Hur får man igång helljuset på polon?

Permalänk
Medlem

Hur får man igång helljuset på polon?

Hallå, mor min har köpt en Volkswagen Polo.
Årsmodellen är 1995.

Hur får man igång helljuset på den?
Drar vi spaken bakåt så tänds det bara så länge vi håller spaken bakåt.
Men man vill ju knappast göra det hela tiden.

Så ni som vet eller också har en likadan kan väl dela med er av hemligheten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om du trycker åt andra hållet då?

Så är det i alla fall på min nuvarande Golf och på Octavian innan dess.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lifooz:

Årsmodellen är 1995.

/Lifooz

Du har en halv/heljus/dimljus vridhjul på vänster sida ett vridhjul som finns i de flesta VW bilar även audi. Sen ska det gå att dra ner spaken permanent så ska det funka.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Det borde vara så att man trycker/skjuter spaken ifrån dig, annars kan du även ta en titt i användarhandboken till bilen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du har en halv/heljus/dimljus vridhjul på vänster sida ett vridhjul som finns i de flesta VW bilar även audi. Sen ska det gå att dra ner spaken permanent så ska det funka.

Nog finns ratten, men likväl så går det inte, det vill bara fungera när man själv håller in spaken.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lifooz:

Nog finns ratten, men likväl så går det inte, det vill bara fungera när man själv håller in spaken.

/Lifooz

Den är dragen hela vägen till höger? och du drar spaken neråt?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

/Lifooz

Spaken ska åt andra hållet som tidigare sagts. Du trycker spaken framåt i bilens färdriktning. Med ljusvredet max till höger förstås.

Permalänk
Medlem

På alla volkswagen trycker du spaken framåt för helljus. Vredet till vänster måste vara vridet så att ljuset är på

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat i manualen ?
Det låter som sagt som om ni inte slagit på ljuset utan bara använder ljustutan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@andra94
@jfqvist
@bullis

Tyvärr fungerar det inte, spaken går emot plasten på baksidan så trycker jag mer så är det bara att begrava spaken. ^^

Det som instruktionsboken säger är.
"Drag vid inkopplat halvljus spaken mot ratten över tryckpunkten, på helljus tänds helljuskontroll-lampan."

Jo då kunde dom ju börja med att se till att det går.
Det enda som händer om jag letar efter "tryckpunkter" är att körriktningsvisarna(vänster) sätter igång.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

- Hur man får i backen.. på en Saab 96.. det tog ett halvår att klura ut... och sen kom jag ur garaget..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Lifooz:
och har du aktiverat helljus?
På alla bilar jag kört är man tvungen att snurra ett vrede för att få helljus fast

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

@Lifooz:

Ja alltså har du verkligen ljusvredet på och det inte fungerar så har du antingen ett mekaniskt fel i spaken eller så är det ljusrelät som är trasigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

@andra94
@jfqvist
@bullis

Tyvärr fungerar det inte, spaken går emot plasten på baksidan så trycker jag mer så är det bara att begrava spaken. ^^

"Drag vid inkopplat halvljus spaken mot ratten över tryckpunkten, på helljus tänds helljuskontroll-lampan."

Det enda som händer om jag letar efter "tryckpunkter" är att körriktningsvisarna(vänster) sätter igång.

/Lifooz

Det kan ju vara fel på reläet eller spaken också, jag hade själv en Jetta där jag tappade halvljuset pga elfel och det var lite jobbigt för mötande trafik tills jag lagat det (jag var tvungen att ligga kvar på helljus)...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

@andra94
@jfqvist
@bullis

/Lifooz

Jag har en polo, och för att lägga i helljuset så ska du först vrida reglaget som sitter till vänster om ratten max till höger (för oss är det 3 inställningsmöjligheter). Sedan efter det ska du föra vänster spak framåt i bilens färdriktning.

Sen vet jag inte om det är lika på din polo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara fel på reläet eller spaken också, jag hade själv en Jetta där jag tappade halvljuset pga elfel och det var lite jobbigt för mötande trafik tills jag lagat det (jag var tvungen att ligga kvar på helljus)...

Det lät ju rätt korkat då du kunde gå ner på parkeringsljus eller plocka lampan...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunde:

Det lät ju rätt korkat då du kunde gå ner på parkeringsljus eller plocka lampan...

Det är inget alternativ om du ska se så du kan köra hem (du kan ju prova själv) jag körde inte omkring på det sättet nån längre tid utan gjorde det för att ta mig hem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag har en polo, och för att lägga i helljuset så ska du först vrida reglaget som sitter till vänster om ratten max till höger (för oss är det 3 inställningsmöjligheter). Sedan efter det ska du föra vänster spak framåt i bilens färdriktning.

detta är korrekt och om så inte är fallet så är något trasigt på TS polo.
// f d polo 98 & golf 96-ägare

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

detta är korrekt och om så inte är fallet så är något trasigt på TS polo.
// f d polo 98 & golf 96-ägare

Hm, det kunde man ju ge sig fan på. Vad kan ett passande relä från Biltema kosta?
Jag tänker knappast köpa någon märkesvara, mor hivade upp 5500:- för bilen.
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir kanske billigare att be någon kika på det som kan bilar än att börja byta delar lite random..

Brukar vara sämsta viset att laga bilfel på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Testa först så att det inte är själva mekanismen i spaken som är trasig innan du börjar kika på relän. Jag menar, det borde vara en distinkt känsla av att du aktiverat något när du trycker spaken framåt i bilens färdriktning. Är den helt stum åt det hållet, det bör ju vara en klickkänsla eller någon form av tröghet? Är det onormalt långt spel mellan det mest främre läget fram till att ljustutan aktiveras?

Annars kan du alltid åka till närmsta skrot, se om de har en polo ståendes och känna efter.

Skrivet av Lifooz:

Hm, det kunde man ju ge sig fan på. Vad kan ett passande relä från Biltema kosta?
/Lifooz

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

/Lifooz

Delar till dessa kärror är otroligt billiga på bildemonteringen finns många i omlopp. Små brytare finns nog i drivor. Kika där du bor!

Finns också en hemsida jag inte minns namnet på. Hmm

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

På alla volkswagen trycker du spaken framåt för helljus. Vredet till vänster måste vara vridet så att ljuset är på

Det stämmer inte, exempelvis i Vento så drar man spaken mot sig både för att få på helljuset och lägga av det. Polon som TS har är ju runt samma årsmodell men minns inte hur det är på dem.
Tror dessutom att all ström till halv- och helljus går via ljusvredet och spaken och inte via relän, så kan vara spaken som gett upp också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det stämmer inte med min Polo (95:a eller 96:a). Reglaget ska vridas till helljussymbolen, som du skriver. Sedan ska man dra spaken mot sig, precis som när man ljustutar när vredet står i halvljusläge (om det är höger eller vänster är jag osäker på nu men det vet @Lifooz).

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tänder den ljustutan, och du har ändrat strömställaren från "Automatiskt halvljus" till "Halvljus" så har du gjort jobbet du ska göra. Resten ligger på bilen. Troligtvis säkring, eller relä. Men börja med att verifiera att instrumentpanelen (hastighetsmätare osv) & halvljus lyser, då är strömställaren i rätt läge för att helljuset ska fungera.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det stämmer inte med min Polo (95:a eller 96:a). Reglaget ska vridas till helljussymbolen, som du skriver. Sedan ska man dra spaken mot sig, precis som när man ljustutar när vredet står i halvljusläge (om det är höger eller vänster är jag osäker på nu men det vet @Lifooz).

Då är ditt ord markant starkare än mitt, min polo är nyare än så, så säkert inte helt jämförbar :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Årsmodellen är 1995.

/Lifooz

Flytta strömställaren hit.

Sen kan du dra på spaken vid ratten så ska du se att det fungerar.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

/Lifooz

Skrivet av Karaff:

Det blir kanske billigare att be någon kika på det som kan bilar än att börja byta delar lite random..

Brukar vara sämsta viset att laga bilfel på.

Som sagt, det sämsta sättet att reparera bilar är att byta delar i blindo. Felsök, konstatera vad som är trasigt, byt enbart den delen. Antingen med hjälp av någon annan, eller själv om du har kunskaperna.

På mer än 20 år gamla bilar kan det vara multipla fel samtidigt eftersom korrosion i kontakter, dåliga jordpunkter, avnötta kablar och spruckna lödningar i relä/moduler kan ställa till mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tänder den ljustutan, och du har ändrat strömställaren från "Automatiskt halvljus" till "Halvljus" så har du gjort jobbet du ska göra. Resten ligger på bilen. Troligtvis säkring, eller relä. Men börja med att verifiera att instrumentpanelen (hastighetsmätare osv) & halvljus lyser, då är strömställaren i rätt läge för att helljuset ska fungera.

B!

Hm, ok.
Då har jag gjort vad jag skulle.
Då är det nog säkring eller relä.
Jag skall kolla över båda två. Grejen är den att när jag ljustutar så tänds helljuset just i tutandets stund och helljussymbolen på instrumentpanelen tänds.

Men så fan heller att det aktiveras permanent.

/ Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Flytta strömställaren hit.

http://s32.postimg.org/ki3rlets5/Untitled.jpg

Sen kan du dra på spaken vid ratten så ska du se att det fungerar.

Om det ändå hade fungerat, det är just där det misslyckas.

/Lifooz

Visa signatur