DAN Cases A4 SFX - nu är det på gång!

Permalänk
Medlem

@Boulund:

Tror i bästa fall är att man mäter ut och beställer specialanpassade längd till chassiet. Eller har man intresse är det ju alltid vanligt att man sleevar själv.

Permalänk
Medlem

Linus har byggt en "lagom" PC i detta chassi

PS: För att vara en LTT video är den inte så dålig faktiskt....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Det enda som fattas i hans bygge e just Titan X för att köra vidare på temat: superkompakta och överdrivet kraftfulla datorer, iof så va det nog inte ens laserat när de gjorde videon.

Jag vill ha, e så grön av avund att polaren har ett dan a4 på ingång.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det verkar som att DAN Cases slutit avtal med Caseking och Overclockers UK för kontinuerlig försäljning av A4 SFX i Europa respektive världen. Hurra! Tillgänglighet beräknas till slutet av året efter att Kickstarter-köparna fått sina.

På Kickstarter-sidan syns denna bild på chassit tillsammans med Steam-kontrollen under rubriken "The first step is done!"

Undrar vad Daniel Hansen har i kikaren

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Officiellt en steam machine. Där får han ju inte en € eller två. good for him.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det verkar som att DAN Cases slutit avtal med Caseking och Overclockers UK för kontinuerlig försäljning av A4 SFX i Europa respektive världen. Hurra! Tillgänglighet beräknas till slutet av året efter att Kickstarter-köparna fått sina.

På Kickstarter-sidan syns denna bild på chassit tillsammans med Steam-kontrollen under rubriken "The first step is done!"
https://ksr-ugc.imgix.net/assets/012/888/508/b6261fd53fc509ff64f5cb4cafe6f967_original.bmp?w=639&fit=max&v=1467129982&auto=format&q=92&s=b2b792ca796f509c985e937a62590759
Undrar vad Daniel Hansen har i kikaren

Jäklar vad trevligt !
Mycket bättre att beställa från en butik än att punga till en kickstarter helt utan garantier.
Inte för att jag tvivlade på just dancases, men det är principen

Och satan i gatan vilka usla siter caseking/overclockers har då.
Påminner lite om såna där panik annonser där nån lokal liten shop försöker att få plats med 3x så många produkter på den lilla annonsplats dom har.
En sökning på "dancase" på båda sidorna ger en hel massa annat skit utom vad man just sökte på -.-

Permalänk
Medlem

Jag funderar på följande komponenter för att balansera ljud och prestanda, har dock lite funderingar som kanske hjärntrusten kan hjälpa till med?

ASUS Z170I PRO GAMING
Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB + Cryorig C7
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Black
Corsair SF450 450W
Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe
Asus Nvidia 1080 Strix (Non OC) - Införskaffat

De har rapporterats att Samsungs M.2 NVMe SSD går väldigt varm, tror ni det kan bli ett problem i detta chassi? Detta är mest en gaming PC så den lär jobba mest vid inladdning av ny "zon" etc.

Den andra är hurvida man skulle gå på en 6700K istället eller om den blir för varm/ljudlig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

6700k lär funka utan probb, mena kolla bara på linus 22kärniga monster.

men får cryorig c7 plats då? ahh. ser att den får plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cryorig C7 ska vara den bästa kylaren för just A4-SFX som det ser ut nu

För er som inte följer A4-SFX-tråden på Hardforum, här är är "del 2" av Linus Techtip gällande A4-SFX
https://vimeo.com/178967640

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Den officialla "Del 2" video kom upp på Youtube idag

Tycker dock att alla tekniska detaljer (ljud/värme/prestanda) saknas men iofs är LTT unboxers och inte en teknisk djupgående site som denna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@spda242: kör 950 Pro i mitt nano. Inga problem.

Permalänk
Medlem

När tror ni leveranserna kommer igång, eller är det nån sorts pre-run exemplar som kommit ut till Linus? Är de under produktion hos Lian-Li nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

När tror ni leveranserna kommer igång, eller är det nån sorts pre-run exemplar som kommit ut till Linus? Är de under produktion hos Lian-Li nu?

Det är någon sorts form av för-exemplar som Linus har.

Status från Dan igår är:
Hi William, as I wrote in the campaign shipment will be between October and December. Currently I waiting for 3M. The cable has a very variable production/delibvery time between 6 and 12 weeks. So in the current situation the best case will be November but I think December is more realistic.

DAN A4-SFX: The smallest gaming case in the world

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Det är någon sorts form av för-exemplar som Linus har.

Status från Dan igår är:
Hi William, as I wrote in the campaign shipment will be between October and December. Currently I waiting for 3M. The cable has a very variable production/delibvery time between 6 and 12 weeks. So in the current situation the best case will be November but I think December is more realistic.

DAN A4-SFX: The smallest gaming case in the world

Grymt! Tack för så bra svar! Då är det fortfarande i linje med vad som sagts i alla fall. Gött med en liten update.

Permalänk

Har fått problem med mina nuvarande komponenter så måste nog köpa nytt. Blev sugen på att bygga något som är litet och kan stå på bordet (har FD Define R3 eller något sånt just nu). Det här ser ju riktigt nice ut! Är dock lite orolig för hur mycket det kommer att låta, jag är rätt känslig när det gäller ljudnivå. Sen vill jag gärna ha dammfilter men det kanske går att ordna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasA88:

Har fått problem med mina nuvarande komponenter så måste nog köpa nytt. Blev sugen på att bygga något som är litet och kan stå på bordet (har FD Define R3 eller något sånt just nu). Det här ser ju riktigt nice ut! Är dock lite orolig för hur mycket det kommer att låta, jag är rätt känslig när det gäller ljudnivå. Sen vill jag gärna ha dammfilter men det kanske går att ordna?

Är du känslig för ljud så skall du ju inte köpa en vidöppen låda.
Utan riktig ljuddämpning så blir du ju tvingad att köpa extremt tysta komponenter, och det brukar kosta och prestera sämre.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Är du känslig för ljud så skall du ju inte köpa en vidöppen låda.
Utan riktig ljuddämpning så blir du ju tvingad att köpa extremt tysta komponenter, och det brukar kosta och prestera sämre.

Nej är rädd för att det är så. Men den är ju så läcker! Blir så sugen på en minilåda på skrivbordet som ändå kan prestera någorlunda i spel. Jag kommer inte stoppa in monsterkomponenter i den, jag spelar mest lite enklare spel som Overwatch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasA88:

Sen vill jag gärna ha dammfilter men det kanske går att ordna?

Dan har pratat om att han ska ta fram ett paket med DEMCifilter, tror jag länkade till det inlägget tidigare i denna tråd.
Det finns bland kickstarter kommentarerna annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasA88:

Tror många är väldigt attraherade av detta chassi, men det kommer nog inte klassas som tyst. Men med lite välanpassade komponenter så kanske det går att få ner ljudnivån i "load" till nåt som inte irriterar en. En Noctua NH-L9i kylare är rätt tyst så länge fläkten inte överstiger 1500 rpm i min mening. Misstänker också att ett SFX nätagg utsätts för rätt vam omgivande luft, och kanske inte kommer bete sig tyst. En 92mm på botten precis under nätagget hade nog varit att föredra, om man inte har någon SSD där. Dock så tyckte skaparen av chassit att det inte var nödvändigt att ha fläkthål där. Tror i allmänhet att han inte bryr sig om ljudnivå särskilt mycket, vilket är synd.

Extra dammfilter från Demciflex lär erbjudas, men jag tror det gör chassit ännu varmare, vilket inte kommer påverka ljudnivån positivt.

I allmänhet så tycker jag att det kan vara värt att äga ett A4 chassi, eftersom det verkar vara den mest optimerade "high-end"mini-itx chassi som finns, sett till utrymme. Behöver man nån gång ta med datorn till något evenemang, så är det bara att skyffla in delarna i ett A4 chassi och trycka ner det i handväskan, hehe.

Permalänk
Medlem

En Uppdatering från Dan, han planerar att skicka de första Chassi i början av Januari.
https://hardforum.com/threads/dan-a4-sfx-the-smallest-gaming-...

Citat:

UPDATE: Here is the next update.

Shipment:

In the last weeks I plan the container shipping with DHL Global Forwarding. So I have a shipping date of the container.

The container ship will leave Taiwan on 22.11.2016. Now it comes to the bad news, I will get the cases in the first week in January 2017.

This means shipment will start in January and not December. I think I am able to ship 400-600 cases every week. So the shipment process should be done after 3-4 weeks. Shipping will be start with the European countries. International shipping has more overhead because of dealing with the German customs.

Shipping-Software
Furthermore I plan the shipment process. Therefore I am currently developing my own shipment application. Yes I do it by my own, because I can customize it to my requirements.

This software will do the shipment process in five steps automatically.

1.) Assign case serial numbers to the order in database
2.) Sending shipment request to DHL Webservice, automatically printing label form DHL shipment response
3.) If necessary print customs paper
4.) Automatically create bill and print it
5.) Automatically sending info mail to backer that include tracking number

Window Kit
Meanwhile I finalized the window kit with Lian Li and ordered some samples today.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att det börjar närma sig!
Lite synd att det inte kommer innan julledigheten dock, hade sett fram emot att spela lite på en ny maskin istället för min nu drygt 5 år gamla... Men det ska nog gå ändå, nu kanske jag kan vänta ytterligare lite extra innan jag beställer och därmed hoppas på lite mellandagsreor eller nåt :).

Permalänk
Medlem

Så om detta blir populärt så kan det hitta ut till vanliga butiker?

Samt finns det någon annan som gör liknande chassi av samma kaliber?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Så om detta blir populärt så kan det hitta ut till vanliga butiker?

Samt finns det någon annan som gör liknande chassi av samma kaliber?

Chassit är redan så "populärt" att det kommer säljas (nästa år) av åtminstone två återförsäljare. Caseking.de och Overclockers.co.uk (så den går att få tag på i EU iaf).

Ncase N1 är också ett populärt SFF-chassi. Lite större än A4-SFX, men får plats med vattenkylning osv.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Chassit är redan så "populärt" att det kommer säljas (nästa år) av åtminstone två återförsäljare. Caseking.de och Overclockers.co.uk (så den går att få tag på i EU iaf).

Ncase N1 är också ett populärt SFF-chassi. Lite större än A4-SFX, men får plats med vattenkylning osv.

Okej, det låter lovande! Tack för tipsen, ska kolla ont Ncase N1. Är det stora skillnader mellan dom två? Hade för mig att vattenkylning tar upp stor plats.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Det närmar sig, nästa månad borde vi få våra chassi

Har hitintills införskaffat
Asus 1080 Strix
Cryorig C7
Corsair SF600 (hittade billigare på black friday)
Samsung 850 Evo 250GB - Boot
Samsung 960 Evo 500GB - App/Spel

Så det som kvarstår är "modermodemet", professor och minne.
Få se om 7700K kommer innan jag trycker på knappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte än införskaffat några delar än

Var lite sugen på att plocka hem ett SF600-agg under BF, men tror att jag kommer plocka ett SF450 när det väl är dags då det verkar vara tystare än SF600.
I hardforum-tråden så har det på senare diskuterats om noctuas kylare med 25mm-fläkt inte ändå är ett bättre val än Cryorig C7. Då i form av lika bra kylning, men aningen tystare.

Kommer nog invänta AMDs lansering av Ryzen innan det blir köp av CPU/MB.. Hade gärna väntat på releasen av Vega också, men den verkar ju ligga längre bort i tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helvete vad glad jag är för er som har beställt!
Snuskigt sexigt chassi och utan tvekan ett jag i framtiden kommer bygga med.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom som varit med i diskussionen på Hardforum ang. 25mm-fläkt till NH-L9 och det lutar åt att jag kör på det.

Jag har ingenting inköpt inför bygget men utöver kylaren ovan kommer jag nog införskaffa ett SF450. Allt annat funderar jag nog ut beroende på vad priserna är för Ryzen + tillhörande mitx-bräda.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag har suttit o följt priserna på de komponenter jag tänkt köpa till min A4X sedan i somras nån gång. Det blir, precis som många andra också tänkt gissar jag, följande:

Asus Z170I Pro Gaming
Core i5 6600K
Cryorig C7
Corsair Vengeance 2x8GB DDR4
Asus GTX 1070 Strix Gaming
Corsair SF450

Har redan 512GB SSD och allt annat sen innan. Hoppas på bra priser i mellandagarna nu, flera av komponenterna var ju nere på riktigt bra priser på black friday. Vore synd om det inte blir priser i samma nivå i mellandagarna... 6600K var ju nere på under 2k, Strix-kortet var nere på under 4.5k, bland annat.

@Peking, är en NH-L9 mycket tystare än en C7, eller vad är anledningen att det verkar bli så populärt med en NH-L9 med 25mm fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

@Peking, är en NH-L9 mycket tystare än en C7, eller vad är anledningen att det verkar bli så populärt med en NH-L9 med 25mm fläkt?

Som jag förstått det är C7 rätt högljudd under load i jämförelse med NH-L9. Det sägs att NH-L9 inte är långt ifrån prestandamässigt heller. Om man sätter på en vettig 25mm-fläkt lär man kunna hålla samma temp till ännu lägre ljudnivå, eller till och med få lite bättre kylning. Vi får se hur det blir, Cryorig har gått ut med att de jobbar på ett "universal fan mounting kit" så originalfläkten ska kunna bytas till valfri fläkt i storlek 92mm

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0