Windows 7 pro produktnyckel Och windows 10 pro ren några frågor hjälp.
Lång historia ska försöka fatta mig kort.Men det är flera frågor här.Snälla läs.
Har precis köpt en ny lenevo 50-80 med windows 7 pro förinstallerat.128 GB SSD (Netonet)
105 GB användbart. och när dator kom var det 80 GB använt.
Gjorde då en windows 7 pro uppdate efter sina uppstarter och allt var uppdaterat
så var det 63 GB kvar.Stängde av datorn.
Startade datorn igen efter en stund kollade hur mycket det var kvar igen. Hör och häpna
då var det bara 42.3 GB kvar.
Jag tänkte okej jag ska ändå testa windows 10 pro först ett par dagar
föra att senare gå tillbaka till Win 7 pro ren installation igen.
Klickade på windows 10 flaggan installerade.
Blev då win 10 pro aktiverat och klart.
Funkar perfekt.
Nu ville ju jag naturligtvis passa på att göra en installations skiva för ren install.
Laddade ner MediaCreationTool startade och valde att göra media för annan dator och skulle då välja vilket
windows 10. Där stog bara windows 10 som alternativ bockade ur rutan under fick då alternativet Windows 10 N också
vilket ja inte ska ha. Har ju sett på internet på flera ställen att man ska kunna välja 10 pro.
Ringde till Microsoft och han var lite konfunderad först sen sa han att han (trodde) att väljer jag Windows 10
så skulle pro versionen ligga med också..Brände en sådan skiva i alla fall. Beställt ett usb för att göra en där med.
Stämmer detta ligger pro med ?????????????
Nu till nästa problem vill ju göra en ren installation av win 7 pro för jag vill ha det ett tag till.
Skulle då ladda ner det från microsoft men den ville ju ha produktnyckel naturligtvis.
Så trodde det skulle stå under datorn som förr men icke. Har kollat överallt under över sidan innanför batteri
finns inte en tillstymmelse till produkt nyckel. Har äv lusläst alla infoblad som kom med dator,och
kollat kartongens insida utsida det står lite info på utsidan men ingen produkt nyckel.
Så jag ringde Lenovo och sa att jag hittar inte min produktnyckel. Sa vilken modell win 7 pro etc.
Efter några min sa han den är inbränd i bios nej sa jag jo sa han okej tänkte jag är nåt nytt nu då.
Ock sen sa han att du kan ju göra en recovery.. Men jag vill ju inte det ren installation sa jag igen.
Då frågade jag han hur ska jag då kunna ladda ner och installera Win 7 pro installation.
Då sa han att att han skulle maila en länk där jag kunde få köpa det för billig peng.
Jag blev förbannad som grr..Kontaktade Microsoft efter detta och sa detta till han. Han sade till mig att
inga Windows 7 pro läggs i Bios. Och sade också till mig att lenovo är skyldiga att ta fram en eller tala
om var produktnyckeln finns.
Ringde då Lenovo igen förklarade vad microsoft sagt.
Samt att jag har letat överallt nyckeln finns inte
Han tog namn adress osv så jag fick ett kundnummer.
Sedan att det var en 50-80 serie nr inget mer.
Då sa han att skulle ringa och maila mig senare på dagen. Ingen ringde
men det kom en mail.
Tack för att du kontaktat Lenovo.
Angående vårt samtal tidigare.
Vi har ingen produktnyckel för Windows 7 här.
Du kan eventuellt se den inne i Windows på datorn eller på lådan som datorn kom i.
Trevlig helg!
Med Vänliga Hälsningar / Kind Regards,
Lars
Lenovos kundsupport
problem solved
Ja visst säkert löst.inne i windows där står ju bara Id:Nr
Jag pratade med en robin.inte Lars.
Så hur i katten ska jag gå tillväga nu????? Tycker att man bli bedrövligt behandlad.
Tacksam för hjälp
Det med att hårdisken krymper är inte så jätte viktig kan jag lösa sen..