Permalänk
Medlem

uppgraderingspaket för spel

Tjena!

Nu är det dags att byta ut moderkort, RAM och CPU. Men jag har inte hängt med senaste tiden vad gäller just detta och vill därför ha tips på det mest prisvärda just nu. Jag kommer inte sitta och överklocka, så där kan man nog spara in en slant.

Först och främst undrar jag hur det ligger till med i7 vs i5. Har hört att i7 är overkill för spel, och där kan man ju spara in minst en tusenlapp på i5:an. Vad gäller moderkort så hade jag väl tänkt mig max 1500kr, behöver som sagt inget krims-krams utan bara ett bra och fungerande moderkort med stabila DDR4 minnen till.

Har skapat en inköpslista på inet som ni kan hitta här, synpunkter? Är det värt att slå på lite dyrare vad gäller moderkort och CPU? Pengar är inget problem, men vill helst inte lägga för mycket i onödan.

Tack på förhand!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Tjena!

Nu är det dags att byta ut moderkort, RAM och CPU. Men jag har inte hängt med senaste tiden vad gäller just detta och vill därför ha tips på det mest prisvärda just nu. Jag kommer inte sitta och överklocka, så där kan man nog spara in en slant.

Först och främst undrar jag hur det ligger till med i7 vs i5. Har hört att i7 är overkill för spel, och där kan man ju spara in minst en tusenlapp på i5:an. Vad gäller moderkort så hade jag väl tänkt mig max 1500kr, behöver som sagt inget krims-krams utan bara ett bra och fungerande moderkort med stabila DDR4 minnen till.

Har skapat en inköpslista på inet som ni kan hitta här, synpunkter? Är det värt att slå på lite dyrare vad gäller moderkort och CPU? Pengar är inget problem, men vill helst inte lägga för mycket i onödan.

Tack på förhand!

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9584124/

Har du kylare?

i7 är inget krav, men iom att fler och fler spel faktiskt kan nyttja fler trådar och med tanke på hur länge dagens processorer står sig idag är det något jag försöker klämma in. Har du planer på att köra SLI får du gå upp några hundringar vad gäller moderkort, annars kan du t o m kapa ett par. Skulle inte gå på icke överklockningsbara delar, dels kan du ändra dig (billig prestandaboost!), dels kör de i högre stock klock, och till sist så har de ett markant högre andrahandsvärde vid ev försäljning (tror nästan du får ut hela mellanskillnaden du lägger i detta läge). Ram tycker jag du kan gå på lite högre speccade, ligger bara 100-200kr högre så är det inget du ångrar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Har du kylare?

i7 är inget krav, men iom att fler och fler spel faktiskt kan nyttja fler trådar och med tanke på hur länge dagens processorer står sig idag är det något jag försöker klämma in. Har du planer på att köra SLI får du gå upp några hundringar vad gäller moderkort, annars kan du t o m kapa ett par. Skulle inte gå på icke överklockningsbara delar, dels kan du ändra dig (billig prestandaboost!), dels kör de i högre stock klock, och till sist så har de ett markant högre andrahandsvärde vid ev försäljning (tror nästan du får ut hela mellanskillnaden du lägger i detta läge). Ram tycker jag du kan gå på lite högre speccade, ligger bara 100-200kr högre så är det inget du ångrar i framtiden.

Alltså borde jag kanske satsa på något i den här stilen?

faktiskt inte så farlight dyrare än jag trott, typ 1500kr dyrare. Kylare har jag över, så det är redan fixat!

Eller finns det något annat moderkort/ram minne du kanske tycker passar bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9584438/

faktiskt inte så farlight dyrare än jag trott, typ 1500kr dyrare. Kylare har jag över, så det är redan fixat!

Tycker det ser trevligt ut, som sagt kan du spara in femhundringen på billigare moderkort (https://www.inet.se/produkt/1900070/gigabyte-z170-hd3/#specs kanske) om du inte behöver SLI/någon annan funktion, men kortet du valt är ett bra och prisvärt kort i mellansegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Tycker det ser trevligt ut, som sagt kan du spara in femhundringen på billigare moderkort (https://www.inet.se/produkt/1900070/gigabyte-z170-hd3/#specs kanske) om du inte behöver SLI/någon annan funktion, men kortet du valt är ett bra och prisvärt kort i mellansegmentet.

Då kanske jag ska köra på ASUS kortet, har nämligen ett R9 390 och har funderat på att köpa ett till. Fast då måste jag nog ha mer än 750W i burken :/

Jaja, tackar för svar. Lär väl bli dessa produkter jag kör på, dom gamla delarna ska morsan få, det kommer bli som natt och dag för henne

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Då kanske jag ska köra på ASUS kortet, har nämligen ett R9 390 och har funderat på att köpa ett till. Fast då måste jag nog ha mer än 750W i burken :/

Jaja, tackar för svar. Lär väl bli dessa produkter jag kör på, dom gamla delarna ska morsan få, det kommer bli som natt och dag för henne

Det billigare moderkortet stödjer CF, SLI (nvidia påslag antar jag) specifikt som kostar lite extra. 750w kan bli väl tight för 390 CF, skulle personligen vilja ha 850w+, speciellt om du överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det billigare moderkortet stödjer CF, SLI (nvidia påslag antar jag) specifikt som kostar lite extra. 750w kan bli väl tight för 390 CF, skulle personligen vilja ha 850w+, speciellt om du överklockar.

Isåfall kör jag väl på det billigare från Gigabyte om det fungerar lika bra Sen borde väl ett EVGA SuperNOVA G2 850W orka driva två stycken kort eller? Annars får man väl hitta något på 1000W.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

750w räcker gott till 390cf

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9584438/

Jag köpte samma minne + mobo combo (samma z170, samma corsair). Funkar, men funkar ej med XMP profil i BIOS, alltså kommer den bara upp i 2666hz eller vad tusan det nu är. Skulle därför rekommendera att du köper ett annat märke om du vill ha 3000hz.
Detta är ett omfattande problem och diskuteras på corsairs forum. Tyvärr är det ett skitföretag så dom har inte gjort en fix ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Isåfall kör jag väl på det billigare från Gigabyte om det fungerar lika bra Sen borde väl ett EVGA SuperNOVA G2 850W orka driva två stycken kort eller? Annars får man väl hitta något på 1000W.

Det ska gå fint, men iom att CF kostar dig uppgradering av agg kan man ju fråga sig om det inte är en smartare lösning att sälja ditt 390 och lägga alla de pengarna på ett starkare singelkort. Slippa de fall där stödet för CF/SLI är bristfälligt, och slippa ett portabelt kärnkraftverk på rummet. Å andra sidan kommer 390 CF krossa allt du får för de pengarna där ordentligt stöd finns.

Skrivet av Jaegrlicious:

750w räcker gott till 390cf

Räcker gott är väl lite att ta i? Visst kan det fungera bra, men vi vet inte systemets fullständiga specs/överklockning. Tight blir det i vilket fall, att anta att 2x 390 kan dra 550-600w i load är inte helt otänkbart, efter det finns det inte allt för mycket spelutrymme kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Jag köpte samma minne + mobo combo (samma z170, samma corsair). Funkar, men funkar ej med XMP profil i BIOS, alltså kommer den bara upp i 2666hz eller vad tusan det nu är. Skulle därför rekommendera att du köper ett annat märke om du vill ha 3000hz.
Detta är ett omfattande problem och diskuteras på corsairs forum. Tyvärr är det ett skitföretag så dom har inte gjort en fix ännu.

Så det altså fel på corsairs minnen och inte på moderkortet? isåfall tar jag bara några 3000MHz minnen från en annan tillverkare.

Skrivet av kronwalled:

Det ska gå fint, men iom att CF kostar dig uppgradering av agg kan man ju fråga sig om det inte är en smartare lösning att sälja ditt 390 och lägga alla de pengarna på ett starkare singelkort. Slippa de fall där stödet för CF/SLI är bristfälligt, och slippa ett portabelt kärnkraftverk på rummet. Å andra sidan kommer 390 CF krossa allt du får för de pengarna där ordentligt stöd finns.

Räcker gott är väl lite att ta i? Visst kan det fungera bra, men vi vet inte systemets fullständiga specs/överklockning. Tight blir det i vilket fall, att anta att 2x 390 kan dra 550-600w i load är inte helt otänkbart, efter det finns det inte allt för mycket spelutrymme kvar.

Jo jag tänkte samma sak, för nytt agg + nytt R9 390 hamnar man på cirka 5000, vilket är ett GTX 1070. Så jag kommer avvakta med grafikkort och se vad som blir bäst. Men isåfall kör jag på den kundvagnen jag länkat till, fast jag byter kanske ut minnen som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10855?key=589d619546bb41580a7e5b450af6faf2

http://www.sweclockers.com/test/17877-hostens-grafikkort-i-sl...

Inte nyaste, och man får utgå från 290CF.

Och 390 drar mindre ström än 290, så ja, de går fint.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Ok, självklart ska vi utgå ifrån ett annat kort.

Citat:

Och 390 drar mindre ström än 290, så ja, de går fint.

Källa?

Visst är det (överklockade!) rebrands, men....

Citat:

We can't really take away that the XFX R9 390 DD 8GB had better power consumption than the R9 290 video cards. The system setup is slightly different when making this comparison, but the ASUS R9 290 DirectCU II drew 385W under load and 439W after overclocking. The XFX R9 290 Double Dissipation also drew 385W under full load and 490W after overclocking. Remember each of these video cards had a higher overclocked frequencies, which may contribute to the increased power consumption after overclocking.

http://www.hardocp.com/article/2015/09/21/xfx_r9_390_double_d...

Citat:

More surprising is the fact that AMD has increased the memory clockspeeds from 5Gbps to 6Gbps, a full 1Gbps (20%) increase in memory clockspeeds. As you may recall from our R9 290X review, one of the architectural decisions made with Hawaii was to build its memory controllers wider and slower in order to make more efficient use of die space and to keep power consumption in check. The end result was a rather large 512-bit memory bus running at a slower 5Gbps, while on the chip itself Hawaii’s memory controller was smaller than Tahiti’s thanks to the lower memory clockspeed.

Moving on, let’s talk about power consumption. Both of the 390 series cards have been labeled with a typical board power of 275W. The fact that AMD is actually publishing a number this time around is a welcome change – the TBP for the 290 series wasn't originally published – but absent a review sample this also makes it hard to compare these cards to the 290 series. AMD’s guidance essentially suggests that total power consumption hasn’t come down at all (though perf-per-watt should have gone up), and in fact power consumption may be slightly up. Meanwhile this also happens to be identical to Fury X’s TBP, to give you an idea of how the 390 series compares to the Fury series.

http://www.anandtech.com/show/9387/amd-radeon-300-series/3

Citat:

AMD's formula for challenging Nvidia's top-end cards is simple enough. The existing Hawaii chips used in R9 290 and 290X are utilised here, receiving an overclock to the GPU core, while the GDDR5 memory modules are replaced with faster, more capable parts with 500gbps of additional bandwidth. It's a simple recipe for success that extracts just enough additional performance on the Radeon R9 390X to make it a contender in its price range, and the formula is arguably even more effective on the R9 390, delivering impressive results up against the GTX 970.

In essence then, the performance is there but it comes at a cost: the Hawaii chip now generates even more heat than it did previously, meaning quite remarkable levels of power consumption. Secondly, dissipating that heat requires a substantial cooling assembly. For our R9 390 8GB review, we're assessing the new Asus DirectCU 3 model - the top-end cooler the company produces, based on top-of-the-line components and boasting beautiful build quality. In fact, it's the exact same set-up used on the firm's R9 Fury card, the difference being that the less capable R9 390 actually produces more heat than AMD's slightly cut-down flagship.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-amd-rad...

Citat:

Sapphire’s Radeon R9 390 Nitro is far from an energy efficient graphics card. At idle, it pulls 16.7W, even though its fans aren’t usually spinning. Gaming is where you'll really see the big power numbers though. It draws as much as 255W in Battlefield 4, which is nearly 85W more than the similarly-priced GTX 970 and 70W more than the comparatively powerful GTX 980. For some reason, FurMark affects AMD's GPUs more than Nvidia's. The R9 390 Nitro needs as much as 323.3W in this test.

http://www.tomshardware.com/reviews/sapphire-nitro-r9-390-8g-...