Microsoft gör det svårare för användare att tacka nej till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är ju just det där som är grejen - det är inte en smaksak vilket OS som är "bäst". Windows 10 är bra mycket bättre än de andra på ganska många punkter. Det är däremot det grafiska gränssnittet och "always online"-tänket som man kan ha synpunkter på. Vilket OS som är säkrast, snabbast och mest framtidssäkert råder det inga som helst tvivel eller berättigade subjektiva åsikter om.

Detta sammanfattar mina tankar ganska bra. Jag är övertygad om att W10 presterar bättre och har nya, användbara funktioner. I övrigt är det sämst. (vilket synpunktsklausulen omfattar då) Gränssnittet är nerdummat till smartphone-nivå där stora mängder information och verktyg saknas och utrymme utnyttjas mycket ineffektivt, och inte minst så får man lov att singla slant om huruvida man ska bege sig till moderna eller klassiska kontrollpanelen för att hitta en viss inställning. (om den ens finns kvar till att börja med)

I egenskap av relativt avancerad användare kräver jag också kontroll över mitt system likt det jag får av lägsta UAC-nivån i W7, utan att det för den delen ska göra övriga kärnfunktioner oanvändbara. Ja, det är säkert jätteosäkert. Ja, det ska naturligtvis vara utom räckhåll för gemene man att ställa in. Jag har aldrig stött på problem pga av detta. Är W10 osäkrare eftersom det inte går att ställa in det på så vis längre, eller vad? En liten anekdot; jag installerade ett halvobskyrt japanskt medieprogram för ett tag sedan. Det gick bra, men när jag sedan ville avinstallera det så nekades jag detta pga att det var osignerat eller liknande. Jag kan köpa att systemet har vissa säkerhetskrav på program man vill köra, men jag tycker det var lite ironiskt att det vägrade avinstalleras. (detta var via "appar" i moderna kontrollpanelen) Som tur var gick det av avinstallera mha en kommandoprompt med administratörsprivilegier.

Slutligen så kan jag inte låta bli att le lite för mig själv när folk kommer med argument som "det är gammalt" och "stödet upphör snart" för att byta till W10.

Om det nu är så jävla bra och till och med gratis, varför känner de sig manade mer och mer med att behöva påtvinga uppgradering? När de erbjöd befintliga OneDrive-användare att behålla sina dataplaner inför nedskärningarna av dessa, så var detta väl dolt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är farligt när Microsoft övervakar, varför har då folk google, facebook osv, som gör samma sak? Eller har du inte facebook och google heller? hujeda mig att våga använda en smartphone alls alltså! Där har de ju tillgång till det du gör på samma sätt.

Du missar det som åtminstone jag uppfattar som det centrala i kritiken: att man inte får välja själv om och när uppgraderingen ska ske, att man kan behöva tillämpa tweaks för att förhindra automatisk uppgradering, att det är djävligt arrogant av ett företag att på olika sätt prångla på dig sin vara (nu senast genom att manipulera standardgesten 'kryss-klick-stänga' och ge den motsatt funktion till det normalt förväntade) och att ingen människa tycker om att bli arrogant bemött.

Jag sitter med 7 och måste jobba med en programvara som inte är färdigtestad på 10 än. Jag är inte ensam om denna situation och det finns gott om andra legitima anledningar att inte vilja uppgradera i dagsläget.

Det är en fundamental del av den sociala människans upprätthållande av sin egen integritet som individ att i största möjliga mån fatta sina egna beslut. Ta min tusan om det inte också är en evolutionärt sund reaktion att bli arg på MS när de hela tiden trycker upp tian i ansiktet på folk.

Det är lite som att den här debatten har blivit det nya skyttegravskriget efter apple vs. pc pajkastningarna: på ena sidan de som inte förstår varför man inte skulle vilja göra som farbror företaget vill för farbror företaget har ju en så bra produkt "så varför tusan vill du inte ha den?", på den andra sidan de som vill bestämma så mycket som möjligt själva över sin vardags- och arbetsmiljö och som värderar det högre än att ha det senaste som nån vill att man ska ha. Att de två sakerna sammanfaller för dig och gör uppgraderingsvalet lätt för din del betyder inte att de måste sammanfalla för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det där är ju ett argument för varför MS vill att folk ska uppgradera, inte ett argument för varför jag som användare ska uppgradera.

Ja, jag svarade på frågan varför MS är så måna om att man skall uppgradera. För användaren finns väl en drös anledningar... Nyaste drivrutinerna först, nya prpgram tar hänsyn till 10:an i första hand, DX12... etc etc.

Skrivet av anon127948:

Jag jämför inte MS övervakning med IS. Jag säger att argumentet "om andra gör det så är det ok här också" är idiotiskt. Det finns alltid någon som är ännu värre att peka på men detta är vägen till botten och knappast något att uppmuntra.

Det är inte OK att Google och co övervakar heller men det är en drastisk skillnad på ett OS som spionerar på användaren vilket gör det omöjligt att ha säker kommunikation och google/facebook där du frivilligt måste ge de informationen och där du kan undvika deras övervakning genom kryptering. Komihåg att kryptering bygger på att ändpunkter är säkra vilket knappast gäller om dit eget OS spionerar på dig.

Windows 7 har använts i många år och de tecken på övervakning som finns (mest crash rapporter och MS AV) går att stänga av. Även om man inte stänger av de är INTE default läge att dina filer hamnar i molnet för övervakning av MS/NSA och cortana liknande spionverktyg existerar inte på win7.

Vet du ens vad spioneri är. Det är inte så att de är hemliga med att de samlar in data, vilket krävs för att det skall räknas som spioneri, alltså att inhämta information utan personens vetskap. Jag VET att Microsoft samlar in telemetridata för att förbättra produkten och rikta reklamen. Det har de sagt. Det är inget de försöker dölja, så vad är problemet?

Skrivet av guermantes:

Du missar det som åtminstone jag uppfattar som det centrala i kritiken: att man inte får välja själv om och när uppgraderingen ska ske, att man kan behöva tillämpa tweaks för att förhindra automatisk uppgradering, att det är djävligt arrogant av ett företag att på olika sätt prångla på dig sin vara (nu senast genom att manipulera standardgesten 'kryss-klick-stänga' och ge den motsatt funktion till det normalt förväntade) och att ingen människa tycker om att bli arrogant bemött.

Jag sitter med 7 och måste jobba med en programvara som inte är färdigtestad på 10 än. Jag är inte ensam om denna situation och det finns gott om andra legitima anledningar att inte vilja uppgradera i dagsläget.

Det är en fundamental del av den sociala människans upprätthållande av sin egen integritet som individ att i största möjliga mån fatta sina egna beslut. Ta min tusan om det inte också är en evolutionärt sund reaktion att bli arg på MS när de hela tiden trycker upp tian i ansiktet på folk.

Det är lite som att den här debatten har blivit det nya skyttegravskriget efter apple vs. pc pajkastningarna: på ena sidan de som inte förstår varför man inte skulle vilja göra som farbror företaget vill för farbror företaget har ju en så bra produkt "så varför tusan vill du inte ha den?", på den andra sidan de som vill bestämma så mycket som möjligt själva över sin vardags- och arbetsmiljö och som värderar det högre än att ha det senaste som nån vill att man ska ha. Att de två sakerna sammanfaller för dig och gör uppgraderingsvalet lätt för din del betyder inte att de måste sammanfalla för alla andra.

Då till den rätt uppenbara följdfrågan... Varför använder människor som vill ha så stor kontroll som möjligt ens Windows? Oavsett Windowsversion är du rätt låst i vad du kan göra. Linux borde vara det självklara alternativet med den inställningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dafydd:

Förlåt, men hur kombinerar du facebook och kryptering? Själva anslutningen kanske är krypterad, men hur hindrar du facebook från att läsa dina meddelanden och statusuppdateringar, eller logga vilka sidor du besöker eller länkar du klickar på på facebook?

Men, i övrigt håller jag med. Var ska man lagra känslig information om den inte ens är säker (jo, jag vet att alla datorer kan hackas, men det är en annan diskussion) på ens egen hårddisk?

Du kan enkelt installera flera chat program som har ordentlig kryptering där varken google/facebook eller NSA/FRA/resten kan knäcka krypteringen. Detta bygger dock på att ändpunkter är säkra vilket är inte fallet om dit eget OS spionerar på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag svarade på frågan varför MS är så måna om att man skall uppgradera.

Du har rätt - jag ber om ursäkt.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vet du ens vad spioneri är. Det är inte så att de är hemliga med att de samlar in data, vilket krävs för att det skall räknas som spioneri, alltså att inhämta information utan personens vetskap. Jag VET att Microsoft samlar in telemetridata för att förbättra produkten och rikta reklamen. Det har de sagt. Det är inget de försöker dölja, så vad är problemet?

För helvete har du fått strejf i skallen eller har du problem med att förstå språk?

Det spelar ingen jävla roll om de samlar in data för att de ska kunna finjustera windows, eller för att cortana kräver det eller för att det är vad molntjänster gör. Faktum är att de samlar in data om användaren och eftersom det handlar om ett amerikanskt bolag med långt gående samarbete med NSA så kommer NSA åt all denna data med. De trycker på att användaren ska använda molnet vilket betyder att många kommer ha sina dokument sittande på deras servrar och kollade av både MS och NSA (plus de som NSA ger informationen till).

Det viktiga är att användaren blir övervakad och att andra kommer åt dennes privata information. Vilken ursäkt MS kör med är viktigt bara för de som ska försvara denna informationsinhämtning och övervakning (precis som samma handlande försvarades i DDR Tyskland).

Så sluta stirra dig blind på ursäkter och ändrade definitioner och kolla på den faktiska effekten på användaren och samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då till den rätt uppenbara följdfrågan... Varför använder människor som vill ha så stor kontroll som möjligt ens Windows? Oavsett Windowsversion är du rätt låst i vad du kan göra. Linux borde vara det självklara alternativet med den inställningen.

Nej, med din logik är följdfrågan snarare varför man inte utvecklar ett OS själv, vilket visar hur meningslös den i själva verket är.
Har du aldrig hört talas om gråskalor? Du brukar inte se världen så svart-vitt i andra diskussioner om minnet inte sviker mig.

Dessutom funkar programmet jag måste använda inte i Linux under Wine, so there, another reason standing tall..

Permalänk
Medlem
Citat:

Till en början blev Windows 10 en rekommenderad uppdatering, vilket innebar att alla användare som använde Windows Updates grundinställningar automatiskt fick meddelanden om att uppgradera till Windows 10.

Och om man inte använder grundinställningarna.. vad händer då?

Permalänk
Medlem

"Jag VET att Microsoft samlar in telemetridata för att förbättra produkten och rikta reklamen. Det har de sagt. Det är inget de försöker dölja, så vad är problemet?"

Alltså...Bara smaka på den kommentaren.

Du "vet" att det är så, för det har MS sagt?
Och därmed är det okey att tvinga på folk deras senaste produkt?

I morgon när du skall ta din röda fina bil, så är den ommålad i psykelediska rengbågsfärger och stinker surströmming, eftersom det är senaste varianten utav din bil.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

Ifall någon här kan tala om hur man ändrar till fet text i aktivitetsfältet, eller får den ljus med svart text så försvinner ett stort minus från detta eminenta nya OS.

Hacka i registret eller använda tredjepartsprogram är väl onödigt på ett välutvecklat operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För helvete har du fått strejf i skallen eller har du problem med att förstå språk?

Det spelar ingen jävla roll om de samlar in data för att de ska kunna finjustera windows, eller för att cortana kräver det eller för att det är vad molntjänster gör. Faktum är att de samlar in data om användaren och eftersom det handlar om ett amerikanskt bolag med långt gående samarbete med NSA så kommer NSA åt all denna data med. De trycker på att användaren ska använda molnet vilket betyder att många kommer ha sina dokument sittande på deras servrar och kollade av både MS och NSA (plus de som NSA ger informationen till).

Det viktiga är att användaren blir övervakad och att andra kommer åt dennes privata information. Vilken ursäkt MS kör med är viktigt bara för de som ska försvara denna informationsinhämtning och övervakning (precis som samma handlande försvarades i DDR Tyskland).

Så sluta stirra dig blind på ursäkter och ändrade definitioner och kolla på den faktiska effekten på användaren och samhället.

Det spelar roll. Att spionera, och att tala om för användaren vilken data man samlar in och vad den används till är två helt olika saker. Dessutom har jag redan förklarat flertalet gånger att om du inte använder Microsoftkonto, Onedrive, eller Cortana, så är det väldigt lite data som samlas in. Sen det här med NSA igen... Microsoft har ju vid flera tillfällen offentligt gått ut och vägrat lämna data till USA's regering. Vill minnas att det var någon datahall på Irland de ville ha tillgång till t. ex men Microsoft sa nej.

Du får gärna tro att Microsoft använder sin data i onda syften och delar den med regeringar hit och dit.. Men officiellt gör de inte det, och om de lik förbannat samlar in data, oavsett vad som står i EULA så måste man ju fråga sig.......... Varför skulle du vara mer skyddad med W7?

I båda fallen lovar ju Microsoft att de använder datan de samlar in i snälla syften, och talar om vad de samlar in. Men du tror ju att de ljuger, så det skulle vara intressant att veta varför du tror dig vara mer skyddad med Windows 7 som också är från Microsoft.

Men oavsett vad så kan det aldrig vara "spioneri" om de är öppna med det. Det är en logisk kullerbytta som nästan är värre än att kalla upphovsrättsintrång för stöld.

Skrivet av guermantes:

Nej, med din logik är följdfrågan snarare varför man inte utvecklar ett OS själv, vilket visar hur meningslös den i själva verket är.
Har du aldrig hört talas om gråskalor? Du brukar inte se världen så svart-vitt i andra diskussioner om minnet inte sviker mig.

Dessutom funkar programmet jag måste använda inte i Linux under Wine, so there, another reason standing tall..

OK, du kör en strawman av min logik och sedan kallar du den meningslös. Bra jobbat.

Nej, det är inte på något sätt samma sak. Linux kan vilken idiot som helst installera idag, på någon timme max. Men att utveckla sitt eget operativsystem vars krav dessutom är att det skall vara "spionsäkert" tar längre tid än så, om det ens är möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Alltså...Bara smaka på den kommentaren.

Det var ett svar till de som envist och fullkomligt felaktigt försöker hävda att det skulle ligga något hemlighetsmakeri bakom datainsamlingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att det är lättare och billigare att ge support på 1 operativ än 4?

Kritisk kan man vara, men karusellen med Windows 10 liknar mer paranoia eftersom det tydligen handlar om att man inte vill bli "övervakad" av Microsoft.

Vad är skillnaden på övervakad och "övervakad"? Jag vill inte ständigt vara med i en undersökning om hur jag lever och vad jag gör med min dator. Det är uppenbart att man som användare är produkten, alla kanske inte tycker ett gratis OS som är snarlikt det man hade innan är värt det.

Jag tror inte vi behöver gulla med typ världens största företag och hjälpa dem ha en enhetlig plattform på bekostnad av vår integritet. Tycker det är rätt sunt att det finns en "paranoia" som åtminstone får folk att tänka till.

Till allt detta är det principen att ms inte låter en välja som är fördjävla störigt!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vad är skillnaden på övervakad och "övervakad"? Jag vill inte ständigt vara med i en undersökning om hur jag lever och vad jag gör med min dator. Det är uppenbart att man som användare är produkten, alla kanske inte tycker ett gratis OS som är snarlikt det man hade innan är värt det.

Jag tror inte vi behöver gulla med typ världens största företag och hjälpa dem ha en enhetlig plattform på bekostnad av vår integritet. Tycker det är rätt sunt att det finns en "paranoia" som åtminstone får folk att tänka till.

Till allt detta är det principen att ms inte låter en välja som är fördjävla störigt!

Som sagt... Google?, Facebook? I princip allt du gör online idag är baserat på att veta så mycket som möjligt om dig så att företag X kan trycka upp relevant reklam i nyllet på dig. varför är det på något sätt värre när Microsoft gör det jämfört med andra företag?

Om operativet är "snarlikt" eller ej är väl lite av en bedömning från person till person. Men jag som hade Windows 7 innan tycker det hänt mycket bra sedan dess, och än större skillnad lär det ju bli till 2020 då supporten på Windows 7 helt går ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt... Google?, Facebook? I princip allt du gör online idag är baserat på att veta så mycket som möjligt om dig så att företag X kan trycka upp relevant reklam i nyllet på dig. varför är det på något sätt värre när Microsoft gör det jämfört med andra företag?

Om operativet är "snarlikt" eller ej är väl lite av en bedömning från person till person. Men jag som hade Windows 7 innan tycker det hänt mycket bra sedan dess, och än större skillnad lär det ju bli till 2020 då supporten på Windows 7 helt går ut.

Ja "snarlikt", lite som att det är en "karusell" att folk är kritiska - också en ganska personlig bedömning. Klart att vi entusiaster ser skillnad i olika versioner men är kanske inte lika tydlig som andra mer vardagliga användare. Tänka sig vissa kanske tom tycker det är sämre?

Den dagen den sorgen, men vad händer med win10 2020 då? Kan du inte analysera det också? Forcerat Win11 med ytterligare oskyldig "övervakning"?

Jag har inte sagt FB eller Google är bättre? Får inte de också skit för detta?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, du kör en strawman av min logik och sedan kallar du den meningslös. Bra jobbat.

Nej, det är inte på något sätt samma sak. Linux kan vilken idiot som helst installera idag, på någon timme max. Men att utveckla sitt eget operativsystem vars krav dessutom är att det skall vara "spionsäkert" tar längre tid än så, om det ens är möjligt.

Det är inte en felkarakterisering av ditt argument (strawman) att följa dess logiska bana fullt ut. En strawman är att säga att du säger nåt du inte säger och sedan argumentera mot det, något som jag inte har gjort. Jag förbannar den dagen då ”strawman” togs över av internetnissar som inte förstår begreppet (men ändå använder det med sarkastiska undertoner – bra jobbat, indeed!).

Skit samma om nån idiot kan installera Linux på en timme, jag har program jag är beroende av som inte funkar på Linux. Är det nåt i det som är oklart? Inte? Bra! Jag måste alltså nå kontroll på ett sätt som inte inkluderar Linux, oavsett vad du tycker vore en bra kontrollnivå.

Du definierar Linux som det enda läget av kontroll värd namnet, och sen undrar du käckt varför jag inte kör Linux i stället om jag nu vill ha så mycket kontroll. Min poäng är att när du avfärdar att bygga ett eget OS så tar du in externa hänsyn som påverkar utvärderingen av vilken position som anses giltig för ”att ha kontroll”. På precis samma sätt kan jag underkänna din definition av Linux som det godtagbara läget för att ha kontroll (se ovan om du undrar). Så nu har vi underkänt varandras positioner med exakt samma logik, vilket är precis min poäng när jag säger att din logik är fel.

Det borde inte vara svårt att förstå att ”så stor kontroll som möjligt” är en position som givetvis influeras av andra hänsyn, just de hänsyn jag ville rikta ljuset mot genom att hårddra din logik. Och nyckelordet här är, som jag redan nämnt, drumroll, gråskala. Om nu jag tycker att jag har den kontroll över mitt OS som jag vill ha med 7 (jag behöver inte freak-kontroll med Linux) vem är du att säga att jag borde installera Linux istället? Jag har den kontrollnivå jag är bekväm med för tillfället med Win7, en nivå som bl.a. påverkas av det faktum att jag har flera program som jag måste jobba med dagligen och som inte funkar fullt ut under Linux. För mig är det alltså inte ett alternativ i dagsläget att flytta till Linux helt och hållet (även om jag vet att det är där jag kommer att hamna om några är när LTS för Win7 går ut och kanske måste köra de speciella programmen på en sekundär dator, men den dagen den sorgen.) Men jag har tweakat min 7:a och skaffat mig en miljö som passar mig och som jag vill fortsätta att ha även om nån geek säger att 10:an är 2% säkrare eller 20% snabbare. Och dessutom kanske jag vill stanna på 7:an helt enkelt för att den är mindre molnifierad än 10:an och jag ogillar tendensen mot molnifiering av allting.

I vilket fall som helst så noterar jag att du väljer att svara lite vid sidan om hela tiden och undviker det verkliga argumentet: varför motarbeta min möjlighet att välja själv? Varför på ett bedrägligt sätt manipulera kryssklick så att effekten blir nåt annat än det förväntade - i uppenbart syfte att få mig att göra nåt jag egentligen inte vill? Hur försvarar du ett sådant agerande? Jag har köpt två licenser för att använda Win7. Varför ska jag behöva krumbukta mig för att slippa få dem nedgraderade till 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ja "snarlikt", lite som att det är en "karusell" att folk är kritiska - också en ganska personlig bedömning. Klart att vi entusiaster ser skillnad i olika versioner men är kanske inte lika tydlig som andra mer vardagliga användare. Tänka sig vissa kanske tom tycker det är sämre?

Den dagen den sorgen, men vad händer med win10 2020 då? Kan du inte analysera det också? Forcerat Win11 med ytterligare oskyldig "övervakning"?

Jag har inte sagt FB eller Google är bättre? Får inte de också skit för detta?

Det gör de, men folk använder tjänsterna. Här argumenterar man att man tänker vägra uppgradera för att Microsoft gör en sak, som alla andra gör. Jag tycker det blir drygt.

Skrivet av guermantes:

Det är inte en felkarakterisering av ditt argument (strawman) att följa dess logiska bana fullt ut. En strawman är att säga att du säger nåt du inte säger och sedan argumentera mot det, något som jag inte har gjort. Jag förbannar den dagen då ”strawman” togs över av internetnissar som inte förstår begreppet (men ändå använder det med sarkastiska undertoner – bra jobbat, indeed!).

Skit samma om nån idiot kan installera Linux på en timme, jag har program jag är beroende av som inte funkar på Linux. Är det nåt i det som är oklart? Inte? Bra! Jag måste alltså nå kontroll på ett sätt som inte inkluderar Linux, oavsett vad du tycker vore en bra kontrollnivå.

Du definierar Linux som det enda läget av kontroll värd namnet, och sen undrar du käckt varför jag inte kör Linux i stället om jag nu vill ha så mycket kontroll. Min poäng är att när du avfärdar att bygga ett eget OS så tar du in externa hänsyn som påverkar utvärderingen av vilken position som anses giltig för ”att ha kontroll”. På precis samma sätt kan jag underkänna din definition av Linux som det godtagbara läget för att ha kontroll (se ovan om du undrar). Så nu har vi underkänt varandras positioner med exakt samma logik, vilket är precis min poäng när jag säger att din logik är fel.

Det borde inte vara svårt att förstå att ”så stor kontroll som möjligt” är en position som givetvis influeras av andra hänsyn, just de hänsyn jag ville rikta ljuset mot genom att hårddra din logik. Och nyckelordet här är, som jag redan nämnt, drumroll, gråskala. Om nu jag tycker att jag har den kontroll över mitt OS som jag vill ha med 7 (jag behöver inte freak-kontroll med Linux) vem är du att säga att jag borde installera Linux istället? Jag har den kontrollnivå jag är bekväm med för tillfället med Win7, en nivå som bl.a. påverkas av det faktum att jag har flera program som jag måste jobba med dagligen och som inte funkar fullt ut under Linux. För mig är det alltså inte ett alternativ i dagsläget att flytta till Linux helt och hållet (även om jag vet att det är där jag kommer att hamna om några är när LTS för Win7 går ut och kanske måste köra de speciella programmen på en sekundär dator, men den dagen den sorgen.) Men jag har tweakat min 7:a och skaffat mig en miljö som passar mig och som jag vill fortsätta att ha även om nån geek säger att 10:an är 2% säkrare eller 20% snabbare. Och dessutom kanske jag vill stanna på 7:an helt enkelt för att den är mindre molnifierad än 10:an och jag ogillar tendensen mot molnifiering av allting.

I vilket fall som helst så noterar jag att du väljer att svara lite vid sidan om hela tiden och undviker det verkliga argumentet: varför motarbeta min möjlighet att välja själv? Varför på ett bedrägligt sätt manipulera kryssklick så att effekten blir nåt annat än det förväntade - i uppenbart syfte att få mig att göra nåt jag egentligen inte vill? Hur försvarar du ett sådant agerande? Jag har köpt två licenser för att använda Win7. Varför ska jag behöva krumbukta mig för att slippa få dem nedgraderade till 10?

Att motargumentera att användarna borde bygga sitt eget OS när det jag sa var att de borde köra Linux är en strawman. Du argumenterar inte mot det jag säger utan det du påstår att det leder till.

A: Jag tycker inte att barn ska leka på trafikerade gator.
B: Jag tycker att det vore vansinne att hålla barnen inomhus hela dagarna!

Sedan handlar det ju inte ens om "så stor kontroll som möjligt", säger du ju till och med själv nu, utan det handlar om möjligheten att undvika ett specifikt upplevt problem, vilket är två olika saker.

Var någonstans har jag försvarat att en kryssruta nu betyder ett ja? Visserligen så står det ju i klartext att om man klickar på kryssrutan så godkänner man, så "bedrägligt" är det knappast, men visst spelar de på folks vanor och det är väl möjligen att klassa som ett fulknep. Det försvarar jag inte.

Om man har program som är specifikt beroende av Windows 7 men inte kan köras i 10 tycker jag det är märkligt, och riktigt dåligt av den som gjort programmet att inte se till att det är kompatibelt med nuvarande generations OS.

Vad som häbder med Windows 10 år 2020 vet jag inte men med tanke på att senaste budet är att Windows 10 är den sista versionen och att uppgraderingar av typen redstone och liknande skall vara gratis så är det väl en kvalificerad gissning att det fortfarande kommer vara Windows 10, men anpassat till hur användarmönstret ser ut år 2020, och det är för tidigt att sia om hur det kommer se ut. Men med Windows 7 lär ju inte hända så mycket förutom att det släpps säkerhetsuppdateringar, och en nyinstallation av Windows 7 på en ny dator år 2020 lär bli ett fasligt runtletande efter drivrutiner kors och tvärs, eftersom ny hårdvara inte stöds med de inbyggda drivrutinerna, och det lär inte bli så kul. Har man tur kan man kanske ladda ner någon slipstreamad variant med bättre drivrutinsstöd möjligen, men då vet man ju inte vad för grejer de låter slinka med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att motargumentera att användarna borde bygga sitt eget OS när det jag sa var att de borde köra Linux är en strawman. Du argumenterar inte mot det jag säger utan det du påstår att det leder till.

Nej, det gjorde jag faktiskt inte. Jag sa att OS-grejen vore ett starkare argument från din sida (även om jag då inte formulerade det på det sättet vore det solklart att förstå), men likväl felaktigt. Det är inte samma sak. Om vi inte pratar samma språk är det ingen idé att fortsätta.

Enjoy your 10 - I'll fight it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nej, det gjorde jag faktiskt inte. Jag sa att OS-grejen vore ett starkare argument från din sida (även om jag då inte formulerade det på det sättet vore det solklart att förstå), men likväl felaktigt. Det är inte samma sak. Om vi inte pratar samma språk är det ingen idé att fortsätta.

Enjoy your 10 - I'll fight it!

Hur är det ett starkare argument? Det är inte överhuvudtaget samma sak. Om du tycker att mitt resonemang är att begära absurda grejer av användaren för att uppnå målet med total frihet och kontroll så borde ju min argumentation inte stanna vid att bygga sitt eget OS i så fall, utan snarare att befolka en egen planet och förbjuda övervakning där, eller något ditåt.

Mitt resonemang byggde helt och hållet på lättillgängliga alternativ om nu kontroll är så viktigt. Att byta till Linux är rimligt, att bygga sitt eget OS är totalt orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det spelar roll. Att spionera, och att tala om för användaren vilken data man samlar in och vad den används till är två helt olika saker. Dessutom har jag redan förklarat flertalet gånger att om du inte använder Microsoftkonto, Onedrive, eller Cortana, så är det väldigt lite data som samlas in. Sen det här med NSA igen... Microsoft har ju vid flera tillfällen offentligt gått ut och vägrat lämna data till USA's regering. Vill minnas att det var någon datahall på Irland de ville ha tillgång till t. ex men Microsoft sa nej.

Du får gärna tro att Microsoft använder sin data i onda syften och delar den med regeringar hit och dit.. Men officiellt gör de inte det, och om de lik förbannat samlar in data, oavsett vad som står i EULA så måste man ju fråga sig.......... Varför skulle du vara mer skyddad med W7?

I båda fallen lovar ju Microsoft att de använder datan de samlar in i snälla syften, och talar om vad de samlar in. Men du tror ju att de ljuger, så det skulle vara intressant att veta varför du tror dig vara mer skyddad med Windows 7 som också är från Microsoft.

Men oavsett vad så kan det aldrig vara "spioneri" om de är öppna med det. Det är en logisk kullerbytta som nästan är värre än att kalla upphovsrättsintrång för stöld.

Det här börjar likna att argumentera med strejf men ok. Default läge i win10 trycker hårt som fan på både cortana och molntjänster plus max "telemetri", carsh reporter och annat som kan läcka privat information. Windows 7 har inget av det och dessutom går det stänga av helt.

Så om man vet vad man gör går det få win10 att samla in lika mycket som win7 gör när man inte gör ett dugg. Det är ganska stor skillnad. I Win7s historia har uppdateringar aldrig ändrat dessa inställningar medan det har redan hänt med win10. Sedan har EULA absolut ingen makt och är något som aldrig testats i domstol och även om den blev testad kan den inte ignorera lagar. Med andra ord om USAs lagar säger att MS måste hjälpa NSA att spionera på alla icke-amerikaner så kommer ingen EULA hjälpa dig.

Om MS inte samlar in någon data finns det ingen lag som kan tvinga de att ge upp din privata information då de inte har den. OS borde vara där för att skydda användaren och inte för att övervaka/spionera/whatever även om NSA lovar dyrt och heligt att de följer lagen (som i princip säger att om du är inte amerikansk medborgare är det fritt fram).

I slutändan så läcker win10 betydligt mer privat information är Win7 eller något annat OS (exklusive mobila OS som är liknande spion/övervakningsverktyg som win10). Om du gillar att bli övervakad och inte bryr dig om vilka konsekvenser det får för samhället får du så för det men var vänlig och kasta inte skit på folk som bryr sig och förstår hur farligt sådant är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är det ett starkare argument? Det är inte överhuvudtaget samma sak. Om du tycker att mitt resonemang är att begära absurda grejer av användaren för att uppnå målet med total frihet och kontroll så borde ju min argumentation inte stanna vid att bygga sitt eget OS i så fall, utan snarare att befolka en egen planet och förbjuda övervakning där, eller något ditåt.

Mitt resonemang byggde helt och hållet på lättillgängliga alternativ om nu kontroll är så viktigt. Att byta till Linux är rimligt, att bygga sitt eget OS är totalt orimligt.

Att använda ett OS som inte tillåter mig att använda de program jag behöver för mitt arbete är orimligt det med. Men av någon anledning tycks du tycka att det är okej. Jag är ledsen, men din logik fallerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Helt rätt. Förstår inte folk som håller på och stannar på gamla versioner. Gillar man gamla versioners utseende så är det väl bara å modda.. Jag tycker detta är bra så microsoft och även alla andra företag kan specialisera sin mjukvara på endast W10. = bättre mjukvara + billigare = win

Självklart om man då räknar bort Android, IOS/OSX och Linux med många fler operativsystem.
Det kanske är så att Microsoft gör sig samma tjänst som när de gick från WinMobile till Winphone.
En massa snack men ingen verkstad och vikande försäljning (Winphone och Win10M har katastrofalt dålig försäljning). WinMobile hade 20% av smartphone marknaden (innan ordet smartphone myntades).

Kanske det är programhus som säljer Windowsprogram att ta stöten för Microsofts Win10 satsning som Nokia fick göra för Microsofts Winphone (du vet 20% av marknaden 2015)...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Och därmed är det okey att tvinga på folk deras senaste produkt?

Jag kommer nog inte dyka in i disskutionen om det är okej eller inte för Microsoft att automatisk lägga in uppdateringen av Windows 10 i Windows Update där de kräver användaren att avbryta den.

Men, för guds skull. Kan alla sluta påstå att att ni är tvingande att använda deras produkt. Ni är, ursäkta mitt ordval, för in i helvete inte alls tvingade att använda det operativsystemet som Microsoft har byggt upp.
Det är bara att avinstallera skiten och köra på på annat, så simpelt är det.

Folk som jämför det med övervakning gör det lite löjligt, då det är något du själv kan förhindra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Helt rätt. Förstår inte folk som håller på och stannar på gamla versioner. Gillar man gamla versioners utseende så är det väl bara å modda.. Jag tycker detta är bra så microsoft och även alla andra företag kan specialisera sin mjukvara på endast W10. = bättre mjukvara + billigare = win

finns program som ej stöds på w10 + drivrutiner som inte funkar på w10. Köpte man w7 1 gång i tiden så borde man få ha det om man vill. Råkade själv uppgradera till w10 på min htpc iom denna nya "funktion" att acceptera uppgradering genom att kryssa ner rutan

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag kommer nog inte dyka in i disskutionen om det är okej eller inte för Microsoft att automatisk lägga in uppdateringen av Windows 10 i Windows Update där de kräver användaren att avbryta den.

Men, för guds skull. Kan alla sluta påstå att att ni är tvingande att använda deras produkt. Ni är, ursäkta mitt ordval, för in i helvete inte alls tvingade att använda det operativsystemet som Microsoft har byggt upp.
Det är bara att avinstallera skiten och köra på på annat, så simpelt är det.

Folk som jämför det med övervakning gör det lite löjligt, då det är något du själv kan förhindra.

Det är bra, stanna utanför diskussionen. Det är nämligen ingen som säger sig vara "tvingad att använda deras produkt". Det "alla" klagar på är att man påtvingas uppgraderingen såvida man inte vill leka katt och råtta med MS. Har man köpt 7 har man köpt 7, och inte en automatisk uppgradering till 10. Att det ska vara så svårt att förstå? Har folk ingen integritet kvar?

Sen strejf blev bannad tycks det ha utbrutit en lovefest mellan nya tronpretendenter. Snart kommer ni väl hävda att Uberpop är samåkning också!

Permalänk
Medlem

Vi vet att Windows 10 har en inbyggd keylogger eftersom Microsoft samlar in ”tal, handskrift och tangentbord-information”.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/speech-inking-t...

Enligt Microsoft går det att stänga av denna funktion. Men hur många kommer att göra det?

Nyligen varnade FBI för keyloggers:

http://arstechnica.com/security/2016/05/beware-of-keystroke-l...

Hur många tänker på att stänga av den inbyggda keyloggern i Windows 10? Varför varnar inte FBI för Windows 10? Det är absolut inte bra att Microsoft har alla ens användarnamn och lösenord även om Microsoft inte utnyttjar informationen i brottsligt syfte.

Såvitt jag vet existerar ingen keylogger i Windows 7 och därför kör jag hellre sjuan.

Permalänk
Medlem

För personer som installerat Windows 10 men inte vill bli spionerade på, så rekommenderar jag detta program:
https://forums.spybot.info/downloads.php?id=55

Med det kan du stänga av en massa grejer som du inte får möjlighet att stänga av i Settings. Du kan också ge den tillåtelse att automatiskt blockera grejerna igen när Windows Update sätter igång dem igen.

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Automatikuppdaterad i söndags, då var man 10 användare mot sin vilja.
Hade en köpt win7 Ultimate licens för över 2 papp vilket jag tyckte var mycket och en fin gest från mig tlll MS 2011.

Sagt det förut, vansinnigt trött på MavOS och planerade att göra mig av med allt från Apple, men nu vette tusan, klämd mellan två företag från detta FÖRBANNADE LAND USA. Dessa Falska jävlar!

Permalänk
Medlem

Frågar igen.

Livrädd att få popupprutan varje gång jag knäpper på datorn. När nästa ruta poppar upp och jag kryssar ner den = uppgradering? Finns det något sätt att undkomma?

Inte rädd för att bli "spionerad" på för jag inser att man är så spårad ändå i allt man gör. *klappar foilehatten*

Det som stör mig grovt är "valfriheten". Att vara så totalt i händerna på ett jätteföretag (vet att det finns andra os men om man som jag är genomsnittlig amatöranvändare så bli det MS) och att jag inte själv får bestämma över min egen/egna dator/datorer!

Har som sagt inget emot W10. Vet ingenting om W10 men jag gillar W8.1 och har noll anledning att byta!

Dessutom så vet jag att åtminstonde den ena datorn kommer strula ordentligt. Köpte den begagnad av en vän och han fick mickla för att få in W8 på den.

En annan vän uppgraderade sin dator och efter det hade han ingen uppkoppling. Han fick igång det med något program han använder.

Min kunskap är zipp. Skiter sig något så sitter jag där, får då betala någon för att få hjälp med något som en annan part tvingat på mig för jag antar att MS inte kommer hjälpa mig!?

Ja. Jag är förbannad och irriterad. Om jag själv väljer en uppgradering så är det en sak. Om jag avhänds det alternativet så blir jag lack! Som det är nu för mig är det som rysk roulette varje gång jag knäpper på datorn/erna!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

För stunden kanske. Men W10 är just nu ett slutgiltligt steg. I slutändan kommer det vara optimalt för all mjukvara. Hur lång tid det tar beror helt på hur snabbt/långsamt folk uppgraderar till W10. Desto snabbare folk uppdaterar desto snabbare kommer stöd för mjukvara och hårdvara att vara optimerat. För mig fungerar W10 perfekt på alla mina burkar, jag hoppas bara att fler uppdaterar så vi snabbare når "perfektion" Sen kan man ju ta på sig foliehatten om man vill som 90% av swec, men det är en annan femma

Dröm vidare. MS har alltid sagt att den nuvarande versionen är den du skall satsa på. Det har alltid följts av nästa version där visan upprepats. Snart kommer 11:an, 12:an, 13 och framförallt den fantastiska nummer 14 som nu verkligen ÄNTLIGEN skall frälsa oss från alla problem ...