Dom låter inte mig hämta upp paket?

Permalänk
Avstängd

Dom låter inte mig hämta upp paket?

Jag fick tillåtelse av min gamla mormor att beställa en mobiltelefon eftersom jag inte blev godkänd när dom tog en kreditupplysning på mig.

Mobiltelefonen har kommit men på avin står det så här med en röd text : Paketet måste hämtas av dig personligen. Det är inte möjligt att använda fullmakt eller bud och det går heller inte att begära utkörning av försändelsen.

Betyder detta att mormor och ENBART mormor kan hämta telefonen?

Kan man göra något åt detta? Mormor är 80 år och ligger hemma sjuk så just därför kan hon inte gå.

Vad gör man nu?

Permalänk
Medlem

Ja, det gör det.
Hör av dig till Posten och fråga om de kan göra ett undantag eller om de har förslag på en lösning?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

@qruiser77 Din mormor kan ge dig en fullmakt att hämta ut mobilen. Detta skyddet finns ju till just för att du inte bara ska kunna beställa i din mormors namn och hämta ut den själv.

Du skriver att fullmakt inte går, då får det nog bli till att skicka tillbaka mobilen antar jag.

Permalänk

Detta är ju ett fantastiskt bra system för att försvåra identitetstölder.
Svårt att se posten kommer vara flexibla här, för då faller hela grundidén.

Permalänk
Medlem

Detta är nog pga alla bedrägerier. Tidigare kunde man plocka ut andras paket om man hade deras underskrift och leg med sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

@qruiser77: Prova att registrera en fullmakt hos postnord ((blankett här). Det står uttryckligen på den sidan att den är till för att användas t.ex. vid sjukdom. Skulle det krångla, prata med kundtjänst och hänvisa till sidan.

Permalänk
Medlem

Har du testa ha med dig din mormors leg och ditt eget bruka funka när jag har varit lat och hämta ut mina paket och morsan kommer och hälsa på så bruka jag be henne ta mitt leg och hämta ut paketet bruka funka fint.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UMJ:

Har du testa ha med dig din mormors leg och ditt eget bruka funka när jag har varit lat och hämta ut mina paket och morsan kommer och hälsa på så bruka jag be henne ta mitt leg och hämta ut paketet bruka funka fint.

Det står klart och tydligt i originalinlägget att det inte är möjligt att hämta med bud, annars hade det här knappast varit ett problem.

Permalänk
Medlem

Borde gå beställa hemkörning till din mormor

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Har du testa ha med dig din mormors leg och ditt eget bruka funka när jag har varit lat och hämta ut mina paket och morsan kommer och hälsa på så bruka jag be henne ta mitt leg och hämta ut paketet bruka funka fint.

Skrivet av Andreaz1:

Det står klart och tydligt i originalinlägget att det inte är möjligt att hämta med bud, annars hade det här knappast varit ett problem.

Jag har hämtat ut mammas paket även utan hennes leg.. De har typ bara sagt "vi brukar inte göra så här, men vi gör ett undantag"

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaritenn:

Borde gå beställa hemkörning till din mormor

Folk borde börja läsa hela inläggen innan de svarar "det går heller inte att begära utkörning av försändelsen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Jag har hämtat ut mammas paket även utan hennes leg.. De har typ bara sagt "vi brukar inte göra så här, men vi gör ett undantag"

Hoppas det inte är många fler utlämningsställe som bryter mot reglerna.
Då detta är allvarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hoppas det inte är många fler utlämningsställe som bryter mot reglerna.
Då detta är allvarligt.

Absolut, men jag va glad över att slippa köra fram och tillbaka igen. Mitt utlämningställe är benhård på leg så är nog hyffsat lokalt

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wastafari:

Absolut, men jag va glad över att slippa köra fram och tillbaka igen. Mitt utlämningställe är benhård på leg så är nog hyffsat lokalt

De är benhårda på det men de gjorde ändå ett undantag för dig? Undrar då hur många andra de gör "undantag" för.

Permalänk

Ser inte riktigt vad problemet är, kommer mormodern verkligen vara oförmögen att ta sig utanför lägenheten på två veckor?

För övrigt så beställer TS många mobiltelefoner...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1433657-fick-hem-lakan-...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Jag har hämtat ut mammas paket även utan hennes leg.. De har typ bara sagt "vi brukar inte göra så här, men vi gör ett undantag"

Dom riskerar då att bli av med tjänsten ifall PostNord får veta detta..
Jag har en före detta flickvän som jobbar på mitt utlämnings ställe och jag måste visa leg i vilket fall som helt just pga att dom kan bli av med tjänsten ifall en kontrollant skulle se det..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att du inte ska ha någon telefon i denna prisklass om du ej klarar en kreditupplysning alternativt betala direkt så som brukligt är.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Antar att mobilen är köpt med abonnemang eller avbetalning?
Annars brukar det stå på avi:n att bud ska ha båda legitimationerna.
Som folk säger bara posten själva vet om de gör undantag, kanske funkar med sjukintyg från någon läkare?
Annars håller jag med flera andra, regler är till för att följas.

Permalänk

Mycke Troll bor det is skogen, ibland springer de tom omkring med lurar utanför posten, då de är på väg till sin nya lya...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Denna människa (troll) har lagt upp ett antal trolltrådar dom senaste dagarna..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Aldrig sett en AVI från postnord där det står att ombud inte skulle fungera.
Min sambo beställer mycket som kommer via postnord och jag hämtar ofta ut det om jag går o handlar. Då givetvis med hennes legitimation.

Varför skulle just det här paketet vara annorlunda mot övriga paket från postnord? Eller är det ett annat fraktbolag? Vet att DHL, Schenker, UPS och Bring också tillåter ombud om man har deras legitimation.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Aldrig sett en AVI från postnord där det står att ombud inte skulle fungera.
Min sambo beställer mycket som kommer via postnord och jag hämtar ofta ut det om jag går o handlar. Då givetvis med hennes legitimation.

Varför skulle just det här paketet vara annorlunda mot övriga paket från postnord? Eller är det ett annat fraktbolag? Vet att DHL, Schenker, UPS och Bring också tillåter ombud om man har deras legitimation.

Det finns många olika sätt att skicka saker på. På Postnords hemsida kan man som tillval välja att adressenten måste hämta ut paketet personligen (= inga bud). Om TS nu verkligen har beställt ny mobil och inte bara försöker trolla forumet totalt är det väl möjligt att firman han köpte den från skickar dyra saker så också, speciellt med tanke just på alla bedrägerier som börjat dyka upp.

Permalänk
Medlem

Om det är en telefon som är bunden till ett abonnemang så brukar enbart den som tecknat abonnemanget som får hämta ut.

Har denna tråd något att göra med den tråd där du skriver;
"Jag la upp en helt splitterny telefon som är oöppnad på blocket."

?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Standard i SMS från posten är att det står "[..] Bud visar bådas leg". Men i TS fall så har väll de som skickat valt en hårdare kontroll, dock inget jag råkat ut för vad jag kan minnas.

Ring posten och säg att mormor beställde ett paket som hon inte kan hämta ut pga. den röda texten i kombination med sjukdom. Hur gör vi, mormor vill ha sitt paket? Övriga detaljer hör inte dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Har du testa ha med dig din mormors leg och ditt eget bruka funka när jag har varit lat och hämta ut mina paket och morsan kommer och hälsa på så bruka jag be henne ta mitt leg och hämta ut paketet bruka funka fint.

Försök med det här jag bor och du får fingret. Det ska vara personen som ska ha paketet och denne persons legitimation inget annat. Har sett folk försöka här allt och totalnekats.

Jag sålde en vara på postförskott, posten fick in paketet till mottagarens närmast utlämningsställe, det "försvann utan att bli betalt", jag misstänker seriöst att personen som var en kvinnlig lärare också fick ut det på "good Will". Jag fick stå för frack och förlorade en obetald vara då posten vägrar ersätta mig.

Jag gillar inte att dom kräver legitimation om man tex har mobil med koden med sig men annars tycker jag dom fan ska hålla sig till reglerna allt annars ska dom anställda fan betala ur egen ficka alla förluster för drabbade kunder.

Man får helt enkelt släpa dit personen paketet har som mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag gillar inte att dom kräver legitimation om man tex har mobil med koden med sig men annars tycker jag dom fan ska hålla sig till reglerna allt annars ska dom anställda fan betala ur egen ficka alla förluster för drabbade kunder.

Kollinumret som "koden" i sms:et består av är ingen säkerhet. Ska alltid krävas leg! Möjligtvis att den som skickar kan välja bort leg. kravet då samt förvarna kunden. Tex. dammsugarpåsar.com kan köra utan leg. för att frugan ska kunna hämta paketet. Men sådant som hemelektronik som är stöldbegärligt ska alltid krävas leg. för.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/medlem/qruiser77/tradar

Aktivitetslogg

Blocket vill "inte" lägga upp min annons!? igår 17:59

Fick hem lakan i ställlet för mobiltelefon? 2016-07-05

Blir jag lurad nu? 2016-07-01

Vilken mobiltelefon har ni? 2016-06-30

Dom låter inte mig hämta upp paket? 2016-06-29

Blocket vill "inte" lägga upp min annons!?

Jag la upp en helt splitterny telefon som är oöppnad på blocket.

Har jag gjort något som är mot reglerna för jag fick meddelande av dom trots att annonsen är betald.

Så här står det :

För att säkerställa en hög kvalitet på sajten genomförs löpande granskning av publicerade samt nya annonser baserat på slumpmässiga urval och anmälningar. För att din annons ska kunna godkännas behöver vi få in en kopia på kvitto/ garantibevis (ej från privatperson), telefonens International Mobile Equipment Identity (IMEI) och en bild på varan tagen på en färsk dagstidning. IMEI-nummer visas genom att man trycker *#06#, eller på vissa Sony Ericssonmodeller genom att trycka in knapparna: Höger * Vänster Vänster * Vänster *. Skriv in till oss via formuläret på vår kundservicesida https://blocket.zendesk.com/hc/sv så ger vi dig vidare instruktioner. Vi hoppas på förståelse trots att det innebär visst merarbete för dig som annonsör.(Denna extrainformation kommer givetvis inte att publiceras, utan hanteras bara av vårt kundsäkerhetscenter)

Vad är detta? Hur löser man det?

Fick hem lakan i ställlet för mobiltelefon?

En person la upp splitternya mobiltelefoner på blocket.

Och dum som man är så överförde jag pengarna till personens bank konto.

Vad får jag i kartongen? Lakan och rakningsgel.

Personen använde sig av spårnings ID vilket gjorde det mera troende , men ändå inte i slutändan.

En dag senare får jag avi igen vilket är från samma person.

Tar man med sig polisen och hämtar paketet för jag har ännu inte hämtat upp det? Vad finns det för bevis förutom att jag skickat in pengar på personens bank konto? Eftersom personen använde sig av spårnings ID kan man få reda på vem det är så som skickat brevet?

Vad gör jag nu? Känner mig så besviken. Är det ens värt att polisanmälan när allting läggs ned hela tiden!!

och nu

Dom låter inte mig hämta upp paket?

Jag fick tillåtelse av min gamla mormor att beställa en mobiltelefon eftersom jag inte blev godkänd när dom tog en kreditupplysning på mig.

Mobiltelefonen har kommit men på avin står det så här med en röd text : Paketet måste hämtas av dig personligen. Det är inte möjligt att använda fullmakt eller bud och det går heller inte att begära utkörning av försändelsen.

Betyder detta att mormor och ENBART mormor kan hämta telefonen?

Kan man göra något åt detta? Mormor är 80 år och ligger hemma sjuk så just därför kan hon inte gå.

Vad gör man nu?


Hoppas det inte är som jag tror ??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Jag gillar inte att dom kräver legitimation om man tex har mobil med koden med sig

Ett sms med en kod i säger ju ingenting om vem det är som försöker hämta ut paketet, det ger ju ingen säkerhet över huvud taget. Det kan ju ha vidarebefordrats eller skickats fel eller vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ett sms med en kod i säger ju ingenting om vem det är som försöker hämta ut paketet, det ger ju ingen säkerhet över huvud taget. Det kan ju ha vidarebefordrats eller skickats fel eller vad som helst.

Beror väl på om det är upp till mig att bestämma detta vid leveransätt eller? Eller tänkte du på det?

Som sagt har inget med säkerhet att göra utan valfrihet. Med det gick tydligen väldigt mycket förbi dig. Inte alla som vill visa legg och det ska fan vara OK med om man bestämt utlämmingskrav vid leverans.

Du kan få hur många bra inlägg som helst på dit dumma svar för det är uppenbart att du bara läste det du ville i mitt inlägg inget mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Beror väl på om det är upp till mig att bestämma detta vid leveransätt eller? Eller tänkte du på det?

Som sagt har inget med säkerhet att göra utan valfrihet. Med det gick tydligen väldigt mycket förbi dig. Inte alla som vill visa legg och det ska fan vara OK med om man bestämt utlämmingskrav vid leverans.

Du kan få hur många bra inlägg som helst på dit dumma svar för det är uppenbart att du bara läste det du ville i mitt inlägg inget mer.

Visst, så om någon annan lyckas komma åt din kod och hämta ut ditt paket för att du är för lat för att visa leg så är väl det ditt problem. Krav på legitimation finns av en anledning men det har väl gått väldigt mycket förbi dig.

Du verkar ju dessutom säga emot dig själv vilket är varför jag bara citerade just den biten av ditt inlägg men det verkar ju också gå dig helt förbi.