350 Watts PSU hjälp med val av grafikkort.

Permalänk
Medlem

350 Watts PSU hjälp med val av grafikkort.

Jag är helt klart medveten om att ni kommer tala om för mig att uppgradera mitt PSU för att det är 350 watts. Men datorn jag har nu är oturligt nog en färdigbyggd ASUS. "Bygg en ny dator?!" Nej. Främsta anledningen är att moderkortet är ett riktigt bra ett Moderkort och Processorn som är ett intel i5-4430S (Haswell) fungerar fin fint fortfarande efter några år på nacken. Och är relativt pank just nu (ungdom som får månadspeng)

Problemet då? Jo ett ASUS GTX 650. Jo jag spelar ju inte sådana här wow grafik spel. Mest CS:GO och battlefront lite då och då. Ja jag är ute efter "EXCLUSIVE GAMING EXPERIENCE XDXD" utan flickering osv osv. Jag är fullt medveten om att source engine är ganska CPU krävande men jag har bevisat mig själv att det är GPUN som behöver en uppgradering.

SLUT PÅ SKITSNACK NU VA? Ja, ja. Hört att det skulle kunna gå och upgradera till ett starkare grafikkort som typ 950 eller r7 370. Eller typ vänta tills det nya RX'et som kommer ut så småningom. Mitt psu är något jävla ASUS no name skit. Men det är inte så skit även fast det är skit. Ingenting illa alls har hänt min kära PC sedan köpt. Därmed antar jag att det inte är så skitigt ändå och skulle kunna köra ett nyare och mer energiefektivare grafikkort.

Ert uppdrag. Ge mig förslag på grafikkort som skulle kunna fungera (maxar det aldrig ändå så yeah) med inte så skitiga 350 watt PSU't. Och ge mig nackdelar till att uppgradera till ett 950 istället för x. För det är min nuvarande plan. BUDGET: Cirka 2000 KR

Svarar på era svar ASAP om något var oklart.

EDIT: Tack för all hjälp! Vägen att gå: Byta PSU och spara till ett nytt kort.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Jag är helt klart medveten om att ni kommer tala om för mig att uppgradera mitt PSU för att det är 350 watts. Men datorn jag har nu är oturligt nog en färdigbyggd ASUS. "Bygg en ny dator?!" Nej. Främsta anledningen är att moderkortet är ett riktigt bra ett Moderkort och Processorn som är ett intel i5-4430S (Haswell) fungerar fin fint fortfarande efter några år på nacken. Och är relativt pank just nu (ungdom som får månadspeng)

Problemet då? Jo ett ASUS GTX 650. Jo jag spelar ju inte sådana här wow grafik spel. Mest CS:GO och battlefront lite då och då. Ja jag är ute efter "EXCLUSIVE GAMING EXPERIENCE XDXD" utan flickering osv osv. Jag är fullt medveten om att source engine är ganska CPU krävande men jag har bevisat mig själv att det är GPUN som behöver en uppgradering.

SLUT PÅ SKITSNACK NU VA? Ja, ja. Hört att det skulle kunna gå och upgradera till ett starkare grafikkort som typ 950 eller r7 370. Eller typ vänta tills det nya RX'et som kommer ut så småningom. Mitt psu är något jävla ASUS no name skit. Men det är inte så skit även fast det är skit. Ingenting illa alls har hänt min kära PC sedan köpt. Därmed antar jag att det inte är så skitigt ändå och skulle kunna köra ett nyare och mer energiefektivare grafikkort.

Ert uppdrag. Ge mig förslag på grafikkort som skulle kunna fungera (maxar det aldrig ändå så yeah) med inte så skitiga 350 watt PSU't. Och ge mig nackdelar till att uppgradera till ett 950 istället för x. För det är min nuvarande plan. BUDGET: Cirka 2000 KR

Svarar på era svar ASAP om något var oklart.

Du bör nog endå försöka luska reda på vad det är för PSU. Oavsett om det är ett "noname" så är det någon som har tillverkat det och det borde gå att hitta vem det är. Förutsatt att det inte är ett skräpagg så skulle jag nog rekommendera ett gtx 970, förslagsvis ett evga sc.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Ett gtx 970 är långt över budgeten 2000 kr.
Okej så PSU modellen är ett AC-BEL HBA005-ZA2GT på som sagt 350 watt. Hittade inte så mycket om det på min senaste "Google Journey"
Men om du tror att ett högkvalitet 350 kan köra ett 970 (?!?!) så borde det ändå gå å driva ett 960. Som sagt har jag inte haft ett enda problem med mitt PSU. Kör allt fint å stabilt.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Formfaktorn på agget är ju ATX så det bör väl gå att köpa ett nytt nätagg. ATX är väl ändå ATX?
http://microdream.co.uk/acbel-hba005-za2gt-350w-atx-psu-power...

Googlade och företaget som gör agget ser ut att heta AcBel precis som i namnet. Funnits sedan 1981 och verkar vara kinesiskt. Ingen aning om hur kvalitén är.

Han menade nog ett begagnat 970 misstänker jag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

@trickeh2k: Ett gtx 970 är långt över budgeten 2000 kr.
Okej så PSU modellen är ett AC-BEL HBA005-ZA2GT på som sagt 350 watt. Hittade inte så mycket om det på min senaste "Google Journey"
Men om du tror att ett högkvalitet 350 kan köra ett 970 (?!?!) så borde det ändå gå å driva ett 960. Som sagt har jag inte haft ett enda problem med mitt PSU. Kör allt fint å stabilt.

Det går säkert att hitta ett beggat 970 här att köpa, om inte nu så om några veckor när 1070 släpps. Annars känns RX480 som ett grymt val, men innan vi sett faktiska priser och tester är det svårt att bedöma det. Jadå, Sweclockers egna system drog totalt 335W med maxad överklockning och då är det också med en överklockad i7-5930k. Ska se om mina Google-kunskaper trumfar dina!

Edit: Clintan sköt snabbare än Lucky Luke.

Just det där agget hittar jag inte så mycket info om, men sett ett par andra recensioner av agg och det verkar vara blandat från rätt hyggligt till helt katastrof.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det går säkert att hitta ett beggat 970 här att köpa, om inte nu så om några veckor när 1070 släpps. Annars känns RX480 som ett grymt val, men innan vi sett faktiska priser och tester är det svårt att bedöma det. Jadå, Sweclockers egna system drog totalt 335W med maxad överklockning och då är det också med en överklockad i7-5930k. Ska se om mina Google-kunskaper trumfar dina!

Edit: Clintan sköt snabbare än Lucky Luke.

Just det där agget hittar jag inte så mycket info om, men sett ett par andra recensioner av agg och det verkar vara blandat från rätt hyggligt till helt katastrof.

Hur är det med formfaktorn ifall han nu kan tänka sig att köpa ett nytt? Enligt länken så ska det vara ATX, och då bör väl vilket ATX-agg som helst platsa i burken? Verkade inte som att TS ville ha detta svaret men..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur är det med formfaktorn ifall han nu kan tänka sig att köpa ett nytt? Enligt länken så ska det vara ATX, och då bör väl vilket ATX-agg som helst platsa i burken? Verkade inte som att TS ville ha detta svaret men..

Givetvis, men som TS skrev så är budgeten 2000:- så ett nytt agg blir nog svårt att klämma in, tyvärr

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

sen kan du räkna bort ungefär 70-80W för mobo/cpu/osv vid full belastning

dvs du får väl ungefär 250-270W över till annat.

dock är det då 100% belastning konstant vilket troligen inte agget gillar och trivs bäst nånstans mellan 50-75% belastning så skulle säga att du max ska belasta med ~260W

så ett R9 380 borde fungera bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3505019

kräver ju dock att du har 2 st 6pin vilket jag tror ditt nätagg saknar med den svaga effekten samt att det är ett oem agg men inte hittat någon bra beskrivning på vilka kontakter ditt agg har.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Haha! Dilemat här då. Har vart rätt nyfiken på att gå in på AMD sidan. Har så länge jag vet alltid haft fördomar om att Intel och Nvidia är bättre, vette fan hur jag tänkte. Men men.
Till dilemmat. Vänta eller köra på ett gtx. Jag föredrar starkt att köpa ett NYTT 960. Eftersom jag inte är I behov av att uppgradera (pank) vill jag helst ha ett fräsht kort som ska köra ett bra tag.

Tack för infon om mitt PSU hade inte researchat så mycket men faktumet att mitt PSU sitter fastskruvat bakom ett galler. Och mina okunskaper om detta så trodde jag det var kört med att byta PSU. Tror nog inte jag ska uppgradera så min plan är nog att köpa AMD'et och se ifall PSU'et duger om inte så får jag väll tigga pengar från päronen och fixa ett nytt. hahah.

Tack så mycket för hjälpen.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

PSU Connectors: 24 Pin, 4 Pin 12 V, Floppy Drive, IDE, SATA
http://microdream.co.uk/acbel-hba005-za2gt-350w-atx-psu-power...
Kommer inte funka om specsen stämmer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Mät först så du vet vilket utrymme du har fysiskt i burken.

Längd, bredd och höjd på kortet du har nu och hur mycket mer plats som finns, är det plats för dualslot GPU kanske eller bara singleslot?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

PSU Connectors: 24 Pin, 4 Pin 12 V, Floppy Drive, IDE, SATA
http://microdream.co.uk/acbel-hba005-za2gt-350w-atx-psu-power...
Kommer inte funka om specsen stämmer.

Nämen enligt gtx 650 Power Specsen verkar det som det drivs av ett 6-pin. Så det verkar ju inte stämma. Kan kika på sladden när jag har stängt av datorn.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

@trickeh2k: Haha! Dilemat här då. Har vart rätt nyfiken på att gå in på AMD sidan. Har så länge jag vet alltid haft fördomar om att Intel och Nvidia är bättre, vette fan hur jag tänkte. Men men.
Till dilemmat. Vänta eller köra på ett gtx. Jag föredrar starkt att köpa ett NYTT 960. Eftersom jag inte är I behov av att uppgradera (pank) vill jag helst ha ett fräsht kort som ska köra ett bra tag.

Tack för infon om mitt PSU hade inte researchat så mycket men faktumet att mitt PSU sitter fastskruvat bakom ett galler. Och mina okunskaper om detta så trodde jag det var kört med att byta PSU. Tror nog inte jag ska uppgradera så min plan är nog att köpa AMD'et och se ifall PSU'et duger om inte så får jag väll tigga pengar från päronen och fixa ett nytt. hahah.

Tack så mycket för hjälpen.

Läs Rogue of Darkness inlägg. Jag tror det blir lurigt med nuvarande agg Visst vill man alltid ha nytt men det är ändå rätt sällsynt att ett grafikkort dör inom fem år och inom fem år lär du garanterat uppgraderat. Kanska ska börja med att spara upp lite stålares så det finns en budget för båda? Redigt tradigt om du köpt ett nytt kort och så orkar inte systemet driva det, än värre om det är ett nätagg av tveksam kvalité, då kan det ta andra komponenter med sig i värsta fall om det ger upp.

Ett bra PSU ska aldrig underskattas, det är trots allt det som ska bära hela ditt system.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Mät först så du vet vilket utrymme du har fysiskt i burken.

Längd, bredd och höjd på kortet du har nu och hur mycket mer plats som finns, är det plats för dualslot GPU kanske eller bara singleslot?

Skickades från m.sweclockers.com

Gtx 650 är ett dualslot så jag borde inte ha några åroblem med det. Angående fysisk plats är det kanske lite trångt med PSU'et eftersom det sitter på chassi taket.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Sant. Men om man uppgraderar till ett nyare PSU måste man då dra om ALLA sladdar eller bara exempelvis till grafikkortet. Det kan kanske bli lurigt. Eller inte.

Men planen är nog å göra som ni sa å köra säkerheten först. Har du något bra PSU till ett bra pris så kan jag spara till det medans jag väntar på AMD kortet om det nu är bra...

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

Jag skulle personligen byta nätaggregat till att börja med, inte värt att att chansa på den fronten.
Sedan kan du spara ihop till lite till och köpa ett bra grafikkort, om du inte vill vänta så kanske du kan köpa ett begagnat grafikkort, säg att du lägger 800 på ett nätagg då kan du nog få ett begagnat 290 som brukar gå för cirka 1200:- nu för tiden.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

@trickeh2k: Sant. Men om man uppgraderar till ett nyare PSU måste man då dra om ALLA sladdar eller bara exempelvis till grafikkortet. Det kan kanske bli lurigt.

Men planen är nog å göra som ni sa å köra säkerheten först. Har du något bra PSU till ett bra pris så kan jag spara till det medans jag väntar på AMD kortet om det nu är bra...

Alla sladdar som hänger i hop med psu. dvs två till moderkort, en-två till grafikkort och en till HDD/SSD/ODD (beroende på placering kan det vara 1-3 sladdar för att komma åt alla. I ditt fall gissar jag med en max två)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Alla sladdar som hänger i hop med psu. dvs två till moderkort, en-två till grafikkort och en till HDD/SSD/ODD (beroende på placering kan det vara 1-3 sladdar för att komma åt alla. I ditt fall gissar jag med en max två)

Okej, tack så mycket.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~