Permalänk
Medlem

16 GB ram, 7.97 användbart. Lösning?

Hallå! Har som rubriken säger installerat 16 GB ram, 7.97 är användbart. Det visar att det finns 16 GB tillgängligt, även i BIOS.
Har googlat runt och de flesta säger kör>msconfig etc. etc. Testat och inte gett utdelning, så nu vänder jag mig till er.

Hjälp tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinb4:

Hallå! Har som rubriken säger installerat 16 GB ram, 7.97 är användbart. Det visar att det finns 16 GB tillgängligt, även i BIOS.
Har googlat runt och de flesta säger kör>msconfig etc. etc. Testat och inte gett utdelning, så nu vänder jag mig till er.

Hjälp tack!

Vad har du för operativsystem?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Windows 10 64-bit

Permalänk

Vad har du för komponenter i datorn antar de är stationär. Om bärbar märke model?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

@BrusE: bild ram cpu grafikkort GTX 750 ti, ram är oklart vad dem heter ballistix ddr3 något... moderkort msi 970a-g46, nätagg coolermaster g650m, ssd samsung evo 850 256gb

Permalänk
Medlem

Ta hem CPU-z och kolla RAM infon, kan ju vara så att ena stickan är ur funktion/inte är rätt intryckt så att den får kontakt ordentligt.

Permalänk

Har du 4x4gb eller 2x8?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av albinb4:

@BrusE: bild ram cpu grafikkort GTX 750 ti, ram är oklart vad dem heter ballistix ddr3 något... moderkort msi 970a-g46, nätagg coolermaster g650m, ssd samsung evo 850 256gb

Har du Samsung Magician installerat? Kolla ifall RAPID Mode är aktiverat i såna fall då det reserverar x gb ram.

Permalänk
Medlem

@loefet: jag kollar in det!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Glaurunga: har inte det installerat, nej. ska jag installera det och kolla?

Permalänk
Medlem

@loefet: http://imgur.com/5B8Eoib så ser det ut. hur tyder jag det?

Permalänk
Medlem

Lösning Verkar som om jag löste det. Bytte plats på RAM minnena i portarna, verkar som om 2 portar inte fungerar som de ska.
Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Nästa gång skit i windows och kolla direkt i bios istället. Finns det inte där så är något fel :)! gäller hårddiskar också.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glaurunga:

Har du Samsung Magician installerat? Kolla ifall RAPID Mode är aktiverat i såna fall då det reserverar x gb ram.

Dumheter,jag kör också win 10 pro och har 15,9 av mina 16 gb tillgängligt även med samsung magician installerat. Och rapid mode aktivt såklart.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Dumheter,jag kör också win 10 pro och har 15,9 av mina 16 gb tillgängligt även med samsung magician installerat. Och rapid mode aktivt såklart.

Är inte hela grejen med RAPID Mode att programmet reserverar en del av minnet för snabbare åtkomst, eller har jag fått det helt om bakfoten? För mig tycks det ha reserverat runt 6GB i alla fall.