För cirka 1,5 år sedan gjorde jag en tråd och bad om köpråd för en ny HTPC då min gamla började kännas utdaterad. Projektet blev till en början som planerat (mer eller mindre), men har sedan dess utvecklats i flera omgångar till maskinen jag sitter med idag.
Framför allt är det mina vanor och behov som ändrats. Sanningen är att jag i dagsläget spelar extremt lite på min stationära dator, utan det allra mesta sker i vardagsrummet vid tv:n. Det ställer högre krav på maskinen där, och det ursprungliga bygget räckte helt enkelt inte till. Minns jag rätt var det Dragon Age: Inqusition som ställde till allt ordentligt.
I veckan fick jag en fråga om hur datorn ser ut idag och vad jag kör för komponenter. Eftersom jag ändå planerade att diska av det sista steget i en lång rad mindre uppgraderingar har jag passat på att fota lite. Se det som en uppföljning till den ursprungliga tråden – galleriet och maskinen i sig är inte något speciellt egentligen.
Komponenter
* Processor: Intel Core i5-4590S
* Moderkort: Asrock B85M-ITX
* Grafikkort: KFA2 Geforce GTX 960 EXOC
* Chassi: Fractal Design Node 304
* Nätdel: Be Quiet Straight Power E9 (400 W)
* Minne: 8 GB (2x 4 GB) DDR3 (1 866 MHz)
* Lagring: Samsung 830 (256 GB)
* Kylning: Be quiet Shadow Rock Slim
Ställt mot ursprungliga systemet är det framför allt processor och grafikkort som uppgraderats i omgångar. På CPU-fronten gick jag via en Core i3-4330 till nuvarande i5:a, vilken ger fyra riktiga kärnor till vettigt TDP-värde. Än så länge fungerar det fint, och med kommande DX12 hoppas jag på att den ska räcka till ett bra tag framåt.
För grafikkort gick jag från ett Radeon HD 7770 via en rad modeller till ett Geforce GTX 960. Jag siktade länge på ett R9 380, men det extra effektuttaget fungerade helt enkelt inte lika bra i mitt begränsade utrymme. Med nuvarande konfiguration kan jag spela trots stängt skåp, med R9 380 eller GTX 970 måste jag köra skåpet öppet. Små detaljer, men skönt i vardagen.
Jag spelar på min 1080p-tv, så det är upplösningen jag siktar på. Drar i dagsläget runt de flesta titlar med hyfsade inställningar utan problem, just nu rullar föga förvånande The Witcher 3 flitigt. Den dagen jag byter till en mer högupplöst tv lär maskinen inte lägre räcka till, men det får jag ta då.
Besök galleriet här