Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@backfeed:

bra att veta tack för informationen. Blir att köpa en windows 10 retail sen när jag köper ny dator då, vill inte förstöra för min windows 7 nyckel om jag inte orkar med 10 blir det lätt att gå tillbaka.

Så vitt jag vet så påverkas inte nyckeln/licensen till 7:an av gratisuppgraderingen till 10:an, utan den ska gå att fortsätta använda/återaktivera i 7:an som tidigare. Så det ska inte vara någon fara. Men jag har ingen källa på det.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Dataskydd inte för hemanvändare? Vilket skämt.

Jag uppgraderade till Linux Mint. Helt gratis det med. Allt ingår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har några datorer kvar att uppgradera gratis så jag vet ju vad min fredag kommer gå åt till!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

En snabb fråga: om man köper en ny nyckel till Windows 7 för ny dator, kmr man slippa då att Win10 installeras fast man klickat bort det som det gjordes för vissa under dess gratisdagar?

Om jag förstått rätt så har Win10 inbyggd keylogger? Hur kul är det då när MS blir hackat å keylogger-data läcker ut, free passwords å bankkort åt alla!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Din Windows 10 aktivering är bunden till 7/8 aktiveringen och nyckeln, det finns en länk även fast Windows 10 nyckeln är generisk, du kan enbart ha en installation aktiv åt gången. Dvs din Windows 7 aktivering kommer att bli invaliderad om du kör Windows 10 installen online samtidigt, eller tvärtom.

Windows 7 nyckeln förblir en Windows 7 nyckel och är alltid giltig för Windows 7, men du kan inte använda den samtidigt som en Windows 10 uppgradering baserad på den dvs.

Permalänk
Föredetting

Windows Update på min Windows 7-laptop har gång på gång hängt sig i vild förtvivlan när den försökt smyguppdatera till Windows 10, med konstant 25% CPU-användning till följd. Den fick inte sin vilja igenom, och kommer inte få det i framtiden heller, och nu har jag stängt av hela tjänsten istället.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har windows 7 i grund vad händer om jag måste formatera ? Är det windows 7 som gäller för all framtid eller windows 10 ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om jag förstått rätt så har Win10 inbyggd keylogger? Hur kul är det då när MS blir hackat å keylogger-data läcker ut, free passwords å bankkort åt alla!

Nej, Windows 10 har ingen keylogger. Det är bara okunnigt folk som sprider den myten.

Vad Windows gör om du har funktionen på är att samla telemetri för att förbättra funktioner som igenkänning av handstilar, stavning, ordlistor och liknande. Den loggar inte knapptryckningar och det sparas ingen personlig information (inga mailadresser, lösenord, siffror m.m.). Dessutom är datan uppstyckad och rensad från sekventiell data så att det inte ska gå att sätta ihop den eller identifiera någon.

Funktionen fångar inte upp alla knapptryckningar och den samlar inte in data hela tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Windows 10 har ingen keylogger och har aldrig haft. Det sker inte heller någon övervakning.

Hur kan denna dynga fortfarande spridas?

Det har gjorts tester där nätverksaktiviteten kan kopplas till varje sökning du gör i Windows i startmenyn till exempel. Om denna trafik är god eller ond, är nog ingen som vet eftersom trafiken är krypterad. Bara faktumet att något skickas borde göra folk misstänksamma.

Hade Microsoft rent mjöl i påsen så hade de väl offentliggjort vad och hur denna information skickas.

Permalänk
Medlem

Motståndet mot Windows 10 börjar mer och mer likna motståndet mot vaccinationer. Folk har en "känsla" av att Win10 är av ondo men kan inte riktigt förklara vad som är problemet.

Alla argument man vanligtvis hör (övervakning, fult, kass drivrutiner, mina gamla program kommer inte att funka, fuck M$, mm.) är baserade på tyckande istället för fakta.

Vill ni inte ha Wimdows 10 gratis? Varför inte fortsätta med ett sju år gammalt OS från samma företag. Det måste ju vara helt överlägset!

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Motståndet mot Windows 10 börjar mer och mer likna motståndet mot vaccinationer. Folk har en "känsla" av att Win10 är av ondo men kan inte riktigt förklara vad som är problemet.

Alla argument man vanligtvis hör (övervakning, fult, kass drivrutiner, mina gamla program kommer inte att funka, fuck M$, mm.) är baserade på tyckande istället för fakta.

Vill ni inte ha Wimdows 10 gratis? Varför inte fortsätta med ett sju år gammalt OS från samma företag. Det måste ju vara helt överlägset!

Användaren före dig beskriver det tydligt. De har dessutom reklam i startmenyn.

Tror du på allvar att de ger bort operativsystemet gratis för att vara snälla? Användarna ger något tillbaka, och det är hela sin personliga integritet.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag har Windows 10 på min dator. Om jag skulle vilja ominstallera datorn, hur gör jag då?
Jag vet inte vad jag har för produktnyckel eller nåt sånt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Crockett:

Det har gjorts tester där nätverksaktiviteten kan kopplas till varje sökning du gör i Windows i startmenyn till exempel. Om denna trafik är god eller ond, är nog ingen som vet eftersom trafiken är krypterad. Bara faktumet att något skickas borde göra folk misstänksamma.

Hade Microsoft rent mjöl i påsen så hade de väl offentliggjort vad och hur denna information skickas.

Microsoft insamlar lika mycket i Windows 7, där är det dock betydligt svårare att stänga av då det är dolt.
De har alltså gjort det betydligt enklare att stänga av dessa funktioner och de har hela tiden med Windows 10 varit öppna med att de insamlar viss information.

Du måste även aktivt välja att tillåta tex appar från MS Store att få ta del av informationen.

Så att tro att de inte har rent mjöl i påsen är väldigt paranoidt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

@rektor: Det finns ett program som heter ShowKeyPlus som visar din nyckel

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Ja, det finns en artikel på Ars Technica om det:
http://arstechnica.com/information-technology/2015/08/even-wh...

Som det konstateras mot slutet stämmer Microsofts svar överens med deras fynd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

Håller med, det är väl snarare trevligt att man tydligt kan se vad Microsoft samlar in och inte i Windows 10? Det har man ingen aning om i tidigare operativsystem.

Såhär ser jag på det:

1. "Jag vill inte uppgradera för Windows 10 spionerar för mycket till skillnad från Windows 7/8.1!" - Du har inte alla hästar i stallet.

2. "Jag vill inte använda Windows över huvud taget för Microsoft samlar in för mycket data, Linux ftw! (Använder fortfarande ett Google-konto, Facebook-konto etc)" - Du har inte alla hästar i stallet.

3. "Jag vill inte använda Windows över huvud taget för Microsoft samlar in för mycket data, Linux ftw! (Använder inte några slags online-konton, är alltid uppkopplad via TOR och använder alltid VPN) - Du bör inte använda internet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Användaren före dig beskriver det tydligt. De har dessutom reklam i startmenyn.

Tror du på allvar att de ger bort operativsystemet gratis för att vara snälla? Användarna ger något tillbaka, och det är hela sin personliga integritet.

Bullshit, att ta bort reklamen tar inte ens en minut genom inställningar. Att Microsoft skulle vara snälla har inte med saken att göra. De vill helt enkelt av ekonomiska skäl slippa supporta ett urgammalt OS. I detta fallet så faller Microsofts vinstönskan samman med min önskan att få ett bättre OS. Inte heller några som helst problem att stänga av MS "spionerande" och att i alla fall hamna på samma nicå som Win 7.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

W7 Duger fortv fint, satt ett bra tag på XP innan jag böt till 7an var nog inte mer än 3 år sen.

Permalänk
Inaktiv

Här analyseras det nätverkstrafik och jämförs visserligen Windows mot Linux, men ändå läsvärt:

http://danielpetty.com/the-windows-10-telemetry-problem/

https://github.com/AbstractClass/Windows-vs-Ubuntu-Idle-Traff...

Hade själv gärna sett jämförelsen W7/8.1 mot W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

W7 Duger fortv fint, satt ett bra tag på XP innan jag böt till 7an var nog inte mer än 3 år sen.

DOS duger också fortfarande fint. Varför kör du inte fortfarande med XP? Win 7 kan du ju köra med fram till 2020, varför bry sig om förbättringar? Löjliga uppgraderingar som bättre prestanda, högre säkerhet, mer support och annat löjligt är ju bara trams.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mig en ny större ssd som jag tänkt använda till OS och då passa på att uppgradera till win 10 från win 7 Ultimate.
Hur bör jag gå till väga? Göra en ny ren installation av win 7 på nya ssd och sen uppgradera?
Eller klona min gamla ssd (120gb) till den nya (250gb) och sen uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Bullshit, att ta bort reklamen tar inte ens en minut genom inställningar. Att Microsoft skulle vara snälla har inte med saken att göra. De vill helt enkelt av ekonomiska skäl slippa supporta ett urgammalt OS. I detta fallet så faller Microsofts vinstönskan samman med min önskan att få ett bättre OS. Inte heller några som helst problem att stänga av MS "spionerande" och att i alla fall hamna på samma nicå som Win 7.

Ja tar en minut. Hur många procent av alla användare tror du gör detta?

Jag hade hellre betalt för Windows 10 om det varit seriöst i grunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag har Windows 10 på min dator. Om jag skulle vilja ominstallera datorn, hur gör jag då?
Jag vet inte vad jag har för produktnyckel eller nåt sånt.

Du installerar bara om och skippar steget där du ska skriva in koden. Det kommer aktiveras automatiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

DOS duger också fortfarande fint. Varför kör du inte fortfarande med XP? Win 7 kan du ju köra med fram till 2020, varför bry sig om förbättringar? Löjliga uppgraderingar som bättre prestanda, högre säkerhet, mer support och annat löjligt är ju bara trams.

Är väl ganska bra att låta andra betatesta innan man byter om man kan. Upplevde rätt mycket mer påtagliga buggar i Win10 till en början i varje fall. Har de t.ex. fixat startmenyn med fler än X program installerade än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

jag är så förbannat trött på allt fulspel.

skiter fullständigt i windows 10, tycker alla som köpt sin licens borde få ersättning för popup reklamen för win10 som inte går att ta bort.

blir linux nästa, fastän man antagligen blir terrorist stämplad då

Vilket popup?? Jag har då inget sådant

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Windows Update på min Windows 7-laptop har gång på gång hängt sig i vild förtvivlan när den försökt smyguppdatera till Windows 10, med konstant 25% CPU-användning till följd. Den fick inte sin vilja igenom, och kommer inte få det i framtiden heller, och nu har jag stängt av hela tjänsten istället.

Exakt samma läge här. Den låg och sög 20-25% CPU konstant, så fick stänga av Windows Update totalt. Min förhoppning är att det löser sig när vi är förbi gratisperioden. Annars får jag kika vidare på det hela.

Haft en reserverad uppgradering sen nästan ett år tillbaka men aldrig genomfört den. (Skulle dock i så fall gjort det med en ren installation istället, nu när det går att göra.) Nånting stoppar mig varje gång så jag har bestämt mig för att lita på min intuition här.

Hoppas verkligen utvecklare följer iD Software och börjar utveckla mot OpenGL/Vulcan i allt större utsträckning. I värsta fall får man väl köpa en W10-licens längre fram, och då har man säkert ny hårdvara och en Win7-Ultimate-licens kvar som kan snurra i nuvarande rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Ja tar en minut. Hur många procent av alla användare tror du gör detta?

Jag hade hellre betalt för Windows 10 om det varit seriöst i grunden.

Jag bryr mig personligen absolut noll om alla användare lär sig att stänga av reklamen. Det är inte på något sätt dolt i menyerna och kan man läsa kan man också stänga av reklamen. På vilket sätt är Win 10 inte seriöst? För att du inte tycker det? Är Win 7 mer seriöst? Eller DOS eller Win 3.1, eller Win 95?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Din jämförelse kraschar på det enkla faktumet att det finns rigorösa vetenskapliga studier som stöder fördelarna med vaccinationer jämfört med nackdelarna med vaccinationer.

Det saknas rigorösa vetenskapliga studier på fördelarna vs nackdelarna med Win10, så då får man gå på "experttester" samt "användartester".

Empiri av Win10 som reklam i startmenyn och en drös telemetrier som inte riktigt offentliggörs hur det samlas in och/eller hur det används efteråt gör mig obekväm.

Men mest av allt är just det eviga tvingandet att uppgradera till Win10 som gör mig mest emot det. Varför inte bara fråga några gånger och sedan hålla käften om det efter man har sagt nej flertals gånger?

Stämmer det verkligen att de (MS) en gång gjorde så att "Nej, tack"-knappen faktiskt ledde till automatisk uppgradering till Win10? (om detta stämmer så är det huvudet på spiken av äckligt beteende från ett seriöst företag; hur många andra företag skulle komma undan med sådana funktioner i sina mjukvaror?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Är väl ganska bra att låta andra betatesta innan man byter om man kan. Upplevde rätt mycket mer påtagliga buggar i Win10 till en början i varje fall. Har de t.ex. fixat startmenyn med fler än X program installerade än?

Ja

Visa signatur