Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Vila i frid

Nu när Microsofts drömmar om en x86 plattform på mobilsidan förmodligen går i kras, http://computersweden.idg.se/2.2683/1.657379/intel-fimpar-mob... - finns det då incitament att låta skrivbordet se ut som en avskalad mobil istället för något mer intuitivt och njutbart? Vad är fördelen med det platta utseendet annat än att efterlikna mobilens begränsade visningsformat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Nu när Microsofts drömmar om en x86 plattform på mobilsidan förmodligen går i kras, http://computersweden.idg.se/2.2683/1.657379/intel-fimpar-mob... - finns det då incitament att låta skrivbordet se ut som en avskalad mobil istället för något mer intuitivt och njutbart? Vad är fördelen med det platta utseendet annat än att efterlikna mobilens begränsade visningsformat?

Svar nej. Fler frågor på det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är ingen MS-hatare men MS har helt tappat kundfokus. Långsiktig framgång kräver nöjda kunder, men MS driver främst sina egna visioner utan koppling till kundernas önskemål.
Jag är nog inte ensam om att värdera följande saker högst:
1. stabilitet
2. intuitivt användarinterface
3. flexibilitet (går att anpassa till mina behov)

Det är inget av ovanstående som direkt matchar W8-W10...
(inser att 1& 3 ovan i vissa fall är motsatser, men MS satsr ju inte på nåt av dom)

W10 har verkligen inte imponerat. Både på den här laptopen och HTPCn så försvinner tex själva start-menyn ibland och kräver omstart. Och påtvingade uppdateringar av drivrutiner ställer till problem ibland, som att samboin klagar på att HTPCn helt plötsligt inte har något ljud, tog ett tag innan jag fattade att en uppdatering medförde att W10 bytte uppspelningsenhet.
Och överlag så är ju hela användarinterfacet en stor soppa sedan W8.

Och numera använder jag inga applikationer som inte har vettiga Linuxalternativ, så nu blir det Linux Mint Cinnamon på laptopen. Har testa lite olika LiveCD, det fungerar utmärkt med min HW (HP Elitebook 8560P). Börjar med dual-boot men tanken är att köra 100% Linux.
Blir kanske Linux på HTPCn framöver, men lite synd att Spotify-klienten inte underhålls bra för Linux, men det verkar fungera med Wine, och det finns ju web-version.

Ska bli kul att lära sig Linux och få lite mer kontroll över datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Är ingen MS-hatare men MS har helt tappat kundfokus. Långsiktig framgång kräver nöjda kunder, men MS driver främst sina egna visioner utan koppling till kundernas önskemål.
Jag är nog inte ensam om att värdera följande saker högst:
1. stabilitet
2. intuitivt användarinterface
3. flexibilitet (går att anpassa till mina behov)

Det är inget av ovanstående som direkt matchar W8-W10...
(inser att 1& 3 ovan i vissa fall är motsatser, men MS satsr ju inte på nåt av dom)

W10 har verkligen inte imponerat. Både på den här laptopen och HTPCn så försvinner tex själva start-menyn ibland och kräver omstart. Och påtvingade uppdateringar av drivrutiner ställer till problem ibland, som att samboin klagar på att HTPCn helt plötsligt inte har något ljud, tog ett tag innan jag fattade att en uppdatering medförde att W10 bytte uppspelningsenhet.
Och överlag så är ju hela användarinterfacet en stor soppa sedan W8.

Och numera använder jag inga applikationer som inte har vettiga Linuxalternativ, så nu blir det Linux Mint Cinnamon på laptopen. Har testa lite olika LiveCD, det fungerar utmärkt med min HW (HP Elitebook 8560P). Börjar med dual-boot men tanken är att köra 100% Linux.
Blir kanske Linux på HTPCn framöver, men lite synd att Spotify-klienten inte underhålls bra för Linux, men det verkar fungera med Wine, och det finns ju web-version.

Ska bli kul att lära sig Linux och få lite mer kontroll över datorn

Spotify funkar utmärkt utan Wine i LinuxMint och Ubuntu. http://itsfoss.com/install-spotify-ubuntu-1404/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Spotify funkar utmärkt utan Wine i LinuxMint och Ubuntu. http://itsfoss.com/install-spotify-ubuntu-1404/

Fast den underhålls inte. Ingen Linux specifik utveckling sker alls just nu som jag förstått det. Spotify är en av "måste fungera funktionerna" i hemmet (inte bara för mig).

http://www.omgubuntu.co.uk/2016/03/spotify-linux-no-developme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast den underhålls inte. Ingen Linux specifik utveckling sker alls just nu som jag förstått det. Spotify är en av "måste fungera funktionerna" i hemmet (inte bara för mig).

http://www.omgubuntu.co.uk/2016/03/spotify-linux-no-developme...

Hade jag ingen aning om, men den version som finns fungerar utmärkt (åtminstone nu).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte bara jag som bytt från Windows..?

I samband med att Vista släpptes, så bestämde jag mig för att titta på andra (och mer långsiktiga) alternativ. Lyckades undvika Vista helt, då Windows XP fungerade utmärkt på speldatorn på den tiden.

Idag kör jag blandad miljö med OS X samt Windows 7, W8.1 och W10. På mobilsidan är det iOS och Android som gäller för mig.

Windows försöker jag fasa bort så gott det går. Microsoft har genom Windows 10 gjort valet enklare för mig. Har inte längre någon kritisk data låst till Windows och kör all katalogisering/redigering av mina foton i OS X. Litar mer på backupsystemet i OS X, även om jag självklart kör lagring på flera externa diskar (i och utanför hemmet).

Permalänk

Jodå 10an är helt ok men på 7an som jag hade innan fans ett ställe där man kunde kolla statusen på de olika delarna i datorn där typ bästa man kunde få var 7,9. Någon som vet om det finns på 10an också? Hittar inte det.

Permalänk
Medlem

@phstjernfeldt: Tror inte det finns men det sög ju ändå. Siffrorna visar inte verkligheten, tror jag hade 3-4 poäng med min setup lol.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phstjernfeldt:

Jodå 10an är helt ok men på 7an som jag hade innan fans ett ställe där man kunde kolla statusen på de olika delarna i datorn där typ bästa man kunde få var 7,9. Någon som vet om det finns på 10an också? Hittar inte det.

Finns inte riktigt. Finns dock program som kan visa det, då själva Windows 10 har fortfarande det kvar, men visar inte det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@Spelaspel: Tackar... Min visade 7,4 i 4 år utan att jag bytte nånting... fast några sjönk ju med tiden men 7,4 var betyget

Permalänk

@jnsson: Tackar... Köpte min för 2010 och har bara bytt grafikkortet sen dess men det tycks fortfarande inte finnas anledning att byta.

Permalänk
Medlem

Verkar som det "ska" kosta $119 att uppgradera efter 29:e juli.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/05/05/window...

Permalänk
Medlem

"With the highest customer satisfaction of any version of Windows, we want everyone to enjoy the benefits of Windows 10."

Jo tjena, det tror jag inte en sekund på.

Kommer visserligen uppgradera datorn innan detta för att se hur det funkar och ha licensen klar om det annars blir bättre i framtiden, men annars kan man alltid hoppas dom slutar tjata om uppgradering på samma gång om man väljer att vara kvar på 7:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Verkar som det "ska" kosta $119 att uppgradera efter 29:e juli.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/05/05/window...

Nej, det står bara att det kommer kosta 119$ att köpa en full licens. Kan innebära att uppgradering blir billigare.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Aene:

$119 att uppgradera efter 29:e juli.

Det var iaf en rejält uppsmörad säljare i videon! Awsome, amazing, live tiles, out of breath, secure, more of everything, compatible, cool stuff, even better, ink, free, yada yada.

Permalänk
Avstängd

"And time is running out. The free upgrade offer will end on July 29"

Äntligen så kanske de slutar tjata och försöka trycka ut W10 med sina maffiametoder, men då det är Microsoft så kommer de väl förlänga "kampanjen" för att trycka ut W10 till fler för att få in mer information från användarnas datorer......

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv

De säger detta för att folk ska få bråttom att gå över till 10:an. Strax innan 29/7 så kommer de bli "generösa" och fortsätta ge bort W10. Då vet folk dessutom vilken summa de "tjänar" in...

Permalänk
Inaktiv

Vem är muppen i kepsen förresten? Såg honom i en annan promotion video för MS där han hade hatt på skallen. Inte heller den lyckades han sätta rakt på huvudet. De vill väl ge en hipp, ungdomlig framtoning antar jag.

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten jag hört ang W10 någonsin..

http://www.winbeta.org/news/get-windows-10-app-will-removed-w...

Men jag tror på det när jag ser det...
Som nån sa i kommentarerna i länken, de ersätter säkert bara med en "PWX-app".

stavfel pga upphetsning
Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej, det står bara att det kommer kosta 119$ att köpa en full licens. Kan innebära att uppgradering blir billigare.

Sant, kommentaren om $119 är lite tvetydig. Kan också se det som att vill du ha Windows 10 efter 29:e juli får du antingen köpa an ny dator med Windows 10 redan på eller en ny licens för vad den verkar kosta redan idag.

Skrivet av Kasken:

Bästa nyheten jag hört ang W10 någonsin..

http://www.winbeta.org/news/get-windows-10-app-will-removed-w...

Men jag tror på det när jag ser det...
Som nån sa i kommentarerna i länken, de ersätter säkert bara med en "PWX-app".

Möjligt om de tar bort erbjudandet. Men vad kommer att hända om man inte får uppgraderingen som tar bort den förrens i augusti?
En annan möjlighet är ju som den anonyma kommentaren på Slashdot, att de strax innan den 29:e utannonserar att det kommer fortsätta vara gratis.

Citat:

Posting anon for obvious reasons. The plan internally is to continue to offer it for free indefinitely after the existing period expires. I expect an announcement will come in July about the extension. MS doesn't want Windows 7 to be like XP where people stay on it until they are pried away.

Själv ser jag i alla fall fortfarande inget på min testmaskin som gör att jag vill uppgradera mina andra maskiner till 10:an. Så jag väntar nog till juli eller struntar helt i det.

Permalänk
Medlem

"People using Windows 7: just hang in there, the nightmare is almost over!"

haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Möjligt om de tar bort erbjudandet. Men vad kommer att hända om man inte får uppgraderingen som tar bort den förrens i augusti?
En annan möjlighet är ju som den anonyma kommentaren på Slashdot, att de strax innan den 29:e utannonserar att det kommer fortsätta vara gratis.

Då lär dom som köpt win 10 bli smått griniga Tycker i det läget att MS bör slopa kostnaden för windows, dom som behöver support betalar ju redan extra för det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Frågan är, tror verkligen Microsoft att folk vill betala för ett OS som dom inte vill ha gratis?
Inte bara gratis utan även levererad in i datorn.
Det är ju inte ens sista skriket bland de modemedvetna i datorvärlden längre.
Vill man inte ha Telemetri/övervakning/spioneri inbyggt gratis, så vill man inte betala för det.

Kan man tänka sig att den Win10 version som MS "skänkt bort" motsvarar Win8 With Bing...
Att de Win10-versioner som nu kommer säljas i augusti är utan inbyggt Telemetri/Övervakning/Spioneri??
Avsedda för seriösa datoranvändare.

De snåla modemedvetna som prompt skulle ha Gratis-Win10, egentligen betalt sitt Win10 med att fläka ut sitt privatliv och datoranvändning till olika reklamfirmor (och den amerikanska lagväsendet+NSA)?

Det enda som skulle få mig att Installera Win10 (ja, jag har övervägt att skaffa Win10). Är att det är bättre än Win7 och inte innehåller Telemetri/övervakning/spioneri funktioner.

Bara för att förtydliga:
Accepterar inte Microsoft produkter med Telemetri/övervakning/spioneri-funktioner.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Bara för att förtydliga:
Accepterar inte Microsoft produkter med Telemetri/övervakning/spioneri-funktioner.

Du vet väl att Microsoft även lagt in detta i Windows 7/8/8.1? Inte riktigt lika illa som i 10:an, men illa nog.
Ett tips är att köra SpyBot Anti-Beacon:
https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

"Spybot Anti-Beacon is a standalone tool which was designed to block and stop the various tracking (telemetry) issues present in Windows 10. It has since been modified to block similar tracking functionality in Windows 7, Windows 8 and Windows 8.1 operating systems."

Permalänk
Inaktiv

Stör mig på att texten inte är centrerad under ikonerna längre :/

(build 14295)

Permalänk
Medlem

Hur låser man upp mappar så man kan kopiera dem? Jag har admin rättigheter med allt men lik förbannat får jag inte röra kataloger i c:. Det är inte ens system mappen en egen mapp jag skapat. Den skrivskyddar allt går inte bocka bort. Avaktiverat realtidsskydd men hjälper ej.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur låser man upp mappar så man kan kopiera dem? Jag har admin rättigheter med allt men lik förbannat får jag inte röra kataloger i c:.

Så länge du inte kör med det dolda admin-kontot, så är du aldrig fullständig admin på datorn. Tyvärr rätt oanvändbart för allt annat än systemunderhåll i Windows 10, då appar (exempelvis miniräknaren) inte fungerar i det läget.
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/enable-the-hidde...

Du kan även göra "Take Ownership" på exempelvis en katalog. Tyvärr löjligt många steg för att göra detta manuellt i Windows, så mitt tips är att lägga till det vid högerklick:
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Då ändrade rättigheter kan ställa till stora problem i just Windows 10, så föredrar jag att kopiera berörda filer mha Q-Dir:
http://www.softwareok.com/?Download=Q-Dir
Se bara till att slå på "Enable privilege" för att kunna läsa skyddade filer.

Detta problemet är förresten ännu ett skäl till att Windows 10 Home borde brinna i helvetet (Group Policies i W10 Pro gör det hela enklare).

Permalänk
Medlem

Det där problemet hade aldrig jag i Win7... Är det för att Microsoft har tagit över ägarskapet av datorerna i Win10?

Har man ett admin-konto, ska man själv vara admin och inte Microsoft.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD