"Cpu trådarna" böjda på mitt z170 hd3p moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Det är fredag, och då är vi ibland extra snälla. PM:a mig så löser jag detta till dig.

Fan vad glad jag blev när jag läste detta!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Det är fredag, och då är vi ibland extra snälla. PM:a mig så löser jag detta till dig.

Haha grymt av er! Man kanske ska börja bygga sina datorer på fredagar helt enkelt

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Jag trodde först det var ett skämt
Helt otroligt snällt av er. Tack så mycket!

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är så jag uppfattar det också. Det finns ingen fördel annat än för Intel. Svinig sak att göra hursomhelst.

Själv tycker jag det är bra då mina moderkort hittills alltid varit billigare än mina CPU:er.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Detta inlägg, kommer leda till att jag överväger Gigabyte, vid nästa hårdvaruköp.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av willeykk:

Nu verkar det som att Rasmus löst problemet, men diskussionen i tråden är helt baserade på hur just era moderkort ser ut. Att TS missförstått hur en intel-socket ser ut tar jag senare.

Det finns (minst) två olika lock till 115X-socketen, det ena finns det bild på i tråden här
{ data-uri } och den ska, precis som det står på, tas bort innan du sätter i processorn - den ligger under spännet för IHS'en direkt på socketen. Den andra modellen knäpps på ovanför spännet och ser ut såhär;
{ data-uri }
Den senare varianten låter man vara kvar när man installerat processorn och den "ploppar bort" av trycket som IHSen (kopparhöljet där processornamn osv står skrivet) skapar underifrån.

Min tolkning av vad TS gjort är att han misslyckats med installationen, eller varit för nervös och tagit ur processorn i förtid, och sedan sett att pinsen är böjda - vilket är helt i sin ordning då pinsen faktiskt är böjda 90 grader direkt när dom kommer ur sockeln. Misstaget var dock att försöka räta upp pinsen. Som bilden nedan fast utom dom uppenbarligen förstörda pinsen.
http://i.imgur.com/gmxuTBo.jpg

Alla bilder är tagna från google sökningar.

Det är inte omöjligt. Jag kan ta en bild såfort jag kommer hem

Skrivet av Icte:

@longbottom - kan du ta en närbild på sockeln och länka bilden hit (t.ex. via Imgur.com) så att vi kan få se hur stor skadan är?

Yes fixar det när jag kommer hem

Skrivet av heatm:

Fan vad glad jag blev när jag läste detta!

Då förstår du hur glad jag blev

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk

Vilken goodwill mot kunden! Men inte direkt fair mot resten av alla de som har/kommer klanta sig. Tycker spontant att man måste vara väldigt konsekvent vid de här typerna av goodwill när det sker helt öppet på ett forum likt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Vilken goodwill mot kunden! Men inte direkt fair mot resten av alla de som har/kommer klanta sig. Tycker spontant att man måste vara väldigt konsekvent vid de här typerna av goodwill när det sker helt öppet på ett forum likt detta.

Bättre nån gång då och då än aldrig, right? Tycker det är riktigt bra gjort av dom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Mycket lättare att böja tillbaka pins på en processor, Det är ju rena rama helvetet att ge sig på en LGA-socket XD

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Vad skall man säga...svenska avundsjukan alltså..

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Mycket lättare att böja tillbaka pins på en processor, Det är ju rena rama helvetet att ge sig på en LGA-socket XD

Jag höll på å bli gråhårig när jag höll på å böja tillbaka pins på ett äldre moderkort..

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Håller med. La ner 3 timmar av min dyrbara tid och cirka 5 liter rövsvett på att fixa polarens moderkort och resultatet blev att det fungera med endast en dimm-slot.

Hursom, Gigabyte får applåder av mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Man blir faktiskt rätt bra på det efter att ha gjort det ett tvåsiffrigt antal gånger. inte jag som böjer pins alltså, hjälper klantar som köper moderkort av mig och som sen pajar det.

Tur att jag inte jobbar hos er för jag hade rånekat vem som helst som kom in med böjda pins. Alltid kundens fel när det är böjda pins. Ni är lite för snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tur att jag inte jobbar hos er för jag hade rånekat vem som helst som kom in med böjda pins. Alltid kundens fel när det är böjda pins. Ni är lite för snälla.

Jag med om jag var på det humöret men företag som visar lite goodwill tjänar ofta en del på det. Kan ju slå slint också om det blir tre till som skriver här med liknande problem. Hursomhelst tycker jag det var ett trevligt drag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om vi låtsas att det faktiskt har en sån ripple effect som det typ skulle kunna ha - vad tror du väger tyngst för ryktet, att 1 person får särbehandling eller att 25 andra nekas samma särbehandling för att de "såg att han fick" och kräver något orimligt själva också? Farlig balansgång, men det kostar att ligga på topp och det gör man nog om man kan dela ut såna här freebies trots risken för stolpskott.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Själv tycker jag det är bra då mina moderkort hittills alltid varit billigare än mina CPU:er.

Rent teoretiskt ja. Men jag kommer inte ihåg att jag hart någonsin hört talas om att någon lyckats förstöra pinnarna på en CPU av AMD typ (som intel hade innan med). Medan att sabba pinnarna på moderkortet verkar gå genom att bara titta lite snett på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Rent teoretiskt ja. Men jag kommer inte ihåg att jag hart någonsin hört talas om att någon lyckats förstöra pinnarna på en CPU av AMD typ (som intel hade innan med). Medan att sabba pinnarna på moderkortet verkar gå genom att bara titta lite snett på den.

Och om man bryter av en pinne från en AMD CPU så är det bara att stoppa ner den i rätt hål i sockeln och därefter placera CPU:n! Lättare än att böja tillbaka, riskera bryta av en pinne och därefter (om pinnen är viktig) antingen byta ut hela sockeln, reparera den på något sätt eller helt enkelt byta ut moderkortet - något man får göra med Intel-moderkort. Vad var det som fick Intel att byta till att ha pinnar i sockeln till att börja med? Inte för att jag någonsin skadat en sockel på något sätt, men man undrar ju ändå!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Här är AMD långt bättre då deras CPUs och sockets är betydligt tåligare och säkrare. Vet inte varför Intel bytte men det var säkert någon ekonom som insåg att man kunde spara in 1 öre per 1000 st eller liknande intelligenta anledningar.

LGA är elektriskt bättre, har högre pin-densitet och har säkrare fästanordning än PGA. Så visst finns det fördelar med LGA, även AMD kör med LGA på Opteron.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av pellski87:

Bättre nån gång då och då än aldrig, right? Tycker det är riktigt bra gjort av dom.

Visst, men den officiella hållningen att detta är ett undantag för att det är fredag är ju rent ut sagt väldigt dålig. Ger ett oprofessionellt intryck.

Skrivet av MacAllan:

Det handlar om att hålla en professionell nivå mot kunderna. Om nu nästa kund som råkar böja sina pins på ett Gigabyte-moderkort hör av sig till Rasmus men blir nekad och Gigabyte själva i sin tur menar att det var ett undantag pga att det var fredag (och one-time only grej) är ju bara bisarrt. Bra gjort, men då måste man hålla linjen eller sköta undantag bakom ridån så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Visst, men den officiella hållningen att detta är ett undantag för att det är fredag är ju rent ut sagt väldigt dålig. Ger ett oprofessionellt intryck.

Det handlar om att hålla en professionell nivå mot kunderna. Om nu nästa kund som råkar böja sina pins på ett Gigabyte-moderkort hör av sig till Rasmus men blir nekad och Gigabyte själva i sin tur menar att det var ett undantag pga att det var fredag (och one-time only grej) är ju bara bisarrt. Bra gjort, men då måste man hålla linjen eller sköta undantag bakom ridån så att säga.

Ge dig.

Måste fråga, är du släkt med hen uppe i boden som vart kränkt när hen inte fick tårta?

Dom behöver inte göra någonting som dom inte åtagit sig. Att dom gör det i detta fall är skitkul för longbottom och vi andra är glada för honom då vi alla är nybörjare någon gång, dock är du den enda plebben som whinear. Är det då du som är en gnällig liten %¤#"% eller alla andra som är &%¤#&? Med tanke på hur många som gillat Gigabyte's inlägg så gissar jag på det första.

Edit: Och att det ger oseriöst intryck, are you for real? Det ger ett intryck om att även stora företag har människor som jobbar där och inte konsekvent nekar allt bara för att dom har rätt till det.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Just precis så fungerar den svenska avundsjukan, "Om någon får något så skall minsan jag också ha det, annars blir jag sur".

Kommentarer liknande dina gör att företag tappar sugen för att göra spontana insattser för att vara snälla.
Var glad istället för att TS fick hjälp som inte kan krävas, eller du kan inte vara glad åt någon annan om du inte själv får något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag har lyckats paja sockeln på ett PGA moderkort... I skam vill jag inte ens säga hur. Har däremot aldrig lyckats paja PGA cpu'er.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har lyckats paja sockeln på ett PGA moderkort... I skam vill jag inte ens säga hur.

Jävla tease?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Icte:

@longbottom - kan du ta en närbild på sockeln och länka bilden hit (t.ex. via Imgur.com) så att vi kan få se hur stor skadan är?

Hej,

Jag prövade att ta en bild med min kamera på mobilen men tyvärr vart bilderna för suddiga och gryniga för att kunna se pinnsen.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jävla tease?

Utav ett extremt dumt misstag så hängde CPU'n i moderkortet. Hände ingenting med CPU'n men sockelns hål förstördes.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

jag googlade och såg att de tydligen har en annan design på skyddet på nyare kort där den svarta socket skyddet sitter i "låsramen" och inte ligger under den som det gjorde innan.

förr:
http://www.buildcomputers.net/images/parts-of-a-cpu-socket.jp...

nu:
http://img.hexus.net/v2/motherboards/intel/asus/925XE/Socket....

förvisso skitsamma, jag hade ändå tagit bort skyddet innan jag försöker klämma dit en CPU.

Skrivet av willeykk:

Nu verkar det som att Rasmus löst problemet, men diskussionen i tråden är helt baserade på hur just era moderkort ser ut. Att TS missförstått hur en intel-socket ser ut tar jag senare.

Det finns (minst) två olika lock till 115X-socketen, det ena finns det bild på i tråden här
{ data-uri } och den ska, precis som det står på, tas bort innan du sätter i processorn - den ligger under spännet för IHS'en direkt på socketen. Den andra modellen knäpps på ovanför spännet och ser ut såhär;
{ data-uri }
Den senare varianten låter man vara kvar när man installerat processorn och den "ploppar bort" av trycket som IHSen (kopparhöljet där processornamn osv står skrivet) skapar underifrån.

Min tolkning av vad TS gjort är att han misslyckats med installationen, eller varit för nervös och tagit ur processorn i förtid, och sedan sett att pinsen är böjda - vilket är helt i sin ordning då pinsen faktiskt är böjda 90 grader direkt när dom kommer ur sockeln. Misstaget var dock att försöka räta upp pinsen. Som bilden nedan fast utom dom uppenbarligen förstörda pinsen.
http://i.imgur.com/gmxuTBo.jpg

Alla bilder är tagna från google sökningar.

Bra ni löste frågan om sockel mysteriet Funderade bra tag på vad dessa herrar menar med poppa upp.

För den gamla hederliga versionen blir det skit om man gör som dessa säger. Bra att den har ändrats på vissa moderkort i alla fall (var rätt dum och lätt att göra på fel sätt på den gamla versionen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tullen mosade 75% av alla benen på en flock Xeon CPU'er för mig, ett par år tillbaka. 16 CPU'er. ALLA, utan undantag var i drift under flera år, utan några som helst problem. Ett jävla jobb att rätta alla benen, och det kändes tydligt att de inte var 100 när man skulle sätta i och ta ur CPU'erna ur socklar, men det fungerade hur bra som helst. Fast å andra sidan vet jag folk som lyckades bryta av ben, och få CPU'er att inte fungera, för att sen "laga" med lite elektronik färg. (av typen man reparerar kopparbanor på kretskort med.)

Det största felet med de nya socklarna är dock längden på benen. Hade de varit 0.5mm höga hade de varit i princip oförstörbara. Det skulle helt enkelt varit ett inre "lock" med titthål för alla benen, så de fortfarande kunde fjädra lite när man spänner fast CPU'n, men de hade inte längre haft plats nog att böjas i sidled, och gå sönder. Men det är väl för dyrt, vad vet jag.

Skrivet av SvanteP:

Edit: Och att det ger oseriöst intryck, are you for real? Det ger ett intryck om att även stora företag har människor som jobbar där och inte konsekvent nekar allt bara för att dom har rätt till det.

Nu har jag inte råkat ut för det, men jag kan tänka mig att det känns rätt surt att Gigabyte fixar det åt någon, om man själv, eller någon man känner, har råkat ut för krokiga ben, och man bara har fått kalla handen.
Personligen har jag aldrig ens fattat hur folk lyckas få krokiga ben i sina CPU'socklar, men i mina ögon är det en designbrist som, så länge man inte kan peka på uppenbar oaktsamhet, alltid borde gå på garantin. Det går att göra en bättre sockel, enligt ovan, som eliminerar det här problemet, men man vill inte. Den hade varit säkert en hel krona dyrare...

Skrivet av philipborg:

Utav ett extremt dumt misstag så hängde CPU'n i moderkortet. Hände ingenting med CPU'n men sockelns hål förstördes.

Jag har dragit CPU'er ur sockeln med kylaren. Bara att släppa låsarmen, peta i CPU'n i sockeln, och vrida, så skiten släppte. Det är nog den största fördelen med LGA, risken för att CPU'n ska följa med kylaren får ses som obefintlig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tullen mosade 75% av alla benen på en flock Xeon CPU'er för mig, ett par år tillbaka. 16 CPU'er. ALLA, utan undantag var i drift under flera år, utan några som helst problem. Ett jävla jobb att rätta alla benen, och det kändes tydligt att de inte var 100 när man skulle sätta i och ta ur CPU'erna ur socklar, men det fungerade hur bra som helst. Fast å andra sidan vet jag folk som lyckades bryta av ben, och få CPU'er att inte fungera, för att sen "laga" med lite elektronik färg. (av typen man reparerar kopparbanor på kretskort med.)

Det största felet med de nya socklarna är dock längden på benen. Hade de varit 0.5mm höga hade de varit i princip oförstörbara. Det skulle helt enkelt varit ett inre "lock" med titthål för alla benen, så de fortfarande kunde fjädra lite när man spänner fast CPU'n, men de hade inte längre haft plats nog att böjas i sidled, och gå sönder. Men det är väl för dyrt, vad vet jag.

Nu har jag inte råkat ut för det, men jag kan tänka mig att det känns rätt surt att Gigabyte fixar det åt någon, om man själv, eller någon man känner, har råkat ut för krokiga ben, och man bara har fått kalla handen.
Personligen har jag aldrig ens fattat hur folk lyckas få krokiga ben i sina CPU'socklar, men i mina ögon är det en designbrist som, så länge man inte kan peka på uppenbar oaktsamhet, alltid borde gå på garantin. Det går att göra en bättre sockel, enligt ovan, som eliminerar det här problemet, men man vill inte. Den hade varit säkert en hel krona dyrare...

Jag har dragit CPU'er ur sockeln med kylaren. Bara att släppa låsarmen, peta i CPU'n i sockeln, och vrida, så skiten släppte. Det är nog den största fördelen med LGA, risken för att CPU'n ska följa med kylaren får ses som obefintlig.
B!

Tycker det borde gå att gå liknande lock som på Intel cpuerna utan att byta pinnarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt GA-Z77N-WIFI med samma problem.
Och jag kan säga att jag inte är det minsta avundsjuk eller ser något fel i att en annan person faktiskt får lite trevlig fredagsservice.
Jag tycker däremot det är tråkigt med olyckskorparna som kraxar.

Extremt bra jobbat av @Gigabyte_Rasmus.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Ge dig.

Måste fråga, är du släkt med hen uppe i boden som vart kränkt när hen inte fick tårta?

Dom behöver inte göra någonting som dom inte åtagit sig. Att dom gör det i detta fall är skitkul för longbottom och vi andra är glada för honom då vi alla är nybörjare någon gång, dock är du den enda plebben som whinear. Är det då du som är en gnällig liten %¤#"% eller alla andra som är &%¤#&? Med tanke på hur många som gillat Gigabyte's inlägg så gissar jag på det första.

Jag har aldrig sagt att det Gigabyte valde att göra nu var fel beslut. Jag tycker personligen att man skulle ha livstids garanti på allt man köper, alltid 1 års öppet köp oavsett hur använd produkten är osv. Men jag är tillräckligt realistisk för att förstå att det skulle innebära slutet för handeln.
Jag tycker också det är superkul för TS och förstår att han är sjukt nöjd och tycker också att det var ett bra beslut av Rasmus, det jag ifrågasätter är hur man hanterar det och försöker hålla det till en saklig diskussion. Du ser inget problem med att TS får moderkortet utbytt, men att nästa "nybörjare" som råkar böja sina pins får ett byte nekat av Rasmus? Den hållningen är enligt mig oprofessionell, då vi har att göra med företag som representerar produkter de säljer till kunder. Att göra undantag utan någon egentlig anledning är ju så klart trevligt, men som någon skrev, att göra 1 glad och i sin tur då neka 15 pers när de tror att Gigabyte jobbar med att göra undantag utan anledning gör nog mer skada.

Skrivet av MacAllan:

Just precis så fungerar den svenska avundsjukan, "Om någon får något så skall minsan jag också ha det, annars blir jag sur".

Kommentarer liknande dina gör att företag tappar sugen för att göra spontana insattser för att vara snälla.
Var glad istället för att TS fick hjälp som inte kan krävas, eller du kan inte vara glad åt någon annan om du inte själv får något?

Skriver jag att jag inte är glad för TS skull? Jag tycker det är hyggligt av Gigabyte och riktigt kul för TS. Men jag ifrågasätter tillvägagångssättet och incitamenten för ett goodwill-utbyte. Jag jobbar själv i butik och gör ofta undantag, men det är inget jag direkt skyltar med utåt. Detsamma gäller min arbetsgivare där vi har riktlinjer som vi aldrig får delge kunderna, men som är väldigt gynnsamma för dem. Det skulle enligt mig vara väldigt oproffsigt om jag på ren känn i kassan bytte ett moderkort åt en kompis som råkade böjt pinsen. När det sedan bakom honom står ytterligare en kund med samma fel så måste jag i princip byta det också för jag har inget som stöder mitt beslut att inte byta det.
Kommer ett sånt agerande ut på omdömessiter innebär det sjukt dålig publicitet för företaget. Dessutom skulle det förmodligen drabba mig personligen.
Det handlar verkligen inte om avundssjuka på något sätt utan om förhållningssätt mot olika kunder i samma situation.