Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Från Charlies Forum.

POLARIS 10:

• RX 490

• RX 480

• RX 470

POLARIS 11:

• R 460

• R 450

• R 440

http://semiaccurate.com/forums/showthread.php?p=265349#post26...

Hänvisar också till reddit.

Nu undrar man ju om RX490, där kanske vi får något som går jämnt med 1070.

Så helt plötsligt ska det lanseras ett 490 (trodde det först, men så läcke det ut tester och liknande så helt plötsligt var det självklart att bara 480 inget högre skulle släppas).

Men X versioner då hur kommer det in i bilden? Amd brukar ju släppa en trasig krets ett snäpp ner.

Ja allt är från amds sida något luddigt, har tidigare inte ens vetat när kretsen kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så helt plötsligt ska det lanseras ett 490 (trodde det först, men så läcke det ut tester och liknande så helt plötsligt var det självklart att bara 480 inget högre skulle släppas).

Men X versioner då hur kommer det in i bilden? Amd brukar ju släppa en trasig krets ett snäpp ner.

Ja allt är från amds sida något luddigt, har tidigare inte ens vetat när kretsen kommer.

En officiell AMD-person (Adam någonting, kommer inte ihåg) har tydligen sagt att att de går ifrån X-versionerna eftersom det blev väldigt luddigt för konsumenterna. "Gaming-kort" skall framöver heta t.ex. RX-480, medan sämre kort skall sakna RX (dock oklart om de kommer att ha ngt annat). så "i princip" så blir det väl att P10 kommer heta RX, medan P11 får någon annan designering.

Permalänk
Hjälpsam

Sen bör vi påminna oss, att vi ännu inte vet, det är än så länge en hel del spekulation.
Tänker då främst på när RX490 kommer att släppas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Hade inte varit fel med ett RX 490 som kan konkurrera med 1070 och pressa ner priserna. Tror tyvärr det kommer dröja innan AMD släpper något i klass med 1070. Deras Polaris 10 verkar inte vara något prestandamonster.

Det tråkiga är om vi måste vänta till Vega, som enligt rykten kan komma att släppas i oktober. Dock tror jag att det kommer dröja längre än så..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Flopper: något är väldigt skumt med den där iaf. Computex visade ju upp 480x clock på 1266 och här är den helt plötsligt 180 MHz lägre. Hopefully blir det full info på onsdag.

På Computex visades 8GB versionen upp, detta var 4GB versionen.
Det kan vara en förklaring, en annan kan vara att AMD inte bestämt sig helt för var de skall lägga sig i fråga om prestanda/effekt/produktsegmentering, de här tidigaste exemplaren har kanske inte slutlig release firmware.
Vi får vänta och se. Det här var den billigaste versionen, och lägsta base clock hittills, och den presterar ändå bättre än en GTX 980. Inte så illa pinkat för $199.

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3: True, dock minns jag inte sist samma kort hade olika clocks pga minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, jag har sett en del teorier om att RX 480 inte är den kraftfullaste varianten. Kan hända att AMD gör en HD4870 igen och faktiskt har en oväntat kraftfull krets som ligger (mer) i nivå med GTX 1080 än vad RX 480 kan tänkas göra. Men jag tror det först när jag ser det personligen.

Vore helt klart bra med ett alternativ som ligger både prismässigt och prestandamässigt mellan RX 480 och vad de Vega-baserade grafikkorten nu lär heta. Vega lär ju inte bli något billigt kort heller, bara HBM2 lär nog dra iväg priset.

Det verkar onekligen rimligt med en produkt ett hack upp på stegen baserad på Polaris 10. Prisnivån $300 har nämnts av både Lisa Su och Raja, så vi kan nog räkna med det.
Hur den är konfigurerad, presterar, och när den blir tillgänglig återstår att se. Vi kan nog ta för givet att den kommer att vara konkurrenskraftig, inte stor poäng annars.

Nu är ju detta tråden för Polaris och inte Vega, men om vi utgår från att linked-in läckan stämmer kan vi räkna med ett chip med 4096SP, dvs knappt 80% mer än RX480 som vi känner det, och antingen 512-bit HBM2 eller GDDR5x. (Förmodligen HBM2 givet de utlovade förbättringarna i prestanda/W gentemot Polaris). Borde ge knappt dubbla prestandan mot vad de inledande versionerna av Polaris ger. Så jo - det finns plats för produkter däremellan. Tror inte att Vega behöver bli jättedyr, drygt 300mm2 och bara 512-bitars buss mot Fijis 1024, mycket mindre interposer, och lägre effektförbrukning ger enklare power supply och kylning.
Det är den produkt jag själv ser fram emot, men ett RX480 kommer nog inte att tappa så förtvivlat mycket i värde tills Vega får bred tillgänglighet, så det kan vara värt att ha som vänta-och-se lösning också för en sån som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@EntropyQ3: True, dock minns jag inte sist samma kort hade olika clocks pga minne.

Tror inte att det handlar om minnet i och för sig, i så fall snarare om produktsegmentering och firmware versioner.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gruarn:

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, Polaris 10 har sannolikt ca 10-20% fler transistorer än Hawaii, men RX 480 har bara 81% av antalet SPs och därtill en betydligt mindre minnesbuss. Ok att man har designat om stora delar av de ingående delarna, men om de inte har svämmat över alla breddar totalt i sin transistorbudget så borde det finnas en rätt stor del oanvända transistorer på RX480...

Eller om man säger såhär. Det är sannolikt att Polaris har så många transistorer att om de bara hade krympt Hawaii och lagt till SP tills de använde alla transistorerna skulle de få plats med 3344SP på Polaris (Om P10 har ca 20% fler transistorer). Eller omvänt, om en SP har vuxit så mycket att den totala transistorbudgeten används av 2304 SP, så skulle varje SP ha vuxit med 45% (återigen räknat på 20%)...

[/Spekulation]

Med tanke på den nya noden, samt det faktum att GloFo skulle ha den högsta densiteten så är det inte helt osannolikt att man klämt in en jäkla massa transistorer! Vi får hoppas!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3: Och vi vet exakt hur det brukar sluta när man har exakt samma kort i olika clocks och försöker sälja. Folk köper billigaste och överklockar.

Permalänk
Hjälpsam

Detta med olika klockhastigheter, kan vara att de som läcker, ställer om klockan, har för mig att AMD tidigare har ställt kort för förhandstittar i unika klockfrekvenser för att hitta läckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Detta med olika klockhastigheter, kan vara att de som läcker, ställer om klockan, har för mig att AMD tidigare har ställt kort för förhandstittar i unika klockfrekvenser för att hitta läckor.

De gör det fortfarande.
verkar som en hård lansering är på G dock.
så med lite överklockning vi verkar kunna få 980ti/FuryX stock prestanda.
troligen dock med tredjepart tillverkares kort med mer ström.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

6+8 pin design på MSI RX 480 Lightning, här bäddas det troligen för överklockning. http://hwbench.com/news/amds-rx480-benchmarks-begin-to-leak

verkar ju jättekonstigt att släppa en lightning-variant på ett budgetkort. sedan ser kylaren på bilden ut som den äldre varianten som sitter på r9 290x lightning, inte den som sitter på 980 ti lightning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@EntropyQ3: Och vi vet exakt hur det brukar sluta när man har exakt samma kort i olika clocks och försöker sälja. Folk köper billigaste och överklockar.

Jajamensan!

Vi vet helt enkelt inte vad som kommer att lanseras än. Firestrike-resultatet är helt i linje med det tidigare 3DMark11 resultatet, vilket egentligen inte behöver innebära annat än att en bluffare på nätet lägger sig i linje med en annan för ökad trovärdighet. Men det är också i linje med AMDs uttalade ambition, så jag är benägen att tro att resultaten är i ungefärligen rätt nivå.
Vad som sedan kan åstadkommas med klocka och CUs över tid får vi se. Skall bli kul att läsa recensionerna, och se vad AMD gjort rent arkitekturmässigt med Polaris. Alldeles oavsett verkar det som om AMD tänker ge anständig valuta för pengarna, vilket jag som konsument uppskattar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Det verkar onekligen rimligt med en produkt ett hack upp på stegen baserad på Polaris 10. Prisnivån $300 har nämnts av både Lisa Su och Raja, så vi kan nog räkna med det.
Hur den är konfigurerad, presterar, och när den blir tillgänglig återstår att se. Vi kan nog ta för givet att den kommer att vara konkurrenskraftig, inte stor poäng annars.

Nu är ju detta tråden för Polaris och inte Vega, men om vi utgår från att linked-in läckan stämmer kan vi räkna med ett chip med 4096SP, dvs knappt 80% mer än RX480 som vi känner det, och antingen 512-bit HBM2 eller GDDR5x. (Förmodligen HBM2 givet de utlovade förbättringarna i prestanda/W gentemot Polaris). Borde ge knappt dubbla prestandan mot vad de inledande versionerna av Polaris ger. Så jo - det finns plats för produkter däremellan. Tror inte att Vega behöver bli jättedyr, drygt 300mm2 och bara 512-bitars buss mot Fijis 1024, mycket mindre interposer, och lägre effektförbrukning ger enklare power supply och kylning.
Det är den produkt jag själv ser fram emot, men ett RX480 kommer nog inte att tappa så förtvivlat mycket i värde tills Vega får bred tillgänglighet, så det kan vara värt att ha som vänta-och-se lösning också för en sån som mig.

Instämmer. Vi kommer nog få se mycket av Polaris, både olika modeller men också andra sammanhang där den används. Uppdaterade PS4 antas ju använda Polaris med, likaså troligen Microsofts och Nintendos uppdaterade respektive nya konsoller. Samt Apple och deras produkter men även andra datortillverkare. Förhoppningsvis prioriterade AMD rätt här och produkten verkligen är konkurrenskraftig.

Instämmer även i andra stycket. Mycket spekulationer men det är få saker som känns speciellt orimliga. Upp till bevis snart nog samtidigt, vore verkligen bra om marknaden kan normaliseras något.

Skrivet av versions:

verkar ju jättekonstigt att släppa en lightning-variant på ett budgetkort. sedan ser kylaren på bilden ut som den äldre varianten som sitter på r9 290x lightning, inte den som sitter på 980 ti lightning.

Även om RX 480 inte är något budgetkort (mellanklass snarare, budget/insteg hittar vi under tusenlappen normalt) så är det vad jag vet första gången jag sett ett Lightning-kort så pass långt ner i de olika kortsegmenten. Brukar väl normalt bara sitta på kort baserade på den bästa GPU'n från vardera tillverkare?

Det skulle ju kunna vara en fejk om det du nämner med skillnader på kylarens utseende stämmer förstås. Men så pass nära kan det också vara äkta förstås. Ju närmare vi kommer desto fler läckor kommer vi också få ta del av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer. Vi kommer nog få se mycket av Polaris, både olika modeller men också andra sammanhang där den används. Uppdaterade PS4 antas ju använda Polaris med, likaså troligen Microsofts och Nintendos uppdaterade respektive nya konsoller. Samt Apple och deras produkter men även andra datortillverkare. Förhoppningsvis prioriterade AMD rätt här och produkten verkligen är konkurrenskraftig.

Instämmer även i andra stycket. Mycket spekulationer men det är få saker som känns speciellt orimliga. Upp till bevis snart nog samtidigt, vore verkligen bra om marknaden kan normaliseras något.

Även om RX 480 inte är något budgetkort (mellanklass snarare, budget/insteg hittar vi under tusenlappen normalt) så är det vad jag vet första gången jag sett ett Lightning-kort så pass långt ner i de olika kortsegmenten. Brukar väl normalt bara sitta på kort baserade på den bästa GPU'n från vardera tillverkare?

Det skulle ju kunna vara en fejk om det du nämner med skillnader på kylarens utseende stämmer förstås. Men så pass nära kan det också vara äkta förstås. Ju närmare vi kommer desto fler läckor kommer vi också få ta del av.

Ganska säker på att det är fake, ser ingen anledning att de skulle använda en äldre variant av kylaren. Det är också dumt med extra dyra kort i den här klassen då de är betydligt dyrare och då kan man istället köpa ett dyrare grafikkort. Det är bara logiskt i toppskiktet där det inte finns något bättre att köpa och en tusenlapp inte gör lika mycket.

Finns ju ingen som skulle köpa GTX 1060 Classified om det bara är lite billigare än GTX 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Med tanke på den nya noden, samt det faktum att GloFo skulle ha den högsta densiteten så är det inte helt osannolikt att man klämt in en jäkla massa transistorer! Vi får hoppas!

Absolut! Nu är det inte helt ok att räkna rakt av såhär, eftersom detaljerna kan innebära väldigt stora skillnader, men som lekman kan jag se följande:

Nvidia fick in 86% fler transistorer/mm², så det får man förmoda att AMD också lyckas med.
På Apples A9-chip som tillverkas både på Samsung 14nm och TSMC 16 nm så är Samsung ca 9% tätare.
Fiji har fått in ungefär 5% fler transistorer/mm² än på Hawaii.

Allt sammantaget så får P10 1,86*1,09*1,05=2,13 fler transistorer än Hawaii, så motsvarande chip skulle vara 493 mm² om det var tillverkat på 28nm...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

spännande! det förklarar lightning-kylaren. 3429 grafikpoäng i fire strike ultra skulle vara riktigt bra för priset. gtx 1070 ~20% snabbare för dubbla priset.

Permalänk
Skrivet av versions:

spännande! det förklarar lightning-kylaren. 3429 grafikpoäng i fire strike ultra skulle vara riktigt bra för priset. gtx 1070 ~20% snabbare för dubbla priset.

Priset för det större kortet är väl rykten än (är väl inte ens bestämt om det kommer 490)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Priset för det större kortet är väl rykten än (är väl inte ens bestämt om det kommer 490)?

bara rykten om "490", ja. det här är dock rx 480.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

Vilket dubbla pris? AMD's grafikkort finns inte än att köpa och i Sverige kan allt hända... de lovar att korten ska kosta "2000" sedan hamnar de på en helt annan prisnivå... ÅF kommer vilja kamma in på dessa kort också... så de kommer säkert kosta 500-1000:- om inte mer i slutändan. (Kolla på Nvidias priser.) Bästa om man vill köpa billigt är att ha is i magen ett bra tag fram till priserna stabiliserats. Jag avboka mitt Strix kort (Nvidia) för inte så länge sedan p.g.a. priset och via det så visar jag iallafall att det inte är OK med BS priser. Alla borde avboka i mitt tycke så inte vi konsumenter bara ger med oss av deras sätt att mjölka oss på.

MVH

Permalänk
Skrivet av versions:

bara rykten om "490", ja. det här är dock rx 480.

Jo men känns inte som det kortet kommer upp till 1070 i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Vilket dubbla pris? AMD's grafikkort finns inte än att köpa och i Sverige kan allt hända... de lovar att korten ska kosta "2000" sedan hamnar de på en helt annan prisnivå... ÅF kommer vilja kamma in på dessa kort också... så de kommer säkert kosta 500-1000:- om inte mer i slutändan. (Kolla på Nvidias priser.)

Beror helt på hur bra yields dom har på kretsarna, bör ju rimligtvis se bättre ut än för nvidia med sina 1070/80 kort med tanke på storleken.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Vilket dubbla pris? AMD's grafikkort finns inte än att köpa och i Sverige kan allt hända... de lovar att korten ska kosta "2000" sedan hamnar de på en helt annan prisnivå... ÅF kommer vilja kamma in på dessa kort också... så de kommer säkert kosta 500-1000:- om inte mer i slutändan. (Kolla på Nvidias priser.) Bästa om man vill köpa billigt är att ha is i magen ett bra tag fram till priserna stabiliserats. Jag avboka mitt Strix kort (Nvidia) för inte så länge sedan p.g.a. priset och via det så visar jag iallafall att det inte är OK med BS priser. Alla borde avboka i mitt tycke så inte vi konsumenter bara ger med oss av deras sätt att mjölka oss på.

MVH

så här räknar jag.
449/199=2,26

de har inte "lovat" att kortet ska kosta 2000kr, det är endast så att MSRP är $199. i sverige kostar ett gtx 1070 5000kr, rx 480 skulle alltså kunna kosta 2500kr och fortfarande vara hälften så dyrt som gtx 1070.

peka inte på återförsäljarna för nvidias priser. så här ser det ut.
GTX 970 $329
GTX 1070 $449 (i praktiken)
+$120

GTX 980 $549
GTX 1080 $699
+$150

GTX 980 Ti $649
GTX 1080 Ti $849 (rykten, får se)
+$200

Skrivet av Broken-arrow:

Jo men känns inte som det kortet kommer upp till 1070 i prestanda.

det har jag inte sagt heller. om 3429 grafikpoäng stämmer så är gtx 1070 20% snabbare än rx 480 i 4k. sedan lär det bli lite mer i 1080p, säg 25%.

Permalänk
Avstängd

@versions: Okej då förstår jag... Tack för INFO'n... håller med, men som sagt vi får se hur det blir och om ÅF också använder sig utav MSRP (rekommenderade priset). ( "lovar" säger, sak samma )

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

det har jag inte sagt heller. om 3429 grafikpoäng stämmer så är gtx 1070 20% snabbare än rx 480 i 4k. sedan lär det bli lite mer i 1080p, säg 25%.

20% omräknat till fps, du har 60fps så har du ca 12fps mer.
Bekymret är att det inte lär spela så stor roll beroende på spel samt api dx11/dx12
för halva priset om nu rykten etc...har en grund är det ett rent dråpslag emot 1070/1080 serien.

amd har i sådana fall skapat ett helt nytt vill ha kort för spelare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@RaBlack: nvidias kort är ju upptrissade av ÅF för att yields är så låga. Folk köper ju ändå så Why not, ryktena säger att polaris kort finns i god tillgång hos leverantörer redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@RaBlack: nvidias kort är ju upptrissade av ÅF för att yields är så låga. Folk köper ju ändå så Why not, ryktena säger att polaris kort finns i god tillgång hos leverantörer redan.

Hur vet du det? länk?

Permalänk
Medlem