Köpråd BMW 3-serie, Nya Audi A3 eller Jaguar XE

Permalänk
Medlem

Köpråd BMW 3-serie, Nya Audi A3 eller Jaguar XE

Hejsi,

Jag kör idag mitt privata fordon i tjänsten, men har nu börjat kika på att gå över till tjänstebil och söker därför lite köpråd!

De bilar jag har kikat lite extra på är alltså BMW 3-serie 320d (190hk), Nya Audi A3 Sedan (180hk) och Jaguar XE R-Sport (180hk). Letar ej efter Quattro eller motsvarande så det är bak eller framhjulsdrift som gäller. Automatväxlad med paddlar. Diesel. Ljudpaket. Tonade rutor. Snygga fälgar, 18" eller ev. 19".

Är ute efter en sportig bil som man kan glida med under veckorna och ha lite kul med på helgerna, min budget är ungefär 350k. Vi har ett ramavtal som ger ca. 10-12% rabatt på nybilspris hos de flesta bilhandlarna.

Har provkört BMW:n och Audin och jag kunde hitta saker jag gillade hos båda bilarna. Jaguaren har jag inte testat men har kikat på lite youtube-reviews och där talar de väldigt gott om bilen, dock vet jag inte om britterna är allt för partiska i deras bedömning.

Men nu letar jag efter något som skulle kunna göra mitt val lite lättare, någon som har något?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@Dallen:

Kul!

Jag har idag en 320d touring automat med m-sport och har varit sjukt nöjd med den. Men det är dyrt med extrautrusning på i princip alla bmw.

BMW 320d från 299.000 kr
+ Automat för 9.900 kr
+ BMW xDrive för 9.900 kr
+ Lite övrigt lull för 30k så har du en fin bil (vet att dem har m-paket för 29" just nu till 5-serien, värt att kolla upp)

A4 Sedan Proline Edition 2.0 TDI 190hk
quattro S tronic Sport för 331 000 kr
+ lite lull för 20"

Mest värd just nu är väl dock bmw 5-serien ex:
BMW 520d xDrive för 352.000 kr

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Avstängd

lexus is 300h finns som alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

lexus is 300h finns som alternativ

Den är riktigt nice, men för mig är det är något speciellt med tyska bilar.. Men lexusen uppfyller ju garanterat dina kriterier, samt att förmånsvärdet är riktigt lågt på deras hybrider.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

lexus is 300h finns som alternativ

Tack, men föll mig inte alls i smaken

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hejsi,

Jag kör idag mitt privata fordon i tjänsten, men har nu börjat kika på att gå över till tjänstebil och söker därför lite köpråd!

De bilar jag har kikat lite extra på är alltså BMW 3-serie 320d (190hk), Nya Audi A3 Sedan (180hk) och Jaguar XE R-Sport (180hk). Letar ej efter Quattro eller motsvarande så det är bak eller framhjulsdrift som gäller. Automatväxlad med paddlar. Diesel. Ljudpaket. Tonade rutor. Snygga fälgar, 18" eller ev. 19".

Är ute efter en sportig bil som man kan glida med under veckorna och ha lite kul med på helgerna, min budget är ungefär 350k. Vi har ett ramavtal som ger ca. 10-12% rabatt på nybilspris hos de flesta bilhandlarna.

Har provkört BMW:n och Audin och jag kunde hitta saker jag gillade hos båda bilarna. Jaguaren har jag inte testat men har kikat på lite youtube-reviews och där talar de väldigt gott om bilen, dock vet jag inte om britterna är allt för partiska i deras bedömning.

Men nu letar jag efter något som skulle kunna göra mitt val lite lättare, någon som har något?

Ge X-drive en chans eller välj framhjulsdrift, det är mitt råd. Vi har väl olika referensramar men en Diesel under 300hk blir aldrig sportig på riktigt. Med fyrhjulsdrift blir du åtminstone snabbast vid rödljusen...några meter i alla fall. Framförallt kommer du en kall dag slippa svära över att du inte valde fyrhjulsdrift - för det gör man förr eller senare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om vi pratar körglädje så är det i min värld uppenbart att du bör välja en bakhjulsdriven bil,

Framkomlighet på vintern är inte några problem för mig, trots personbils-veteran från 60 talet, men visst, bakhjulsdrivet kräver lite mer teknik (men väger i min värld upp det i glädje)

Som boråsare är du ju dessutom inte utsatt för överdrivet mycket snö, har du chans att provköra mer, känn vad du trivs med genom kurvor etc, och om vi nu pratar "lek" på helger, slå av antispinnen.
(lekte mig hemmåt med sommardäck genom centrala borås i vinter vid första ordentliga snöovädret)

Har provkört en del nya Audi och BMW, och får nog säga att BMWn är betydligt trevligare efter en liten stund, elektrisk styrservo och framhjulsdrivet var inget jag är vän med.

i dessa effektnivåer är det ju dessutom inte överdrivet stor skillnad mellan en fyrhjulskrafsande eller bakhjulskrafsande bil vid rödljusen, drivknutsproblem och högre förbrukning är inte fyskam att slippa heller. (+ vinsten i svängradie i bakhjulsdrivet)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ge X-drive en chans eller välj framhjulsdrift, det är mitt råd. Vi har väl olika referensramar men en Diesel under 300hk blir aldrig sportig på riktigt. Med fyrhjulsdrift blir du åtminstone snabbast vid rödljusen...några meter i alla fall. Framförallt kommer du en kall dag slippa svära över att du inte valde fyrhjulsdrift - för det gör man förr eller senare.

Så med det menar du egentligen, ta inte BMW (då de kör bakhjulsdrift)? Sen förstår jag också att denna typ av bil blir så pass sportig, är ju bara ute efter en kombo av glidarbil för veckorna då jag kör i jobbet, och på helgerna ha lite kul

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@Dallen: Hoppade mer på att du skulle tolka det som att 4WD is da shit om du vill slippa byta bort både körglädje och framkomlighet
Jag har haft en i330 och en 120D som 99,99% av tiden fungerat bra (tack vara elektroniken) så det är inte så att jag inte gillar bakhjulsdrift. Men när jag flyttade till hus och fick brottas med 2 dm oplogat väg, sluttande garageuppfart och carport med ramp visade sig bakhjulsdriften från sin sämsta sida. Förr eller senare hamnar man i en situation, oavsett var man bor i landet, då man önskar att man hade allt annat än bakhjulsdrift.
Kör nu X1 och letar också efter ny bil - med fyrhjulsdrift.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Om vi pratar körglädje så är det i min värld uppenbart att du bör välja en bakhjulsdriven bil,

Framkomlighet på vintern är inte några problem för mig, trots personbils-veteran från 60 talet, men visst, bakhjulsdrivet kräver lite mer teknik (men väger i min värld upp det i glädje)

Som boråsare är du ju dessutom inte utsatt för överdrivet mycket snö, har du chans att provköra mer, känn vad du trivs med genom kurvor etc, och om vi nu pratar "lek" på helger, slå av antispinnen.
(lekte mig hemmåt med sommardäck genom centrala borås i vinter vid första ordentliga snöovädret)

Har provkört en del nya Audi och BMW, och får nog säga att BMWn är betydligt trevligare efter en liten stund, elektrisk styrservo och framhjulsdrivet var inget jag är vän med.

i dessa effektnivåer är det ju dessutom inte överdrivet stor skillnad mellan en fyrhjulskrafsande eller bakhjulskrafsande bil vid rödljusen, drivknutsproblem och högre förbrukning är inte fyskam att slippa heller. (+ vinsten i svängradie i bakhjulsdrivet)

Inte överdrivet mycket snö nej, men vissa månader är det som så att snöet stannat kvar Få sladd på bak vs framhjulsdrift kul säger du?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Dallen: Hoppade mer på att du skulle tolka det som att 4WD is da shit om du vill slippa byta bort både körglädje och framkomlighet
Jag har haft en i330 och en 120D som 99,99% av tiden fungerat bra (tack vara elektroniken) så det är inte så att jag inte gillar bakhjulsdrift. Men när jag flyttade till hus och fick brottas med 2 dm oplogat väg, sluttande garageuppfart och carport med ramp visade sig bakhjulsdriften från sin sämsta sida. Förr eller senare hamnar man i en situation, oavsett var man bor i landet, då man önskar att man hade allt annat än bakhjulsdrift.
Kör nu X1 och letar också efter ny bil - med fyrhjulsdrift.

Nice! Har du lika svårt att bestämma dig som jag har eller är du allt för insnöad på BMW nu för att någonsin byta?

Jag är alltså ute efter era åsikter gällande de konkreta skillnaderna mellan dessa bilar.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Sen vill man ju inte vara för "vanlig" heller, varannan bil är ju en 320d idag, typ

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Nice! Har du lika svårt att bestämma dig som jag har eller är du allt för insnöad på BMW nu för att någonsin byta?

Jag är alltså ute efter era åsikter gällande de konkreta skillnaderna mellan dessa bilar.

Du skriver BMW, Audi och... Jaguar!? Nya A3:an har jag inte hunnit testa än men jag får väl ge den en chans och återkomma. Förra modellen var inge rolig på något vis. Jaguar... nä.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Farsan har en BMW 428i 2016, skulle nog inte ha kvar körkortet länge om jag ägde den, går som ett skott! Extrem körglädje, bra ljudsystem (riktigt skönt med bluetooth och allt det öppnar upp för) och över allt utseendet, en riktig skönhet och dessutom har jag bara sett en handfull med 428i Coupes.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du skriver BMW, Audi och... Jaguar!? Nya A3:an har jag inte hunnit testa än men jag får väl ge den en chans och återkomma. Förra modellen var inge rolig på något vis. Jaguar... nä.

Jaguaren är ju till skillnad från de andra konstruerad av egna komponenter och egen design. Den ska tydligen vara RIKTIGT bra i förrhållande mot tyskarnas bilar. Men som sagt, vet ju inte om alla reviews som jag läst är allt för partiska...

Sen låter den ju rätt fint också

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Sen vill man ju inte vara för "vanlig" heller, varannan bil är ju en 320d idag, typ

Det finns (eller fans?) en anledning; Den är som tjänstebil extrem prisvärd. Merca har fattat galoppen och rabatterar numera också kraftigt på tjänstebilssidan. Om Audi också hakat får jag se när jag går ner och spanar lite i veckan.

MB och Audi har i alla fall inte erbjudit mig några rabatter tidigare. I år fick jag dock redigt med rabatt på en GLE 220d av MB.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns (eller fans?) en anledning; Den är som tjänstebil extrem prisvärd. Merca har fattat galoppen och rabatterar numera också kraftigt på tjänstebilssidan. Om Audi också hakat får jag se när jag går ner och spanar lite i veckan.

MB och Audi har i alla fall inte erbjudit mig några rabatter tidigare. I år fick jag dock redigt med rabatt på en GLE 220d av MB.

Kanske kan vara så, men i mitt fall har vi ju ramavatal som ger ca. 10-12% på nybilspriset i stort sett var vi än går.
Jag tycker trots detta att BMWs modeller inkluderar mer i grundutförandet och kostar helt enkelt inte lika mycket.

Men sen vill jag ju helst inte åka runt i en pizzaräcer, dvs. samma sorts bil som alla stadens pizzerior använder.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Varför en A3 när du lika gärna kan ta Golf GTI?
Som är en bra mycket bättre bil

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

@Dallen: Det är alltid 10-12% men BMWs tillbehörspaket har varit extremt rabatterade. Det har konkurrenterna (till min kännedom) inte kunnat matcha tidigare. Min X1:a med tillbehör kostade alltså mindre är instegsmodellen för en privatperson. Sjukt.

Jag identifierar mig inte med människor som kör bil av samma märke. Antar att jag är trygg i vem jag är....?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Alexander7938: Snygg som f-n...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet av BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie och 6-serie(allt från 20d till 40d). Har dessutom erfarenhet av nya C-klass samt nya CLS. Dock har jag aldrig kört Audi..

Familjen har en 328i som jag brukar köra en hel del. Vi hade dessutom en 535d F10 som såldes för att göra plats för vår nuvarande CLS.

Av alla dessa bilar hade jag utan tvekan valt 5-serien, med er 12% rabatt bör du klara av budgeten?
Varför? Jo för 5 serien är extremt komfortabel samtidigt som helhetskänslan är mycket bättre. När du kör 5 serien så känner du att det är en bastant och komfortabel bil och kvalitén på allt är mycket bättre! Det tråkiga med 5 serien är att det snart kommer en ny.

Nu hade vi förvisso 313hk och 630Nm i vår 5 serie och det kan bidragit till mitt helhetsintryck. Dock har jag kört min morbrors 520d f10 LCI touring, och jag kände att utöver motorn så var den precis lika bra (bättre på vissa delar pga infotainmentsystem osv då det var efter facelift).

Annars har Mercedes nya E-klass väldigt bra priser på sin SE edition (billigare till företag än till privatpersoner då dom vill ta marknadsandelar i tjänstebilsbranschen).

Tänk på att BMW har gratis service de 3 första åren, bra för privatperson men Skitsamma om det är tjänstebil. Mercedes service är INTE rolig. 6800kr för olja och 2 filter service till syrrans A180 -14 samt 10500 exklusive moms för CLSen lilla service (första servicen, bilen är 10 månader gammal)

BMW har sjuka regler kring däck. Endast BMW certifierade däck tillåts och utan dessa gäller ej garanti. Killen på vianor skämdes när han skulle berätta priset på däcken till 535an. 22 000kr för däck fram o bak. 245/40-18 samt 275/40-18 bak. Så dyrt pris pga endast Continental accepterade av BMW och de måste vara runflat. När bilen skulle bärgas kollade han om vi hade "rätt" däck och godkände oss, annars hade han vänt tillbaka utan bilen och vi hade fått fixa egen bärgare, helt sjukt.

C-klass också intressant alternativ. Snyggast interiör av alla bilar i det segmentet utan tvekan. Lite mer komfortabel än 3 serien. Men 3 serien har en körglädje som är svårslagen.

Permalänk
Medlem

Angående bakhjulsdrift har det aldrig varit ett problem för mig. Ibland tappa man fäste med 535an(313hk 630nm) men ytterst sällan, på torrt underlag nästan aldrig. På blöt kullersten har jag dock fått fina kast som lyckligtvis lyckats räddas av ESPn.

Tycker nästan det är omöjligt att få både vår 328a och CLS250 sladda även på vått underlag. Så om du bor någorlunda bra där man plogar och sköter vägarna ordentligt på vintern så tror jag verkligen du ska klara dig med bakhjulsdrift. Skulle du överdriva med högerfoten kommer ESP ändå reagera innan du själv hinner märka att du håller på att sladda till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Varför en A3 när du lika gärna kan ta Golf GTI?
Som är en bra mycket bättre bil

Har en Golf idag, vill köra något annat nu

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Nya S90 tycker jag är riktigt läcker, samt mycket motor för pengarna!

T5 motorn på 254 hk samt 8 stegad automatlåda

Här har du en Momentum-utrustad med 19" fälgar och tonade rutor, 391000 före 10% vilket ger ett pris på ca 350". Det enda sura är väl att leveranstiden ligger i September, men samtidigt är det T5/D5 som levereras först. Jag har lagt en order på V90'n.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Nya S90 tycker jag är riktigt läcker, samt mycket motor för pengarna!

T5 motorn på 254 hk samt 8 stegad automatlåda

Här har du en Momentum-utrustad med 19" fälgar och tonade rutor, 391000 före 10% vilket ger ett pris på ca 350". Det enda sura är väl att leveranstiden ligger i September, men samtidigt är det T5/D5 som levereras först. Jag har lagt en order på V90'n.

http://i.imgur.com/BD9dqnK.png
http://i.imgur.com/veCacb0.jpg
http://i.imgur.com/0gz6yZS.jpg

Bara 254hk och 350NM och på det automat och en så tung bil kommer inte vara sportigt i alla fall, har inte kört en dock så kanske har fel. Men den ser ju riktigt bra ut till skillnad från föregångaren i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara 254hk och 350NM och på det automat och en så tung bil kommer inte vara sportigt i alla fall, har inte kört en dock så kanske har fel. Men den ser ju riktigt bra ut till skillnad från föregångaren i alla fall

Automat är att föredra idag i 9/10 fall så är automaten snabbare än en manuell drar även mindre bränsle. Har dock ingen aning hur det är med volvo´s automatlådor. Paddlar är betydligt roligare att köra en än manuell växeölåda imo.

Permalänk
Medlem

Jaguar XE är så sjukt snygg samt att det är ovanlig, En Bmw och Audi har ju var och varannan svennebanan idag.

Sen har jag inte koll på hur bra den är men Jaguarerna som min pappa har ägt har alltid varit driftsäkra förutom mindre elproblem.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@person: Jag har endast erfarenhet av Volvos nya D4 automat och D5 AWD. D5 AWD har den äldre lådan som är betydligt slöare. D4an däremot fungerar utmärkt. Enda gången jag upplever att den är för långsam är när man ska gasa över ett farthinder och den växlar ner, då missar man "sweet spoten".

Permalänk
Medlem

Körde XE'n en helg, lånebil vid service. Så det är lite begränsade intryck efter ett par timmar bakom ratten i stadstrafik och någon timme landsväg.
Men spontant höll jag på att bli knäpp på instrumenteringen, svårt att få rätt information och att lyckas ställa in den adaptiva farthållaren gjorde jag inte. Det är väl absolut en vanesak; man lär sig.
Kör man den manuellt så är den lugn och sober som en Jaguar brukar vara, platt på vägen. Snygg att se på, känns lika ombonad och bra interiört som Audi och BMW. Men jag skulle ha tagit någon av de senare!

Om du ska ha den som förmånsbil så kan det vara värt att kika på 5-serien också, vet att min far fick bättre förmånsvärde på den än en 3-serie när han kikade på ny bil i somras.
Hur det är med 2-seriesedanen, som kanske är mer jämförbar med A3-sedanen vet jag inte, men den bilen är fin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Nya S90 tycker jag är riktigt läcker, samt mycket motor för pengarna!

T5 motorn på 254 hk samt 8 stegad automatlåda

Här har du en Momentum-utrustad med 19" fälgar och tonade rutor, 391000 före 10% vilket ger ett pris på ca 350". Det enda sura är väl att leveranstiden ligger i September, men samtidigt är det T5/D5 som levereras först. Jag har lagt en order på V90'n.

http://i.imgur.com/BD9dqnK.png
http://i.imgur.com/veCacb0.jpg
http://i.imgur.com/0gz6yZS.jpg

Åh titta det är volvos jättefula bil, men det är ju okej eftersom det är "insidan som räknas"!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-