Ny lägenhet, nya omkopplingar ... (göra om telefonuttagen till datauttag)

Permalänk
Medlem

Ny lägenhet, nya omkopplingar ... (göra om telefonuttagen till datauttag)

Bildlänk

Så här ser det ut i min nya lägenhet. Det finns RJ45-uttag för telefon i alla rum, men inget för data

På bilden kommer telefonen in till vänster om 1. Sedan finns det fem stycken uttag i lägenheten. Det finns även en inkommande dataledning i samma terminal.

Jag har installerat ett fast uttag för data i förra lägenheten, men tänkte slippa borra och dra sladd i den nya. Någon som ser en möjlighet att koppla om så att telefonuttagen blir datauttag...?

M

Rubrik förtydligad /mdoerator
Permalänk
Hedersmedlem

@Deedum Fixade bilden åt dig, välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det verkligen RJ45 och inte RJ11 kontakter i rummen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@bart112: Jag misstänkte att det fanns en skillnad där ... Färre sladdar va? Jag är blott en amatör ska sägas :-/

Permalänk
Medlem

Sitter det verkligen RJ45'or för telefonin? Det brukar vara RJ11, alltså, bara 4'a stift.
I teorin ska 4'a stift räcka för 100mbit, men du får nog dra i TP-kabel i väggarna. Det positiva är väl att om man gör det, och märker upp vilka trådar man ersätter med vad, så är det bara att koppla tillbaka "rätt" trådar ur din TP-kabel i teleplinten när du ska flytta, för att återställa.

Sen är jag ganska säker på att man "absolut inte får göra så här" och att fastighetens ägare kan ha synpunkter på det hela om de kommer på att man gjort så i alla fall. Du får antagligen inte pilla i det skåpet överhuvudtaget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: 100Mbit skulle kanske räcka. Det är till tv:n ... Jag skulle kunna testa med ett uttag först. Fast det låter lockande att dra nya ledningar i rören. Det borde vara som att dra elledningar genom rören ...

Ska tilläggas att lägenheten är min, hehe (bostadsrätt)

Permalänk
Medlem

Tja!

Om du märker upp exakt vad du gör kan du testa med att patcha in datakabeln till en ledig plint ex 07a+b, samt 08a+b.
Datakabeln skall sitta på vänster sida på plinten och ditt telejackskabel på högra sidan. Eftersom du skriver att det är RJ45, så kan du testa med nedanstående bild. Dock högst osäker på kvaliten på datatrafiken pga kabel till uttag, samt hur uttaget i väggen är kopplat

Kan inte få bilden att funka, så här e länken
Bild på plint

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att man gjort det rätt från början, så då ligger det lämpliga rör i väggarna. I det läget är det inget problem att koppla ihop två sladdar, och dra ut den gamla, samtidigt som man drar i en ny på dess plats. Är det din egen lägenhet, och du inte tänker bry dig om att återställa vid försäljning, hade jag bytt uttagen till RJ-45'or, så är det "gjort på rätt sätt" och alla trådarna kan vara inkopplade.
Du vill eventuellt spara något uttag för telefonen, så att det faktiskt går att ansluta en vanlig telefon någon gång i framtiden, och stoppar du en patchpanel i skåpet, i mån av plats, så kan du få det till en riktigt snygg installation när det är färdigt. En liten router mellan inkommande ledning, och uttagen, eventuellt en switch, om du inte har 5+ LAN uttag på routern. (och vill ha alla rummens uttag inkopplade)
B!

Edit
Tänk på att om du väljer att köra på RJ-11 uttagen, så behöver du en specialare för att ansluta utrustning till uttaget. Helt enkelt en RJ-11 till 45 adapter som kopplar de olika tåtarna till rätt par för 100Mbit anslutning. Jag kommer aldrig ihåg vilka kabelpar det är man måste ansluta, men kjell.com hade det i sitt arkiv förr... Så det har de nog än. Annars vet Google.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Mats.E: Tjena! Det var nog inte RJ45, utan RJ11 ... De har bara fyra plintar. I väggen är bara vit och blå kopplade, men det kunde man ju kanske koppla om. Fast, det blir kanske inte bra ändå

Permalänk
Medlem

Finns det rör är det bara att dra nytt.
Eftersom det inte får vara el i dessa rör så får man dra vad sjutton man vill där. Förutom el, då.

Samtidigt finns inga krav på att rören ska vara bra anlagda. Så risken finns att du står utan kabel i rören helt och hållet, eller åtminstone får ett helvete. Men man brukar kunna känna när man försöker dra.

Om pengar inte är ett problem kan man förbättra sina chanser med http://www.elbutik.se/product.html?product_id=403536

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Det låter som en bra idé! I vardagsrummet vill man nog inte ha någon telefon ni framtiden, men om jag vill återställa kan jag ju dra tillbaka en teleledning igen. Ska kolla vad jag behöver i routerväg innan jag börjar dra.

Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deedum:

@Mats.E: Tjena! Det var nog inte RJ45, utan RJ11 ... De har bara fyra plintar. I väggen är bara vit och blå kopplade, men det kunde man ju kanske koppla om. Fast, det blir kanske inte bra ändå

Ja, för bara dessa används i telefoni, du måste mao kontaktera om även uttaget...............och inte ens då är det säkert att det funkar, teoretiskt sett funkar det, men jag har aldrig testat själv (jobbar som elektriker, och har jobbat en hel del med data)

Permalänk
Medlem

@Mats.E: Tack för jobbet med bilden

och tack för komplettering! Vi får se om jag kanske helt sonika drar en ny kabel genom något av rören.

Annars får det bli trådlöst till tv:n också ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deedum:

Ska tilläggas att lägenheten är min, hehe (bostadsrätt)

Inte riktigt, lägenheten ägs utav bostadsrättsföreningen och du är "hyresgäst". Du köper enbart rätten att få disponera lägenheten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats.E:

Ja, för bara dessa används i telefoni, du måste mao kontaktera om även uttaget...

Nja, det behöver han faktiskt inte. JAG hade definitivt dragit i riktig nätverkskabel i väggen, om jag skulle göra något alls. Och då även bytt uttagen till RJ-45. Men eftersom man bara använder 2 par till 100Mbit, så kan han klara sig med en kabel där man kopplar RJ-11 i ena ändan och RJ-45 i andra, och på så sätt behålla RJ-11 uttaget i väggen.

Jag hade inte vågat lite på det här, så kolla upp det, men, det ska vara kabelpar 2 & 3 i nätverkskabeln, och då ben 1,2,3,6 i RJ-45. Det finns inget facit, men jag hade kopplat 6,1,2,3, i RJ-11, och testat hur pass det fungerar. Eventuellt får man experimentera lite med kabelparen för att hitta det som ger minst störningar, och bäst resultat.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja, det behöver han faktiskt inte. JAG hade definitivt dragit i riktig nätverkskabel i väggen, om jag skulle göra något alls. Och då även bytt uttagen till RJ-45. Men eftersom man bara använder 2 par till 100Mbit, så kan han klara sig med en kabel där man kopplar RJ-11 i ena ändan och RJ-45 i andra, och på så sätt behålla RJ-11 uttaget i väggen.

Jag hade inte vågat lite på det här, så kolla upp det, men, det ska vara kabelpar 2 & 3 i nätverkskabeln, och då ben 1,2,3,6 i RJ-45. Det finns inget facit, men jag hade kopplat 6,1,2,3, i RJ-11, och testat hur pass det fungerar. Eventuellt får man experimentera lite med kabelparen för att hitta det som ger minst störningar, och bäst resultat.
B!

Bra inlägg MR_B förrutom kabelpar.
DETTA ÄR ÖVERKURS
Det är kabelpar 1, samt att man splittar kabelpar 3, genom att byta plats på grön/vit - Blå/vit

Lycka till Deedum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats.E:

Bra inlägg MR_B förrutom kabelpar.
DETTA ÄR ÖVERKURS
Det är kabelpar 1, samt att man splittar kabelpar 3, genom att byta plats på grön/vit - Blå/vit

Jag är inte säker på hur du menar här. Är ditt förslag att man kör 1,2,3,6 i RJ-11 kontakteringen? Vilka kabelpar man ska använda är betydligt viktigare än vilken färg de har, eftersom kabelparen är samma oavsett om man kör T-568A, eller B. Byter du plats på grön/vit & blå/vit, och du är kopplad enligt T-568A i andra ändan så blir det inte så lyckat. Och menar du inte det alls, förstod jag inte dig, så då får du gärna förklara igen, så jag fattar, klockan är trots allt mitt i natten, så jag är lite sliten.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag dragit ny kabel och fått upp ett riktigt uttag. Finns det så enkel möjlighet att få trådat nät hade jag inte tvekat. Se det som en investering i lägenheten

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mats.E:

Kan inte få bilden att funka, så här e länken

Fixat

Skrivet av Deedum:

@-=Mr_B=-: 100Mbit skulle kanske räcka. Det är till tv:n ...

Ifall eluttaget till tv:n ligger på samma fas som routern kanske ett powerline-kit kan vara lösningen? Har ett par kompisar som kör med ett par hyfsade powerline-kit till tv:n och det fungerar alldeles utmärkt. Kan även fungera på olika fas om man har tur (beror lite på proppskåpet, kablarna osv.).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Eller så tar man in ett proffs som drar nya kablar och fixar uttag med 1xRJ11 och 2xRJ45 på varje ställe. Är inte så farligt dyrt nuförtiden...har du rör för kablar så går det på ngn timme och kostar på sin höjd några tusingar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att koppla in telefon och rj 11 kontakter i mitten på en nätverkskopplad rj 45.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag kommer nog testa att dra nya ledningar någon gång i framtiden. Men så länge verkar det som om Powerline funkar alldeles utmärkt. Jag visste inte att de var så snabba och effektiva, och att jag inte behövde snabbare uppkoppling än så till tv:n.

Tack igen!

M