Elcentral: Automatsäkringar vs smältproppar

Permalänk

Innan mätaren används diazed-säkringar, eventuellt knivsäkringar (om abonnemanget är större än 63A, då används även strömtrafomätning).
Efter mätaren (i din elcentral) kan man med fördel använda automatsäkringar. Inget nytt/modernt boende kör med diazed.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Motorskyddet går före säkringarna och säkringarna är i minsta laget och går ibland för tidigt. Apparaten jag kopplar in är gammal men S-märkt och jag får för försäkringsbolaget ej modifiera någon S/CE märkt apparat och koppla in. I vilket fall det finns inget klassisk motorskydd i den och den har sin egen Y/D start. Jag tror det är några elektroniska brytspetsar som slår ifrån när motorn blir varm.
Apparaten har för övrigt för ett antal år sedan inne hos tillverkaren för ombyggnation för att höja brandsäkerhetskraven och med detta kunde jag sänka mina försäkringskostnader. (så den känns laglig och det finns tiotusentals S-märkta såna maskiner i landet)

Hej.

Jag är bara lite nyfiken på vad ni bedriver för verksamhet
Svara om du har lust,tid eller ork

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Problemet är att man får betala en fast avgift för hur mycket ström som man kan ta ut, idag har jag 35ampere tröga smältproppar-säkringar som går rätt som det är när man drar igång för mycket. (ibm deathstar hårddiskarna är ej nådiga )

35A som huvudsäkring är ganska högt. Har du elvärme i huset lr? Om du inte har det borde du kolla om du har sned fördelad last mellan faserna. Dom flesta klarar sig med 20-25A utan problem.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miniklumpen:

Innan mätaren används diazed-säkringar, eventuellt knivsäkringar (om abonnemanget är större än 63A, då används även strömtrafomätning).
Efter mätaren (i din elcentral) kan man med fördel använda automatsäkringar. Inget nytt/modernt boende kör med diazed.

Ok, huvudsäkringarna som jag pratar om sitter före mätaren i vår elcentral om jag ej har missförstått det.

Skrivet av Miniklumpen:

35A som huvudsäkring är ganska högt. Har du elvärme i huset lr? Om du inte har det borde du kolla om du har sned fördelad last mellan faserna. Dom flesta klarar sig med 20-25A utan problem.

Det är en fastighet ej hus, i fastigheten finns mängder av olika saker som garage och hus.

Skrivet av Kristerj:

Hej.

Jag är bara lite nyfiken på vad ni bedriver för verksamhet
Svara om du har lust,tid eller ork

Blandverksamhet lite av varje, har en fläkt som hade imponerat på de flesta överklockare då den går på 3*25 ampere i 400V om jag ej minns fel, denna har dock en ny Y/D start. Tänk denna monterad så den genom en kon tycker ner luft på cpun