EVGA slår ett slag för ärlig praxis med testexemplar av grafikkort

Permalänk
Melding Plague

EVGA slår ett slag för ärlig praxis med testexemplar av grafikkort

Kritikerstormen mot Asus och MSI får en fortsättning när EVGA släpper landningssidan "What You See Is What You Get", där de talar om ärlig praxis vid utskick av testexemplar till media.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra där! Även om jag personligen inte tycker att det var så stor grej detta och tycker Sweclockers var aningen hård mot ASUS så visst uppskattas det ändå EVGAs ställning till det hela.

Har hållit på Gigabyte Windforce nu 3 ggr i streck men kanske får ge EVGA en chans nu, speciellt då jag gillar deras design bäst (och matchar ju mitt svart-vit NZXT H440 perfekt )

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på min FTW

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

GO GO EVGA! Ställde en fråga i en annan tråd om EVGA skickat med butiksbioset till redaktionen och jag antar att jag fick mitt svar nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Gillar EVGA, dels för detta samt deras garantier och grafikkort =D

Permalänk
Medlem

Detta är ju berödvligt.
Det finns en CPU på prestandatronen.
Vad tror tillverkarna om oss konsumenter?
Dags att bojkotta mindre ärliga tillverkare?

EDIT:
Själv köper jag inga fler grafikkort från Asus med AMD GPUer efter deras "kupp" med att sälja toppkort med GPUer med låg ASIC.
Mitt 7970 Matrix Platinum hade en GPU med ASIC quality på 63%.

EDIT II:
Asus moderkort är en helt annan sak, de är det första moderkort jag tittar på.

Permalänk
Medlem

evga visar än en gång att de är ett riktigt trevligt företag, inte konstigt att entusiaster verkar leta sig dit så mycket de kan.

Permalänk
Medlem

Som det skall vara med andra ord. You get what you paid for

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Detta är ju berödvligt.
Det finns en CPU på prestandatronen.
Vad tror tillverkarna om oss konsumenter?
Dags att bojkotta mindre ärliga tillverkare?

EDIT:
Själv köper jag inga fler grafikkort från Asus med AMD GOUer efter deras "kupp" med att sälja toppkort med GPUer med låg ASIC.
Mitt 7970 Matrix Platinum hade en GPU med ASIC quality på 63%.

EDIT II:
Asus moderkort är en helt annan sak, de är det första moderkort jag tittar på.

Stämmer inte det där med låg asic = bättre på vatten, hög asic = bättre på luft?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Ja vad säger man? När det anses vara ett mervärde att man är hederlig och ärlig med prestanda mot kunder har det gått bra långt.. Rebrandingar och nya "mer logiska" namnserier för att dölja gammal teknik i ny kostym utan protester från drönarfolket som tror att tillverkarna är deras kompisar är det som lett oss hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Stämmer inte det där med låg asic = bättre på vatten, hög asic = bättre på luft?

Rent allmänt är det nog så. Men låg acis betyder mer volt på chippet överlag.
Har 89.% på mitt ena evga 980ti och det klarar 1480mhz på stock volt vattenkyld

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Good Guy EVGA.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bra att det är ärliga!

Sen är det också bra att Sweclockers totalt bashar MSI o Asus för det här! Som sagt, det är små små prestandaskillnader, men när det ställs i diagram och de hamnar överst är det psykologist att man dras åt deras produkter då de " är bäst". Riktigt ruttet att göra så!

Jag hade INGEN ANING om att det fanns olika bios att ladda ner och hade således inte ens kommit på tanken att jag kunde kräma ur mer ur kortet utan manuell överklockning.

Bra av EVGA!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Stämmer inte det där med låg asic = bättre på vatten, hög asic = bättre på luft?

nja det där är rätt långt från en sanning, men lite enkelt beskrivit har du rätt i att hög asic är bra med dålig kylning och lägre asic ofta är bättre med extremare kylning i still med LN2, inte vatten alltså men det med vad som är bäst på extremkylning varierar mellan generationerna. Tex på 980ti ville man nog ha högre asic även på LN2 korten då de drar så mycket effekt att de är svåra att kyla till och med på LN2 vid högre spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Bra att det är ärliga!

Sen är det också bra att Sweclockers totalt bashar MSI o Asus för det här! Som sagt, det är små små prestandaskillnader, men när det ställs i diagram och de hamnar överst är det psykologist att man dras åt deras produkter då de " är bäst". Riktigt ruttet att göra så!

Jag hade INGEN ANING om att det fanns olika bios att ladda ner och hade således inte ens kommit på tanken att jag kunde kräma ur mer ur kortet utan manuell överklockning.

Bra av EVGA!

Du har nog fått det lite om baktassen. Asus och msi skickar ut kort med annan biosversion, det stämmer. Men i den biosversionen har man bara dragit upp inställningarna till samma som man får om man använder mjukvaran företagen skickar med grafikkortet.
Du behöver alltså inte ladda ner någon ny bios för att nå samma resultat. Allt som krävs av dig är att du installerar medföljande mjukvara och sen behöver du bara trycka på en knapp för att få samma inställningar som testexemplaren.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hjälpsam

[ironi]
Men Asus och MSI lurades ju bara för att vara snälla, dessutom gjorde ju inte deras fusk så stor skillnad.
Om man tänker efter, var det i själva verket datorsajterna som gjorde fel, när de avslöjade fusket, väldigt elakt av dem.
Så egentligen är det dåligt av EVGA att inte göra konsumenterarna och testarna motsvarande tjänst.
[/ironi ]

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Asus borde inte ingå som "bra köp" nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Bra att det är ärliga!

Sen är det också bra att Sweclockers totalt bashar MSI o Asus för det här! Som sagt, det är små små prestandaskillnader, men när det ställs i diagram och de hamnar överst är det psykologist att man dras åt deras produkter då de " är bäst". Riktigt ruttet att göra så!

Jag hade INGEN ANING om att det fanns olika bios att ladda ner och hade således inte ens kommit på tanken att jag kunde kräma ur mer ur kortet utan manuell överklockning.

Bra av EVGA!

Jag ser verkligen inte problemet i det hela och tycker det blåst helt bortom proportion. Om inte jag missuppfattat detta så laddar man väl bara hem tillverkarens program (eller installerar det som kommer med på skiva) och väljer en inställning för att få det som är förvalt på testexemplaren? Lever vi verkligen i en värld där man ignorerar att läsa allt vad manualer och rekommendationer på ens produkt heter?

Permalänk
Medlem

Bra, då återstår bara ärliga priser nu då.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Bra, då återstår bara ärliga priser nu då.

ja pyttsan! oj va rolig du var nu va..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wargreymon:

Jag ser verkligen inte problemet i det hela och tycker det blåst helt bortom proportion. Om inte jag missuppfattat detta så laddar man väl bara hem tillverkarens program (eller installerar det som kommer med på skiva) och väljer en inställning för att få det som är förvalt på testexemplaren? Lever vi verkligen i en värld där man ignorerar att läsa allt vad manualer och rekommendationer på ens produkt heter?

Varför inte gå ett steg till, skicka ut ett gäng grafikkort som är överklockade i BIOS, allt kunderna behöver göra är ju att ladda ned ett överklockningsprogram, installera det och överklocka lika mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra gjort av EVGA!

Själva metoden de andra använder är ofin, för trots att det handlar om små skillnader så är det medvetet gjort för att kanske lyckas hamna ett snäpp upp i tabellen. Även om det bara handlar om någon fps så hamnar ändå kortet före i resultatlistan och det är ren psykologi att folk väljer det som ser bäst ut i resultattabellen trots att skillnaden är försumbar i praktiken.

Det är också väldigt många som bara sätter i kortet, laddar drivrutiner och kör. Alla hänger inte på internetforum och snappar upp sådant här.

Hur många som inte är toppentusiaster som många här och älskar plöja manualer orkar sätta sig in i alla detaljer som ofta kräver förkunskap för att förstås fullt ut?

De kanske inte vill ha något extra överklockningsprogram rullandes och en del mindre datorvana( som ändå köper kraftigt grafikkort för att klara sina spel) kör default rätt ur kartong.

Hade nästan varit bättre om alla OC kort levererades med högsta läget inställt som press exemplaren och istället att de få som vill klocka ned av ljud eller energiskäl får köra utilityprogrammet istället.

Man kan ju vilja ha ett tredjepartskort för att det går svalt och låter lite likväl som att andra vill ha maxklockat kort för att suga ut de där extra fps ur det.

Hade man som konsument kunnat beställa kortet grundinställt i det högre klockade bios läget(eller lägre klock om man vill ha det) och inte som nu att det bara är recensionsexemplar till press för att kunna knipa någon tabellplats högre hade det kanske varit mer försvarbart om man bara hade varit tydlig med det.

De där oftast tre lägena hade också kunnat vara valbara i drivrutinen så hade man inte behövt köra något extra program alls om man inte verkligen vill hålla på att tveaka till max, för den gruppen kan programmen vara bra att ha.

Alla andra skulle i princip kunna klara sig med tre enkla förval som exempel tyst,balanserad,överklockad som man enkelt skulle kunna välja i grafikinställningarna.

Permalänk

Synd att evga inte har en tyst kyllösning som msi, annars hade jag lätt köpt deras produkter. Finns många småsaker som ofta är bättre med deras kort, förutom att de har bäst service i branschen.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

There's only one thing I like about EVGA, everything!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det känns lite som sensationalism från EVGA:s sida, men det går inte att säga att det är fel.

Även om det känns som ett gränsfall av Asus och MSI så bör man helt klart vara tydlig med vad som gäller när man skickar ut recensionsexemplar, och det är ju bra att EVGA är tydliga där.

Permalänk
Medlem

@JonasT
@emilakered
@Dimestam
@Jacob

Betyder det här att ni kommer vänta med att släppa recensioner av både MSI- och ASUS-korten tills att ni fått in exemplar som inte blivit BIOS-manipulerade?

*edit

Hade missat det här i artikeln så ni kan bortse frågan:

Citat:

SweClockers testar med rätt klockfrekvenser

Tilltaget har sedan tidigare uppmärksammats av SweClockers, där redaktionen efter samtal med MSI numera får grafikkort utan mediaanpassade BIOS. Efter liknande återkoppling med Asus har testlabbet fått samma BIOS som används i butiksexemplar, vilket innebär att Geforce GTX 1080 och GTX 1070 Strix Gaming kommer testas med rätt klockfrekvenser i Gaming Mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Synd att evga inte har en tyst kyllösning som msi, annars hade jag lätt köpt deras produkter. Finns många småsaker som ofta är bättre med deras kort, förutom att de har bäst service i branschen.

Menar du semipassiv fläkt så den inte snurrar under 60 grader? För det har även EVGA.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

EVGA är som alltid exemplariska. (y)
Iofs lite smålågt att utnyttja mediauppståndelsen kring MSI och ASUS för att profilera sig. Men det får man unna dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför inte gå ett steg till, skicka ut ett gäng grafikkort som är överklockade i BIOS, allt kunderna behöver göra är ju att ladda ned ett överklockningsprogram, installera det och överklocka lika mycket.

Så vi ska börja klaga på saker de inte gjort nu? Väck mig när de skickar ut kort med högre frekvenser i test-BIOS än de lovat. Då är det fusk. Detta är ett läge som alla har och kan använda.

Permalänk

Ok, det avgör saken. Det får bli ett EVGA efter sommaren. (jag var tidigare inställd på ett STRIX)

Bra av SweClockers att stämma i bäcken.
Om inte inflytelsefulla sajter som SC reagerar på sådana här tendenser som ASUS och MSI nu visat, hade vi troligen fått se samma eller värre skit i kommande releaser.