Permalänk
Entusiast

Bygglogg - Pisswasser v1.0

Jahaja... tänkte att man kunde slänga upp en liten logg på mitt sommarprojekt. Detta kommer bli uppföljt av V.1.3 eller V.2.0 eller nåt, men det är en senare historia

Pisswasser V1.0 - Hex Gear R80

Vet inte riktigt hur många gånger jag bytt chassi under mina år, alltid har det vart nåt som är fel. Jag tyckte att mitt nuvaranade Phanteks var klockrent på alla tänkbara sätt. Men då mina vattenplaner utökats så har jag insett att det kommer bli åt hel***e för tight... och är det nåt jag avskyr så är det när det är trångt och jävligt inuti chassit. Hellre stort och luftigt än precis så att allt går in.

Det här med vatten är nåt man alltid sneglat på, men man har aldrig tagit steget. Delvis pga kostnader men delvis pga rädsla, vatten i en dator liksom?! Nu sitter man här med ganska fräscha delar och två 1080's beställda, har efter långt sökande hittat det idealiska chassit samt skattepengar på väg in. Som en liten bonus så ska äldsta flickan flytta ut från sitt rum och möblera upp hallen så hon får en egen ingång. Detta innebär att hennes rum kommer bli en liten mancave där jag får fritt fram. Så detta blir ett rum för mig och mina kära hundar

I V.1.0 kommer jag väl kanske inte göra så mycket egen modifiering utan det blir egentligen bara så att ni får följa mitt bygge och mina tankar från ax till limpa. Men planer för hard tubing, dubbla loopar, måla kylflänsar på moderkort samt mindre modifikation av chassit finns och kommer i nästa version...

Planer för V.1.0

Har byggt denna dator och dragit loopen i skallen flera gånger och ändrat den lika många gånger. Nu tror jag mig ha det precis så som jag vill, men vem vet hur det blir när jag väl står där och bygger ihop det. Så om det inte blir några ändringar så är det på detta vis loopen kommer gå... (som ni ser så lämnar jag lite utrymme bredvid pump/reservoar, detta är för framtida planer med dual loop)

Hårdvara

CPU: I7 6700K
Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming
RAM: 4x4GB DDR4 3000Mhz
SSD: Intel 520 120GB & Crucial BX100 500GB
PSU: EVGA G2 850W
GPU: 2x ASUS Strix 1080 (beställt) (klart)
Periferi: Alternativt kablage till PSU och sata i svartvitt då planen är att bygget ska gå i svart och vitt (beställt) (klart)

Vattenkylning

Klev in i vattenvärlden genom ett Phobya-paket som jag beställde från Aquatuning och där så var man ju körd. Tog inte länge innan man bytte ut första komponenten och började fundera på vad nästa sak som skulle bytas ut var... När jag är klar med detta projekt så kommer alla komponenter som kom med i mitt startpaket att vara utbytta.

Fittings är nåt som kan sticka iväg ganska rejält i pris, när man kollar vad en fitting kostar så känns det inte så märkvärdigt. Men när man sen räknar ihop hur många som går åt, några adaptrar, nån förlängning, nån plugg o.s.v. så sticker det iväg ganska rejält. Fick dock nys om Barrow via overclock och en beställning av detta gick på ungefär tusenlappen. Hade man kört på bitspower (som barrow påminner om) så hade prislappen vart närmare 4000.

Istället för att radda upp varenda sak som ska beställas så lägger jag upp bild på det som ska beställas, blocken kommer givetvis bytas ut mot passande block när EK slänger upp dessa på sin hemsida... har dessutom en pump från EK som passar ihop med reservoaren i paketet.

Sen har vi givetvis chassit från Hex Gear som ska beställas i slutet av juni...

Så om det finns nåt intresse för detta så kan jag slänga upp bilder och tankar framöver på hur detta projekt går.

// Roger/Zpnk/Bogga

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning. Hex Gear ser riktigt trevliga ut

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Entusiast

Hade först planer på att köra terminal mellan grafikkorten, men efter att ha kollat runt en massa så har jag insett att det är fan så mycket snyggare att bara köra fittings och rör mellan istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Hade först planer på att köra terminal mellan grafikkorten, men efter att ha kollat runt en massa så har jag insett att det är fan så mycket snyggare att bara köra fittings och rör mellan istället

Fast en polerad plexi-terminal är mumma

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Entusiast

Då har äldsta flickan flyttat ut ur sitt rum och jag har fått början till en mancave...

Mina barrow-fittings som kom för några veckor sen...

Sen blev det en garderob över där man kan förvara lite kartonger och övrigt som har koppling till rummet

Permalänk
Medlem

Härligt med byggloggar! kommer att följas...

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut! kommer följas

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Ser grymt ut!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Entusiast

Då har det dykt upp två roliga saker...

Då är det bara invänta junilönen och att Hex Gear hojtar till och säger att chassit är redo att skeppas

Permalänk
Discokungen

Älskar fiskbensparketten och bygget! Ska bli kul att se hur det utvecklas! Vattenkylning på korten hoppas jag!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast

Då har vi beställt lite smått o gott från caseking

Permalänk
Avstängd

Kommer nog bli riktigt gulligt bygge. Är d inte lite synd att missa rgb på dina STRIX-kort?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genx031:

Kommer nog bli riktigt gulligt bygge. Är d inte lite synd att missa rgb på dina STRIX-kort?

Njaä, ingen ljusfantast så direkt. Dessutom var det vita på korten inte riktigt vitt utan snarare lite lila-blått...

Permalänk
Avstängd

@Zpnk: ja, det är väl nästan d problemet med allt som har med rgb att göra.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Entusiast

Då har vi fått lite saker från Deutschland och Caseking...

3 vita sata-kablar
Svartvita sleevade psu-kablar
Vita LEDs
Thermal Grizzly Kryonaut pasta
Tempsensor från bitspower
Samt en musmatta att ersätta min gamla "dual setup"

Före

Efter

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@Zpnk: blev schyst med den långa musmattan ist för de två vanliga!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Kommer följas med spänning!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Entusiast

Nu finns strixblock att beställa från EK... men ingen mening att lägga en större beställning då backplates fortfarande inte finns att välja.

Skrivet av Ragnarok:

@Zpnk: blev schyst med den långa musmattan ist för de två vanliga!

Tackar

Permalänk
Entusiast

Ähh jag slänger iväg en order... annars får man väl sitta och vänta på nån annan sak när väl backplates kommer

Så det som fattas nu är alltså två backplates och chassit...

Permalänk
Entusiast

En komponent på min order fattades, så 11:e juli är datum för skeppning av min order. Det som var bra med detta var att jag via mailkonversation kunde slänga på två svarta backplates för mina strix. Så då kommer allt samtidigt och jag spar lite småpengar i fraktkostnad

Dessutom har jag ännu inte fått några klartecken eller besked på chassit och sistan infon är början av juli. Men det börjar klia i fingrarna

Citat:

Hi,
Thank you for the payment.
We will add 2X EK-FC1080 GTX Strix Backplate - Black to your order manually which means you will not be able to see it in your cart.
Wish you a great day.
Best regards, Miha

Permalänk
Entusiast

Funderar på att köra vitt chassi med rött "accent pack" då jag har röda inslag på moderkort och kommer köra vit vätska. Vad tror ni kära vänner? Åsikter?

Permalänk
Entusiast

EDIT: Bytt namn igen... finns bättre sätt att hedra min hund på. Blir dessutom halvsvårt att sälja vidare i framtiden då detta är ytterst personligt...

Permalänk
Avstängd

Du får gärna berätta lite om hur du upplever det chassit! Jag har sneglat på ett sådant länge.

Beklagar hunden

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du får gärna berätta lite om hur du upplever det chassit! Jag har sneglat på ett sådant länge.

Beklagar hunden

Ja så fort jag har det i min ägo så ska du få ett utlåtande

Tack för kondoleanserna

Permalänk
Entusiast

Då var grejerna på väg... dessutom två passande svarta backplates som inte syns på ordern då jag la denna beställning på sidan om.

Nu är det bara chassit kvar då... skynda på Hex Gear!

Permalänk
Entusiast

Posten hälsade på... nu är det bara chassit kvar då

Blev tvingad att öppna upp och pillra lite, så jag plockade ihop lite smådelar och fick ihop detta

Ja blev ju tvingad att testa detta också... redigt tight... känns nästan som att det inte behövs nån kompression här inte

Permalänk
Entusiast

EDIT: Andra planer... korrigerar

Permalänk

Verkar bli ett coolt bygge! Håller på med ett eget sommarprojekt med nästan identisk hårdvara. Väntar även jag på ett R80. Det verkar tyvärr dra ut på tiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MisterDiamond:

Verkar bli ett coolt bygge! Håller på med ett eget sommarprojekt med nästan identisk hårdvara. Väntar även jag på ett R80. Det verkar tyvärr dra ut på tiden

Har haft lite kontakt med Hex Gear och Hans Peder... ~3 veckor är det senaste jag hört

Permalänk
Entusiast

Inte ens satt igång projektet pga chassit som dröjer. Ändå sitter man och planerar för nästa uppgradering...

Vad tror ni om black and white? Kommer nog ändå köra på svart-vitt chassi. Sen blir det två loopar, en med vit vätska med svarta fittings och en med svart vätska och vita fittings. Kommer inte köra några böjda rör utan bara raka med en massa 90/45 graders adaptrar och fittings.

http://www.aliexpress.com/store/product/Barrow-Black-Enhance-...