Problem med byte av processor. Behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Problem med byte av processor. Behöver hjälp.

Intel Core i3 540 (2 kärnor, 4 trådar)
ASUS P7H55D-M Pro
8GB DDR3 Corsair Venganges Pro 2133Mhz (cl9)
AMD msi r6970 Lightning (har även andra kort)
HDD WD Caviar Blue 500GB (7200 rpm)
Hiper 580w Type R
Cooler Master Elite 310 chassi

Datorn ovan fungerar klockrent som den är, den är testad och spelar te.x Overwatch i solida 60 FPS på 1080p på medium. Tänkte uppgradera processorn till en Intel Core i5 750 (4 kärnor, 4 trådar). Har 2 stycken såna processorer som ska fungera men får ingen bildskärm på datorn. Datorn startar, men ingen bildskärm. "No signal"

Har testat 3 andra grafikkort, samma problem, har även testat ta ut batteriet länge ur moderkortet (CLR CMOS) men det hjälpte inte heller. Testat interna grafiken, samma problem. Vad är det för fel? Är inte processorn kompatibel? Eller är processorn skadad? I alla fall en av min 750 processorer ska vara fungerande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy
ar du uppdatera BIOS det kan behövas vid CPU byte, ta även en extra noggran titt på CPU sockeln så att ingen pin är böjd där eller liknande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@ggalaxyy
ar du uppdatera BIOS det kan behövas vid CPU byte, ta även en extra noggran titt på CPU sockeln så att ingen pin är böjd där eller liknande.

Tack, dubbelkollat pinsen, alla är intakta. Plus att jag har nyaste tillgängliga BIOS uppdatering installerad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan vara ett lite försvagt nätagg men den nya cpu:n. Jag har inte kollat kraven men kan vara värt att undersöka iaf.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem

Bara för att utesluta, men du har skärmen kopplad till grafikkorten?
I5:an har ingen inbyggd grafik som I3an har.
Prova välja "extern" PCI grafik i bios.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havxen:

Kan vara ett lite försvagt nätagg men den nya cpu:n. Jag har inte kollat kraven men kan vara värt att undersöka iaf.

Det är ett 580W aggregat, och har testat med ett 750W också, samma problem.

Skrivet av xfade:

Bara för att utesluta, men du har skärmen kopplad till grafikkorten?
I5:an har ingen inbyggd grafik som I3an har.
Prova välja "extern" PCI grafik i bios.

Jag kommer inte ens till BIOS. Ingen signal till skärmen. Har testat alla portar som finns möjliga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy
Byt tillbaka till i3:an och gör alla inställningar i BIOS...... sen stoppar du i i5:an

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Har du provat med andra minnen?

Jag har ett liknande system (men P7P55D och 750), även sådana minnen. Minns att det var lite krångligt att få till det rätt just med minnena.

Prova plocka bort alla minnen och starta, piper den?
Sätt sen i bara ett minne och prova
Prova gärna även med något annat minne (1600 el 1333). För det var nog något med att den inte kunde läsa XMP och ställa rätt hastighet/timingar/spänning.

För att försöka eliminera PSU:n från ekvationen kan du prova koppla bort allt onödigt; såsom hårddisk, optisk enhet och bara köra med grafikkort som inte kräver extra strömförsörjning. För testets skull kan du även prova helt utan USB-enheter (tgb, mus m m).
Se till så att du har skärmen ställd på rätt input DVI/VGA/DP/HDMI, prova ev även med annan skärm och se till så att kablarna sitter ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com