Jag blir extremt irriterad på damm.

Permalänk
Medlem

Jag blir extremt irriterad på damm.

Tjena. Okej jag bestämt mig nu för att gå till botten med dammproblemet jag alltid lidit av. Förstår att datorn är som en jävla dammkatalysator, men oj oj oj vilka problem jag har med allt jävla DAMM!
Om jag inte dammsugar en gång varje vecka så fullkomligt badar jag i damm, ÖVERALLT lägger det sig lager på lager med damm. DAMM DAMM DAMM

Har ni några schyssta tips på hur jag kan reducera mina dammproblem? Är fullt berädd att köpa ny dammsugare, eller luftfuktare, eller vad fan som helst! Har inga problem att lägga en summa pengar om det hjälper mig att i alla fall reducera dammproblemet.

I dag har jag en vanlig ful gammal dammsugare på Maxi, 300:-. Lever i en normalstor etta, med balkong. Har inga aktiva fläktar som står och snurrar och ingen AC. Har även inte heller några luftfuktare eller annat krims krams. Har bara min PC som är igång så fort jag är hemma.

help me

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Prova dammsuga varenda dag, då lär du slippa att bada i damm.

Permalänk
Medlem

Har du datorn på golvet?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Har du en skruttig dammsugare är risken att den släpper ut damm och då spelar det ingen roll hur mycket du dammsuger.

Har du datorn på golvet och inga dammfilter så drar det in damm.

Permalänk
Medlem

damm är överskattad
skaffa ett chassi med dammfilter och damsug filterna med jämna mellanrum

typ kolla på fractal design define serie

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Luftrenare

@ggalaxyy: En luftrenare kanske? Använder själv en ganska avancerad sak och har knappt ett dammkorn i lägenheten, är lite smått dammallergisk.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=527

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

har du problem med damm i rummet eller i datorn?, om du har i datorn kan du omsluta den i en låda vars enda ventilationshål är täkta med bil luftfilter. annars så är det bara att ta på dig en heltäckningsdräkt med heltäckande gasmask.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Vilken typ av ventilation har du?
Var är det mest damm?

Börja med källan till dammet. Kommer det från väggarna? Utifrån? Från grannen?

Datorn gör inget mer än eventuellt samlar lite av dammet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Okej jag bestämt mig nu för att gå till botten med dammproblemet jag alltid lidit av. Förstår att datorn är som en jävla dammkatalysator, men oj oj oj vilka problem jag har med allt jävla DAMM!
Om jag inte dammsugar en gång varje vecka så fullkomligt badar jag i damm, ÖVERALLT lägger det sig lager på lager med damm. DAMM DAMM DAMM

Har ni några schyssta tips på hur jag kan reducera mina dammproblem? Är fullt berädd att köpa ny dammsugare, eller luftfuktare, eller vad fan som helst! Har inga problem att lägga en summa pengar om det hjälper mig att i alla fall reducera dammproblemet.

I dag har jag en vanlig ful gammal dammsugare på Maxi, 300:-. Lever i en normalstor etta, med balkong. Har inga aktiva fläktar som står och snurrar och ingen AC. Har även inte heller några luftfuktare eller annat krims krams. Har bara min PC som är igång så fort jag är hemma.

help me

En dammvippa? https://youtu.be/ifs3r_p5Qr4?t=52s

Permalänk
Medlem

Att behöva dammsuga varje vecka är inte särskilt extremt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Om du har budget så kanske en robotdammsugare kan vara ett komplement till vanliga dammsugningen?

(Redigerade rubriken något, ordval.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Största skillnaden du kan göra är att flytta datorn från golvet då det låter som att du har den under skrivbordet. Jag har min i höjd med skärmarna och va fan 6 månader sedan jag rengjorde den (har fönster på, ser knappt ngt damm i den och alla temps är bra).

Sedan kan du ju fundera på om du har undertryck eller övertryck i datorn, det ser du om det är damm i springorna på datorn, då har du undertryck och datorn suger in luft från alla öppningar, om du har övertryck (fler inblås än utblås) så är springorna rena och all luft går in genom fläktarna/fläktfitren.

Sedan är en luftrenare aldrig en dålig ide då den tar bort väldigt mycket av skiten i luften där dammet är det största av skiten, sedan renar den ju också mot odörer, röklukt och pollen/skit utifrån.

Sedan är väll en dammsugare för 300:- från Maxi aldrig bra, skulle gått till Elgiganten/MediaMarket och köpt en med hepa filter som suger bra. Den billiga dammsugarna drar bara upp dammet sedan går det igenom dammsugaren och ut där bak, testa dammsug framför ett fönster och kolla i motljus där bak hur mycket luften yrar runt, ska inte vara något annat än lite varm "ren" luft där bak, då renar den bra!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Många skriver om att flytta chassit från golvet och använda fläktfilter osv. Det är ju inte vad TS pratar om. Problemet som TS upplever verkar ju vara damm generellt i hemmet. Jag skulle som någon tidigare nämnde införskaffa en bra dammsugare. Utan att vilja skryta över huvud taget så har jag nyligen gjort en rejäl research för några veckor sedan. Ska man ha det absolut bästa så är det Electrolux UltraOne Zuoquattro som gäller. Hepa 14 filter och sugförmåga i toppklass. Men för oss lite mer dödliga så rekommenderar jag Electrolux Zuogreen+ som är en dammsugare med fokus på låg ljudnivå och återvunnen plast. Denna har Hepa 13 filter och räcker i stort sett alla fall. Vitsen med ett bra Hepa filter är att dammsugaren inte ska släppa ut oren luft utan snarare rena luften som släpps ut från dammsugaren.

Vad gäller byggkvalité så är dock Miele bättre. Dom har alltid tillverkat dammsugare som har lång livslängd, dock ser dom ut som en tidsmaskin från 80-talet enligt mig.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du använder en mopp istället för att dammsuga. Generellt så när man använder dammsugare så flyger alla damm partiklar upp i luften så det kommer lägga sig igen efter ett tag.

Om du kombinerar med luftrenare och mopp städning en gång i månaden plus rengöring av lister i lägenheten osv, så borde du inte ha några större problem.

Permalänk
Medlem

Jag har varit lite nyfiken på en luftrenare ett tag nu. Är dels som TS rätt trött på allt jävla damm som är överallt men är även lite allergisk mot pollen så det vore också en orsak att ha en. Men hur är det med placering av dessa? Kan man skuffa undan den i ett hörn och ändå förvänta sig att den ska fungera optimalt? Jag har även en takfläkt i mitt vardagsrum där jag tänkt ha luftrenaren om jag köper en, så jag tänker att den hjälper till att skjuts luften till och från luftrenaren?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@ggalaxyy: En luftrenare kanske? Använder själv en ganska avancerad sak och har knappt ett dammkorn i lägenheten, är lite smått dammallergisk.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=527

Förövrigt ett sjukt bra köp om man har minsta antydan till pollenallergi

Permalänk

Köp en dammsugare som har ett hepa-filter efter påsen. Det fångar upp det damm som påsen vanligtvis släpper igenom.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Att dammsuga en gång o veckan måste ju klassas som något minimum oavsett, förstår inte problemet? Skaffa en bra dammasugare med HEPA filter och dammsug en gång i veckan så lär du ha mycket mindre problem med damm.

Permalänk
Medlem

Lite mer engagemang från TS.
Folk kan inte sitta och gissa/anta.

Skrivet av D-ryd:

@ggalaxyy: En luftrenare kanske? Använder själv en ganska avancerad sak och har knappt ett dammkorn i lägenheten, är lite smått dammallergisk.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=527

Finns dock inget som heter dammallergi.
Kvalsterallergi, men det har inget med damm att göra.

Permalänk
Medlem

Se till att byta dammsugarpåse om det behövs.
Köp dammsugare med hepafilter.
Hur ser inluften i lägenheten ut? Om det är filter - gör rent dem eller byt till finfilter.
Hur tvättar du kläder? De skapar mycket damm.
Mycket mattor, kuddar och filtar? Dammsamlare det.

Permalänk
Medlem

Skaffa en tvåa - man ska inte sova i samma rum som datorn om man vill slippa damm. Det är min erfarenhet i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:

korrekt, men kvalstret heter "husdammkvalster" så det är förståeligt att folk misstar detta kvalster som folk kan vara allergiska mot för dammallergi.

jag har själv den allergin, tillsammans med hela polllenspectrumet..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Okej jag bestämt mig nu för att gå till botten med dammproblemet jag alltid lidit av. Förstår att datorn är som en jävla dammkatalysator, men oj oj oj vilka problem jag har med allt jävla DAMM!
Om jag inte dammsugar en gång varje vecka så fullkomligt badar jag i damm, ÖVERALLT lägger det sig lager på lager med damm. DAMM DAMM DAMM

Har ni några schyssta tips på hur jag kan reducera mina dammproblem? Är fullt berädd att köpa ny dammsugare, eller luftfuktare, eller vad fan som helst! Har inga problem att lägga en summa pengar om det hjälper mig att i alla fall reducera dammproblemet.

I dag har jag en vanlig ful gammal dammsugare på Maxi, 300:-. Lever i en normalstor etta, med balkong. Har inga aktiva fläktar som står och snurrar och ingen AC. Har även inte heller några luftfuktare eller annat krims krams. Har bara min PC som är igång så fort jag är hemma.

help me

Byt låda.
En med dammfilter och sen monterar du samtliga fläktar att suga in luft genom dessa. Det kommer då att göra det betydligt enklare att ta hand om det.

Att du saknar fläktar i rummet, ingen AC/luftfuktare eller så, är orsaken till att du har mycket damm i luften som sugs in i datorn. Det är dina hår, hud och andra partiklar som gör det. Om de inte samlas i något filter hos en maskin så kommer de lägga sig över hela lägenheten och när du rör dig runt, och en dator "suger upp luft" så kommer den också få allt skit.

Tvätta golven, och andra ytor med fuktig trasa hjälper, då du får bort damm du inte ens ser. Ska du ha dammsugare så måste du ha en med typ hepa filter eller liknande, annars suger den bara upp de minsta partiklarna och kastar dem upp i luften igen. Finns vatten baserade dammsugare ("påsen" är en vattenbehållare") som också fungerar kanon för detta.

PS. Damsugare + elektronik är recept för ESD skador... undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Prova dammsuga varenda dag, då lär du slippa att bada i damm.

Det är inte ett alternativ

Skrivet av bobzombie:

Har du datorn på golvet?

Ha det gött

Det är min lägenhet som blir dammig, inte min dator, den är nog mest dammfri av ALLT.

Skrivet av miklon:

Att behöva dammsuga varje vecka är inte särskilt extremt.

Nej det är jag medveten om, men har ett stort dammproblem trots detta.

Skrivet av liorcifer:

Jag har varit lite nyfiken på en luftrenare ett tag nu. Är dels som TS rätt trött på allt jävla damm som är överallt men är även lite allergisk mot pollen så det vore också en orsak att ha en. Men hur är det med placering av dessa? Kan man skuffa undan den i ett hörn och ändå förvänta sig att den ska fungera optimalt? Jag har även en takfläkt i mitt vardagsrum där jag tänkt ha luftrenaren om jag köper en, så jag tänker att den hjälper till att skjuts luften till och från luftrenaren?

Undrar detta med. Skulle kunna tänka mig att införskaffa en sån här luftrenare, men har balkongdörren öppen rätt ofta, pajjar jag inte hela grejen med en sån då?
Kan man placera en sån vart som? Har den en viss "räckvidd"?

Skrivet av YamahaDGX630:

Många skriver om att flytta chassit från golvet och använda fläktfilter osv. Det är ju inte vad TS pratar om. Problemet som TS upplever verkar ju vara damm generellt i hemmet. Jag skulle som någon tidigare nämnde införskaffa en bra dammsugare. Utan att vilja skryta över huvud taget så har jag nyligen gjort en rejäl research för några veckor sedan. Ska man ha det absolut bästa så är det Electrolux UltraOne Zuoquattro som gäller. Hepa 14 filter och sugförmåga i toppklass. Men för oss lite mer dödliga så rekommenderar jag Electrolux Zuogreen+ som är en dammsugare med fokus på låg ljudnivå och återvunnen plast. Denna har Hepa 13 filter och räcker i stort sett alla fall. Vitsen med ett bra Hepa filter är att dammsugaren inte ska släppa ut oren luft utan snarare rena luften som släpps ut från dammsugaren.

Vad gäller byggkvalité så är dock Miele bättre. Dom har alltid tillverkat dammsugare som har lång livslängd, dock ser dom ut som en tidsmaskin från 80-talet enligt mig.

Tack, äntligen någon som förstod att jag var ute efter att lösa dammproblemet i min lägenhet, inte i datorn. haha. Tog en titt på dammsugarna du länkade, och ja den första är lite för dyr, men den den andra för 2k kan jag lätt tänka mig att köpa. HEPA filter verkar vara det shit, tror jag köper en luftrenare också då jag hör mycket bra om dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur kan du undvika damm genom att dammsuga endast en gång i veckan? Jag brukar dammsuga åtminstone två, kanske tre gånger på golvet. Sedan torkar jag av tangentbord och kringutrustning dagligen. Då finns det ingenting att bli arg på. Sedan behöver man aldrig rengöra datorn invändigt, eftersom att det inte finns någonting damm som kan ta sig in i datorn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Torkar du kläder framme eller har det framme generellt? Dammar galet.
Har du någorlunda fria ytor så kör en robotdammsugare. De är fullständigt värdelösa MEN något de är bra på är att vispa bort ytlagret som lägger sig. Du får en tuss här och där men UJ vilken skillnad det blir. Jag bor i en 3 som inte har massa prylar på golvet och jag dammsuger kanske 1 gång i månaden nu

Permalänk

Vädra och piska textilier är en bra idé. Särskilt sängkläder, dvs kuddar o täcken. Finns mycket damm där.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tack, äntligen någon som förstod att jag var ute efter att lösa dammproblemet i min lägenhet, inte i datorn. haha. Tog en titt på dammsugarna du länkade, och ja den första är lite för dyr, men den den andra för 2k kan jag lätt tänka mig att köpa. HEPA filter verkar vara det shit, tror jag köper en luftrenare också då jag hör mycket bra om dom.

Ja, det var knappast någon raketforskning att tyda

Hela Electrolux UltraOne-serie är dammsugare i toppklass när det kommer till rengöringsförmåga. Mycket på grund av att de dyrare modellerna alla använder sig av HEPA13-filter. Men tänk även på om du funderar i dessa banor att det finns många olika varianter som kan verka snarlika men skiljer sig i vissa moment:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3107014,3107021,3088629,...

UltraOne ZUOORIGW+ Verkar rikta in sig på allergi när jag har läst på om den. Dock innehåller alla UltraOne-dammsugare ett "AllergypPlus-filter", så jag vet inte varför just denna modell skulle vara bättre lämpad till allergiker.

UltraOne ZUOANIMAL+ Riktar in sig på hushåll med husdjur, inte helt oväntat. Det är denna modell som jag beslöt att införskaffa till familjen. Skillnaden där är att man får med en stor borste som ska användas på möbler för att lättare fånga upp päls och andra partiklar. http://www.nipponcec.cz/foto/x_velke/21749.jpg

Fungerar den? Ja det gör den, inget att anmärka på!

UltraOne ZUODELUXE+ Vet jag ärligt talat inte vad som utmärker den... Däremot ser man ut att kunna justera sugförmåga direkt på munstycket, något som kan vara bekvämt om man är trött på att böja sig ned efter knappar på själva dammsugaren

Och sedan har vi UltraOne ZUOGREEN+, som är själva grundmodellen för bl.a modellerna som nämts ovan.

Hoppas du fick lite mer kött på benen nu
https://www.netonnet.se/content/info/dammsugare_och_stad

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har du en skruttig dammsugare är risken att den släpper ut damm och då spelar det ingen roll hur mycket du dammsuger.

Detta kan faktiskt vara i fallet ifall TS har en kass dammsugare. Det ser rent ut men luften i rummet är full med dammpartiklar som sakta lägger sig igen. En dålig dammsugare är typ lika effektiv som en lövblås inomhus.

Testa att vädra lite oftare, dammtorka och var noga med dammsugningen. Skaffa en robot som kan underhållsstäda mellan städningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det är inte ett alternativ

Det är min lägenhet som blir dammig, inte min dator, den är nog mest dammfri av ALLT.

Nej det är jag medveten om, men har ett stort dammproblem trots detta.

Undrar detta med. Skulle kunna tänka mig att införskaffa en sån här luftrenare, men har balkongdörren öppen rätt ofta, pajjar jag inte hela grejen med en sån då?
Kan man placera en sån vart som? Har den en viss "räckvidd"?

Tack, äntligen någon som förstod att jag var ute efter att lösa dammproblemet i min lägenhet, inte i datorn. haha. Tog en titt på dammsugarna du länkade, och ja den första är lite för dyr, men den den andra för 2k kan jag lätt tänka mig att köpa. HEPA filter verkar vara det shit, tror jag köper en luftrenare också då jag hör mycket bra om dom.

Här har du en bra dammsugare till vettigt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173

Många tycks tro att skaffar men luftrenare behöver man inte dammsuga,
vilket naturligtvis inte är fallet.
Denna skulle jag rekommendera:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2560406

Tänk på att luftrenaren behöver rengöras och bytas filer regelbundet.