Permalänk
Relik 📜

Spel- och mediadator i vardagsrummet

För cirka 1,5 år sedan gjorde jag en tråd och bad om köpråd för en ny HTPC då min gamla började kännas utdaterad. Projektet blev till en början som planerat (mer eller mindre), men har sedan dess utvecklats i flera omgångar till maskinen jag sitter med idag.

Framför allt är det mina vanor och behov som ändrats. Sanningen är att jag i dagsläget spelar extremt lite på min stationära dator, utan det allra mesta sker i vardagsrummet vid tv:n. Det ställer högre krav på maskinen där, och det ursprungliga bygget räckte helt enkelt inte till. Minns jag rätt var det Dragon Age: Inqusition som ställde till allt ordentligt.

I veckan fick jag en fråga om hur datorn ser ut idag och vad jag kör för komponenter. Eftersom jag ändå planerade att diska av det sista steget i en lång rad mindre uppgraderingar har jag passat på att fota lite. Se det som en uppföljning till den ursprungliga tråden – galleriet och maskinen i sig är inte något speciellt egentligen.

Komponenter

* Processor: Intel Core i5-4590S
* Moderkort: Asrock B85M-ITX
* Grafikkort: KFA2 Geforce GTX 960 EXOC
* Chassi: Fractal Design Node 304
* Nätdel: Be Quiet Straight Power E9 (400 W)
* Minne: 8 GB (2x 4 GB) DDR3 (1 866 MHz)
* Lagring: Samsung 830 (256 GB)
* Kylning: Be quiet Shadow Rock Slim

Ställt mot ursprungliga systemet är det framför allt processor och grafikkort som uppgraderats i omgångar. På CPU-fronten gick jag via en Core i3-4330 till nuvarande i5:a, vilken ger fyra riktiga kärnor till vettigt TDP-värde. Än så länge fungerar det fint, och med kommande DX12 hoppas jag på att den ska räcka till ett bra tag framåt.

För grafikkort gick jag från ett Radeon HD 7770 via en rad modeller till ett Geforce GTX 960. Jag siktade länge på ett R9 380, men det extra effektuttaget fungerade helt enkelt inte lika bra i mitt begränsade utrymme. Med nuvarande konfiguration kan jag spela trots stängt skåp, med R9 380 eller GTX 970 måste jag köra skåpet öppet. Små detaljer, men skönt i vardagen.

Jag spelar på min 1080p-tv, så det är upplösningen jag siktar på. Drar i dagsläget runt de flesta titlar med hyfsade inställningar utan problem, just nu rullar föga förvånande The Witcher 3 flitigt. Den dagen jag byter till en mer högupplöst tv lär maskinen inte lägre räcka till, men det får jag ta då.

Besök galleriet här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam

Snyggt och enkelt, gött att delarna kom fram så du fick meka i helgen

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Trevlig och solid setup!
Stod själv och vägde mellan noden och Ncase för att fylla ungefär samma behov. Landade dock på ett Ncase så får se hur utrymmeskrävande det blir ur värmesynpunkt. Dock väntar jag fortfarande desperat på vettiga mITX mobos att köra skylake på. Sen lovar jag ett galleri!

Intressant att du kör Witcher 3 på 960, vad kan du pressa ur för prestanda och vilka inställningar anpassar du då? Suttit och forumknarkat som ett djur för att hitta ett klokt 970 utan för stor värmeutveckling - just för att klara W3!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gray:

Trevlig och solid setup!
Stod själv och vägde mellan noden och Ncase för att fylla ungefär samma behov. Landade dock på ett Ncase så får se hur utrymmeskrävande det blir ur värmesynpunkt. Dock väntar jag fortfarande desperat på vettiga mITX mobos att köra skylake på. Sen lovar jag ett galleri!

Intressant att du kör Witcher 3 på 960, vad kan du pressa ur för prestanda och vilka inställningar anpassar du då? Suttit och forumknarkat som ett djur för att hitta ett klokt 970 utan för stor värmeutveckling - just för att klara W3!

Minns jag rätt kör jag preset Medium med vissa saker uppskruvade. Inte haft några direkta prestandaproblem, så är ganska nöjd. De gånger jag kollat fps ligger den runt 60, någon gång lite under. Ofta är det i städerna det blir jobbigt, men ska man klara det helt perfekt behövs det nog mer umpf än vad som går in i skåpet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@emilakered:

Tack för det snabba svaret! Får se vad det landar in på för grafikkort till slut, jag kan dock stå ut med medium så länge det glider på

Permalänk
Medlem

Fint bygge! Något sådant har jag tänkt bygga. Bara att koppla till TV:n å möjligen köpa en spelkontroll till. Skönt att kunna slänga sig i soffan å slöspela lite ibland Undrar ifall du tänkt bygga om den till en Node 202 framöver kanske? Blir lite bättre passform med en vhs-liknande klump istället för en "låda" som 304 är. Det blir lättare få plats i de flesta TV bänkar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Acherry:

Fint bygge! Något sådant har jag tänkt bygga. Bara att koppla till TV:n å möjligen köpa en spelkontroll till. Skönt att kunna slänga sig i soffan å slöspela lite ibland Undrar ifall du tänkt bygga om den till en Node 202 framöver kanske? Blir lite bättre passform med en vhs-liknande klump istället för en "låda" som 304 är. Det blir lättare få plats i de flesta TV bänkar.

Oj, brottsligt sent svar.

Jag är rätt nöjd med nuvarande ändå. Eftersom skåpet ändå finns och har höjden tar jag hellre och utnyttjar möjligheterna det ger, till exempel med tornkylare och 140 mm-fläkt i bakkant. Ser också en framtid med småttingar som kutar runt, då är skåpet (med monterad hasp) extra bra för att nyfikna hålla fingrar borta.

I övrigt lär det bli GPU-uppgradering inom rätt snar framtid. Geforce GTX 1060 när nu det kommer eller något Polaris-derivat, alternativt GTX 1070 med fps-lås för att hålla nere effektåtgången. Ska testa runt med det sistnämnda på kontoret vid tillfälle.

Visa signatur