Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Medans när jag hade problem med Telias ADSL en gång i tiden så skickade man ut en tekniker ganska snabbt som efter ett par besök hos mig och i stationen löste problemet. Samt att supporten hos Telia förstod när man började prata invecklad nätverksteknik med dem.

Ska man jämföra hur nöjda användarna är med olika leverantörer så kan man inte göra det med ett fåtal inlägg lästa på ett forum. Det finns undersökningar, här är t.ex. en som SVT gjorde för ett år sen. Undersökningen fick över 65 000 svar och är väldigt enkel (så att man får många svar).
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-bredbandstest-deras-k...

Citat:

MISSNÖJE MED FAST BREDBAND
Andel av de svarande som är missnöjda per operatör:

Bredbandsbolaget: 22 procent.
Telia: 21 procent.
Tele2: 21 procent.
Alltele: 14 procent.
ComHem: 10 procent.
Bredband2: 6 procent.
Bahnhof: 4 procent.

Källa: SVT:s bredbandstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Svarstider mot vad?
Jag har ofta 5-6ms i CS:GO.

Det låter mycket lovande! I spel och bredbandskollen. Vart i Stockholm bor du? Kan du vara så schyst att skicka det resultat du får via speedtest och bredbandskollen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det låter mycket lovande! I spel och bredbandskollen. Vart i Stockholm bor du? Kan du vara så schyst att skicka det resultat du får via speedtest och bredbandskollen?

Karlaplan/Gärdet.

Permalänk
Medlem

Finfint. Och detta är via deras Koax-uttag och inte fiber?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Vi har precis tecknat 250/10 via Comhems FiberKoax. Vad för svarstider har ni som använder detta Fiberkoax?

Helsingborg. Koax. Mars månad statistik.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Finfint. Och detta är via deras Koax-uttag och inte fiber?

100/10 tjänst, coax, bryggat modem (Netgear CG3100) och Asus RTN65U Router över ethernetkabel (1Gbit link).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

100/10 tjänst, coax, bryggat modem (Netgear CG3100) och Asus RTN65U Router över ethernetkabel (1Gbit link).

Underbart! Det ser mycket bättre ut än ADSL

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Underbart! Det ser mycket bättre ut än ADSL

Många blandar ihop "fibercoax" eller docsis med xDSL. Det är lååååångt ifrån samma sak och DSL är på väg att fasas ut helt. Det är helt enkelt inte tillräckligt tillförlitligt och snabbt för dagens behov. Men det har gjort ett bra jobb att förse stora delar av Sverige med fasta uppkopplingar. Så ja, det är inte så konstigt att det ser bättre ut

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ska man jämföra hur nöjda användarna är med olika leverantörer så kan man inte göra det med ett fåtal inlägg lästa på ett forum. Det finns undersökningar, här är t.ex. en som SVT gjorde för ett år sen. Undersökningen fick över 65 000 svar och är väldigt enkel (så att man får många svar).
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-bredbandstest-deras-k...

Fast min uppfattning kan inte jämföras med någon undersökning oavsett hur många man frågat. 😂

Och för att göra mig lustig, min nuvarande operatör Ownit finns inte med där då måste ju de ha 0 missnöjda, jag är nöjd oavsett. 😊

TV'n var man ju dock tvungen att ta via ComHem för Canal Digital hade stängt ner nybokningar pch Viasat hade för dåligt programutbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni sett att Com Hem nu erbjuder 1000/100 mbit även via koax?

Netgear C7000B heter modemet.

https://www.comhem.se/bredband/bredband1000

Det verkar dock supernytt för när jag ringde och frågade visste ingen nåt. Eller de visste att det skulle komma, men inte att det redan kommit. I mitt hus finns det ej tillg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Har ni sett att Com Hem nu erbjuder 1000/100 mbit även via koax?

Netgear C7000B heter modemet.

https://www.comhem.se/bredband/bredband1000

Det verkar dock supernytt för när jag ringde och frågade visste ingen nåt. Eller de visste att det skulle komma, men inte att det redan kommit. I mitt hus finns det ej tillg.

Det är trevligt. Lär dock dröja innan det blir vanligt. De testar väl i ett fåtal områden just nu. Netgear C7000B har 24 kanaler ner och 8 upp (Compal har 16/4).

Permalänk
Medlem

Jag ska snart flyttar till hus där det finns comhem. Jag har idag comhem. hur ska jag göra för att få så lite downtime som möjligt på mitt internet?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

Jag ska snart flyttar till hus där det finns comhem. Jag har idag comhem. hur ska jag göra för att få så lite downtime som möjligt på mitt internet?

Ring och prata med dem och ge dem ett datum då du flyttar in och säger upp ditt till slutet av månaden?

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

Jag ska snart flyttar till hus där det finns comhem. Jag har idag comhem. hur ska jag göra för att få så lite downtime som möjligt på mitt internet?

förr kunde man bara plocka med sig och koppla in modemet på det nya stället. Vet inte om det fortfarande fungerar. Ring och fråga kundtjänst.

Permalänk
Tele2

@Nivius:
Så länge du flyttar till en adress med samma infrastruktur så är det bara att adressändra via www.comhem.se/minasidor och koppla in routern på din nya adress så ska det fungera utan problem.

Flyttar du exempelvis från en adress med Fiberkoax, till en adress med FiberLAN, då behöver du ringa oss på 90 222 så får vi hjälpa dig med flytten!

MVH
Patrick Norberg, Kundservice

Permalänk
Skrivet av Nivius:

Jag ska snart flyttar till hus där det finns comhem. Jag har idag comhem. hur ska jag göra för att få så lite downtime som möjligt på mitt internet?

Precis som ComHem svarade så räcker det att adressändra på www.comhem.se/minasidor så fungerar det strulfritt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är trevligt. Lär dock dröja innan det blir vanligt. De testar väl i ett fåtal områden just nu. Netgear C7000B har 24 kanaler ner och 8 upp (Compal har 16/4).

Inte ens personal på Comhem har koll på dom adresserna, är ytterst sällsynt med det vad jag har lärt mig, finns några få testadresser om jag förstår rätt. Men kul om det så blir, vår fiber som knäckte Comhem totalt i mitt område börjar slacka efter i hastighet, nästan så man överväger att byta när tiden är kommen.

Skrivet av Buio:

Det är trevligt. Lär dock dröja innan det blir vanligt. De testar väl i ett fåtal områden just nu. Netgear C7000B har 24 kanaler ner och 8 upp (Compal har 16/4).

Och Comhem använder oftast 6 kanaler i uppström, vissa fall 4. 8 Bör (ÄR) ovanligt.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Har ni sett att Com Hem nu erbjuder 1000/100 mbit även via koax?

Netgear C7000B heter modemet.

https://www.comhem.se/bredband/bredband1000

Det verkar dock supernytt för när jag ringde och frågade visste ingen nåt. Eller de visste att det skulle komma, men inte att det redan kommit. I mitt hus finns det ej tillg.

Då väntar vi på docsis 3.1 sen ... bara för att slå fiber på fingrarna på pappret.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

När man bryggat modemet (CG3700) - behöver man bry sig om DNS då? När jag kör ipconfig så pekar DNSen på routern (Asus RT N56U). I routern så är DNS tomt under LAN/DHCP.

Jag har inga större problem med anslutningen så man ska väl inte pilla på något som för det mesta funkar Men..Det är ju alltid kul att testa och pilla

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN har jag slängt ut Comhem och fått in Telia. Slut på peering-problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

ÄNTLIGEN har jag slängt ut Comhem och fått in Telia. Slut på peering-problemen.

Vilka peeringproblem? Dom bara du upplevt? I så fall är det inte ett peeringproblem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Vilka peeringproblem? Dom bara du upplevt? I så fall är det inte ett peeringproblem.

Hur menar du? Skulle bara jag ha upplevt peering-problem med Comhem? Jo tjena.
Jag är bara glad att vara av med Comhem :). Är du nöjd med dem så kör på.

Permalänk

Hej! Jag lider också av att vara comhem-ansluten.. Igår så slutade mitt modem (Compal CH7284E) leverera internet till mig. Min dator, som är kopplad direkt med ethernetkabel till modemet, säger att kabeln inte är ikopplad, och wifi fungerar ej. Alla lampor lyser med ett fast sken och första LAN-porten lyser med ett fast grönt sken, vilken känns märkligt. Jag har såklart provat att starta om modemet etc, även försökt göra en reset men den reagerar inte på något, alltid samma lampor som lyser utan att blinka eller så. Någon guru som haft samma problem eller kan hjälpa till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du felanmält till Comhem?

Skrivet av Extricity:

Hej! Jag lider också av att vara comhem-ansluten.. Igår så slutade mitt modem (Compal CH7284E) leverera internet till mig. Min dator, som är kopplad direkt med ethernetkabel till modemet, säger att kabeln inte är ikopplad, och wifi fungerar ej. Alla lampor lyser med ett fast sken och första LAN-porten lyser med ett fast grönt sken, vilken känns märkligt. Jag har såklart provat att starta om modemet etc, även försökt göra en reset men den reagerar inte på något, alltid samma lampor som lyser utan att blinka eller så. Någon guru som haft samma problem eller kan hjälpa till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har blivit bättre med comhem nu, har inte haft några som helst problem på över 6 månader nu. Bredbandskollen visar 256/11 med svarstid 7ms i stort sett hela tiden, dygnet runt. Det får man vara nöjd med.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Det kom ett snailmail om en allmän höjning pga bla bla bla, och de vill ha mer betalt.
Har ni andra råkat ut för detta?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Det kom ett snailmail om en allmän höjning pga bla bla bla, och de vill ha mer betalt.
Har ni andra råkat ut för detta?

Nej, inte något jag sett. Comhem har väl bara centralt pris samt gruppavatal med föreningar? De är redan relativt dyra, så en höjning skulle jag inte gilla direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Det kom ett snailmail om en allmän höjning pga bla bla bla, och de vill ha mer betalt.
Har ni andra råkat ut för detta?

Japp, deras 100/10-tjänst höjs från 349kr till 369kr om du inte är bunden.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Japp, deras 100/10-tjänst höjs från 349kr till 369kr om du inte är bunden.

ojdå 369 kr för 100/10, det var dyrt.För 399 får man 250/100 hos BBB

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

ojdå 369 kr för 100/10, det var dyrt.För 399 får man 250/100 hos BBB

Verkligen! Här i stan får man fiber 100/10 från 109kr i månaden beroende på operatör...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra