Permalänk

Datorn fryser med ett loopande ljud

Satte ihop en ny dator förra Onsdagen, har inte hunnit att använda datorn så mycket hittills.

Det som händer är att datorn "fryser" och ljudet loopas, det går inte att alt+tab eller ctrl+alt+delete:a. Fungerar att hålla inne powerknappen ett par sekunder så att datorn rebootar.

Nu händer detta inte sporadiskt direkt...

När jag spelar FTL så hänger sig datorn inom 1-5 minuter, jag startade upp Cities: Skylines idag och datorn hängde sig innan jag ens kom till huvudmenyn.

Om jag tittar på t.ex 8K videos på youtube så kommer den att hänga sig inom 1-5 minuter (t.ex "Ghost Towns" och "Patagonia")

När jag däremot tittar på lite mindre krävande videos så fungerar det fint (2k videos och under, fungerar fint)
Jag satt och spelade Stardew Valley i cirka 5 timmar i streck igår utan något som helst problem. Har även testat att göra lite lätta saker i SolidWorks, det verkar också att fungera fint

Jag körde Memtest86+ i 7.5h utan att några fel visades ( http://imgur.com/GxbveWh , det ser lite konstigt ut vid "Cores" och "RAM/DDR3(?)"

Jag testade också att ha igång SpeedFan när jag spelade upp en 8K video och se ifall temperaturen gick åt helvete, men den såg ut som vanligt (Temp 1/2 ~30-35C, Core 1,2,3 och 4 hade runt 5-10C styck)

Delarna är:
Gigabyte Z170-HD3
I5 6600K
Corsair Vengance LPX 2x8GB 2133MHz DDR4 (Dom är satta i Slot 1 och 2)

Jag kör med HDMI kabel till TVn ifall det har betydelse
Samsung 850 EVO 250GB

Är väldigt tacksam för hjälp :}

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

@Katten_BoB: Jag har ett liknande problem som du beskriver. Men mitt är ganska sporadiskt och händer endast när man spelar. Det kan hända 1-2 gånger samma dag eller 1 gång i veckan. Det hände senast när jag spelade Overwatch och datorn bara hängde sig med ett sprakande ljud (låter ungefär *brrrrrrrrrrrr*).

Jag har lämnat in den på inet för tillfället (där jag köpte datorn) och de har hittills inte hittat något problem...

Permalänk
Skrivet av CJ_RS:

@Katten_BoB: Jag har ett liknande problem som du beskriver. Men mitt är ganska sporadiskt och händer endast när man spelar. Det kan hända 1-2 gånger samma dag eller 1 gång i veckan. Det hände senast när jag spelade Overwatch och datorn bara hängde sig med ett sprakande ljud (låter ungefär *brrrrrrrrrrrr*).

Jag har lämnat in den på inet för tillfället (där jag köpte datorn) och de har hittills inte hittat något problem...

Jag fick samma ljud, körde memtest86+ i 22-23 timmar och det visades inget fel, sedan installerade jag om Windows 10 och det var fortfarande samma fel...

Jag testade att flash bios idag och har lyckats att spela FTL i 60m i streck utan att datorn hänger sig, dock lite för tidigt att dra slutsatser, men ser lovande ut, återkommer imorgon när lite mera stabila resultat kan visas : )

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Katten_BoB:

och se ifall temperaturen gick åt helvete, men den såg ut som vanligt (Temp 1/2 ~30-35C, Core 1,2,3 och 4 hade runt 5-10C styck)

Den tempen är åt h-vete, det är inte möjligt att du har lägre temp på cpun än rummet och du sitter väl inte i ett kylrum ? Men en felavläsning är kanske inget att hänga upp sig på just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade samma fel med samma minnen när jag byggde min nuvarande, körde HCI Memtest och fick massa fel inom nån minut bara.. Så jag skulle tipsa om att testa det. Kör 4 instanser samtidigt och 4GB minne i varje.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem för 3-4 år sen när jag byggt ihop min dator.
Förvisso var det AMD's bulldozer, men som CJ_RS skrev hjälpte det med att flasha BIOS.

Det var framförallt CS jag hade problem med.

Kan vara värt att se över vilka hastigheter RAM-minnena kör, i BIOS.
Intels XMP verkar fungera bra mycket bättre än AMD's (som jag fortfarande kör).
"Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules".
Är det fel med RAM'n brukar datorn starta om direkt, så jag tror mer på att flasha BIOS till en nyare version.

Lycka till!

P.S Vill bara göra dig uppmärksam på att porten längst till höger (längst bort från CPU'n) är nummer 1.
Näst längst till vänster är nummer 2, vilka du bör använda D.S.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den tempen är åt h-vete, det är inte möjligt att du har lägre temp på cpun än rummet och du sitter väl inte i ett kylrum ? Men en felavläsning är kanske inget att hänga upp sig på just nu.

Jag körde troligtvist med en gammal version, med den nuvarande får jag ~20c per kärna

Skrivet av AcidStorm:

Hade samma fel med samma minnen när jag byggde min nuvarande, körde HCI Memtest och fick massa fel inom nån minut bara.. Så jag skulle tipsa om att testa det. Kör 4 instanser samtidigt och 4GB minne i varje.

Jag ska testa att köra memtest över natten, tackar

Skrivet av Bezzmo:

Jag hade liknande problem för 3-4 år sen när jag byggt ihop min dator.
Förvisso var det AMD's bulldozer, men som CJ_RS skrev hjälpte det med att flasha BIOS.

Det var framförallt CS jag hade problem med.

Kan vara värt att se över vilka hastigheter RAM-minnena kör, i BIOS.
Intels XMP verkar fungera bra mycket bättre än AMD's (som jag fortfarande kör).
"Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules".
Är det fel med RAM'n brukar datorn starta om direkt, så jag tror mer på att flasha BIOS till en nyare version.

Lycka till!

P.S Vill bara göra dig uppmärksam på att porten längst till höger (längst bort från CPU'n) är nummer 1.
Näst längst till vänster är nummer 2, vilka du bör använda D.S.

Jag ska kika på vilken hastighet minnena kör i, imorgon.
BIOS är flashat och klart, och än så länge rullar det på

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så testa med ett annat Nätagg bara för sakens skull !

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB