Det är ju just det där som är grejen - det är inte en smaksak vilket OS som är "bäst". Windows 10 är bra mycket bättre än de andra på ganska många punkter. Det är däremot det grafiska gränssnittet och "always online"-tänket som man kan ha synpunkter på. Vilket OS som är säkrast, snabbast och mest framtidssäkert råder det inga som helst tvivel eller berättigade subjektiva åsikter om.
Detta sammanfattar mina tankar ganska bra. Jag är övertygad om att W10 presterar bättre och har nya, användbara funktioner. I övrigt är det sämst. (vilket synpunktsklausulen omfattar då) Gränssnittet är nerdummat till smartphone-nivå där stora mängder information och verktyg saknas och utrymme utnyttjas mycket ineffektivt, och inte minst så får man lov att singla slant om huruvida man ska bege sig till moderna eller klassiska kontrollpanelen för att hitta en viss inställning. (om den ens finns kvar till att börja med)
I egenskap av relativt avancerad användare kräver jag också kontroll över mitt system likt det jag får av lägsta UAC-nivån i W7, utan att det för den delen ska göra övriga kärnfunktioner oanvändbara. Ja, det är säkert jätteosäkert. Ja, det ska naturligtvis vara utom räckhåll för gemene man att ställa in. Jag har aldrig stött på problem pga av detta. Är W10 osäkrare eftersom det inte går att ställa in det på så vis längre, eller vad? En liten anekdot; jag installerade ett halvobskyrt japanskt medieprogram för ett tag sedan. Det gick bra, men när jag sedan ville avinstallera det så nekades jag detta pga att det var osignerat eller liknande. Jag kan köpa att systemet har vissa säkerhetskrav på program man vill köra, men jag tycker det var lite ironiskt att det vägrade avinstalleras. (detta var via "appar" i moderna kontrollpanelen) Som tur var gick det av avinstallera mha en kommandoprompt med administratörsprivilegier.
Slutligen så kan jag inte låta bli att le lite för mig själv när folk kommer med argument som "det är gammalt" och "stödet upphör snart" för att byta till W10.
Om det nu är så jävla bra och till och med gratis, varför känner de sig manade mer och mer med att behöva påtvinga uppgradering? När de erbjöd befintliga OneDrive-användare att behålla sina dataplaner inför nedskärningarna av dessa, så var detta väl dolt.
AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080