Permalänk
Medlem

GA-Z170X - Inget nätverk

Köpte precis ett GA-Z170X-Gaming 3 moderkort, problemet är dock att det inte går att installera nätverksdrivare.

När jag försöker får jag bara upp "You must have proper killer hardware installed".

Jag har aktiverat LAN i BIOSet (var så från början) men verkar helt omöjligt att ens hitta den.

Är det fel på moderkortet eller har jag missat något?

Dessutom hittar den bara en av mina minnesstickor (2x8GB), men har inte orkar rota i det ännu.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Köpte precis ett GA-Z170X-Gaming 3 moderkort, problemet är dock att det inte går att installera nätverksdrivare.

När jag försöker får jag bara upp "You must have proper killer hardware installed".

Jag har aktiverat LAN i BIOSet (var så från början) men verkar helt omöjligt att ens hitta den.

Är det fel på moderkortet eller har jag missat något?

Dessutom hittar den bara en av mina minnesstickor (2x8GB), men har inte orkar rota i det ännu.

ladda ner drivrutinerna från någon annan dator lägg dom på USB minne & installera dom på din dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ladda ner drivrutinerna från någon annan dator lägg dom på USB minne & installera dom på din dator.

Jo, det har jag testat men samma problem. Att få tag på drivrutiner är alltså inte problemet. Vill helt enkelt inte installera då den inte hittar hårdvara som stöds.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på minnesproblemen, har du granskat sockelpinnarna till CPU? Även nätverkskortet går via dessa pinnar i och med pcie.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Med tanke på minnesproblemen, har du granskat sockelpinnarna till CPU? Även nätverkskortet går via dessa pinnar i och med pcie.

Nope. Lite jobbigt skruva av allt bara.

Permalänk
Gigabyte

Det låter lite som att Windows installerat nätverksenheten felaktigt. Kan du ta bort allt under nätverksadaptrar och sedan installera det?

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Det låter lite som att Windows installerat nätverksenheten felaktigt. Kan du ta bort allt under nätverksadaptrar och sedan installera det?

Det finns inga nätverksadaptrar all i listan. Inte ens gruppen finns där.

Moderkortet verkar ha ett Killer E2201 LAN chip (10/100/1000 Mbit), istället för de "vanliga". Mne hittas som sagt var inte av systemet.

Jag har även testat att installera .inf filen för nätverksenheten och den installeras men hjälper inte.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Det finns inga nätverksadaptrar all i listan. Inte ens gruppen finns där.

Moderkortet verkar ha ett Killer E2201 LAN chip (10/100/1000 Mbit), istället för de "vanliga". Mne hittas som sagt var inte av systemet.

Jag har även testat att installera .inf filen för nätverksenheten och den installeras men hjälper inte.

kan du se att Chipset driver är installerat ? det kan bli problem om den inte finns med ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan du se att Chipset driver är installerat ? det kan bli problem om den inte finns med ?

Vet inte hur jag ser det, men skall vara installerad.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Vet inte hur jag ser det, men skall vara installerad.

du borde se vad som är gjort i Enhetshanteraren ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provade att trycka dit en DVD-spelare för att använda den medföljande skivan fall i fall, men ingen skillnad. Dock är den seg som sirap, tar flera minuter bara för den att dyka upp i file explorern. Något verkar vara fel alltså. Funkar bra i datorn jag tog den ifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror fortfarande på skadade sockelpinnar med tanke på problemen (och hur vanligt det tyvärr verkar vara). Sata går även det via pcie. Defekter här ger massiva omsändningar pga felprotokoll som försöker rätta problemen och ju värre fel desto långsammare blir det, pga omsändningar (samma princip som t ex ethernet).

Lista gärna samtliga delar också.

Edit: Man kan även tänka sig för hårt spänd kylare som deformerat mönsterkortet som CPU-chippet sitter på, iom att Skylake är tunnare och känsligare än tidigare processorer från Intel (finns artikel om det bla här på SweClockers).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tror fortfarande på skadade sockelpinnar med tanke på problemen (och hur vanligt det tyvärr verkar vara). Sata går även det via pcie. Defekter här ger massiva omsändningar pga felprotokoll som försöker rätta problemen och ju värre fel desto långsammare blir det, pga omsändningar (samma princip som t ex ethernet).

Lista gärna samtliga delar också.

Får väl slita loss allt igen. Hur ser man om de är skadade? Går det attf ixa eller måste jag köpa ny CPU?

Har följande i lådan.

Intel Core i5-6600K 3,5Ghz
Gigabyte GA-Z170X-GAMING 3
Cooler Master Hyper 212 Evo
Corsair Vengeance LPX, 2x8GB, 3000 Mhz (2133 MHz enl. BIOS)
EVGA 750W G2
MSI 980ti
Samsung 850 EVO, 500 GB.

Permalänk
Medlem

Tog loss CPU:n men vet inte riktigt vad jag skall leta efter. Har inga direkta sockelpinnar. Ser inget konstigt i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

CPUn har inga pinnar utan de sitter i moderkortets sockel, det är därför jag skriver sockelpinnar. De är extremt känsliga och skadas mycket lätt. Av den anledningen kommer moderkortet med ett skydd som inte ska avlägsnas förrän direkt i samband med monteringen av processorn.

Är du osäker, lägg upp några tydliga bilder så bör vi kunna se om felet ligger där.

Det är oroväckande att du inte känner till detta då risken för misstag ökar om man inte känner till konstruktionen. Läste du ingen guide innan du började bygga med så dyra delar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

CPUn har inga pinnar utan de sitter i moderkortets sockel, det är därför jag skriver sockelpinnar. De är extremt känsliga och skadas mycket lätt. Av den anledningen kommer moderkortet med ett skydd som inte ska avlägsnas förrän direkt i samband med monteringen av processorn.

Är du osäker, lägg upp några tydliga bilder så bör vi kunna se om felet ligger där.

Det är oroväckande att du inte känner till detta då risken för misstag ökar om man inte känner till konstruktionen. Läste du ingen guide innan du började bygga med så dyra delar?

Inte för att vara sån, men självklart vet jag att de är känsliga. Jag tog fram processorn, öppnade luckan till CPU:n, satte dit den försiktigt och stängde luckan och tog bort skyddet. Inte mer inte mindre.

Permalänk
Medlem

Det ser OK ut, men svårt att se pga blixten. Testa lite bättre belysning och utan blixt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Har du uppdaterat bios på moderkortet?

Jag hade samma fel som dig bara en minnes kapsel syntes,
och inget nätverk fören jag uppdaterat bios.
mitt moderkort GA-Z170X-Gaming 5

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tyvärr inte avgöra pga inte tillräckligt tydlig bild.

Det enda jag spontant reagerar på är de två pinnar till vänster som jag ringat in (kan dock vara synvilla pga bildvinkel), men det kan eventuellt finnas annat som inte går att se med nuvarande bildkvalitet. Det behövs väldigt lite för att det ska uppstå problem.

Skrivet av lordzehn:

Har du uppdaterat bios på moderkortet?

Jag hade samma fel som dig bara en minnes kapsel syntes,
och inget nätverk fören jag uppdaterat bios.
mitt moderkort GA-Z170X-Gaming 5

BIOS är alltid det första man bör kontrollera gällande uppdateringar, speciellt med nya arkitekturer som Skylake som behövt många stabilitetsfixar. Bra tips. Låter dock oerhört märkligt att Gigabyte skulle släppa en BIOS där inte ens nätverket fungerar. Dock använder jag enbart Asus (utan problem) så därför har jag begränsad erfarenhet av hur det brukar vara med andra märken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har uppdatera BIOS och nu hittar den båda minnesstickorna i alla fall. Lite framgång. Dock inget nätverk.

Permalänk
Avstängd

har du kollat så lan är på i bios. Kanske så att det är avstängt. Är det på testa och köra failsafe läge på bios och starta om hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

har du kollat så lan är på i bios. Kanske så att det är avstängt. Är det på testa och köra failsafe läge på bios och starta om hela datorn.

Japp, LAN är på i BIOS. Har testat Optimized default eller vad det heter.

Permalänk
Avstängd

då är det nog så att det inbyggda lankortet är trasigt.

Då kan du byta mot ett nytt hos återförsäljaren. För du har ett hårdvaru fel moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp grabbar. Lämnade in det och fick ett nytt och nu funkar allt perfekt.