"Cpu trådarna" böjda på mitt z170 hd3p moderkort

Permalänk

"Cpu trådarna" böjda på mitt z170 hd3p moderkort

Hej,

Igår skulle jag bygga ihop min dator och jag började med cpun. Jag var lite trött och råkade ha kvar plastskyddet över cpu fästet när jag började spänna fast cpun. Det gick trögt så jag slutade och insåg att plastkåpan va på. Dock var det försent misstänkef jag då alla trådarna på moderkortet var böjda nedåt. Jag gjorde det ännu värre gen om att försöka pilla på dem. Så nu är de riktade kors och tvärs på vissa ställen.

Är det bqra att skrota och köpa nytt? Eller finns det nån magisk lösning på detta?

Tavk

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Plastskyddet kan/ska vara på när man sätter fast CPU du måste ha gjort något annat fel.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av longbottom:

Hej,

Igår skulle jag bygga ihop min dator och jag började med cpun. Jag var lite trött och råkade ha kvar plastskyddet över cpu fästet när jag började spänna fast cpun. Det gick trögt så jag slutade och insåg att plastkåpan va på. Dock var det försent misstänkef jag då alla trådarna på moderkortet var böjda nedåt. Jag gjorde det ännu värre gen om att försöka pilla på dem. Så nu är de riktade kors och tvärs på vissa ställen.

Är det bqra att skrota och köpa nytt? Eller finns det nån magisk lösning på detta?

Tavk

Du kan alltid försöka pilla så de blir raka med en nål eller liknande. Annars skrota.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Plastskyddet ska vara på när du monterar processorn. Du verkar inte ha fått ner processorn ordentligt innan du började pressa. Se alltid till att matcha triangeln i hörnet och spänn inte förrän processorn fallit på plats.

Ditt moderkort är bara att skrota. Det finns inte en chans att du lyckas böja tillbaka alla pinnar så bra att det kommer fungera igen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

magiska lösningen är att du inihelvetes säker på din hand med en pincett och att du ber dagligen morgon och kväll och har gud i ryggen.

eller så köper du ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Hej,

Tavk

Har du pillat på pinnarna är det bara att kasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Plastskyddet kan/ska vara på när man sätter fast CPU du måste ha gjort något annat fel.

Skrivet av LemonIllusion:

Plastskyddet ska vara på när du monterar processorn. Du verkar inte ha fått ner processorn ordentligt innan du började pressa. Se alltid till att matcha triangeln i hörnet och spänn inte förrän processorn fallit på plats.

nej?! skyddet för socketen skall INTE vara kvar när ni monterar processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

Det står på skyddet att det ska sitta kvar på tills man installerat processorn.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av pokelia:

Jo det ska det, det ploppar bort när du trycker

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

Jo, skyddet kan/ ska vara på när man monterar processorn. Skyddet lossnar av sig självt.

EDIT: inser att jag vara lite sen till matchen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med att plastskyddet ska sitta kvar när man monterar cpun i socketen?? Det är väl inte så det går till ?

Ta bort plastskyddet som skyddar socketen och pinsen när du skall montera på cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

TS moderkorts manual: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z170...
Läs sista varningen i 1-3 Installing the CPU, gärna högt. Sedan spelar det nog oftast ingen roll om man tar bort det före eller efter egentligen, men det finns säkert någon anledning till att ha kvar det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag fattar inte de som säger att sockelskyddet ska vara kvar vid montering, det är skitsnack, pinnnarna är ju täckta så det blir inte kontakt med cpun och det brukar dessutom vara märkt att det ska tas bort (REMOVE)

lägger man i cpun och börjar spänna åt så lär man mycket riktigt mosa pinnarna om man tar i och troligen är det hopplöst att rikta dem om man böjt många.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

I en intel socket är ju pinsen böjda neråt, det är på AMD de sticker upp och in i processorn.
https://www.google.se/search?q=intel+socket&source=lnms&tbm=i...

Jag misstänker att TS fattat dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag fattar inte de som säger att sockelskyddet ska vara kvar vid montering, det är skitsnack, pinnnarna är ju täckta så det blir inte kontakt med cpun och det brukar dessutom vara märkt att det ska tas bort (REMOVE)
http://www.pcstats.com/articleimages/200903/installLGA1366_2202.jpg
lägger man i cpun och börjar spänna åt så lär man mycket riktigt mosa pinnarna om man tar i och troligen är det hopplöst att rikta dem om man böjt många.

Men herregud... Ingen har väl påstått att du ska montera processorn ovanpå det svarta skyddet? Du lyfter upp locket (med skyddet på), lägger ned processorn, fäller ned locket (med skyddet på), och sedan spänner fast locket. Då lossnar skyddet.

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

I en intel socket är ju pinsen böjda neråt, det är på AMD de sticker upp och in i processorn.
https://www.google.se/search?q=intel+socket&source=lnms&tbm=i...

Jag misstänker att TS fattat dåligt.

AMD har pinsen på processorn och inte på moderkortet, Intel tvärtom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Det står på skyddet att det ska sitta kvar på tills man installerat processorn.

Skrivet av andra94:

Jo det ska det, det ploppar bort när du trycker

Skrivet av YamahaDGX630:

Jo, skyddet kan/ ska vara på när man monterar processorn. Skyddet lossnar av sig självt.

EDIT: inser att jag vara lite sen till matchen

TS moderkorts manual: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z170...
Läs sista varningen i 1-3 Installing the CPU, gärna högt. Sedan spelar det nog oftast ingen roll om man tar bort det före eller efter egentligen, men det finns säkert någon anledning till att ha kvar det.

Skrivet av mrqaffe:

http://www.pcstats.com/articleimages/200903/installLGA1366_2202.jpg

Skrivet av YamahaDGX630:

Men herregud... Ingen har väl påstått att du ska montera processorn ovanpå det svarta skyddet? Du lyfter upp locket (med skyddet på), lägger ned processorn, fäller ned locket (med skyddet på), och sedan spänner fast locket. Då lossnar skyddet.

jag googlade och såg att de tydligen har en annan design på skyddet på nyare kort där den svarta socket skyddet sitter i "låsramen" och inte ligger under den som det gjorde innan.

förr:
http://www.buildcomputers.net/images/parts-of-a-cpu-socket.jp...

nu:
http://img.hexus.net/v2/motherboards/intel/asus/925XE/Socket....

förvisso skitsamma, jag hade ändå tagit bort skyddet innan jag försöker klämma dit en CPU.

Permalänk

BAJS!

Då köper jag ett nytt då

Tack för alla svar

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Det där var en nyhet, aldrig ens tänkt på att ha kvar det. Men från manualen:

"Do not remove the CPU socket cover before inserting the CPU. It may pop off from the load plate automatically during the process of re-engaging the lever after you insert the CPU."
"It may" - vad händer om det inte gör det..? Lite konstigt skrivet.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av longbottom:

BAJS!

Då köper jag ett nytt då

Tack för alla svar

Det är fredag, och då är vi ibland extra snälla. PM:a mig så löser jag detta till dig.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Det är fredag, och då är vi ibland extra snälla. PM:a mig så löser jag detta till dig.

Det kallar jag KS, tummen upp! nu fick jag lust att kasta min msi bräda

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Kudos till er alltså.

Permalänk
Administrativ avgift

Wtf ????

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att Rasmus löst problemet, men diskussionen i tråden är helt baserade på hur just era moderkort ser ut. Att TS missförstått hur en intel-socket ser ut tar jag senare.

Det finns (minst) två olika lock till 115X-socketen, det ena finns det bild på i tråden här

och den ska, precis som det står på, tas bort innan du sätter i processorn - den ligger under spännet för IHS'en direkt på socketen. Den andra modellen knäpps på ovanför spännet och ser ut såhär;

Den senare varianten låter man vara kvar när man installerat processorn och den "ploppar bort" av trycket som IHSen (kopparhöljet där processornamn osv står skrivet) skapar underifrån.

Min tolkning av vad TS gjort är att han misslyckats med installationen, eller varit för nervös och tagit ur processorn i förtid, och sedan sett att pinsen är böjda - vilket är helt i sin ordning då pinsen faktiskt är böjda 90 grader direkt när dom kommer ur sockeln. Misstaget var dock att försöka räta upp pinsen. Som bilden nedan fast utom dom uppenbarligen förstörda pinsen.

Alla bilder är tagna från google sökningar.

Permalänk
Inaktiv

Bara att byta ut. Jag råkade för liknande sak (tappade CPUn och kanten prickade pinnarna). Det gick att böja tillbaka men fick konstant problem med RAM. I princip måste kontakten vara perfekt för att kunna hantera GHz signaler så minsta lilla skada kommer leda till huvudvärk.

Här är AMD långt bättre då deras CPUs och sockets är betydligt tåligare och säkrare. Vet inte varför Intel bytte men det var säkert någon ekonom som insåg att man kunde spara in 1 öre per 1000 st eller liknande intelligenta anledningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon127948:

Bara att byta ut. Jag råkade för liknande sak (tappade CPUn och kanten prickade pinnarna). Det gick att böja tillbaka men fick konstant problem med RAM. I princip måste kontakten vara perfekt för att kunna hantera GHz signaler så minsta lilla skada kommer leda till huvudvärk.

Här är AMD långt bättre då deras CPUs och sockets är betydligt tåligare och säkrare. Vet inte varför Intel bytte men det var säkert någon ekonom som insåg att man kunde spara in 1 öre per 1000 st eller liknande intelligenta anledningar.

Intel bytte för att det gör cpun otroligt tålig men moderkortsockeln blir ömtåligare än tidigare och helheten blir lättare att skada, men skadorna blir inte på cpun länge utan moderkortet och då kostar de inget för Intel, alltså en sämre kombination av delar men mer pengar till Intel = Intel nöjda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gott Gigabyte! Snyggt gjort

Permalänk
Medlem

2 Tummar upp. Snyggt!

Ha en trevlig helg, ni på Gigabyte!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Intel bytte för att det gör cpun otroligt tålig men moderkortsockeln blir ömtåligare än tidigare och helheten blir lättare att skada, men skadorna blir inte på cpun länge utan moderkortet och då kostar de inget för Intel, alltså en sämre kombination av delar men mer pengar till Intel = Intel nöjda.

Det är så jag uppfattar det också. Det finns ingen fördel annat än för Intel. Svinig sak att göra hursomhelst.

Permalänk
Medlem

@longbottom - kan du ta en närbild på sockeln och länka bilden hit (t.ex. via Imgur.com) så att vi kan få se hur stor skadan är?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII