Microsoft underlättar uppdateringsprocessen av Windows 7

Permalänk
Medlem

Efter att ha hållit på att uppdatera i 4 dagar nu så känns det ju skönt att microsoft har uppfunnit servicepack igen.
första gången hängde den sig på update 168 av 253 andra gångnen på 23 av 52 osv.

Finns det någon officiell ISO fil att få tag på så att man inte behöver uppdatera från scrath varje gång?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Självklart är det ett alternativ men det är mest intressant för folk som hanterar många datorer/ominstallationer, inte lika smidigt när det gäller enskilda omgångar där det helt enkelt skulle vara fint att ha något generic färdigpaketerat på stubben.

Sant, men man kan göra det en gång innan man ska nyinstallera. Sen nästa gång fyller du ju bara på den befintliga. Även om MS skulle "släppt en ny" SP2 idag, pang bom (vilket detta typ är), så kommer det om mindre än en månad nya patcher igen. Så även om de släpper det så får du snart samma problem igen.

Det är faktiskt inte så svårt att göra, och det kan göras i lugn och ro medan du gör annat (när den bearbetar allt), vs att behöva sitta och vänta timmar på patchningar, eller behöva flera maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Internet explorer 6 eller senare? har jag drömt eller la inte MS ner den webläsaren för typ ett halvår sedan eller så?

Vi pratar ju om uppdatering av ett lastgammalt operativsystem som har IE8 som standard.
Oavsett om Microsoft inte utvecklar IE längre så gäller detta vilken browser som behövs till en hemsida som används för att uppdatera ett gammalt operativsystem.

Permalänk
Livsnjutare 😎

TACK FÖR DET!

... men varför slopade de ServicePacks liksom??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jaha, Service Packs är tillbaka, fast i ny form. Käckt.

Sen ska inte folk fundera på varför man kör Windows 7, 8, 10 eller något helt annat.
Det går inte att bara rulla ut ex. 10 hursomhelst i en större organisation, så det kan finnas anledning att sitta på Win7 t.ex.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av jhonekri:

Tvinga vadå, att använda IE , hur illa kan det va ?

Du har ju valt helt själv att använda microsofts operativsystem, det finns annars andra alternativ som är gratis om Windows inte är för dig.

*nix suger för att spela. Annars hade jag bytt på en gång.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Gött, kan förhoppningsvis uppdatera mors dator nu. Försökt använda Windows Update tidigare men eftersom det är så oerhört många uppdateringar som väntar så låser sig programmet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Iof inget större problem om man nu har installerat W7, så har man ju redan en gammal version av IE redo. Men håller med om att det är störande. Har använt mig av update catalog siten i flera år, den är verkligen kass. samma sak med deras Volume Licens sida där man har alla sina nycklar som företag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Iof inget större problem om man nu har installerat W7, så har man ju redan en gammal version av IE redo. Men håller med om att det är störande. Har använt mig av update catalog siten i flera år, den är verkligen kass. samma sak med deras Volume Licens sida där man har alla sina nycklar som företag.

De har sagt de ska uppdatera sidan senare i år: Länk

Men jäkligt udda att inte ha uppdateringen av sidan klar innan man börjar publicera filer på den igen.

Permalänk
Medlem

@Conditioned:

Jaahapp, ja då var det igen !

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fail ?

Webbläsare som används, vänster till höger;
Chrome -- Microsoft Edge -- Internet Explorer 11

Fungerar ju inte i någon... Doh!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fattar jag det rätt att det bara gäller W7 och inte Office patchar, .NET patchar osv? Lite bättre isf men långt ifrån perfekt

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Fail ?

http://adock.se/users/upload/files/160519143408001.png

Webbläsare som används, vänster till höger;
Chrome -- Microsoft Edge -- Internet Explorer 11

Fungerar ju inte i någon... Doh!

Ahh, det felet känner jag igen. MS gjorde en fuling...
Om du tex googlar: what browser am i useing, så kommer vissa att säga "Mozilla 5.0". (Inte alla, då de lärt sig identifiera 11.0, men en del, tex denna: http://thismachine.info/)
Varför?, jo för att IE11 emulerar Firefox "Mozilla kod" för att slippa kompatibilitetsproblem.

Testa lägg till sidan (https://catalog.update.microsoft.com) du försöker använda i Kompatibilitetsvyn på IE 11 (kugghjulet, 4:e alt från botten). Den kommer nu säga IE 7.0 och catalog update fungerar

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

TACK FÖR DET!

... men varför slopade de ServicePacks liksom??

För att de har interna regler för hur service packs ska fungera och den här updpateringen följer inte dessa.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Kommer att spara sjukt mycket tid med detta!

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk

Bara de inte fifflar till WSUSen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att det samtidigt är ytterligare ett sätt att försäkra sig om att man inte väljer bort integritetskränkande uppdateringar

Detta var första jag tänkte.. Kommer man inte kunna avinstallera deras trojan KB paket nu då ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Detta var första jag tänkte.. Kommer man inte kunna avinstallera deras trojan KB paket nu då ?

Inte om du kör detta paket, nej, då den kommer installera samtliga av dem som ett paket (antar jag iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte om du kör detta paket, nej, då den kommer installera samtliga av dem som ett paket (antar jag iaf)

man måste ju kunna komma runt det på något sätt...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Eftersom man inte kan lita på M$ längre i.o.m att dom sedan ett tag maskerar sina uppdateringar som legitima vanliga uppdateringar fast dom är farliga är inte bra att dom klumpar ihop allt till en enda utan att man kan exkludera dom KB man inte vill ha.

Bara IE? Så det går inte att använda en Useragent växlare för t.ex Firefox?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Avstängd

varé inte nån Win7 KB som tvingar en att installera win10? vilken trojan KB menar ni?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

man måste ju kunna komma runt det på något sätt...

Hittar du ett, säg till

Skrivet av demon_speed:

Bara IE? Så det går inte att använda en Useragent växlare för t.ex Firefox?

Vill minnas jag testade det för ett tag sedan, och fick det nästan att fungera... du kunde bläddra, välja, men när du skulle ta hem sakerna.. ack då gick det inte. Den har någon udda, öppna nytt fönster taktik, som gör att den öppnar ett FF fönster eller något sånt, istället för länkat IE fönster.
Så, jag tvingades öppna IE :=/

Permalänk
Medlem

Han talar nog om de uppdateringar till win 7 som inför ofrivillig spårning i din dator på samma sätt som redan finns i Win10

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Alltså Windows 7 Service Pack 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Trevligt,men dåligt att bara IE fungerar.

Skulle tippa att IE tab för chrome och firefox gör att det fungerar med dem i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Alltså Windows 7 Service Pack 1.

Service Pack 1 kom februari 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

Service Pack 1 kom februari 2011.

Windows 7 SP2 då...?

Men varför gör Microsoft det lättare för att installera Windows 7 när Microsoft själva vill utrota det från världen genom att tvinga på alla Windows 10?

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Windows 7 SP2 då...?

Det låter mer korrekt ja då SP1 vid tiden då den släpptes innehöll alla X antal uppdateringar sen Win7 släpptes så från SP1 release tills nu med "Convenience rollup" = SP2.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Windows 7 SP2 då...?

Men varför gör Microsoft det lättare för att installera Windows 7 när Microsoft själva vill utrota det från världen genom att tvinga på alla Windows 10?

För att Microsoft vill tjäna pengar på användarinformation och riktadreklam.
Om sedan är Win7/8/RT/Winphone eller Win10 i lika många varianter spelar Microsoft mindre roll.

Ett de senaste tilläggen till Win7/8 från Microsoft, var just samma telemetri som Win10 kommer med från start.
Kan satsa min högra arm på att Information/spioneri/Telemetri-komponenter från Win10 är en av huvudbeståndsdelarna i uppdateringspaketet för Win7.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Fail ?

http://adock.se/users/upload/files/160519143408001.png

Webbläsare som används, vänster till höger;
Chrome -- Microsoft Edge -- Internet Explorer 11

Fungerar ju inte i någon... Doh!

För mig fungerade det utan problem, i IE 11 med Windows 10. Vet inte vad du har lyckats med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig