Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

Inet har lagt upp FTW som beställningsbar artikel nu på deras hemsida. 7899:-

https://www.inet.se/produkt/5400050/evga-geforce-gtx-1080-8gb...

Hade de redan kl 15:01 i förrgår

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Nörd! ;D

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

And proud of it

Avbokade dem och körde på Strix istället...

Har tydligen blivit en redig krock mellan EVGA och EK nu...

Well, EK has officially come out saying that they aren't producing blocks for EVGA custom cards anymore. Only reference cards

Must've been a pretty large falling out between those two companies. Derick confirmed on Reddit that MSI, Asus, and Gigabyte will get blocks this time around (specifically the Asus Strix, Gigabyte Gaming, MSI Gaming cards)

Dold text

Well they butted heads over the 980 Ti Kingpin block because apparently EVGA changed one of the caps at the last minute without notifying EK. So that was either the beginning of the fallout, or the last straw.

Dold text

Läste också nånstans att EVGA skickat EK's block till en tillverkare i Taiwan för att få block tillverkade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

And proud of it

Avbokade dem och körde på Strix istället...

Har tydligen blivit en redig krock mellan EVGA och EK nu...

Well, EK has officially come out saying that they aren't producing blocks for EVGA custom cards anymore. Only reference cards

Must've been a pretty large falling out between those two companies. Derick confirmed on Reddit that MSI, Asus, and Gigabyte will get blocks this time around (specifically the Asus Strix, Gigabyte Gaming, MSI Gaming cards)

Dold text

Well they butted heads over the 980 Ti Kingpin block because apparently EVGA changed one of the caps at the last minute without notifying EK. So that was either the beginning of the fallout, or the last straw.

Dold text

Läste också nånstans att EVGA skickat EK's block till en tillverkare i Taiwan för att få block tillverkade...

Yup.

"Just to reiterate a little more. Evga sent over a 980 Kingpin PCB for EK to make a block. When it came out, we bought blocks and there was pins that kept the block from fitting. The original PCB didn't have the pins, and it caused a huge backlash against EK. The PCB shown in the original pictures even showed that there were no pins in the firmware port when it was made.

EK allowed us to take a dremel to the plexi/acetal so that it would fit properly and evga later gave users permission to trim the firmware port pins down as well.

It's little things like that, that kill partnerships. Thankfully, ek continued to make blocks for evga and even made the 980 ti KPE Block. It sounds like that contract is fulfilled and wasn't renewed though."

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

2Ghz 1080 VS 1400Mhz 980 Ti

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Entusiast

20-25% skillnad

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ragnarok:

Intressant jämförelse.

Mitt 980 Ti får ~21000 i Firestrike på GPU score. Ungefär samma som ett stock 1080 men bägge dessa korten klocka ungefär lika bra (sammanträffande?) så om man klockar upp 1080 så kvarstår gapet.

Men jag vet inte, jag är inte så imponerad med tanke på priset som Nvidia tar ut för detta kortet. 1080Ti kommer bli hårresande dyrt. Jag hoppas Polaris och Vega visar sig vara riktiga fullträffar för det är rätt uppenbart att Nvidia behöver konkurrens.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

ruskigt kasst kort. ju mer jag ser destå mer besviken jag e.

för pengen som de vill att man ska pröjsa för det. som vanligt visar det att det suger i 4k.
å inte e tillräckligt ens för skärmar med hög uppdateringsfrekvens.

aja... vega å gp102 kanske e bättre på den punkten

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Många är pepp på 1080 nu!
Sen när första batcharna skeppats till kund så kommer gnället om coilwhine. Hoppas jag har fel.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Intressant jämförelse.

Mitt 980 Ti får ~21000 i Firestrike på GPU score. Ungefär samma som ett stock 1080 men bägge dessa korten klocka ungefär lika bra (sammanträffande?) så om man klockar upp 1080 så kvarstår gapet.

Men jag vet inte, jag är inte så imponerad med tanke på priset som Nvidia tar ut för detta kortet. 1080Ti kommer bli hårresande dyrt. Jag hoppas Polaris och Vega visar sig vara riktiga fullträffar för det är rätt uppenbart att Nvidia behöver konkurrens.

Det är ju konstaterat i många forum att detta kort inte är för personer som redan sitter på ett 980Ti...

Om man sen vill sälja sitt 980Ti för en spottstyver och köpa ett 1080 så är det ju helt valfritt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Många är pepp på 1080 nu!
Sen när första batcharna skeppats till kund så kommer gnället om coilwhine. Hoppas jag har fel.

Gnäll med all rätt skulle jag säga. Särskilt för denna prisklass. Får verkligen hoppas att denna generation är bättre så vi slipper både whine och whiners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Gnäll med all rätt skulle jag säga. Särskilt för denna prisklass. Får verkligen hoppas att denna generation är bättre så vi slipper både whine och whiners.

Indeed!
Någon som vet huruvida den nya högre minneshastigheten kan vara bra eller dåligt för risken med coilwhine?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Indeed!
Någon som vet huruvida den nya högre minneshastigheten kan vara bra eller dåligt för risken med coilwhine?

Googlade på det..

"To be honest, I didn't even think of fan speed while testing (having limited time helps with that). I'll be tossing the card back in the test PC tonight for overclocking tests, so I'll test that for you at the same time. I didn't hear the 1080 during testing, or coil whine for that matter, so I have a feeling it might be even quieter than the TITAN X (it's -80W, so that would make sense)."

Hittade detta..

http://techgage.com/article/nvidia-geforce-gtx-1080-review-a-...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

genomsnittlig FPS (4K) per krona för 1080 korten som kostar 7900kr är 153kr/FPS

jämförelse med 980Ti som ligger på runt 158kr/fps

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zpnk:

Det är ju konstaterat i många forum att detta kort inte är för personer som redan sitter på ett 980Ti...

Om man sen vill sälja sitt 980Ti för en spottstyver och köpa ett 1080 så är det ju helt valfritt...

Vad har det att göra med min kommentar?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Sjönk priset på 980 när 980 ti kom? Eller kommer vi se 1080 ti priser up mot 10000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Sjönk priset på 980 när 980 ti kom? Eller kommer vi se 1080 ti priser up mot 10000?

Jag hittar 980 (vanliga) till priset uppemot 7800kr medan 980 Ti uppemot 10000kr. Så vette fan hur de tänkte när de prissatte korten.

Vill inte ha ett 1080, utan ett nytt 980 Ti efter att mitt pajat 8 mån efter inköp, men kommer säkert inte ha råd att köpa nytt då de kostar mer än 1080 FE i genomsnitt!

Skulle det handla om TV eller annan hårdvara så sänks priserna på de gamla, men inom IT så höjs priserna istället.
Patetiskt!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intressant jämförelse.

Nu jämför du ett tredjeparts vattenkylt kort med referens. Om du ska få någorlunda rättvis jämförelse får du vänta tills EVGAs Hybrid är ute på marknaden När senast var ett referenskort sjukt mycket bättre överklockat mot senaste tredjepartskortet från förra generationen?

Däremot råder det nog inget tvivel om att 10x-serien blir dyra kort. Dåliga yields samt dyrare tillverkning driver upp priserna och i nuläget är ju nvidia helt ohotade från AMD. Återstår att se vad Polaris har att erbjuda men den är väl mer sedd som en konkurrent till nvidias förra generation.

Köpte mitt Classy från Inet i augusti 2013, 6341:- gick det lös på då men då var å andra sidan dollarn nästan två spänn billigare så jämför jag så är det nog inte jättemycket dyrare. Lutar åt ett nytt Classy för 1080, men priset ser ut att landa på någonstans runt 7900-8200:- så dyrt blir det, minst sagt. Utöver det tillkomer sedan vattenblock, så där får man väl räkna med ytterligare en tusenlapp. Huva...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackWolf:

Jag hittar 980 (vanliga) till priset uppemot 7800kr medan 980 Ti uppemot 10000kr. Så vette fan hur de tänkte när de prissatte korten.

Vill inte ha ett 1080, utan ett nytt 980 Ti efter att mitt pajat 8 mån efter inköp, men kommer säkert inte ha råd att köpa nytt då de kostar mer än 1080 FE i genomsnitt!

Skulle det handla om TV eller annan hårdvara så sänks priserna på de gamla, men inom IT så höjs priserna istället.
Patetiskt!

Men om kortet går sönder så går det ju på garantin? Varför skulle du behöva köpa ett nytt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Evga GTX 1080 för 6,6K finns inte kvar i kompletts sortiment nu enligt hemsidan. Står dock fortfarande prel. 10 juni i min beställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Nvidia Geforce GTX 1070 FE (tester, omdömen....)

Hardware Unboxed
https://www.youtube.com/watch?v=-FWtJXmtITs

LinusTechTips
https://www.youtube.com/watch?v=rkiZdSBux9E

Gamers Nexus
https://www.youtube.com/watch?v=4yq7VVW76VY

MVH

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Nu jämför du ett tredjeparts vattenkylt kort med referens. Om du ska få någorlunda rättvis jämförelse får du vänta tills EVGAs Hybrid är ute på marknaden När senast var ett referenskort sjukt mycket bättre överklockat mot senaste tredjepartskortet från förra generationen?

Däremot råder det nog inget tvivel om att 10x-serien blir dyra kort. Dåliga yields samt dyrare tillverkning driver upp priserna och i nuläget är ju nvidia helt ohotade från AMD. Återstår att se vad Polaris har att erbjuda men den är väl mer sedd som en konkurrent till nvidias förra generation.

Köpte mitt Classy från Inet i augusti 2013, 6341:- gick det lös på då men då var å andra sidan dollarn nästan två spänn billigare så jämför jag så är det nog inte jättemycket dyrare. Lutar åt ett nytt Classy för 1080, men priset ser ut att landa på någonstans runt 7900-8200:- så dyrt blir det, minst sagt. Utöver det tillkomer sedan vattenblock, så där får man väl räkna med ytterligare en tusenlapp. Huva...

Steve på Gamers Nexus har redan slängt på en Hybridkylare på 1080 och han fick 100MHz på kärnan men knappt någon extra prestanda. Troligtvis är det minnet som inte hänger med. Temperaturerna är ju exelenta såklart.

Som du säger. Kortet är imponerande, inget snack men herrejävlar vilka priser och inte fan blir tredjepartskorten billigare än referenskortet. EVGA har ett kort för 6590:- annars ligger det över sju papp.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

ruskigt kasst kort. ju mer jag ser destå mer besviken jag e.

för pengen som de vill att man ska pröjsa för det. som vanligt visar det att det suger i 4k.
å inte e tillräckligt ens för skärmar med hög uppdateringsfrekvens.

aja... vega å gp102 kanske e bättre på den punkten

Jag håller med... 110%. Nvidia bara ljög om allt (som vanligt i rätt ordning, varning för mjölkning). GTX 1080 är verkligen sämsta kortet på marknaden i alla upplösningar speciellt 4K som du kör dagligen i alla spel... kortet orkar inte ens driva saker i medium man får liksom dra ner allt till lägsta ULTRA LOW settings funkar väl sisådär i några spel. Sedan går det inte att överklocka det heller jo kanske 0.5%... när man väl gjort det då kan kortet driver DOOM från 90-talet i 4K, MAX 59,9 FPS, och har man tur så får man spela 5 min innan kortet throttlar.

Alla bör vänta på VEGA... det kommer fixa allt superbra i 8K... till ett mycket bra pris mellan $199-$219... AMAZING... men bara kanske .

Den som lever den får se...

OBS: RYKTEN från en sällsynt källa bekräftar detta, sedan bör man ta detta med ett litet korn nypa salt...

Tips från mig till dig är googla runt lite eller kolla SweClockers test på korten från Nvidia.

GTX 1070 FE: http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070
GTX 1080 FE: http://www.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080

PS: (Testerna bör tas med en stor skopa salt enligt vissa källor och rykten)

MVH

Permalänk
Avstängd

Källa: LinusTechTips

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Yup.

"Just to reiterate a little more. Evga sent over a 980 Kingpin PCB for EK to make a block. When it came out, we bought blocks and there was pins that kept the block from fitting. The original PCB didn't have the pins, and it caused a huge backlash against EK. The PCB shown in the original pictures even showed that there were no pins in the firmware port when it was made.

EK allowed us to take a dremel to the plexi/acetal so that it would fit properly and evga later gave users permission to trim the firmware port pins down as well.

It's little things like that, that kill partnerships. Thankfully, ek continued to make blocks for evga and even made the 980 ti KPE Block. It sounds like that contract is fulfilled and wasn't renewed though."

Riktigt tråkigt besked... Då är frågan hur det blir med EVGAs Hydro Copper? För 900-serien var det EK som designade vattenblocken till dessa..

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Vad har det att göra med min kommentar?

Nä alla jämför ju maximalt överklockade eftermarknadsvarianter mot nyutkomna referensmodeller. Dessutom om nu 1080Ti står för dörren så är ju 1080 ersättaren för 980 och ska jämföras mot den.

Prislappen håller jag dock med om var mindre trevlig...

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Nu är ju inte priset per frame något bra att jämföra korten med då alla spel erbjuder olika mycket frames per sekund och sedan kommer optimering in i bilden d.v.s. det blir en jättestor skillnad mellan korten i dollar per frame i något riktigt krävande spel medans korten ser superbilliga samt likvärdiga ut om man tar ett mindre krävande spel. Alltså är det en statistik som är lätt manipulerad beroende på vilka spel och kort man jämför med speciellt om man ska jämföra kort från både AMD & Nvidia.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Riktigt tråkigt besked... Då är frågan hur det blir med EVGAs Hydro Copper? För 900-serien var det EK som designade vattenblocken till dessa..

Det blir bara inte EKWB som tar fram dessa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Steve på Gamers Nexus har redan slängt på en Hybridkylare på 1080 och han fick 100MHz på kärnan men knappt någon extra prestanda. Troligtvis är det minnet som inte hänger med. Temperaturerna är ju exelenta såklart.

Som du säger. Kortet är imponerande, inget snack men herrejävlar vilka priser och inte fan blir tredjepartskorten billigare än referenskortet. EVGA har ett kort för 6590:- annars ligger det över sju papp.

Sant förvisso, men kortet är helt färskt så det hinner nog bli lite bättre förhoppningsvis när det varit ute ett tag och fått ett par nya biosrevisioner. Men jup, dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

@RaBlack: Nu är ju inte priset per frame något bra att jämföra korten med då alla spel erbjuder olika mycket frames per sekund och sedan kommer optimering in i bilden d.v.s. det blir en jättestor skillnad mellan korten i dollar per frame i något riktigt krävande spel medans korten ser superbilliga samt likvärdiga ut om man tar ett mindre krävande spel. Alltså är det en statistik som är lätt manipulerad beroende på vilka spel och kort man jämför med speciellt om man ska jämföra kort från både AMD & Nvidia.

Nu vet jag inte hur du tänker alls eftersom man kan manipulera alla tester genom att vara jävig då man väljer spel..