Win 7 pro ren installation igen.

Klickade på windows 10 flaggan installerade.
Blev då win 10 pro aktiverat och klart.
Funkar perfekt.

Nu ville ju jag naturligtvis passa på att göra en installations skiva för ren install.
Laddade ner MediaCreationTool startade och valde att göra media för annan dator och skulle då välja vilket
windows 10. Där stog bara windows 10 som alternativ bockade ur rutan under fick då alternativet Windows 10 N också
vilket ja inte ska ha. Har ju sett på internet på flera ställen att man ska kunna välja 10 pro.

Ringde till Microsoft och han var lite konfunderad först sen sa han att han (trodde) att väljer jag Windows 10
så skulle pro versionen ligga med också..Brände en sådan skiva i alla fall. Beställt ett usb för att göra en där med.

Stämmer detta ligger pro med ?????????????

Nu till nästa problem vill ju göra en ren installation av win 7 pro för jag vill ha det ett tag till.
Skulle då ladda ner det från microsoft men den ville ju ha produktnyckel naturligtvis.

Så trodde det skulle stå under datorn som förr men icke. Har kollat överallt under över sidan innanför batteri
finns inte en tillstymmelse till produkt nyckel. Har äv lusläst alla infoblad som kom med dator,och
kollat kartongens insida utsida det står lite info på utsidan men ingen produkt nyckel.

Så jag ringde Lenovo och sa att jag hittar inte min produktnyckel. Sa vilken modell win 7 pro etc.

Efter några min sa han den är inbränd i bios nej sa jag jo sa han okej tänkte jag är nåt nytt nu då.
Ock sen sa han att du kan ju göra en recovery.. Men jag vill ju inte det ren installation sa jag igen.

Då frågade jag han hur ska jag då kunna ladda ner och installera Win 7 pro installation.
Då sa han att att han skulle maila en länk där jag kunde få köpa det för billig peng.

Jag blev förbannad som grr..Kontaktade Microsoft efter detta och sa detta till han. Han sade till mig att
inga Windows 7 pro läggs i Bios. Och sade också till mig att lenovo är skyldiga att ta fram en eller tala
om var produktnyckeln finns.

Ringde då Lenovo igen förklarade vad microsoft sagt.
Samt att jag har letat överallt nyckeln finns inte
Han tog namn adress osv så jag fick ett kundnummer.
Sedan att det var en 50-80 serie nr inget mer.

Då sa han att skulle ringa och maila mig senare på dagen. Ingen ringde
men det kom en mail.

Tack för att du kontaktat Lenovo.

Angående vårt samtal tidigare.
Vi har ingen produktnyckel för Windows 7 här.
Du kan eventuellt se den inne i Windows på datorn eller på lådan som datorn kom i.

Trevlig helg!

Med Vänliga Hälsningar / Kind Regards,
Lars
Lenovos kundsupport
problem solved

Ja visst säkert löst.inne i windows där står ju bara Id:Nr

Jag pratade med en robin.inte Lars.

Så hur i katten ska jag gå tillväga nu????? Tycker att man bli bedrövligt behandlad.

Tacksam för hjälp

Det med att hårdisken krymper är inte så jätte viktig kan jag lösa sen..

Permalänk
Avstängd

magic jelly bean KeyFinder
tar fram koden direkt i windows

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

Lång historia ska försöka fatta mig kort.Men det är flera frågor här.Snälla läs.

Har precis köpt en ny lenevo 50-80 med windows 7 pro förinstallerat.128 GB SSD (Netonet)
105 GB användbart. och när dator kom var det 80 GB använt.

Gjorde då en windows 7 pro uppdate efter sina uppstarter och allt var uppdaterat
så var det 63 GB kvar.Stängde av datorn.
Startade datorn igen efter en stund kollade hur mycket det var kvar igen. Hör och häpna
då var det bara 42.3 GB kvar.

Jag tänkte okej jag ska ändå testa windows 10 pro först ett par dagar
föra att senare gå tillbaka till Win 7 pro ren installation igen.

Klickade på windows 10 flaggan installerade.
Blev då win 10 pro aktiverat och klart.
Funkar perfekt.

Nu ville ju jag naturligtvis passa på att göra en installations skiva för ren install.
Laddade ner MediaCreationTool startade och valde att göra media för annan dator och skulle då välja vilket
windows 10. Där stog bara windows 10 som alternativ bockade ur rutan under fick då alternativet Windows 10 N också
vilket ja inte ska ha. Har ju sett på internet på flera ställen att man ska kunna välja 10 pro.

Ringde till Microsoft och han var lite konfunderad först sen sa han att han (trodde) att väljer jag Windows 10
så skulle pro versionen ligga med också..Brände en sådan skiva i alla fall. Beställt ett usb för att göra en där med.

Stämmer detta ligger pro med ?????????????

Nu till nästa problem vill ju göra en ren installation av win 7 pro för jag vill ha det ett tag till.
Skulle då ladda ner det från microsoft men den ville ju ha produktnyckel naturligtvis.

Så trodde det skulle stå under datorn som förr men icke. Har kollat överallt under över sidan innanför batteri
finns inte en tillstymmelse till produkt nyckel. Har äv lusläst alla infoblad som kom med dator,och
kollat kartongens insida utsida det står lite info på utsidan men ingen produkt nyckel.

Så jag ringde Lenovo och sa att jag hittar inte min produktnyckel. Sa vilken modell win 7 pro etc.

Efter några min sa han den är inbränd i bios nej sa jag jo sa han okej tänkte jag är nåt nytt nu då.
Ock sen sa han att du kan ju göra en recovery.. Men jag vill ju inte det ren installation sa jag igen.

Då frågade jag han hur ska jag då kunna ladda ner och installera Win 7 pro installation.
Då sa han att att han skulle maila en länk där jag kunde få köpa det för billig peng.

Jag blev förbannad som grr..Kontaktade Microsoft efter detta och sa detta till han. Han sade till mig att
inga Windows 7 pro läggs i Bios. Och sade också till mig att lenovo är skyldiga att ta fram en eller tala
om var produktnyckeln finns.

Ringde då Lenovo igen förklarade vad microsoft sagt.
Samt att jag har letat överallt nyckeln finns inte
Han tog namn adress osv så jag fick ett kundnummer.
Sedan att det var en 50-80 serie nr inget mer.

Då sa han att skulle ringa och maila mig senare på dagen. Ingen ringde
men det kom en mail.

Tack för att du kontaktat Lenovo.

Angående vårt samtal tidigare.
Vi har ingen produktnyckel för Windows 7 här.
Du kan eventuellt se den inne i Windows på datorn eller på lådan som datorn kom i.

Trevlig helg!

Med Vänliga Hälsningar / Kind Regards,
Lars
Lenovos kundsupport
problem solved

Ja visst säkert löst.inne i windows där står ju bara Id:Nr

Jag pratade med en robin.inte Lars.

Så hur i katten ska jag gå tillväga nu????? Tycker att man bli bedrövligt behandlad.

Tacksam för hjälp

Det med att hårdisken krymper är inte så jätte viktig kan jag lösa sen..

Första felet är att du köpte en Lenovo-dator. Det gjorde jag en gång och sedan undviker jag Lenovo som pesten. Jag skulle dock kollat med NetOnNet först för att se om de har numret. Kan de inte hjälpa dig med det skulle du ju kunna begära att få lämna tillbaka datorn (och välja en icke-lenovo). Som Microsoft sa ska produktnyckeln vara med och kan NetOnNet inte hjälpa att få fram den borde det vara skäl att få lämna tillbaka datorn - tycker jag .

Angående minnessituationen. För de första är en SSD på 128Gb till icke-mobil enhet att anse som för lite i alla sammanhang. Det finns massa saker som kan ta upp onödigt diskutrymme. Googla hårddisk-/minnesoptimering för att få tips om att hålla rent på datorn.

Permalänk
Medlem

Vill du ha in windows 10 eller 7? Windows 10 är det bara att köra skivan och så löser det sig. Är din licens för pro kommer det bli pro, om det är home kommer det bli home. Oavsett vad det står på skivan.

Vill du ha in 7 igen är det med hjälp av återställningspartitionen eller en skiva från Lenovo.

Lite irriterande om man sitter med en Windows 10 pro-nyckel i handen och ska installera pro på en dator som kom med Windows 10 home. Men när man googlat en del finner man att man får installera home först och sedan byta till en viss generisk nyckel, och till sist byta till den man köpt löst.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vill du ha in windows 10 eller 7? Windows 10 är det bara att köra skivan och så löser det sig. Är din licens för pro kommer det bli pro, om det är home kommer det bli home. Oavsett vad det står på skivan.

Vill du ha in 7 igen är det med hjälp av återställningspartitionen eller en skiva från Lenovo.

Lite irriterande om man sitter med en Windows 10 pro-nyckel i handen och ska installera pro på en dator som kom med Windows 10 home. Men när man googlat en del finner man att man får installera home först och sedan byta till en viss generisk nyckel, och till sist byta till den man köpt löst.

Varför jag la in windows 10 pro var för att har man testat det en gång kan man lägga in när man vill sen om nåt år kanske.
Jag hade tänkt att gå till windows 7 pro igen. Men vill ju då ha en ren installation inte använda återställningspartitionen som
är full med onödigt bös. Det är ju därför jag måste ha produktnyckeln för att ladda ner win 7 från microsoft.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Första felet är att du köpte en Lenovo-dator. Det gjorde jag en gång och sedan undviker jag Lenovo som pesten. Jag skulle dock kollat med NetOnNet först för att se om de har numret. Kan de inte hjälpa dig med det skulle du ju kunna begära att få lämna tillbaka datorn (och välja en icke-lenovo). Som Microsoft sa ska produktnyckeln vara med och kan NetOnNet inte hjälpa att få fram den borde det vara skäl att få lämna tillbaka datorn - tycker jag .

Angående minnessituationen. För de första är en SSD på 128Gb till icke-mobil enhet att anse som för lite i alla sammanhang. Det finns massa saker som kan ta upp onödigt diskutrymme. Googla hårddisk-/minnesoptimering för att få tips om att hålla rent på datorn.

Ska kolla med netonet
har väl 30 dagars ångerrätt antar jag men jag gillar datorn.
Den är bara för surf inget annat..
Så att hårdisken är liten spelar egentligen ingen roll blev bara så konfunderad att
operativsystemet tog sådan jäkla plats..
Ska kolla vad som tar plats sen när jag gått tillbaka till 7:an

Sen begriper jag inte varför dom inte skickar men en nyckel det är ju ofattbart.

Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av astr84:

magic jelly bean KeyFinder
tar fram koden direkt i windows

Jag kollade in det programmet.
Men jag måste väl gå tillbaka till win 7 pro först
har ju win 10 inne nu.

Tack för hjälpen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DataGnutten:

Varför jag la in windows 10 pro var för att har man testat det en gång kan man lägga in när man vill sen om nåt år kanske.
Jag hade tänkt att gå till windows 7 pro igen. Men vill ju då ha en ren installation inte använda återställningspartitionen som
är full med onödigt bös. Det är ju därför jag måste ha produktnyckeln för att ladda ner win 7 från microsoft.

Tack för hjälpen.

Återställ då mha partitionen/skivan, spara aktiveringsinfo (Nyckel, certifikat) och ominstallera.

Edit:
Det är f.ö inte samma produktnyckel du ska ha på datorn, kvittot eller i datorlådan. Du kan inom x antal dagar återställa till W7.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Återställ då mha partitionen/skivan, spara aktiveringsinfo (Nyckel, certifikat) och ominstallera.

Edit:
Det är f.ö inte samma produktnyckel du ska ha på datorn, kvittot eller i datorlådan. Du kan inom x antal dagar återställa till W7.

Hänger inte riktigt med här windows 10 pro är nu aktiverat så det kan jag installera sen igen när jag vill.

Gå tillbaka till win 7 pro har jag 30 dagar på mig att göra..

Vad betyder mha partitionen. har en dold partition där recovery windows ska ligga . skiva har jag inte..
Och hur när var ska jag spara aktiveringsinfo när jag gör en recovery eller återställer från win 10
när fick datorn så var windows 7 pro redan aktiverat innan jag ens gick ut på nätet.

Och hur menar du att att det är inte samma produktnyckel jag ska använda
som jag just nu inte ens hittar på datorn eller någon annanstans inte ska användas till win 7 pro????
Jag letar ju efter win 7 pro nyckeln.så jag göra en ren installation.

Kan du förklara lite enklare så är du snäll.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Sedan Windows 8:a släpptes finns inga produktnycklar på datorerna. Möjligtvis på de som komplett, inet eller liknande installerar men inte från andra tillverkare. Det krävs att man kör med deras skiva vid installation, drygt och krångligt - JA.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DataGnutten:

Hänger inte riktigt med här windows 10 pro är nu aktiverat så det kan jag installera sen igen när jag vill.

Gå tillbaka till win 7 pro har jag 30 dagar på mig att göra..

Vad betyder mha partitionen. har en dold partition där recovery windows ska ligga . skiva har jag inte..
Och hur när var ska jag spara aktiveringsinfo när jag gör en recovery eller återställer från win 10
när fick datorn så var windows 7 pro redan aktiverat innan jag ens gick ut på nätet.

Och hur menar du att att det är inte samma produktnyckel jag ska använda
som jag just nu inte ens hittar på datorn eller någon annanstans inte ska användas till win 7 pro????
Jag letar ju efter win 7 pro nyckeln.så jag göra en ren installation.

Kan du förklara lite enklare så är du snäll.

Tack för hjälpen

Märkesdatorer är föraktiverade, detta via info i BIOS, nyckel och certifikat (*.xrm-ms). Allt kallas OEM:SLP.
Den kan man säkerhetskopiera. Nyckeln du får klistrad på datorn är den som du "skall" använda vid ominstallation.

Har du en gång installerat och aktiverat W10 på den (via gratisuppgradering som du gjort) har den alltid ett OK W10.
Om du väljer att återställa datorn mha återställningspartitionen får du W7 och den aktiveringen igen.
Säkerhetskopiera den och ominstallera, återställ aktivering. Likadant om du går tillbaka till W7 mha återställningsmöjlighet i W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

Det är ju därför jag måste ha produktnyckeln för att ladda ner win 7 från microsoft.

Tack för hjälpen.

Microsoft godkänner inte produktnycklar för Windows 7 OEM för märkesdatorer på den webbsida där man kan hämta Windows 7.

Permalänk
Avstängd

@DataGnutten: Är win 10 nyckeln du ser där, och är även den du ska använda vid installationen

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

@DataGnutten: Är du medveten om att det är du själv som slarvat bort din licensnyckel?

Varför kollade du inte upp hur man skulle göra i förväg? Var det inte uppenbart att det inte fanns någon licensnyckel på datorn? Att hårddiskutrymmet minskar är inget konstigt, det finns dock inbyggda verktyg i Windows för att rensa bort installationsfiler och gamla windowsversioner som inte längre används.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Media Creation Tool har både HOME och PRO på sig på de USB-stickor man skapar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@DataGnutten: Är du medveten om att det är du själv som slarvat bort din licensnyckel?

Varför kollade du inte upp hur man skulle göra i förväg? Var det inte uppenbart att det inte fanns någon licensnyckel på datorn? Att hårddiskutrymmet minskar är inget konstigt, det finns dock inbyggda verktyg i Windows för att rensa bort installationsfiler och gamla windowsversioner som inte längre används.

Hur skulle det vara uppenbart att det inte fanns någon licensnyckel till windows 7 pro.
Har inte köpt ny dator på länge och trodde det fanns lapp under dator eller på
lådan. Som microsoft sa när jag ringde dom i torsdags att det ska finnas.
Dom bad mig ringa Lenovo och vilket jag gjort..

Tack ändå.

Hur kan jag själv slarvat bort min licensnyckel när det är uppenbart att den inte finns ??

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Sedan Windows 8:a släpptes finns inga produktnycklar på datorerna. Möjligtvis på de som komplett, inet eller liknande installerar men inte från andra tillverkare. Det krävs att man kör med deras skiva vid installation, drygt och krångligt - JA.

Okej visste inte detta.

Tack.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Media Creation Tool har både HOME och PRO på sig på de USB-stickor man skapar.

Okej bra att veta .

Tack.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Microsoft godkänner inte produktnycklar för Windows 7 OEM för märkesdatorer på den webbsida där man kan hämta Windows 7.

Jaha okej då är det ju kört ändå.

Får väl gå tillbaka och använda den som den är då och inte göra en ren installation.
Och vara nöjd då.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Skrivet av DataGnutten:

Hur skulle det vara uppenbart att det inte fanns någon licensnyckel till windows 7 pro.
lådan. Som microsoft sa när jag ringde dom i torsdags att det ska finnas.

Tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

lådan.

Du trodde det ja. Nu har du ju lärt dig att man får ta och kolla det innan man tänker installera om.

Du skriver argt om att det är någon annans fel, vilket det inte är.

Skrivet av DataGnutten:

Som microsoft sa när jag ringde dom i torsdags att det ska finnas.

Jag vet inte vem du fick prata med, men det är inte någon standard att det finns en kod på utsidan. Det är precis lika vanligt att antingen kunden är skyldig att själv göra ett recovery-media, alternativt köpa ett sådant från tillverkaren.

Varför kör du inte Windows 10 bara?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Du trodde det ja. Nu har du ju lärt dig att man får ta och kolla det innan man tänker installera om.

Du skriver argt om att det är någon annans fel, vilket det inte är.
Jag vet inte vem du fick prata med, men det är inte någon standard att det finns en kod på utsidan. Det är precis lika vanligt att antingen kunden är skyldig att själv göra ett recovery-media, alternativt köpa ett sådant från tillverkaren.

Varför kör du inte Windows 10 bara?

Jag är inte ett dugg arg blev bara irriterad då microsoft sa att det skulle vara med.

Men nu är det ju klargjort.

Så problemet är ju löst.

Tack

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kom datorn med W8 eller senare är den inbäddad i UEFI. Kom den med W7 eller tidigare är det en klisterlapp som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

Får väl gå tillbaka och använda den som den är då och inte göra en ren installation.
Och vara nöjd då.

Tack för hjälpen.

Har man uppgraderat från en aktiverad W7 till aktiverad W10 och gör en ren installation kan man hoppa över steget där man anger licensnyckel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

Och vara nöjd då.

Tack för hjälpen.

Eller, så går du tillbaka till den befintliga, gräver ut nyckeln med hjälp av verktyget du fick tidigare, provar nyckeln du fick fram på Microsofts sida, annars får du tanka Windows 7 installationen med hjälp av någon annan dators nyckel, och använda din egen vid installationen. För din egen skull bör du testa din nyckel i en virtuell miljö innan du installerar, så att du vet att nyckeln godtas under installationen, annars finns det risk att systemet blir stående utan boot-möjlighet, och inget OS tillgängligt.
Mindre kul.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För din egen skull bör du testa din nyckel i en virtuell miljö innan du installerar, så att du vet att nyckeln godtas under installationen, annars finns det risk att systemet blir stående utan boot-möjlighet, och inget OS tillgängligt.
Mindre kul.

Om den är uppgraderad med Windows 10 en gång, och har varit uppkopplad mot Internet så att Windows blivit aktiverat, så är det inget problem att installera om utan nyckel. Precis som Dr Mabuse skriver så är det bara att hoppa över steget om att ange licensnyckel under installationen om datorn en gång varit aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om den är uppgraderad med Windows 10 en gång, och har varit uppkopplad mot Internet så att Windows blivit aktiverat, så är det inget problem att installera om utan nyckel. Precis som Dr Mabuse skriver så är det bara att hoppa över steget om att ange licensnyckel under installationen om datorn en gång varit aktiverad.

Fast nu var det Windows 7 han ville installera, och då kan det vara bra att ha testat av så att nyckeln fungerar med skivan han lånat / tankat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Finns ett väldigt bra knep för just detta.
Inne i windows 10 så kan du gå in i inställningarna och återställa tillbaka till tidigare operativsystem. Sen när du är tillbaka i sjuan, så kan du ta reda på nyckeln, finns flera bra program, jellybean är väl det vanligaste, det kan man googla på (har inte koll på rak arm)

Men det absolut finaste i kråksången, om du väljer att du vill gå tillbaka till windows 10 någon gång, då har microsoft redan sett din uppgradering du har gjort, och om du har en internet anslutning, så aktiveras den automatiskt åt dig.

Angående att hårddisken krymper så gissar jag på att det är alla uppdateringar som har kommit till sjuan, dom blir ohyggligt många och väldigt stora.

Skicka gärna ett PM om du har fler frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu var det Windows 7 han ville installera, och då kan det vara bra att ha testat av så att nyckeln fungerar med skivan han lånat / tankat.
B!

Han ville även göra en W10 installation, därav våra svar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kom datorn med W8 eller senare är den inbäddad i UEFI. Kom den med W7 eller tidigare är det en klisterlapp som gäller.

Datorn kom med Windows 7 Pro

Gäller Klisterlapp ändå nu då.

Tack för svaret