Permalänk
Medlem

Datorbygge: Ingen bild!

Tjena.
MB: x99-a sli plus
CPU: i7 6800K
GPU: gtx 460 pro, pci-e
Allt verkar fungera med strömtillförsel, den låter som en dator brukar när den startar, fläktarna går igång, men ingen bild visas på skärmen. Eftersom processorn ej har integrerad grafik så kan jag heller inte testa det heller.
Kan det vara så att grafikkortet är för gammalt för moderkortet trots att det fysiskt passar. Testat alla pci-e-platser som det finns plats för.

Grafikkortet fungerade igår på min gamla dator så jag tror inte det felar.
Däremot var moderkortet ett sådant som kommit i retur och därför nedsatt. Jag har läst att folk haft problem med MSI:s moderkort. Vad tror ni? Ska jag byta moderkort eller bara köpa ny GPU istället? I så fall vilken rekommenderar ni? Arbetar med grafik och spelar aldrig. Funderat på gtx 980.

En annan sak som stör mig är cpu-fläkten jag köpte, en Be quiet shadow rock 2. Den är ju gigantiskt och kommer i vägen för mina RAM-platser. Känns hopplöst att ha ett moderkort med stöd för 128 GB RAM när jag bara fysiskt får plats med hälften. Tips på annan fläkt?

Permalänk
Medlem

@Geuse: Om du arbetar med grafik, varför har du ett gtx 460? Köp ett titan-kort istället

Cm 212 Evo om du vill fortsätta köra luftkylt eller Corsair h100i/h110i/h80i beroende på vad som får plats i ditt chassi.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@Geuse: Om du arbetar med grafik, varför har du ett gtx 460? Köp ett titan-kort istället

Cm 212 Evo om du vill fortsätta köra luftkylt eller Corsair h100i/h110i/h80i beroende på vad som får plats i ditt chassi.

Tja, jag hade tänkt snåla så länge det gick. Som jag uppfattat det så får du inte så många fördelar i Maya med bättre grafikkort. Visst, realtidsrendering och viewport blir kvickare om du har tung scen, men vid simuleringar och mjukvarurendering hjälper det inte till så mycket. Finns inget stöd för CUDA heller. Om jag nu förstått det rätt alltså. Därför hade jag tänkt fortsätta köra på det tills jag får nog och uppgraderar. Likaså Zbrush som tuggar RAM och processorkraft skiter i grafikkortet. Men visst, jag skulle ju kunna få bättre flyt i premiere och after effects antar jag.

Idag har jag felsökt hela skiten genom att köpa hem prylar så sitter här med en extra dator typ och kommit fram till att processorn, i7 6800 inte stöds av moderkortet, x99-a sli plus. Så jag var tvungen att "låna" en lite äldre modell så jag kom in i BIOS för att uppdatera BIOS:et. Nu kör den fint på 6800:an och jag får minsann bild. Eftersom jag inte visste vad som felade har jag också ett nyare grafikkort, men vet inte om jag ska behålla det, gtx 980. Om jag skulle köpa GPU så hade jag tänkt gtx 1070 istället. Vad tycker ni?

Jag bytte även ut fläkten mot ett vattenkylt corsair h60 v.2, vilket gjorde alla RAM- och pci-e-platserna lediga igen. Hoppas den räcker. Har ju inte kört processorn under tung belastning ännu och kylningen är inte inkörd, men processorn låg på runt 30 grader i BIOS:et. Time will tell.