Skärmen visar "Ingen signal" och grafikkortets fläkt går på max

Permalänk

Skärmen visar "Ingen signal" och grafikkortets fläkt går på max

Hallå allihop! Nu till ett problem som gjort mig galen ett tag, förbered er på lååång post och ber på förhand tack för att ni orkar läsa!

Problemet började med att jag flyttade min dator från min studentbostad hem till föräldrarna över sommaren, som jag gjort många gånger förut. En enkel bilfärd och varsamt hanterande av datorn, inga konstigheter! Kommer hem, kopplar in datorn, allt funkar som det ska.

Kör stellaris ett par timmar, sen lite plugg etc etc. Nu kommer vi till det märkliga.

Precis installerat Total War Warhammer å tänkte "nu jävlar är jag klar med skolan, dags för belöning". Kör på i en timme, allt flyter på bra (så bra som det kan gå med mina specs). Efter en timme stänger jag av. Då hänger sig datorn, skärmen blir svart, fläkten på grafikkortet går upp på 100% och låter som ett flygplan (stor skillnad då min gpu fläkt aldrig går över 65% annars) och ljudet från hörlurarna sprakar. Tvungen att hålla inne power knappen i ett par sekunder för att det ska sluta.

Startar om datorn, fläket tjuter för fullt, som att den inte kommer förbi POST och ingen signal till skärmen trots att datorn bootar. Testar att koppla in min hdmi sladd till moderkortet och då kommer skärmen upp. Väl inne i windows så visar det sig att datorn inte hittar mitt grafikkort alls. Startar om igen, å nu helt plötsligt funkar det å allt fungerar igen.

Blir lätt fundersam då min dator aldrig strulat innan på dem snart tre år jag haft den. Så testar att köra DOOM. Funkar bra, inga problem alls, temperaturen på gpu maxar 80, inte mer och cpun 55. Sen stänger jag av, och samma sak igen. Denna gången kommer inte grafikkortet magiskt tillbaks, utan kan endast komma åt via det interna och fläkten på grafikkortet tjuter. Blir förbannad, så går och lägger mig.

Nästa morgon startar den som vanligt igen (stängde av PSUn under natten på knappen). Kör igång en benchmark med heaven benchmark, dör efter 5 minuter. Får vänta 10 min med PSUn avstängd innan grafikkortet vaknar till liv igen. Muttrar och byter till uttaget direkt i väggen istället för grenuttaget. Vips, benchmarken klarar sig över en timme utan att krascha, tempen på grafikkortet går inte över 80 grader, fläkten på 65% och cpun når 55 grader som högst. Likaså moderkort och andra komponenter är svala. Tänker, "nu jävlar löste jag det, bara kasst grenuttag som inte ger tillräckligt med ström". Gissa vad som händer när jag stänger ner benchmarken? Korrekt, "ingen signal" grafikkortet skaffar jetmotorer och jag är tvungen att stänga av, vänta i tio min igen med en avstängd PSU.

Jag har sökt och sökt, vissa nämner att det kan vara PSUn som inte ger tillräckligt med ström, andra säger grafikkortet som är inne på sista andetaget. Jag vet inte längre, jag ber er snälla SC communityn om hjälp här. Blir knäpp! Det går alltså att spela UTAN problem, men när det stängs av så "ingen signal" och gpu fläkt på max.

Saker jag har gjort för att felsöka:

- Bytt plats på grafikkortet
- Avinstallerat drivrutiner och installerat äldre
- Tryckt på alla sladdar jag kunde hitta i chassit
- Pressat systemet så att se att det inte handlar om överhettning, vilket det INTE gör
- Återställt CMOS
- Blåst bort damm från grafikkortet

Jag har tyvärr ingen aning hur jag ska lösa detta. Grafikkortet funkar nu igen, så jag sitter här och skriver. Men vågar inte spela, haha!
Har en teori om att det är något strömrelaterat, att när grafikkortet måste byta mellan 3d och 2d så sker något konstigt som försätter datorn i felsäkert läge.

Skall tilläggas att jag har anti-surge aktiverat på mitt moderkort, och att det kickade in en av gångerna, dock inte under spelande.

Likaså fick jag "ingen signal" och full gpu fläkt när jag la datorn ner när den fortfarande var igång, (gjordes väldigt varsamt) så finns en teori om att något fortfarande är lite löst... men det är en teori.

Specs:

Asus z87-A ATX
Kingston 8GB (2x4gb) cl9 1600 mhz
intel core i5 4670k 3,4 ghz
MSI geforce gtx 780 3gb
beQuiet pure power l8 630W
Windows 10 64 bit
2 TB seagate (mekanisk)
120 gb ssd (windows installerat)

Så, sorry för lång post!

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp några tydliga bilder inifrån datorn, bl a ett där man ser kylarens fästen tydligt. Gärna också närbild på pcie-sloten du använder till grafikkortet (med kortet borta).

Grundläggande råd efter problem som uppkommer efter transport är att montera ner allt (utom att lossa själva CPU ur sockel) därefter återmontera allt igen.

Med det sagt är Pure Power L8 budgetagg med CapXon-skitkondensatorer som har begränsad livslängd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade ett liknade fel för ett tag sen då var felet glapp i en av mina PCI-e power kablar mellan power och GPU. Kolla om du kan byta dom sladdarna.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Hade ett liknade fel för ett tag sen då var felet glapp i en av mina PCI-e power kablar mellan power och GPU. Kolla om du kan byta dom sladdarna.

Alright! Så har prövat att byta kabeln mellan grafikkort och psu, tyvärr utan någon skillnad!

Skrivet av MultiMan:

Lägg upp några tydliga bilder inifrån datorn, bl a ett där man ser kylarens fästen tydligt. Gärna också närbild på pcie-sloten du använder till grafikkortet (med kortet borta).

Grundläggande råd efter problem som uppkommer efter transport är att montera ner allt (utom att lossa själva CPU ur sockel) därefter återmontera allt igen.

Med det sagt är Pure Power L8 budgetagg med CapXon-skitkondensatorer som har begränsad livslängd.

Börjar mer å mer tro att det är nätagget det är fel på tyvärr. Har fortfarande garanti kvar dock!

Här kommer en bild inifrån burken utan grafikkort monterat:
https://s31.postimg.org/8eubqn9ez/IMG_4524.jpg

Fler tips? Börjar tappa hoppet på någon smidig lösning