Budgetdator, "förstabygge". Tycks om denna?

Permalänk
Medlem

Budgetdator, "förstabygge". Tycks om denna?

Sugen på att bygga en dator, främst för just erfarenheten och för att kunna spela lite mindre krävande spel. Har kollat och jämfört i ett par månader nu och har kommit fram att jag knappast kommer göra ett klipp för den strama budgeten jag har, och lika bra att köra på.

Kom fram till denna: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9500760/

Är som sagt nybörjare inom datorbyggen så har ett par frågor:
Passar alla delar? Passa chassit bra?
Kommer jag behöva extra tillbehör/kablar eller medföljer allt jag kan behöva?
Behövs nätverkskort eller är det inbyggt i moderkortet? Behöver jag någon typ av kylning?

Påpeka gärna eventuellt vad jag kan byta ut för att få det mer balanserat. Har en mekanisk disk jag kommer använda för lagring så 120 GB SSD räcker.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Länken fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

rx480?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Att handla Gtx 960 för 2200kr idag är allt utom rekommenderat... Speciellt med tanke på att ett rejält mycket bättre kort i samma prisnivå släpps i morgon, RX 480.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
Tyckte själv att det var ett helt OK pris iom att SSDn ingår. Min kundvagn är i princip så högt jag kan gå. Jag kan eventuellt spara lite men kan inte gå upp i pris.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

Detta eller chassit i kundvagnen? Någon av dom som är "bättre" eller är det vilket som

Permalänk
Medlem

@allstar16 det han menar är att säljstart till AMDs nya grafikkort rx480 är imorgon. Grafikkortet kommer kosta ungefär lika mycket som det gtx 960 du har i din varukorg nu, men har mycket bättre prestanda

Visa signatur

i5 3570K, GTX 670 med Arctic Accelero twin turbo II, HyperX 8GB RAM 1600mhz, 128GB SSD, 1TB HDD, Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem

@allstar16:

köp ett 970 beg. här på marknaden för ca 1500:- och en 250Gb ssd och det kommer ändå bli billigare om du letar lite

stavning...
Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Försök köpa så mycket du kan begagnat för att få mer fps per krona.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Förstår att det blir billigare om jag köper begagnat men är intresserad av att just få bygga datorn så känns bara "rätt" att köpa nya delar och bygga datorn.

Jag spelar främst CSGO samt andra mindre krävande spel. Är 960 för mycket eller räcker det med bara ett 750 Ti?

Permalänk
Avstängd

i3 är inget att ha om du ska spela, i5 ska du ha. Ska du spela lätta spel som cs go så borde du fokusera på en b'ttre cpu före grafikkort. 750 ti räcker.