GTX 1080 Strix går varm och är högljutt

Permalänk
Medlem

GTX 1080 Strix går varm och är högljutt

Jag skaffade nyligen två stycken STRIX 1080, varianterna utan fabriksöverklockning pga dålig tillgång på OC-versionen.

Ett av korten går svalt och fint, högsta tempen jag sett är 67 grader. Den når inte 2Ghz särskilt lätt men det är ju inte helt ovanligt och jag bryr mig ärligt inte om att nå den magiska 2.1Ghz-gränsen Nvidia pratade om.

Det andra kortet å andra sidan blir så varmt som jag låter det bli, med 80% fläkthastighet har den kommit upp i 83 grader och börjar då klocka ner till runt 1.8Ghz innan den blir stabil. Det verkar inte vara något problem med kylaren eller kylpastan eftersom utblåset från det kortet faktiskt känns mycket varmare än från det andra.

I SLI-konfig med benchmarks och spel som Witcher 3 i 4K klockar korten efter ett tag ner till 1.6-1.7Ghz på grund av temperaturen från det ena kortet.

Får jag bita i det sura äpplet eller har jag ett legitimt klagomål? Visst, sett generellt är det inte ovanligt att grafikkort slår i det övre taket för temperaturer men det är inget jag sett i recensioner av eftermarknads-varianter av GTX 1080. Det ser väldigt skumt ut att mitt ena kort sitter och chillar runt 63-67 grader med 50% i fläktkurvan och mitt andra kort svettas ihjäl med 80% och 83 grader. Vet att vissa chipp lider av mer spänningsläckage än andra och därför utvecklar mer värme, men detta är ju löjligt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Är det övre eller undre kortet som blir varmast?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Är det undre kortet så byt möget.

Är det över så är det inte bra, men normalt för SLI.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte svårare än så att du tar och testar och monterar, fast provisoriskt, en fläkt antingen på sidan eller framför korten inne i chassit. Då blir det lite bättre cirkulation där i mellan/runt i kring.

Permalänk
Medlem

Det varma kortet sitter överst, men det var samma situation innan jag satte i det andra kortet. Har kört med och utan sidopanel, men har väldigt bra luftflöde i mitt chassi så det gör ingen skillnad alls.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Byt plats på dem och se om problemet följer kortet eller platsen. Testa också köra dem 1 st åt gången.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Det varma kortet sitter överst, men det var samma situation innan jag satte i det andra kortet. Har kört med och utan sidopanel, men har väldigt bra luftflöde i mitt chassi så det gör ingen skillnad alls.

Problemet du upplever kan ha en rätt simpel förklaring.
Om jag inte minns fel så är väl Strix korten rätt så biffiga till storleken?
Blev en dålig erfarenhet rikare när jag körde med GTX570' i SLI (Direct CUII) för länge sedan.
Mitt problem var beroende på att korten satt relativt tätt p.g.a. kylardesignen (PCI-E portarnas placering på moderkortet var inte de bästa heller.)
Därmed sög det övre kortet in den redan varma luften från det nedre kortet och var således nästan dubbelt så varmt, nära 90C!

Varm luft stiger ju uppåt så det är mest naturligt att det övre kortet blir varmast.

Dock låter det ju som att något är galet om kortet led av höga temperaturer redan innan du körde SLI.

Du skulle kunna prova att byta placering på dem och se om det övre kortet fortfarande blir det varmaste, i såfall har du med all sannolikhet samma problem som jag upplevde, jag fick sluta köra SLI med dem korten tyvärr.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Problemet du upplever kan ha en rätt simpel förklaring.
Om jag inte minns fel så är väl Strix korten rätt så biffiga till storleken?
Blev en dålig erfarenhet rikare när jag körde med GTX570' i SLI (Direct CUII) för länge sedan.
Mitt problem var beroende på att korten satt relativt tätt p.g.a. kylardesignen (PCI-E portarnas placering på moderkortet var inte de bästa heller.)
Därmed sög det övre kortet in den redan varma luften från det nedre kortet och var således nästan dubbelt så varmt, nära 90C!

Varm luft stiger ju uppåt så det är mest naturligt att det övre kortet blir varmast.

Dock låter det ju som att något är galet om kortet led av höga temperaturer redan innan du körde SLI.

Du skulle kunna prova att byta placering på dem och se om det övre kortet fortfarande blir det varmaste, i såfall har du med all sannolikhet samma problem som jag upplevde, jag fick sluta köra SLI med dem korten tyvärr.

Det är gott om utrymme mellan de stora PCI-platserna på mitt moderkort, så det problemet har jag inte. Det är runt 2.5cm mellan backplaten på det nedre kortet och fläktarna på det övre. Ska testa att byta plats på korten, men är redan ganska säker på att det handlar om spänningsläckage och inget annat. Det jag undrar är främst om andra upplevt liknande skillnader mellan två exemplar och om det kanske t.om är skäl nog för en RMA.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Det är gott om utrymme mellan de stora PCI-platserna på mitt moderkort, så det problemet har jag inte. Det är runt 2.5cm mellan backplaten på det nedre kortet och fläktarna på det övre. Ska testa att byta plats på korten, men är redan ganska säker på att det handlar om spänningsläckage och inget annat. Det jag undrar är främst om andra upplevt liknande skillnader mellan två exemplar och om det kanske t.om är skäl nog för en RMA.

Om du haft problemet med hög temp redan innan SLI-konfigen så skulle jag nog säga att du har skäl nog för att göra RMA, kortet är ju nytt så det borde inte bli för varmt.

Blir intressant att se om platsbytet av korten kan göra någon skillnad i det läget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Om du haft problemet med hög temp redan innan SLI-konfigen så skulle jag nog säga att du har skäl nog för att göra RMA, kortet är ju nytt så det borde inte bli för varmt.

Blir intressant att se om platsbytet av korten kan göra någon skillnad i det läget.

Bytte plats på korten och det gjorde ingen skillnad. Å andra sidan upptäckte jag också att en av displayport-kontakterna på ett av korten verkar vara trasigt, så är både förbannad och förvirrad nu. Utmärkt kvalitetskontroll ASUS!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag skaffade nyligen två stycken STRIX 1080, varianterna utan fabriksöverklockning pga dålig tillgång på OC-versionen.

Ett av korten går svalt och fint, högsta tempen jag sett är 67 grader. Den når inte 2Ghz särskilt lätt men det är ju inte helt ovanligt och jag bryr mig ärligt inte om att nå den magiska 2.1Ghz-gränsen Nvidia pratade om.

Det andra kortet å andra sidan blir så varmt som jag låter det bli, med 80% fläkthastighet har den kommit upp i 83 grader och börjar då klocka ner till runt 1.8Ghz innan den blir stabil. Det verkar inte vara något problem med kylaren eller kylpastan eftersom utblåset från det kortet faktiskt känns mycket varmare än från det andra.

I SLI-konfig med benchmarks och spel som Witcher 3 i 4K klockar korten efter ett tag ner till 1.6-1.7Ghz på grund av temperaturen från det ena kortet.

Får jag bita i det sura äpplet eller har jag ett legitimt klagomål? Visst, sett generellt är det inte ovanligt att grafikkort slår i det övre taket för temperaturer men det är inget jag sett i recensioner av eftermarknads-varianter av GTX 1080. Det ser väldigt skumt ut att mitt ena kort sitter och chillar runt 63-67 grader med 50% i fläktkurvan och mitt andra kort svettas ihjäl med 80% och 83 grader. Vet att vissa chipp lider av mer spänningsläckage än andra och därför utvecklar mer värme, men detta är ju löjligt.

Har alltid fått höra att man bör köra referenskort vid SLI...

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Bytte plats på korten och det gjorde ingen skillnad. Å andra sidan upptäckte jag också att en av displayport-kontakterna på ett av korten verkar vara trasigt, så är både förbannad och förvirrad nu. Utmärkt kvalitetskontroll ASUS!

Jag har slutat köpa Asus grafikkort för jag tycker inte kvaliteten matchar konkurrenterna. Har haft ett gtx 770 DCuII som överhettade, ett gtx 780DCuII som var högljutt och gtx 970 Strix som lät som ett propellerplan. Så därför förstår jag inte hysterin och dom massiva köerna efter GTX 1080 Strix, Asus moderkort gillar jag men deras grafikkort nuförtiden... no thx.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Asus har ju problem med produktionen av GTX 1080 Strix så kanske det även är problem med kvaliteten på vissa av de kort de lyckas producera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Alla verkar inte förstått att problemet med hög temp fick han redan med singelkort i datorn.
Har inget med två kort eller SLI att göra. OP, tycker du skall reklamera.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Avstängd

Något är ju galet. skiljer 5-6 grader på mina 2 strix 970.
Ligger mellan 67-73 grader ca.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Bytte plats på korten och det gjorde ingen skillnad. Å andra sidan upptäckte jag också att en av displayport-kontakterna på ett av korten verkar vara trasigt, så är både förbannad och förvirrad nu. Utmärkt kvalitetskontroll ASUS!

Vad menar du med ingen skillnad? Är det övre kortet varmt nu, eller det nedre? Det som är relevant här är att veta om det alltid är det övre kortet som blir varmt eller om det är ett av korten som alltid blir varmt oavsett konfiguration.

Permalänk

Klart att du ska reklamera kortet. När t o m en kontakt är trasig.
Kanske att du fått ett demo ex eller ett retur ex eller liknande.

Kan ju vara att något klantar*le fipplat med kortet och lossat på kylaren och sedan inte lyckats montera ihop det hela korrekt igen.

Vilken butik kommer det från?

Permalänk
Medlem

Ja det är minst sagt tvetydligt vad du menar med "ingen skillnad" när du bytte plats på korten. Är det det övre eller det nedre kortet som blir varmt efter att du bytte plats på korten?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

kör dem en o en.. o se om tempen fortfarande är varmare på det ena kortet.. isåfall är det ju nått lurt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Vad menar du med ingen skillnad? Är det övre kortet varmt nu, eller det nedre? Det som är relevant här är att veta om det alltid är det övre kortet som blir varmt eller om det är ett av korten som alltid blir varmt oavsett konfiguration.

Jag var lite otydlig ja. Nu är det undre kortet varmare, alltså det som varit varmt hela tiden. Så det har med kortet att göra och inte var det sitter nånstans. Tyvärr är det svalare kortet som har en trasig Displayport-kontakt, och det är väldigt olägligt då jag inte kan använda båda mina skärmar samtidigt med det kortet.

Skrivet av vanlighalsning:

Klart att du ska reklamera kortet. När t o m en kontakt är trasig.
Kanske att du fått ett demo ex eller ett retur ex eller liknande.

Kan ju vara att något klantar*le fipplat med kortet och lossat på kylaren och sedan inte lyckats montera ihop det hela korrekt igen.

Vilken butik kommer det från?

Det såg inte ut som att någon hade rört någon av korten innan, plastfilmen på backplaten och garanti-klistermärket på en av skruvarna satt kvar på båda korten. Det är inget fel på kylaren heller vad jag kan se, och eftersom att utblåset på det kortet är kännbart varmare än från det andra tror jag inte det är någon faktor.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

reklamera om en kontakt är trasig, så ska det inte vara. glöm inte att ha bra luftflöde i lådan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Då är det bara att reklamera kortet som blir för varmt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Bytte plats på korten och det gjorde ingen skillnad. Å andra sidan upptäckte jag också att en av displayport-kontakterna på ett av korten verkar vara trasigt, så är både förbannad och förvirrad nu. Utmärkt kvalitetskontroll ASUS!

Tråkigt att du skall drabbas av sådant på ett nytt kort!
Bör dock vara RMA-läge för dig nu iaf.

Trösten är väl att man ändå klarar sig hyffsat på ett GTX1080 i nuläget.
Även om prestandan blir lidande så slipper du förhoppningsvis de skenande temperaturerna i burken tills när du fått ett riktigt kort.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Op har maximal otur. Olika fel på två olika kort. Asus verkar ha fått fram två undermåliga kort till samma slutanvändare.
Verkligen bra kvalitetskontroll ja.

- Ena kortet går varmt, inte sett så varmt i något custom-kort för den här serien.
- Andra kortet har ett trasigt DisplayPort. Har för mig att det bara finns två DisplayPort på Asus-korten.

Måste alltså reklamera bägge två! Har du något annat kort du skulle kunna använda tillfälligt om du skall reklamera bägge samtidigt?

Hör med butiken tycker jag. Det optimala är väl att du reklamerar ett kort först, och när du fått ersättningskort, reklamerar du det andra kortet, så du inte blir utan kort någon gång.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Inaktiv

Byt till Palit korten, de verkar ha bättre kvalitet och kylning

Permalänk
Medlem

Är det denna kvalitén man får för kort över 7000kr st då skulle jag begära pengarna tillbaka. För att kunna satsa på någon annan leverantör.

Behöver du 2 st 1080 när du som jag kör 4K 60Hz. jag kör med 2st Fury X och det är nästan aldrig jag kommer under 60Hz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ja det är riktigt tråkigt läge men det är en risk man får ta i den här hobbyn, hellre det än att tillhöra "1080p eller lägre"-konsolpöbeln

Vet inte om jag faktiskt har rätt till RMA på kortet som går varmt, efter lite testande verkar det klara av att hålla sig ovanför den specifierade klockfrekvensen 1733Mhz utan throttling. Det är dock 200Mhz lägre än vad den 100kr dyrare varianten garanterar, med en inte alltför banal skillnad i prestanda. Har skickat en support ticket till Asus, får se vad de säger.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Asus har ju problem med produktionen av GTX 1080 Strix så kanske det även är problem med kvaliteten på vissa av de kort de lyckas producera.

Precis, verkar vara rena skiten så själv hade jag skickat tillbaka rubbet köpt 1 st 1070 struntat i 4k som ändå är ospelbart med 2st 1080 och inväntat 1080ti sli, vilket lär vara billigare än 1080 sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Precis, verkar vara rena skiten så själv hade jag skickat tillbaka rubbet köpt 1 st 1070 struntat i 4k som ändå är ospelbart med 2st 1080 och inväntat 1080ti sli, vilket lär vara billigare än 1080 sli.

Nja, 1080 SLI ligger ganska bra till i 4K. Om man tar ett extremt exempel som Witcher 3 får jag mellan 55-70fps med alla inställningar maxade. I DOOM får jag över 80fps trots att spelet är dåligt optimerat för SLI. Fallout 4 kan jag köra med ett ensamt kort, samma med Dying Light och nya Wolfenstein.

Edit: Eller vänta nu, var du sarkastisk på något vis? XD

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Nja, 1080 SLI ligger ganska bra till i 4K. Om man tar ett extremt exempel som Witcher 3 får jag mellan 55-70fps med alla inställningar maxade. I DOOM får jag över 80fps trots att spelet är dåligt optimerat för SLI. Fallout 4 kan jag köra med ett ensamt kort, samma med Dying Light och nya Wolfenstein.

Edit: Eller vänta nu, var du sarkastisk på något vis? XD

Låter underligt då din CPU inte klarar 60fps I fallout 4 då inte ens en 6700K klockad till 4,8GHz gör det. Däremot stämmer det ju att grafikkortet inte blir flaskhals i just fallout 4. Finns absolut inte en chans att din 1%low fps är 55 i witcher 3, snarare runt 30 och då är det en usel och hackig spelupplevelse.