Permalänk
Medlem

Ljudnivå

Hej!

Jag planerar att byta ut mitt gamla 570 mot ett 1070 när dom så småningom kommer in i lager. På gamla dagar har jag dock börjat irritera mig mer och mer på brummande fläktar och undrar således om det finns någon sida som jämför ljudnivåerna på olika grafikkort. Detta är för mig mycket viktigare än några få procent prestanda som skiljer mellan de olika modellerna.

Permalänk
Avstängd

Bryr du dig när du spelar? För dom flesta grafikkort idag är "semi-passiva" - fläkten startar bara om du gör något tyngre - tror det är när kanske 50-60% av prestandan används som de kan börja snurra? Osäker på siffrorna men det är är iaf något att ha i åtanke då det alltså resten av tiden är helt tyst.

Även när mitt gtx 960 ligger på hög load så låter det inte speciellt mycket - bara lite mer än enbart processorkylaren & chassifläktar.

Jag tror man gör bäst i att välja det kort med maffigast kylare (kanske med 3 fläktar istället för 2 som vissa har?) - desto längre tid tar det innan fläktarna snurrar igång, får man väl anta.

Permalänk
Hedersmedlem

Sweclockers.com är en väldigt trevlig sådan. Nu har det ju dock inte kommit ut många test på 1070 än någonstans...

Permalänk
Medlem

Hej
Ja, det gör jag. Jag kör med högtalare (vanligtvis ganska låg volym) och inte hörlurar så det stör mig absolut även då.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Jag hittar ingenstans där sweclockers jämför olika grafikkort sida vid sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TassM:

Hej
Ja, det gör jag. Jag kör med högtalare (vanligtvis ganska låg volym) och inte hörlurar så det stör mig absolut även då.

Ok, är det mycket annat i datorn som är "knäpptyst", eller är det själva motorljudet du ogillar framförallt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TassM:

@Andreaz1: Jag hittar ingenstans där sweclockers jämför olika grafikkort sida vid sida.

Man får gå in på ett av dom nyare korten i 1070' serien och sedan kolla i tabellerna dom har gjort - ofta finns andra modeller med då.
Tror dock inte dom har gjort flera olika 1070 test ännu?

Permalänk
Medlem

@cider123: Datorn är inte knäpptyst, den låter mycket mer än vad jag skulle önska och mitt nuvarande 570 bidrar definitivt till detta. Som sagt, några enstaka procent mer i prestanda är inte intressant för mig, någon decibel lägre ljudnivå skulle jag dock uppskatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Bryr du dig när du spelar? För dom flesta grafikkort idag är "semi-passiva" - fläkten startar bara om du gör något tyngre - tror det är när kanske 50-60% av prestandan används som de kan börja snurra?

Är det inte när grafikkortet når en viss temperatur (50-60°C?) som fläktarna börjar snurra, snarare än prestanda%.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@cider123: Tack. Jag tycker dock deras tabeller är ganska bristfälliga. Jag vet att det är för tidigt för 1070 men även för 970 finns det bara något enstaka värde.

Permalänk
Medlem

Läs sweclockers test på gtx 1070. Bläddra ner till temperatur/ljudnivå/effektmätning så kan du se ett gäng grafikkort och dess ljudnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

@Ink7: Någon rekommenderade det tidigare i tråden. Tyvärr är tabellen väldigt bristfällig, det finns ett enda 970, ett enda 960, ett enda 980, ett enda 980ti, osv. Jag söker efter en jämförelse mellan asus olika 970 mot msi olika 970 mot gigabyte olika 970, etc... (egentligen 1070 när det blir aktuellt).

Är det så att skillnaderna i ljudnivå mellan de olika tillverkarnas kort är så små att det inte är värt att jämföra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Är det inte när grafikkortet når en viss temperatur (50-60°C?) som fläktarna börjar snurra, snarare än prestanda%.

Jo absolut, det går även ställa in för att vara tyst längre - men det brukar ju vara när en viss andel av kortet används som man kommer upp i dessa grader så att säga - exempelvis kan jag spela DOTA2 1080p högsta inställningar utan att fläktarna snurrar igång, men när jag drar igång GTA V så börjar dom sakta men säkert snurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

@Ink7: Någon rekommenderade det tidigare i tråden. Tyvärr är tabellen väldigt bristfällig, det finns ett enda 970, ett enda 960, ett enda 980, ett enda 980ti, osv. Jag söker efter en jämförelse mellan asus olika 970 mot msi olika 970 mot gigabyte olika 970, etc... (egentligen 1070 när det blir aktuellt).

Är det så att skillnaderna i ljudnivå mellan de olika tillverkarnas kort är så små att det inte är värt att jämföra?

du får vänta på ytterligare recensioner helt enkelt. eventuellt att det finns på någon annan sida men kortet kom ut nyligen och det är ganska många de ska hinna recensera om du ska kunna jämföra en mängd modeller. du kan använda dig utav recensioner på gtx 1080 också, tänk bara på att inte jämföra mellan 1070 och 1080, utan endast olika varianter på 1070 eller 1080.

Permalänk
Medlem

@TassM:

Förstår dig. Vad jag har läst mig fram till här och var så får ju ofta msi lovord för sin twinfrozr. Satt själv med ett 970 gaming från msi och hörde aldrig det. Satt i ett define r5 chassi som tystar ner det mesta. Sitter nu på ett sapphire 390x i ett node 304 som låter mer.. Blir att byta in det och införskaffa ett 1070 gaming x. Tror på msi

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

@TassM:

Förstår dig. Vad jag har läst mig fram till här och var så får ju ofta msi lovord för sin twinfrozr. Satt själv med ett 970 gaming från msi och hörde aldrig det. Satt i ett define r5 chassi som tystar ner det mesta. Sitter nu på ett sapphire 390x i ett node 304 som låter mer.. Blir att byta in det och införskaffa ett 1070 gaming x. Tror på msi

blir inte rätt att jämföra kylare när du har ett kort som har 145w tdp och ett annat som har 275w.

Permalänk
Medlem

@versions: Jag har full förståelse för att det inte finns någon sådan jämförelse för 1070 ännu men även när jag tittar på förra generationen så finns det ett 980, ett 970, och ett 960 i sweclockers tabeller. Med andra ord är det nog inte så sannolikt att dom kommer testa mer än någon enstaka modell av 1070 hur länge jag än väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

@versions: Jag har full förståelse för att det inte finns någon sådan jämförelse för 1070 ännu men även när jag tittar på förra generationen så finns det ett 980, ett 970, och ett 960 i sweclockers tabeller. Med andra ord är det nog inte så sannolikt att dom kommer testa mer än någon enstaka modell av 1070 hur länge jag än väntar.

de testade en mängd gtx 970. alla modellerna har ljudtest i sina recensioner. sedan har de flyttat några gånger vad jag vet vilket ändrar förutsättningarna så man kan inte jämföra rakt av vilket sannolikt är varför du inte ser alla i tabellerna.

här har du i alla fall några modeller på 970:

sedan kan vi ta 970 ssc här också då de andra resultaten i tabellen är likadana som i den äldre.