Permalänk

impedans

vad gör impedans i hörluror och vad gör det för skillnad. hur mycket ska man ha om man vill använda för proffesionel musik produktion?

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Medlem
Permalänk

vilka impedans nivåer passar då till en Focusrite Scarlett 2i2?
funderar på en Audio Technica ATH-M50X

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Skrivet av RikudouGoku:

hur mycket ska man ha om man vill använda för proffesionel musik produktion?

Lagom mycket! Högre impedans blir lättare att driva utan tonkurveavvikelser, lägre impedans blir lättare att driva till högre ljudnivåer. Det senare brukar dock sällan vara något problem annat än med små batteridrivna enheter som mp3-spelare och vissa mobiltelefoner.

Skrivet av RikudouGoku:

vilka impedans nivåer passar då till en Focusrite Scarlett 2i2?
funderar på en Audio Technica ATH-M50X

En hörlursimpedans på minst 8 gånger förstärkaren utimpedans brukar rekommenderas för att inte impedansmatchning mellan stärkare och lur ska bli hörbar. Jag vet inte vilka impedansrelaterade tonkurveavvikelser man kan förvänta sig, men hörlurars tonkurvor brukar skilja sig rätt mycket åt, så det är möjligt att de impedansrelaterade avvikelserna "försvinner i mängden".
De bägge produkternas impedans anges på tillverkarnas hemsidor.

Permalänk
Medlem

ATH-M50 låter helt ok för pengen men jag tyckte de klämmer lite över huvudet vilket blir besvärande om man sitter med de länge på, och det gör man ju oftast...
Det kanske bara jag som är tjockskallig
Nu har du inte talat om dina krav och din budget men kika på dessa:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/horlurar/on-ear/sennheis...
Vill du läga lite mer så är Beyerdynamic DT990 är en bra lur som sitter bekvämt,
kika också på AKG 551 som jag använder för tillfället, de rekommenderar jag varmt.

Permalänk

Kollade på scarlet:s specc. Om jag förstått den rätt är utgångsimpedansen över 10 Ohm. Lite trist att dom inte anger vad den är mer precist då du lätt kan ta gånger 8 och välja en lur strax över. Nu blir det mer en ren gissning.

Som påpekat i tidigare inlägg lär du få en påverkan i ljudet om du väljer en lur med lägre impedans. Huruvida den är oangenäm eller ej låter jag vara osagt.

Scarlet verkar inte heller vara ett "effektmonster" med angiven effekt på 15mW för 150 Ohm och 30mW för 50 Ohm. Kan ju iof räcka för dina behov vad vet jag. Känns spontant som lite snålt tilltaget.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en hörlursförstärkare så slipper du tänka så mycket på impedansen på ljudkortet, låt ljudkortet vara just ett ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.