Permalänk
Inaktiv

Oledskärm <55" UHD utan tv-funktion

Hej.
Är det någon som vet om nån oledskärm > 55" UHD som inte innehåller någon TV-funktion? Gärna 65".
Jag vill lagligt avsluta min relation med TV-Tjänst då jag inte kan se att de tillför något av vikt/värde i mitt liv.
Tacksam för bra tips på möjliga skärmar. Rak skärm ett måste.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det du frågar efter finns i stort sett inte. Endast ett fåtal företag tillverkar OLED-paneler och LG kör in dem i TV-apparater. Men har du gott om pengar går det att lösa:

https://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-4ktrimasterelm...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Det du frågar efter finns i stort sett inte. Endast ett fåtal företag tillverkar OLED-paneler och LG kör in dem i TV-apparater. Men har du gott om pengar går det att lösa:

https://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-4ktrimasterelm...

Den var "lite" dyr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Den var "lite" dyr..

Det verkar som att Dell planerar att släppa en en UHD OLED-skärm på 30", den kommer kosta $4999 så gissningsvis runt 50000kr – 60000kr här i Sverige. Det verkar även som några andra tillverkare börjat kika på att använda OLED till datorskärmar men då i storlekar runt 30" (det verkar bara vara Sony som gör större, men de är ju mera riktade mot professionella användare).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Inte lika bra bild naturligtvis men det enklaste sättet att undvika TV-mottagare är att köra projektor. Har man plats så tycker jag generellt att större bild ger bättre upplevelse än "fin" bild.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Eller så fyller man bara igen antenningången med epoxylim, därefter har man omöjliggjort möjligheten att motta tv-signaler.
Sen spelar det ingen roll vad försäljarna på radiotjänst tycker, apparaten förblir en dum monitor resten av livet.

Permalänk
Medlem

@Fagge: intressant tanke, det förhindrar dock inte visning av svtplay som är ett av argumenten de använder för licensavgifter på datorer och mobiler.

Jag har inte följt den här debatten om tv-licens på ett par år, har riktlinjerna för licens kring mobiler och laptops/surfplattor ändrats något från argumentet om streamingtjänster?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

@Fagge: intressant tanke, det förhindrar dock inte visning av svtplay som är ett av argumenten de använder för licensavgifter på datorer och mobiler.

Jag har inte följt den här debatten om tv-licens på ett par år, har riktlinjerna för licens kring mobiler och laptops/surfplattor ändrats något från argumentet om streamingtjänster?

Har för mig att de fick ändra sig angående att ta betalt för att använda play tjänsterna i dator och mobil?
http://www.svt.se/nyheter/ingen-tv-avgift-for-dator

Hur som helst tycker jag inte detta är något ts borde bry sig om. Mejla Radiotjänst, säg att din tv är trasig så slipper du betala. Har inte hört av dem de senaste 5 åren. Har ingen tv själv då jag inte har tid eller intresse av att titta på tv.

Möjligt att butiken meddelar radiotjänst att du köpt en tv, men lämnar du inte några kontaktuppgifter så borde det vara lungt. Köper du på nätet är det bara säga att du gett bort tvn i present.

Permalänk
Medlem

@Release: radiomotagare/tvmottagare är licenspliktig.

SVTplay/internet/mobiler/surfplattor är inte det. Folk fick tillbaka pengarna efter att det avgjorts i domstol.

I regel handlar radiolicensen om samvete, har man en mottagare ska man betala. Men anser man att man inte *kan* ta emot, tex att ta bort RF delen eller limma igen kontakten, så är det upp till radiotjänst att bevisa att du tittar på TV.

I dagsläget är väl det en gråzon med alla dessa stora datorskärmar utan mottagare, så det gäller bara att man är nog hårdhudad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fagge:

Eller så fyller man bara igen antenningången med epoxylim, därefter har man omöjliggjort möjligheten att motta tv-signaler.
Sen spelar det ingen roll vad försäljarna på radiotjänst tycker, apparaten förblir en dum monitor resten av livet.

Att fylla igen antenningången med lim gör inte att TVn ej är licenspliktig. Det är innehavet av en TV-mottagare i boendet som är licenspliktigt. Det spelar ingen roll om du ställer TVn i en garderob eller ens monterar bort TV-mottagaren och bränner upp den. TVn är fortfarande licenspliktig för en privatperson (ett företag å andra sidan har möjlighet att montera bort mottagaren för att slippa licensen).

Så alternativet är tyvärr endast projektor eller bildskärm som säljs helt utan TV-mottagare.

EDIT: Jag blev tydligen klar tvåa på bollen...

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall även denna tråd blir ännu en diskussion om Radiotjänst och TV-licens kommer den att sannolikt att rensas och låsas. Så slösa inte mer tid på detta, utan hjälp TS med alternativa produkter och lösningar istället.

Permalänk
Medlem

Oled blir dyrt. Men finns ju en del att välja på om du bara vill ha en skärm som inte har antennningång.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s277482867&o=produkt_pr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Hej.
Är det någon som vet om nån oledskärm > 55" UHD som inte innehåller någon TV-funktion? Gärna 65".
Jag vill lagligt avsluta min relation med TV-Tjänst då jag inte kan se att de tillför något av vikt/värde i mitt liv.
Tacksam för bra tips på möjliga skärmar. Rak skärm ett måste.

Om vi då tar det här bort från tv-licensen blir jag lite osäker på vad du söker när jag tittar på trådtitel och din fråga:

Vill du ha en skärm som är STÖRRE ÄN (>) eller MINDRE ÄN (<) 55" ?

eller CA (~) 55"?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Inaktiv

@Release:
Felskrivet i rubrik. Det ska vara större än... >

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas jag haft denna diskussion med radiotjänst för några år sen och dem så då att om jag gick till en radio tv service och monterade bort "mottagaren" och bifogade kvittens/intyg så var det möjligt.

Ingen aning om det nu verkligen är så eller om hen bara tröttnade på att tjata med mig!

Skickades från m.sweclockers.com