Hjälp med val av nytt GFX

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av nytt GFX

Halloj!
Min första tråd på sweclockers, så jag hoppas jag lagt det i rätt kategori!

Då mitt nuvarande håller på att ge upp så skulle behöva hjälp med val till ett nytt GFX.

Sitter på ett:
* Sapphire HD7950 3GB PCI-E DDR5, Full retail, Overclocked i dagsläget.
Det har fungerat klockrent senaste 4 åren. Men har funderationer på att byta till Nvidia istället.
Kan dock inte komma fram till vilket av alla kort man bör köpa.
Har tyvärr inte budget till 1070/1080 i dagsläget. Så jag siktar in mig på dom föregående generationerna.

Resten av min nuvarande setup ser ut såhär(om det spelar någon roll):

* Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz
* GRYPHON Z97 ARMOR EDITION
* Kingston HyperX FURY Black Series 16GB 1600MHz DDR3
* Samsung 840-series 128gb

Så det är bara att bomba med förslag och motivationer, eftersom jag inte själv är bra nog för att kunna jämföra för och nackdelar med korten så behöver jag eran hjälp! Tack och glad midsommar allesammans!

Permalänk
Medlem

Då du skriver att 1070/1080 ligger utanför din budget skulle jag säga att nästa nypris alternativ du ska titta på är Radeon RX480.
Kortet ska släppas nästa vecka o ryktas om ligga i prestansklassen med Nvidia's GTX 980. Så skulle var en bra uppgradering till dig skulle jag säga.
Kortet säga är gjord för att klara av VR kraven och trorligen också en bra kort för 1440p.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Då du skriver att 1070/1080 ligger utanför din budget skulle jag säga att nästa nypris alternativ du ska titta på är Radeon RX480.
Kortet ska släppas nästa vecka o ryktas om ligga i prestansklassen med Nvidia's GTX 980. Så skulle var en bra uppgradering till dig skulle jag säga.
Kortet säga är gjord för att klara av VR kraven och trorligen också en bra kort för 1440p.

Så du tycker att det är ovärt att köra på ett 970/980 istället? Tycker Nvidia i överlag verkar bättre än radeon, därav mina funderationer.
Min budget ligger på 4500kr, vilket är lite surt för att det är snäppet ifrån ett 1070.

Permalänk
Medlem

Maxwell kommer trilla ner i prestans om nvidia kör som dem gjorde med keplar. Nvidia är bra med att optimera ifrån början men sen också lägga ner dem gamla kort och optimering till dem så fort dem släppar nytt.
I nuläget är 970 redan besegrat av R9 390 i dem flesta fall så känns som en dåligt satsning och köra det.
Jag skulla i alla fall avakta tills släppet av RX480 och se vad prestansen sitter innan jag skulle våga någon som helst inköp.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matley:

Så du tycker att det är ovärt att köra på ett 970/980 istället? Tycker Nvidia i överlag verkar bättre än radeon, därav mina funderationer.
Min budget ligger på 4500kr, vilket är lite surt för att det är snäppet ifrån ett 1070.

Borde väl inte ta så länge att spara ihop 500-700 kr till? Om ditt grafikkort fungerar är det ju inte så akut att uppgradera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

När tillgången på GTX 1070 så lär priserna vara bättre än det som finns ute just nu.

Permalänk
Medlem

@Lorault: det är en så länge en "myt". Nvidia har redan kommit ut och har sagt att tillgångarna kommer inte bättras under sommaren. Så priset kommer stanna uppe i alla fall fram till hösten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matley:

Så du tycker att det är ovärt att köra på ett 970/980 istället? Tycker Nvidia i överlag verkar bättre än radeon, därav mina funderationer.
Min budget ligger på 4500kr, vilket är lite surt för att det är snäppet ifrån ett 1070.

Om din budget är 4500kr och du kan ej gå högre så hade jag letat efter ett begagnat 980 ti eller ett av de bättre modellerna av det kortet på rea.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Grejen var den att budgeten var en födelsedagsgåva, men har lyckats förhandla mig till att jag ska betala mellanskillnaden nu!
Så det blir ett 1070 ändå. Men vilket av alla bör man köpa?
Finns ju hur många olika som helst känns det som. Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matley:

Grejen var den att budgeten var en födelsedagsgåva, men har lyckats förhandla mig till att jag ska betala mellanskillnaden nu!
Så det blir ett 1070 ändå. Men vilket av alla bör man köpa?
Finns ju hur många olika som helst känns det som. Förslag?

EVGA SC, men det är min personliga åsikt

Permalänk
Medlem

@Matley:
Jag skulle köpt det som finns på lager.
Varken webhallen eller inet har några på lager,
cdon, netonnet har inga heller

komplett får in detta
https://www.komplett.se/product/893587/datorutrustning/grafik...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 eller MSI GTX 1070 Gaming X. Båda är väldigt tysta och har fått bra omdömen i Sweclockers recensioner. Men Gainward ovan ska också vara väldigt tyst och bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731396
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3730447

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 eller MSI GTX 1070 Gaming X. Båda är väldigt tysta och har fått bra omdömen i Sweclockers recensioner. Men Gainward ovan ska också vara väldigt tyst och bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731396
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3730447

Exakt dom två jag sitter och funderar på nu. Men jag är osäker på om dom ryms i mitt chassi..
Har bara ett "Fractal Design Define R3 Tower No PSU Black ATX"

Så funderar jag även på om mitt nätagg pallar det, har 600w atm.

Permalänk
Inaktiv

@Matley: Där har du både fel och rätt. AMD har på senare visat sina framfötter inom många områden, mer prestanda per krona i mellansegmenten, extremt bra stöd för DX12 där Nvidia fallerar för tillfället osv.

480x tror jag blir ett perfekt kort för dig.

EDIT: Ser nu att du skulle beställa ett 1070, jag vill slå ett slag för MSI. Har själv ett 1080 gaming x som presterar över förväntan, extremt kompetent kylare som jag aldrig hört ett suck ifrån och väldigt överklockningsvänligt. Sen att kortet rent utseendemässigt faller mig i smaken är en annan sak.