Reg bes Mc/nerslag på bes

Permalänk

Reg bes Mc/nerslag på bes

Reg bes Mc/nerslag på bes

Hej alla datornördar till hojåkare, hoppas jag postar detta rätt här eller mod kan vara snäll och flytta ( det handlar ju delvis om konsumenträtt )

För ca 6 år sedan köpte jag mig en Honda Fireblade CBR900RR -97, var och bes den idag på Besikta i Västervik, detta var min tredje bes i min ägo, de två tidigare har skett på bilprovningen i Vimmerby utan anmärkning,

Idag gick inte hojjen igenom pgav snubbens "känsla" att det är mer häst i den än vad pappret säger 46kw eller ca 55häst, detta köper inte inte jag, jag vill ha teknisk bevisning från deras håll, jag vet att den hojjen ligger på ca 128 häst orginal men jag har då köpt den som strypt.

Det är ju samma som om Polis skulle gå på känsla vid fortkörning anser jag, jag ja ser att du kör i 73 på 50 väg, så jag behöver inte lasra dig

Hur överklagar jag detta? vad kostar en reg bes på Bilprovningen? om jag har fel, vem bekostar en bromsbänk? jag vill veta exakt antal häst

Hur mycket extra på försäkring/skatt vid mer häst?

Är det Bilprovningen i Vimmerby som gjort fel, de har ju släppt igenom den 2ggr.

Jag är 49bast har kört mc sedan 16, så klassen får jag köra.

JA! jag vet att det finns mc-forum och JA! jag känner till Google, men detta kan va ett udda inlägg i allt datorsnack

Permalänk
Medlem

@mallesoft: Har inte MC, men av nyfikenhet: Vad tusan står det på besiktningsprotokollet? "Följande brister på fordonet har hittats: * Känns som det är för många hästar"?

Har du någon mer besiktningsfirma i närheten som också kan testa den?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@zyberzero: Det står Brister på fordonet 1. Ändring motor 6.1.9 återställande alt , reg bes.

Jag småtjafsade med snubben en stund, men han var benhård ang sin "känsla", fick telnummer till hans chef, får ringa denne imorgon, ville bara skriva av mig lite ÄR FÖRB SOM F-N just nu kunde inte få en sämre start på mc säsongen

Permalänk
Medlem

Strypningarna brukar vara av den extremt enkla mekaniska typen.
T.ex. att trottelstopp eller rena strypbrickor med pyttelitet hål i
Ta reda på exakt hur, fota och peka på den på besiktningen.

Bäst är nog att även åka till en annan besiktningsstation, en del blir lite griniga om man käftar emot

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det inte stå i dokumenten (regbeviset) att den är strypt ? Vad står det i dina papper ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Svensktiger: Bilprovsnubben sa att den ska vara strypt med insugsbrickor och elektroniskt enl hans papper, men detta var då inget som kollades. Det blir mycket jobb att kolla brickorna, bort med tanken och riva hela förgasar-bryggan GRRRRR, är väl bara att bita i det sura äpplet, men ska försöka att överklaga först

Permalänk

@mrqaffe: Jo då, den är strypt på papper 46kw och detta är inget som jag gjort utan den tidigare ägaren. Det jag stör mig på är "känslan" att det är mer häst i, "idag känner jag att din bil kan rasa ihop därför får du inte igenom den" fast den är ok, GRRRRR satan så korkat

Permalänk
Medlem

Han hade väl ont om pengar och behövde lite extra cash i fickan.. Han tänkte väl att en ombesiktning ger mat på bordet nån dag

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Gör en regbes annars på full effekt, bara boka tid glida förbi och säga att du plockat bort strypningen. Skatt är alltid 180:- för alla motorcyklar, och försäkring bör inte påverkas om den varit registrerad som strypt då de går på ursprungseffekten

Permalänk

@Klubba: JO jag får väl göra det, har försökt att Googla priser på reg bes, måste ringa? men ca 1500:- har jag fått för mig men är inte säker, därför frågan här.

Vad händer om jag skulle smälla och de ser att/om strypet är borta, gäller försäkringen då? har isåfall haft tur dessa år jag kört.

Permalänk
Avstängd

Sist jag regga om effekten på en hoj var det fortfarande statligt men då har jag för mig det kosta typ 600spänn, så 1500 låter mycket. 1500 är nog för full registreringsbesiktning typ om du importerar en hoj från tyskland, du behöver bara en liten regbesiktning för mindre ändring

Permalänk
Medlem

Min känsla är att det har hänt någon med Bilprovningen sedan den delades upp. Jag kan inte besikta på min ort längre. De hittar fel som inte finns och missar allvarliga saker. Får känslan att så fort de hittar något litet att anmärka på så bryr de sig inte speciellt mycket av att kontrollera resten noggrannt. Allt de vill är att se till att det blir ombesiktning.

Detta sen de blev Opus. Åker till närmaste stad och gör hos Bilprovningen istället. Går inte att lita på att varje besiktningshall är likvärdig längre tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@Klubba: JO jag får väl göra det, har försökt att Googla priser på reg bes, måste ringa? men ca 1500:- har jag fått för mig men är inte säker, därför frågan här.

Vad händer om jag skulle smälla och de ser att/om strypet är borta, gäller försäkringen då? har isåfall haft tur dessa år jag kört.

En minnesflagga poppar upp om att försäkringsbolag inte bryr sig i om fordon är trimmade eller inte.
Minns någon undersökning om just detta och så länge modifierat/trimmat inte stack ut nämnvärt i statistiken så struntade dom i det.
Och säkert så ligger premien lika oavsett om din MC är strypt eller inte

Permalänk
Medlem

Du skulle bett att få prata med stationsföreståndaren, förklarat det orimliga i att nån "tror" något som de inte kan bevisa så hade de högst troligen släppt igenom hojen. Det går inte att känna skillnad på 128 och 55 hästar på en mc om man inte drar på rejält, typ över 6000 varv på en 600.
Alternativ två är att man avbryter besiktningen innan den är färdig. Nu blir det krångligare för dig om du inte väntar tills ombesiktningsperioden gått ut och tillochmed då kan det bli knepigt då tidigare anmärkningar ligger kvar i registret.

Jag reggade en R1:a för ett par år sen. 650:- kostade själva reg-besiktningen och sen tillkom en avgift på 200:- för bullerprovet. Värt att notera är att ingen kollar effekten på hojen vid reg.besiktning utan man går på vad pappren säger.

Idag existerar inte strypta MC hos försäkringsbolagen. ALLA försäkras med originaleffekt. om nån påstår nåt annat så ljuger denne, vilket händer rätt ofta i blocketannonser. Strypningen existerar endast så att man kan få köra Hojar på A2-kort så det spelar ingen roll för försäkringen om hojen är strypt eller ostrypt så länge du har körkort för det.

Jag kom just på att detta var ju inte alls bra. Jag ska besikta min R6:a i Vimmerby om nån vecka och den är strypt på pappret till 25 kw men jag har A kort och kör på fulleffekt vilket tidigare ägaren också gjort. Man kanske skulle besikta den nån annanstans? Jobbigt att trycka dit strypbrickorna ju.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Har ingenting med hoj o göra, Men ja skulle regbesikta min Golf VR6:a pga att polisen tyckte den bullrade för mycket enligt förra ägaren.. Stoppade på en biltemas VW "Original" dämpare o skulle besikta på Opus i Karlstad, Åkte dit, o den gick inte igenom, Han vägrade ta emot oss/den till o med.. Så ja ringde till Opus i Örebro (eftersom de va efterkontroll regbes, vilket ja fick reda på när ja va i Karlstad), Bokade tid o åkte dit, o de va inga som helst problem, tog mindre än 5 min för efterkontroll..

Enligt mig är Opus skit, Bättre o åka till "Besikta" eller liknande..

Ang ditt dilemma, Så kan de inte finnas en chans i h*lvete att de kan godkänna hans "känsla".. Ring högre chefer eller liknande. Ska de ge nedslag på nåt så måste de kunna bevisa det, anser jag iaf..!

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Idag existerar inte strypta MC hos försäkringsbolagen. ALLA försäkras med originaleffekt. om nån påstår nåt annat så ljuger denne, vilket händer rätt ofta i blocketannonser. Strypningen existerar endast så att man kan få köra Hojar på A2-kort så det spelar ingen roll för försäkringen om hojen är strypt eller ostrypt så länge du har körkort för det.

Finns ju dock väldigt många hojar som är strypta orginal, och därmed har den strypta effekten som "ursprungseffekt". Vanligt på ducatisar men även vissa jappshojar, och hojar importerade från tyskland som sålts med 50hk orginal (för de hade nån 50hk gräns för försäkringen i tyskland)

Permalänk

@killawife: Det är i Vimmerby jag har klarat mig, det är Västervik du ska undvika, åk till Kisa annars. Kul och se en granne här förresten ( inte granne ) men från samma byhåla iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Finns ju dock väldigt många hojar som är strypta orginal, och därmed har den strypta effekten som "ursprungseffekt". Vanligt på ducatisar men även vissa jappshojar, och hojar importerade från tyskland som sålts med 50hk orginal (för de hade nån 50hk gräns för försäkringen i tyskland)

Ja det är sant. Det är ursprungseffekten de går på. Lite fuskigt kan man tycka. Men det var lite löjligt ett tag, Cbr900 med 25 hk hade en polare till mig. 1400:- om året kostade hans försäkring, sen när dom ändrade reglerna skulle den kosta 17000:-

Ok, bra att höra att det är bättre i Vimmerby. Jag har själv bara bra erfarenhet av dom och har besiktat både hojar och bilar utan problem. Jag reggade dock min R1:a i Västervik och den gick inte igenom pga 4 Db för högt avgasljud. Nån hade rensat inuti originaldämparen men det visste inte jag och fick köpa en annan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

@killawife: Ang försäkring, när jag precis köpt hojjen, så letade jag en halvförsäkring det dyraste förslagetjag fick var en Trafik förs, för det facila priset 27000:- helår, det hette att min modell var så olycksdrabbad, löjligt sa jag det hänger ju helt på den som vrider på rullen...Hittade en halvförs på Gjensidige för det lite bättre priset av 150:-/mån helår ej avställbar

Permalänk

Jag har nu pratat med stationschefen ang deras "känsla" jag fick erbjudandet att åka dit igen, låta två av hans andra gubbar testköra hojjen och få ett utlåtande på just "känsla", ingen teknisk bevisning finns.
Jag tar inte det svaret så han öppnar ett ärende till sin chef? får dock reda på att det blir svårt att få rätt, men men vi får se.

Ang omtyp på Bilprovningen i Oskarshamn så kostar det 890:-

Fick reda på en sak, alla ni som chip-trimmat era bilar, dessa är olagliga att köra så länge inte en omtypning skett, ny lag från förra året och det kollas visst inte så bra, men upptäcks det så är det nerslag på bes.

Nåja, jag låter det bli körförbud, sedan testbes på någon annan station....

Permalänk
Medlem

@mallesoft: Gjensidige skulle jag ALDRIG ta. Händer något så ersätter dom inte ett skit.
Hade en kollega som bråkade med dom i ett år angående en bil han hade.
Fick tillslut rätt men tvingades ta det till rätten.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

@drotz2000: Hmmm intressant att veta, men de är billiga. just därför kanske, kollade nyss 1380:-/år halvförs ej avställbar för min hoj, kan inte bli billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@drotz2000: Hmmm intressant att veta, men de är billiga. just därför kanske, kollade nyss 1380:-/år halvförs ej avställbar för min hoj, kan inte bli billigare

Klart det är billigt när dom frånslår sig allt ansvar om något händer.
Du tar ju självklart vad du vill. Men jag avråder starkt från dom.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Hej igen, det lönar sig att tjafsa fick ett mail idag från Besikta
"Hejsan Tomas.
Vi har diskuterat föreläggandet på din Mc här och det är lite onödigt att åka hit från Vimmerby för att provköra den här.
Det finns ingen i nuläget körkortsgräns för 41Kw så jag har ringt och plockat bort föreläggandet på Mc`n.
Hoppas du är nöjd med detta.
Mvh
xxxxxx xxxxxxx"

Med andra ord, HOJJEN ÄR GODKÄND för 2 år framåt, nästa bes gång blir det Vimmerby.......Sedan att jag har 128 halvdöa häst i motorn spelar ingen roll, varken bes mässigt, körkortsklass och försäkring för mig iaf, 40+ och mckort i 30+ år

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Fick reda på en sak, alla ni som chip-trimmat era bilar, dessa är olagliga att köra så länge inte en omtypning skett, ny lag från förra året och det kollas visst inte så bra, men upptäcks det så är det nerslag på bes.

Det tror jag du har missuppfattat eller har du källa? Omtypning gäller vanligen ombyggnation som dragkrok, bruksbil till nyttofordon osv. Ändring av effekt påverkar helbilsgodkännandet och det är bara tillverkaren som specificerar dessa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det tror jag du har missuppfattat eller har du källa? Omtypning gäller vanligen ombyggnation som dragkrok, bruksbil till nyttofordon osv. Ändring av effekt påverkar helbilsgodkännandet och det är bara tillverkaren som specificerar dessa.

Det är inte hela sanningen, det går att regga som ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon och då gäller andra regler men gör man inte det så gäller väl fortfarande max 20% effektökning mot originalmotorn (inte mot den starkaste motorn som finns i fordonet) så om det har 100 kW så får man ha max 120kW efter "trim" även om fordonstillverkaren själv skulle ha tillverka en modell med 150kW motor.
Om man däremot vill toktrimma (typ 700kW) så kan man göra det och registrera fordonet som amatörbyggt om man följt reglerna som gäller för det och då behöver man inte nått godkännande från den ursprungliga tillverkaren.
Det går alltså att trimma rätt ordentligt om man vill och köra legalt men det kan kräva lite mer planering är att bara skaffa trimdelar.
http://sfro.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte hela sanningen, det går att regga som ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon och då gäller andra regler men gör man inte det så gäller väl fortfarande max 20% effektökning mot originalmotorn (inte mot den starkaste motorn som finns i fordonet) så om det har 100 kW så får man ha max 120kW efter "trim" även om fordonstillverkaren själv skulle ha tillverka en modell med 150kW motor.
Om man däremot vill toktrimma (typ 700kW) så kan man göra det och registrera fordonet som amatörbyggt om man följt reglerna som gäller för det och då behöver man inte nått godkännande från den ursprungliga tillverkaren.
Det går alltså att trimma rätt ordentligt om man vill och köra legalt men det kan kräva lite mer planering är att bara skaffa trimdelar.
http://sfro.com

Nej, du kan inte registrera en "chippad" bil som amatörbygge, eller vad menar du? Man kan ju tycka att om mallesoft syftade på veteranbilar utan avgaskrav borde han ha varit lite mer specifik i så fall, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, du kan inte registrera en "chippad" bil som amatörbygge, eller vad menar du? Man kan ju tycka att om mallesoft syftade på veteranbilar utan avgaskrav borde han ha varit lite mer specifik i så fall, eller?

Om man bara chippar lär det vara ombyggt fordon eftersom ändringen är så liten men man får ju öka effekten 20% för besiktningen hursomhelst.
Det går att trimma mera och regga som amatörbygge om man vill, det finns de som gjort det hel enligt reglerna men det är normalt sett mer avancerade trimningar än att chippa men det skulle väl gå att bara chippa också om man vill och kan tänka sig att betala för det som krävs runtomkring.
Det är väl kostnaden som är problemet, inte regelverket i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Dr.Mabuse: källan är en besgubbe på Bilprovningen i Vimmerby, det ja menade var att om min 199 hästars Volvo s60 upptäcks att vara chippad med 40häst till, så måste jag regga om bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@Dr.Mabuse: källan är en besgubbe på Bilprovningen i Vimmerby, det ja menade var att om min 199 hästars Volvo s60 upptäcks att vara chippad med 40häst till, så måste jag regga om bilen.

Det är omöjligt att upptäcka. Besikting har inte utrustningen till att läsa ur programvaran ur ECUn. De kan gå på känn. Men de får tycka vad de vill om de inte kan bevisa det på papper.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur