Permalänk
Medlem

jag köpte biltemas billigaste slagborr samt de billigaste borrhuvudena jag kunde hitta och det var som sagt bara slöseri med pengar.. så lånade min kompis jula slaghammare som länkats i tråden samt letade upp en rejäl betongborr från hilti sen gick det som smör..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

De kan dessutom kalla maskinerna för lite olika, bättre att se på varje enskild maskin.

Jag själv köpte nyligen denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... på Jula för 1299,-

Den är så fruktansvärt kraftig så den är farlig, borrar man lite snett i granitberg så kan den rycka till så att man bryter armarna. Betong borrar den i som om det vore smör. Det som skiljer denna emot proffsmaskiner är såklart kvaliten och priset, men kraftigare borrhammare än denna vägrar jag att köra där man enbart håller den själv.

Det finns en liknande borrhammare att köpa för halva priset, men då kan man enbart köra små borr (alltså borrfästet är för borr med liten diameter)
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
(samma borrmaskin som länkades till tidigare)

Jag vill än en gång varna er för att stora borrmaskiner är farliga saker, mina armar efter en hel borrarna denna vecka vill ej borra mer..

Permalänk
Medlem

Tack alla, sweclockers levererar som vanligt! Kul att det finns så många med så mycket kunskap här. Det blir den röda Jula borrhammaren imorgon och tänker dra med ett par borr från DeWalt som det är rea på också.

Borrhammaren:

Borrsats:

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Bor man i ett äldre betonghus är slagborrmaskin värdelös mot en borrhammare.

Köpte en borrhammare för 299kr på Jem & Fix för några år sedan.
Borrat ett 70-tal hål med den utan problem.
Borrat igenom 20cm betongvägg lekande lätt.

Men vill man ha motion genom att stå och häva sig på slagborrmaskinen och förstöra
borr, så kan man välja slagborr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@DwarF: Tar inga fem minuter för ett hål, då är det nog bara ett fall av sbs.

Och jag skiter fullständigt i om det låter i resten av huset. Ska det grejas så får andra ta mig fan tåla lite ljud! Det får ju en annan göra när grannkärringen smäller i dörren eller flyttar möbler kl. 3 på natten.

Sen har slagborren lite bättre egenskaper "allround".

Med all respekt, så har du antagligen inte tillräckligt med erfarenhet av att borra i normal betong.

När man kan få en fullt fungerande borrhammare för en femhunka så finns inga anledningar att rekommendera något annat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har ärvt en gammal blå Bosch borrhammare tillverkad 1986,fungerar fortfarande utmärkt. Glöm inte att Hilti-fäste är att föredra.

Så om du känner att du vill ha en borr som fungerar efter 30 år och lätt har borrat över 1500 hål i allt från 4mm till 36mm så investera i något som håller

Permalänk
Medlem

En slagborr har snabbare rotation, borrhammaren har kraftigare slag. Ska man göra små hål är borrtiden försumbar, ska man gå över vissa diameter så är borrhammaren mycket snabbare än slagborren.

Permalänk
Avstängd

Köpte en borrhammare på ebay i vintras och jävlar vilken skillnad det är mot min gamla slagborr.
Med slagborren fick man stå och kämpa i 5 minuter för ett litet hål, med borrhammaren tar det ett par sekunder att göra samma hål.
Ska ni borra mer än ett hål i betong så skaffa en borrhammar, ni kommer inte ångra er.

@DaBone En borrhammare fixar hål i ditt tak utan problem.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Köpte en borrhammare på ebay i vintras och jävlar vilken skillnad det är mot min gamla slagborr.
Med slagborren fick man stå och kämpa i 5 minuter för ett litet hål, med borrhammaren tar det ett par sekunder att göra samma hål.
Ska ni borra mer än ett hål i betong så skaffa en borrhammar, ni kommer inte ångra er.

@DaBone En borrhammare fixar hål i ditt tak utan problem.

Det måste vara en riktigt dålig slagborr isåfall. Jag kör alltid slagborr när jag ska göra mindre hål. Dels på grund av den lägre vikten samt att min har inbyggd dammsugare så det blir mindre att städa upp sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Det måste vara en riktigt dålig slagborr isåfall. Jag kör alltid slagborr när jag ska göra mindre hål. Dels på grund av den lägre vikten samt att min har inbyggd dammsugare så det blir mindre att städa upp sen

Sen är det viss skillnad på betong och betong.
Bor i ett 50år gammalt hus och jag kan lova dig att det är inte lätt att borra 5mms hål med slagborr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Med all respekt, så har du antagligen inte tillräckligt med erfarenhet av att borra i normal betong.

När man kan få en fullt fungerande borrhammare för en femhunka så finns inga anledningar att rekommendera något annat.

Utan någon som helst respekt, jag har tillräckligt med erfarenhet av nämnd slagborr för att kunna rekommendera den. Jag har använt Makita borrhammare för att borra i betonggolv och ärligt talat så ser jag ingen anledning till att inte biltema-borren skulle klara samma sak när det handlar om 3-4 hål. Självfallet så gör den jobbet långt ifrån lika bra, men jobbet blir fortfarande gjort.

Vidare nämndes att den kan användas till annat också, vilket ger anledning till att rekommendera den. Vad är problemet? TS är nog kapabel att göra sitt eget val baserat på informationen som ges och dina antaganden om min erfarenhet är irrelevant.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sen är det viss skillnad på betong och betong.
Bor i ett 50år gammalt hus och jag kan lova dig att det är inte lätt att borra 5mms hål med slagborr.

Absolut är det så. Jag har borrat väldigt mycket inom jobbet, på diverse olika byggnader (äldsta är över 100år) både i golv, väggar och tak och jag har endast upplevt några få gånger att det går långsamt med slagborr än vad det hade gjort med borrhammare. Endast använt Hilti, Makita och Bosch dyrare modeller. 5.5mm hål har aldrig varit några problem för de slagborr jag använt. Däremot när man kommer upp över 10mm så märks en klar fördel för borrhammaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Peppar:

Ja jag hade en billig slagborr från clas ohlson. Men varför lägga 4-5k på en bra slagborr när du får en borrhammare för 500kr som är effektivare?

Bor i ett betonghus från 50-60 talet, väggarna är verkligen stenhårda. Borrarna som jag använde var märkes borrar, ingen billig skit men man fick ändå börja med 3mm, borra i ett par minuter sen byta till 5mm, borra nån minut till och fortsätta så tills jag fick det hål jag behöver. Borra i tak var bara att glömma, det tar alldeles för mycket kraft.

Borrhammaren som jag köpte, billigaste jag hittade på ebay, Borrhammare liknande den jula maskinen som har blivit länkad tidigare i tråden men den är på 1200w.
Borrarna som följer med den är dom billigaste borrarna som finns, absolut inge märkesborrar. Med den har jag kört 12mm, där behöver jag inte förborra nått och det tar inte ens 5 sekunder att borra ett hål som är 5cm djupt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst tråden, men borrhammare är idiotiskt mycket bättre för borrning i betong.

Köpte en när jag skulle igenom en 18 cm tjock bärande inre betongvägg i det 50-talshus jag bodde i då, efter att ha insett det totalt hopplösa med att försöka med slagborr. Borrhammaren tuggade sig genom den väggen med ett skratt, jag trodde knappt mina ögon (och inte öronen heller - hörselskydd rekommenderas).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har själv den röd borrhammaren från Jula på 1500W/5J, ordentligt med kraft där och den hårdaste betong är som smör jämfört med den gamla slagborren där man fick ta i för kung och fosterland för att ens komma 1 cm in.

Stavfel
Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Hyrde en Makita borrhammare på stavdal i sisjön tillsammans med två rejäla makita borr (5mm och 8mm) .. Kostade 150kr + moms om jag minns rätt..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Låter som att jag ska vara glad över 60-talskåken jag bor i nu... Väggarna är typ gjorda av grus och jag har fått stänga av slaget på borren för att inte göra 50mm hål med 8mm borr.
90-talskåken jag bodde i tidigare hade däremot väggar som käkade borrstål... Farsan hade med sig nån hilti-borrhammar när han skulle sätta upp en duschvägg; tolv hål i väggen åt upp två borrstål...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I vårat lägenhetshus har vi någon überhård jäkla blandning av tegel och betong.
Grannen stod med en slagborr, och försökte få ett hål för att sätta i en tavla.
Men eftersom hon inte lyckades så bad hon mig att försöka.
Jobbar man på ett snickeri som jag, så har man kraft, och borrmaskinen var snart sönderbränd.
Enligt henne hade den kostat 300:- så det gjorde inget att den sade upp sig.
Jag skulle själv sätta upp en sänglampa, så följande dag så lånade jag hövdingens feta Makita-borrhammare.
Tjop tjop sade det så var jag igenom.
Sedan gick jag en dörr bort till grannen, och sade åt henne att testa en maskin som har rejält med kuk mellan benen. Och samma sak hos henne, det kanske tog 2-3 sekunder att komma igenom.

Slutpoängen är, rätt maskin till jobbet gör jobbet gjort.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ja jag hade en billig slagborr från clas ohlson. Men varför lägga 4-5k på en bra slagborr när du får en borrhammare för 500kr som är effektivare?

Bor i ett betonghus från 50-60 talet, väggarna är verkligen stenhårda. Borrarna som jag använde var märkes borrar, ingen billig skit men man fick ändå börja med 3mm, borra i ett par minuter sen byta till 5mm, borra nån minut till och fortsätta så tills jag fick det hål jag behöver. Borra i tak var bara att glömma, det tar alldeles för mycket kraft.

Borrhammaren som jag köpte, billigaste jag hittade på ebay, Borrhammare liknande den jula maskinen som har blivit länkad tidigare i tråden men den är på 1200w.
Borrarna som följer med den är dom billigaste borrarna som finns, absolut inge märkesborrar. Med den har jag kört 12mm, där behöver jag inte förborra nått och det tar inte ens 5 sekunder att borra ett hål som är 5cm djupt.

TS frågade om skillnaden mellan dessa två och de flesta nämner bara att borrhammaren är bättre utan egentligen praktisk erfarenhet av båda. Det kan absolut vara så att borrhammare som budgetmaskin är mycket bättre än budgetslagborr eftersom att nästan alla i tråden säger det. Men har man en fin slagborr så funkar den precis lika bra att göra mindre hål med samt att den är bättre allround. Det stämmer som du säger att 10mm och uppåt så är borrhammaren snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vad är egentligen skillnaden mellan borrhammare och slagborr, försökt att läsa lite på nätet men känner att jag vill skapa en tråd om det. Har även förslag på en borrhammare som jag har tänkt att köpa för att kunna borra i gammal hård lägenhetsbetong.

Efter att ha läst runt lite och kikat, så hittade jag denna borrhammare, priset är runt en tusing.
https://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/tools/pbh-2100-re-31651...
Klarar man sig med en sådan i en betonglägenhet eller måste man gå upp i pris/kvalitet?
Skall borra 4 hål och sedan kommer det nog dröja tills man borrar igen.

Hittade en även från Jula:
Nästan halva priset, men klart inte samma kvalitet förmodar jag. Dock kanske den räcker för 4 hål?

Gillar även prylar men har svårt att motivera en alltför dyr borrhammare, men kanske skall man gå "all-in" och köpa en borrhammare för livet?

Och till frågan igen, vad är det för skillnad mellan borrhammare och slagborr?

Av de där två, så skall du välja borrhammaren.

Borrhammare är alltid att föredra före slagborr. Slagborr är en gammal kvarleva som inte gör mycket nytta någonstans.

Det finns ingen typ lokal facebookgrupp där du kan fråga om att låna en borrmaskin?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Valonen:

Hm, ja kanske är det det bästa, att hyra en rejäl sak och få det gjort.

Ja i alla fall om du bor i lägenhet och inte ser nyttan av att borra inom de närmsta åren.

Cramo har ofta Hilti maskiner vilket är det bland det bästa marknaden har att erbjuda. Själv lånade jag en Makita borrhammare batteridriven och det var som att borra i smör.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast

Ska du borra en del i trä, metall och gips framöver och inte så mycket betong hade jag satsat på en slagborr för de brukar vara mycket smidigare och mer allround. Det är inte kul att borra i betong med dem då det tar flera minuter per hål men det fungerar. En borrhammare får betongväggar att kännas som smör men det är stora och bökiga om du även vill borra i andra material.

Ett tips är att göra som min syster och hyra en slagborr. Jag har hjälpt henne fixa i lägenheten ett par gånger och igår betalade hon ungefär 100 kr för att hyra en borrhammare över eftermiddagen. gjorde typ 10 hål för diverse lampor, speglar och tavlor och själva borrande gick på ett par minuter. Syrran hyrde på Bauhaus och det är inte så farligt dyrt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte också borrhammaren från Jula (den grå 900W) för ett tag sedan när jag skulle göra badrum. Den funkade bra till det. Jag kan dock säga att den hade kommit till korta på några jobb som jag har tagit mig ann tidigare där till och med en Hilti modell större som jag har förmånen att kunna låna har fått kämpa. Bland annat när jag skulle dra nätverk i en gammal lägenhet jag hade där det tog 5min att borra ett hål mellan två rum med Hiltin. Alla grannar bankade i väggarna innan jag var klar. Har också bilat bort en trappa i betong med sagda Hilti. Jula maskinen är alldeles för liten och klen. Dock är det praktiskt att ha en lite kraftigare maskin än slagborren för mindre jobb hemmavid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Köpte också borrhammaren från Jula (den grå 900W) för ett tag sedan när jag skulle göra badrum. Den funkade bra till det. Jag kan dock säga att den hade kommit till korta på några jobb som jag har tagit mig ann tidigare där till och med en Hilti modell större som jag har förmånen att kunna låna har fått kämpa. Bland annat när jag skulle dra nätverk i en gammal lägenhet jag hade där det tog 5min att borra ett hål mellan två rum med Hiltin. Alla grannar bankade i väggarna innan jag var klar. Har också bilat bort en trappa i betong med sagda Hilti. Jula maskinen är alldeles för liten och klen. Dock är det praktiskt att ha en lite kraftigare maskin än slagborren för mindre jobb hemmavid.

Det låter som du skulle behöva gå upp till nästa nivå

För snabba hål så grannarna blir glada
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du skulle behöva gå upp till nästa nivå

För snabba hål så grannarna blir glada

LOL! Jag tror jag håller mig till att låna/hyra om sådana behov skulle uppstå. Men den länkade maskinen skulle helt klart kommit till pass när jag gjorde trappan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt den röda Julamaskinen, oj vad tung den är. Förstår att en slagborr är mer hanterbar kanske. Men denna kommer nog få jobbet gjort. Blir att borra senare i veckan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nu går man här och det kryper i borrnerven haha. Vill borra allt jag ser, men får hålla mig till senare i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valonen:

Nu går man här och det kryper i borrnerven haha. Vill borra allt jag ser, men får hålla mig till senare i veckan.

Efter midnatt menar du

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Efter midnatt menar du

Haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med båda två maskinerna dagligen. Det är stor skillnad på dessa. Du kan omöjligt köra ett hål i betong med en vanligt borrmaskin! Det kommer ta flera timmar ifall du ska göra det!

Har du dock en slagborr så kommer du igenom på några sekunder. Jag menar givetvis inte ett hål på 5mm utan nu snackar vi 2dm in i bärande betong väggar. Slagborren är alltså praktisk till tegel/betong/sten osv. Du kan dock glömma att använda dem borren till något annat än just detta. Men du kan (om det finns att köpa) byta borr för att köra i tex metall. Men då kan man såklart inte använda slag funktionen. (Vilket går att stänga av)

Du kan ifall du ha ett betong borr köra i lättbetong (typ inneväggar) med en vanlig borrmaskin. Du bör dock aldrig fästa något i detta material. Klarar i princip ingen vikt...i så fall måste du kottla väggen!

I min värld är det helt olika maskiner! Slagborren är jävligt stor och tung! Detta för att ha en bra slag förmåga.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!