Permalänk

Köpråd 65" 4k HDR 12k budget

Någon som kan guida mig i tv-jungeln?

Är sugen på en ny tv som ska sitta ca 2m uppe på en öppen spis så något med god betraktningsvinker vore nice.

4k känns nödvändigt då jag vill ha kvar tvn många år och HDR verkar ju va rätt inne!

Dock har jag bara en budget på max 12k.
65" vore trevligt då det är både högt o långt ifrån soffan.
Smartfunktioner och 3d är överskattat men går det att få det inbakat så är det helt ok.
Har ni några rekomendationer?
Mvh Martinick

Permalänk

Du lär ju få utöka din budget en del med de kraven.
Det billigaste som motsvarar de kraven du har är Philips PUS6521 som kostar 15990kr.
Jag hade rekommenderat dig att utöka din budget till runt 20k så börjar då få vettiga produkter som motsvarar de kraven du specat.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Vad skulle vara det bästa att köpa med en budget på 12k då tycker ni?

Permalänk
Medlem

Med 65tum och 4K som krav så ser jag ingen anledning att inte lägga till OLED som krav också, då ditt argument är att den ska sitta där länge. Då är ju budgeten såklart spräckt för längesen, vilket den ändå är när du sätter 4k+65 tum som krav. Skulle personligen isf. hellre säga en 55 tum 4K OLED från LG för 20 000.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Fast nu har jag bara 12k och visst finns det 65"4k i den prisklassen frågan är bara vad man ska välja.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Finns bokstavligt talat 3st 65" med 4K i den prisklassen enligt prisjakt och det är utan HDR-krav. Du bör gå ner till 55" i den prisklassen då det är några apparater från fjolåret i den prisklassen som åtminstone stödjer HDR. Till exempel Samsung UE55JS8005.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinick:

Fast nu har jag bara 12k och visst finns det 65"4k i den prisklassen frågan är bara vad man ska välja.

Finns och finns. Enligt Prisjakt finns det 3 stycken, en LG (länkad ovanför) och två Swedx...
Jag har ingen som helst koll på vilken kvalité Swedx har, men skulle inte förvänta mig allt för mycket. Så då återstår egentligen bara en skärm. LG kan definitivt TV-apparater, men i det här fallet får du nog vad du betalar för, det finns en anledning till att inte fler 65" 4K-apparater finns i den prisklassen. Så innan jag skulle köpt den LG'n skulle jag definitivt kolla närmare på de apparaterna som ligger en eller ett par tusen över och sedan åka till butiken och jämföra bilden på dem. Men som sagt, i den prisklassen blir det svårt att få en bra panel.

Permalänk
Skrivet av Martinick:

Fast nu har jag bara 12k och visst finns det 65"4k i den prisklassen frågan är bara vad man ska välja.

Varför måste du köpa en TV just nu för då?
Varför kan du inte vänta tills du samlat ihop mer pengar? Är det någon som utpressar dig?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Observera att det finns olika bra HDR på modellerna på marknaden.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Varför måste du köpa en TV just nu för då?
Varför kan du inte vänta tills du samlat ihop mer pengar? Är det någon som utpressar dig?

Jag står nu utan tv och har 12k och inte en krona mer att spendera på det. Att bara vara spydig kan du vara i något annat forum.

Permalänk
Medlem

Fast nu finns de ju uppenbarligen ingen tv som håller för dina krav vilket du själv hade kunnat se efter en googling. Sänk kraven eller höj budgeten, annars kan tyvärr ingen här hjälpa dig

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?guide=s271270788

Där har du. Välj och vraka.
Oled kommer du aldrig få med din budget.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Permalänk
Medlem

Med tanke på avståndet så undrar jag ifall du inte har funderat på en 1080p HDR? Tror du kan få bättre bild för pengarna på så sätt. 1080 kommer att stanna många år framöver.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns inga HDR-kapabla TV-apparater med FHD-panel på marknaden. HDR är funktion som fortfarande är under utveckling och de tekniska kraven, hög ljusstyrka, större färgrymd, kretsuppsättningar (HDMI med E-EDID, metadatakapacitet, HDCP 2.2 och mer än 300 MHz) och krav på PQ-EOTF gör att det blir rätt dyra apparater. Så det är en funktion för främst flaggskeppsmodeller och därmed också 4K-paneler.

Permalänk

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/65UH615V/lg-65-...

65"
4K
HDR
11990:-

/thread

(sen hur LG definierar HDR låter jag vara osagt)

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för uppdateringen. Vill minnas att jag läst en artikel om just 1080+HDR och trodde de fanns ute nu.

Nå, poängen var ändå att man kan gärna fundera två gånger på vad man kommer att mata TVn och att inte glömma att kvalitet kan hänga med längre än att bara välja det senaste.

Permalänk
Skrivet av Black_Pete:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/65UH615V/lg-65-...

65"
4K
HDR
11990:-

/thread

(sen hur LG definierar HDR låter jag vara osagt)

Tackar!
Någon som vet nått negativt om dessa? annars blir det nog ett köp

Permalänk
Medlem

Jag som tänker galet eller blir det inte sämre o kolla på t.ex. vanlig TV och filmer som är i 1080p på en 4k TV? Tänker att TVn skalar upp det eller tänker jag galet? Vanlig TV måste väl då se ut som skit som jag kollar en del på

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ClowneN:

Jag som tänker galet eller blir det inte sämre o kolla på t.ex. vanlig TV och filmer som är i 1080p på en 4k TV? Tänker att TVn skalar upp det eller tänker jag galet? Vanlig TV måste väl då se ut som skit som jag kollar en del på

För tio år sedan frågade man samma sak. Fast då tyckte man att det borde se ut som skräp att skala upp till full HD. Nu sitter man på full HD och funderar över exakt samma saker om 4K.

Svaret då som nu är som alltid att det varierar från produkt till produkt hur det skalas och hur bilden processas. Mer en fråga om olika sätt ger olika resultat. Men också att samma regel fortfarande gäller: Skit in? Skit ut!