Permalänk
Medlem

Nybyggd dator når inte POST.

Hej, jag och en kompis började igår kväll att bygga ihop min nya dator, men när vi startar upp den så når vi inte POST, trots att fläktar rör sig och grafikkortet lyser, felsöknings-LED, för CPU och RAM visar inget fel heller.

Min kompis har byggt flera datorer innan men detta är första gången vi inte lyckas klura ut vad felet kan vara.

Vi har följt felsökningsguider och testat följande:

*Inget fel på skärmen, eller sladdar. Testat HDMI, DVI samt Displayport. Testat på andra datorer och fungerar utan problem. Även testat en TV och en annan skärm.

*Testat att plugga in skärmen i både grafikkortet samt moderkortet utan någon skillnad.

*Testat att starta med bara en RAM sticka i alla olika slots utan resultat.

*Har tagit ut allt ur chassit och försökt boota med bara cpu+fläkt samt RAM med samma resultat.

* Tagit ur moderkortets batteri, väntat 10 minuter och satt i det igen för att återställa bios utan resultat.

*Testat olika sladdar från PSU (4 pin sladden sitter i)

Börjar få slut på idéer. Möjliga orsaker skulle kanske kunna vara trasiga RAM, trasig processor eller moderkort. Har tyvärr inget extra RAM att testa med.

Har funderat på att skruva loss CPU fläkten och installera om processorn och leta efter trasiga pins men orolig över hur det blir med kylpastan då. Har ingen extra pasta, bara det som satt på fläkten från början.

Alla förslag är uppskattade, för vi har nästan testat allt vii kan komma på. Tack på förhand, Bifogar mina specs nedan.

Chassi: Define R5
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: BeQuiet Pure Rock
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
Minne: 2x16 GB Vengeance LPX DDR4
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 1080 Strix Gaming
Hårddisk: Samsung V-NAND SSD 850 EVO 1TB
Nätaggregat: EVGA 650WGQ
Övrig kylning: 2 st Silent Wings 140mm (Bytte ut originalfläktar)
Övriga komponenter: Asus BC-12D2HT (Optisk enhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbqw:

Hej, jag och en kompis började igår kväll att bygga ihop min nya dator, men när vi startar upp den så når vi inte POST, trots att fläktar rör sig och grafikkortet lyser, felsöknings-LED, för CPU och RAM visar inget fel heller.

Min kompis har byggt flera datorer innan men detta är första gången vi inte lyckas klura ut vad felet kan vara.

Vi har följt felsökningsguider och testat följande:

*Inget fel på skärmen, eller sladdar. Testat HDMI, DVI samt Displayport. Testat på andra datorer och fungerar utan problem. Även testat en TV och en annan skärm.

*Testat att plugga in skärmen i både grafikkortet samt moderkortet utan någon skillnad.

*Testat att starta med bara en RAM sticka i alla olika slots utan resultat.

*Har tagit ut allt ur chassit och försökt boota med bara cpu+fläkt samt RAM med samma resultat.

* Tagit ur moderkortets batteri, väntat 10 minuter och satt i det igen för att återställa bios utan resultat.

*Testat olika sladdar från PSU (4 pin sladden sitter i)

Börjar få slut på idéer. Möjliga orsaker skulle kanske kunna vara trasiga RAM, trasig processor eller moderkort. Har tyvärr inget extra RAM att testa med.

Har funderat på att skruva loss CPU fläkten och installera om processorn och leta efter trasiga pins men orolig över hur det blir med kylpastan då. Har ingen extra pasta, bara det som satt på fläkten från början.

Alla förslag är uppskattade, för vi har nästan testat allt vii kan komma på. Tack på förhand, Bifogar mina specs nedan.

Chassi: Define R5
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: BeQuiet Pure Rock
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
Minne: 2x16 GB Vengeance LPX DDR4
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 1080 Strix Gaming
Hårddisk: Samsung V-NAND SSD 850 EVO 1TB
Nätaggregat: EVGA 650WGQ
Övrig kylning: 2 st Silent Wings 140mm (Bytte ut originalfläktar)
Övriga komponenter: Asus BC-12D2HT (Optisk enhet)

Vissa moderkort har två stycken anslutningar för kraft. Kolla manualen om ditt MB är ett sådant.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg gärna upp några tydliga bilder. Ibland kan fler ögon se fel man missar själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lägg gärna upp några tydliga bilder. Ibland kan fler ögon se fel man missar själv.

Köpte nya RAM nu som det stod att moderkortet garanterat skulle stödja, men samma problem består.. blir galen snart.

Här är några bilder.

http://imgur.com/a/UruT5

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt kolla om cpun sitter korrekt eller har böjda/skadade pins. Om detta inte är orsaken kan det vara moderkortet/minnen som strular.

Sitter själv och väntar på beställd cpu pga samma problem... (pajade cpun under en IHS borttagning)

Lätt värt att köpa kylpasta och testa än att slita sig i håret, sen så lär pastan vara så pass fräsch så det borde vara lugnt att lyfta bort fläkten och återbruka det om du inte orkar köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Jag skulle definitivt kolla om cpun sitter korrekt eller har böjda/skadade pins. Om detta inte är orsaken kan det vara moderkortet/minnen som strular.

Sitter själv och väntar på beställd cpu pga samma problem... (pajade cpun under en IHS borttagning)

Lätt värt att köpa kylpasta och testa än att slita sig i håret, sen så lär pastan vara så pass fräsch så det borde vara lugnt att lyfta bort fläkten och återbruka det om du inte orkar köpa nytt.

Testade att ta bort allt och kolla, ser ingen trasig pin..

Permalänk
Medlem

Inte för att det hjälper dig att få igång datorn men nätaggregatet borde du vända upp och ner.

Har ni testat att köra med enbart det nödvändiga ikopplat? Framgår inte om ni plockat ur grafikkortet när ni testat köra skärmen via moderkortet? Sitter alla distanser där dom ska?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Inget kladd / skada på själva cpu:n?

Har du möjlighet att testa annan cpu på kortet?

Nästa steg är väl egentligen att testa alla delar separat mot ett kompatibelt system för att utesluta delarna en åt gången....

Permalänk
Medlem

Tror att jag kanske har en lösning nu, iaf något du kan testa!

Flytta på cpu kylarfläkten så att den står till höger och placera båda ram minnena i vänstra dual channel platserna... du måste ha två ram minnen för att boota och misstänker att det är just de två som bör användas och inte de du nu använder.

Kort och gott, placera båda minnena i vänstra minnesplatserna.

Om detta fungerar så måste du möjligen uppdatera moderkortet så du faktiskt kan använda alla minnesplatserna. Minnesplats 1-2 resulterar i single channel och inte dual så uppdatera och använd 1&3 alt 2&4 om storfläkten tillåter det..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nocto:

Tror att jag kanske har en lösning nu, iaf något du kan testa!

Flytta på cpu kylarfläkten så att den står till höger och placera båda ram minnena i vänstra dual channel platserna... du måste ha två ram minnen för att boota och misstänker att det är just de två som bör användas och inte de du nu använder.

Kort och gott, placera båda minnena i vänstra minnesplatserna.

Trådskaparen har satt det exakt som manualen föreslår, se sida 14.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har ni kopplat i alla kablar rätt? T.ex. CPU-kabeln? Skicka gärna fler bilder på bygget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag tog bort processorn och processorfläkten och satte tillbaka dom, VIPS så funkade det! Är så lycklig nu! Tack alla hjälpsamma Sweclockers för hjälpen

Permalänk
Medlem

Kan ha varit så att fläkten som satt för hårt mot mobo och störde minnena på nåt sätt. Roligt att det funkar nu iaf

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att vända på PSU:n för GPU:ns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Rekommenderar starkt att vända på PSU:n för GPU:ns skull

Golvet blir så lätt dammigt hemma hos mig så tänkte att det skulle vara säkrare så, men får väl vända på den då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbqw:

Golvet blir så lätt dammigt hemma hos mig så tänkte att det skulle vara säkrare så, men får väl vända på den då

Du har la dammfilter på R5:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Du har la dammfilter på R5:an?

Jo precis, visste inte hur bra dammfiltret var bara! Men har vänt på den nu