Var och hur ska man spara sina pengar?

Permalänk
Medlem

Min mening är att spara gör man i saker som har låg risk, dvs sparkonton, lågriskfonder, etc. SBABs sparkonto med insättningsgaranti är rätt ok, speciellt jämfört med andra storbanker.

När man investerar (spekulerar) är det högre risk och som jag ser det är det inte att spara. Det är absolut inget fel i att investera och spekulera, men att kalla det för sparande är IMHO fel.

Jag har väl inga speciella råd om vad man ska stoppa pengarna i, men ett råd kan jag ge:
Investera och spekulera bara med pengar som du har råd att förlora. Pengar du behöver ska du spara.

Har f.ö. själv varit med om att loosa 100kkr+. Det var pengar jag kunde klara mig utan, men surt var det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det säger ju allting, sidan är helt orelevant för småsparare, det enda vettiga är, minska utgifter/öka inkomster/spara över lång tidshorisont/med låg risk och låga avgifter vilket vem som hellst kan inse.
En stor del är rekommendationer för personer som redan har pengar att leka med (hans egna ord, inget sparande pengar man har råd att bli av med) better earth, trustbuddy mfl, ägaren till better earth har tidigare blivit dömd för pyramidspel och konkat, styrelsen i trustbuddy har blivit anmälda och har också konkat.

Om du har ett kapital på 500 000 kr som du vill investera på aktier och du väljer att följa exempelvis rika tillsammans och upprättar en portfölj enligt deras rekommendationer. Sedan faller börsen 10% på en månad, just den månaden du gick in. Då tappar du 50 000 kr. Om du då får kalla fötter och går ut direkt så har du då förlorat 50 000 kr och du kan enkelt då skylla på rika tillsammans trots att det var hela börsen som tappade.

Så därför är det intressant att få lite mer kontext än, jag förlorade 60 000.

Ser vi på rika tillsammans historik så har de gått up med 23,85% sedan oktober 2014. Därför är det intressant att veta hur du har förlorat 60 000.

Permalänk

För ca en vecka sedan hitta jag på

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/663207/the-market...

Jag köpte för en 40.000kr. Sen gick den upp nära 100% på några dagar. Då bestämde jag mig för att sälja alla aktier jag hade i Fingerprint och Starbreeze och köpte fler TMG för ca 200.000kr. Då låg jag all in på TGM och dagen efter gick den ner ca 15%. Den låg där hela denna veckan. Men i fredags gick TMG upp 16% så nu ligger jag 7% +. Det ska bli spännande nästa vecka. Hög risk men man måste chansa för att vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om jag säljer mina nuvarande fonder med vinst får jag alltså betala skatt för dem, så det är bäst för mig att sälja av precis innan jag gör vinst? Hos avanza har jag ett "aktie-& fondkonto" är det samma sak som ISK? Vad är skillnaden på ISK och icke ISK? Ska jag köpa allemansfonder igen eller t ex Avanza Zero?
...

Eftersom du redan har en allemansfond så har du redan valt att investera i detta samt villig att ta risken det medför anser jag. Så därför rekommenderar jag dig att byta till ISK nu när det inte kommer kosta dig något. Att se det som att det är en förlust att sälja till ett lägre pris än du köpt anser jag är feltänk om du ändå kommer återinvestera pengarna. För att fega kan du köpa samma fond igen. Detta ger att du inte ändrar din risk utan bara byter till ett alternativ med annorlunda skatteregler. Som ett par andra redan sagt är ISK för investeringar där man förväntar sig hög avkastning. Exakt brytpunkt beror på två faktorer

- Avgiften per år, denna ändras beroende på ränteläget, just nu är den låg se http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investe...
- Antal år innan du säljer, ISK betalar du per år annars betalar du först när du säljer och gör vinst

Vad som är vettigt för dig får du själv avgöra. Men läs på om ISK och räkna själv.

Min poäng är alltså;
Om du ändå tänkte ha kvar dina Allemansfonder. Som har en hög risk. Så rekommenderar jag att sälja och köpa tillbaka dem i ett ISK nu. För att slippa betala skatt om de går upp. Om du inte tror på att de kommer öka i värde så bör du ändå sälja dem

Men tänk på vad andra säger, tex:

Skrivet av Hurtigbullen:

Min mening är att spara gör man i saker som har låg risk, dvs sparkonton, lågriskfonder, etc. SBABs sparkonto med insättningsgaranti är rätt ok, speciellt jämfört med andra storbanker.

När man investerar (spekulerar) är det högre risk och som jag ser det är det inte att spara. Det är absolut inget fel i att investera och spekulera, men att kalla det för sparande är IMHO fel.

Jag har väl inga speciella råd om vad man ska stoppa pengarna i, men ett råd kan jag ge:
Investera och spekulera bara med pengar som du har råd att förlora. Pengar du behöver ska du spara.

Har f.ö. själv varit med om att loosa 100kkr+. Det var pengar jag kunde klara mig utan, men surt var det.

Detta är investeringar med risk och inget annat. Tänk alltid på att ha buffert när du investerar pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

22% på fem år.
Vilket sparkonto ger denna ränta?

Som jag skrev så snackade kärringen skit och det är nästan 0% ränta idag..Känner mig grundlurad

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Som jag skrev så snackade kärringen skit och det är nästan 0% ränta idag..Känner mig grundlurad

Fast du skrev inte att hon snackade skit.
Vad var det hon sa som inte stämde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

För ca en vecka sedan hitta jag på

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/663207/the-market...

Jag köpte för en 40.000kr. Sen gick den upp nära 100% på några dagar. Då bestämde jag mig för att sälja alla aktier jag hade i Fingerprint och Starbreeze och köpte fler TMG för ca 200.000kr. Då låg jag all in på TGM och dagen efter gick den ner ca 15%. Den låg där hela denna veckan. Men i fredags gick TMG upp 16% så nu ligger jag 7% +. Det ska bli spännande nästa vecka. Hög risk men man måste chansa för att vinna.

Jäklar vilken utveckling 317% sen start, varför denna hype kring detta företag?

Rent spontant utan att ha kollat upp företaget känns det som att det där är en bubbla som kommer spricka när som helst.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Jag skulle kolla lite på investeringstipsen på Avanza och inte gå in med hela sparandet direkt. Sprid ut investeringarna över tid och investera kanske inte allt i aktiefonder även om det är mer eller mindre globala indexfonder. För mitt långsiktiga sparande har jag aktier samt aktiefonder och räntefonder som är såväl branschfonder som indexfonder. Dessa är spridda över flera marknader och branscher. När jag köper aktier i företag tänker jag att jag bara investerade i företag (eller affärer/produkter) jag vet åtminstone något lite om och har en bra känsla för.

På kort sikt sparar jag på bankkonto eller låg risk räntefonder just nu. Kör allt sparande på ett ISK idag.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Jäklar vilken utveckling 317% sen start, varför denna hype kring detta företag?

Rent spontant utan att ha kollat upp företaget känns det som att det där är en bubbla som kommer spricka när som helst.

För att fatta mig kort det jag läst mig till.

TGM köper upp andra företag som inte är börsnoterade. När dom bolagen är uppköpta av TGM som är börsnoterat ökar värdet på det uppköpta bolaget iom att det då blir börsnoterat. Win win alltså.

En bra TEXT med mer information.

Och en bra VIDEO.

Videon ska jag börja kolla på nu när jag ska äta lite. Jag hoppas på en spännande måndag och börsvecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mba:

Jag tänkte åka ner och skapa bankkonto i Georgien.
Ingen bankgaranti men ca 10% intäktsränta.
Jag var nere och semestrade där för en vecka sedan. Riktigt trevligt!

http://www.svd.se/bjorn-tarras-wahlberg-georgien-bast-pa-skat...
Många större företag som satsar i regionen.
Jag tänkte starta ett bankkonto där för att ha ca 20% av mina sparpengar på.
Ett bolag jag gör affärer med startar upp ett kontor där så jag kommer åka dit några gånger av året.

Bara Putin håller sig lugn så ska det väl gå bra

Glöm inte växelkurs (och inflation förstås), bara

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fast du skrev inte att hon snackade skit.
Vad var det hon sa som inte stämde?

Räntan.
Hon sa att om jag låser stålarna och låter Swedbank ta hand om det skulle jag få runt 100 000 i ränta på 5 år..Jag liksom lånade ut dom till Swedbank i 5 år som jag förstod det och skulle få en bra summa tillbaka efter 5 år..Jag är helt novis på sådant så jag tyckte det lät bra.
Ångrar mig idag..

Vann en del på postkodslotteriets vinteryran och direkt kontaktade Swedbank mig om detta.

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Om du har ett kapital på 500 000 kr som du vill investera på aktier och du väljer att följa exempelvis rika tillsammans och upprättar en portfölj enligt deras rekommendationer. Sedan faller börsen 10% på en månad, just den månaden du gick in. Då tappar du 50 000 kr. Om du då får kalla fötter och går ut direkt så har du då förlorat 50 000 kr och du kan enkelt då skylla på rika tillsammans trots att det var hela börsen som tappade.

Ser vi på rika tillsammans historik så har de gått up med 23,85% sedan oktober 2014. Därför är det intressant att veta hur du har förlorat 60 000.

Det är oerhört svårt att avgöra om man ska hoppa ur eller ha is i magen vid en nedgång. När jag förlorade mest så var det när jag bestämde mig för att ha is i magen, aktierna dök och fortsatte sen neråt. Att invänta en uppgång gav jag så småningom upp på, utan använde istället förlusten för att kvitta mot en vinst jag gjort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Glöm inte växelkurs (och inflation förstås), bara

Precis! Ränta och inflation brukar gå hand-i-hand. Samt att spara och låna i en annan valuta är rätt riskfullt. Har en bekant som lånade (till hus tror jag det var) i en utländsk valuta till bra ränta, straxt efter så sjönk kronans värde relativt den andra valutan rejält och helt plötsligt hade han 25% typ mer lån på huset och rejält mycket mer i räntebetalningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen:

hum, då kanske man ska försöka hålla det som ett euro konto.
Då det mesta av transaktionerna kommer att vara med euroland.
Hoppas bara att att räntan är så bra även på eurokonton då

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Räntan.
Hon sa att om jag låser stålarna och låter Swedbank ta hand om det skulle jag få runt 100 000 i ränta på 5 år..Jag liksom lånade ut dom till Swedbank i 5 år som jag förstod det och skulle få en bra summa tillbaka efter 5 år..Jag är helt novis på sådant så jag tyckte det lät bra.
Ångrar mig idag..

Vann en del på postkodslotteriets vinteryran och direkt kontaktade Swedbank mig om detta.

Om du nu har låst i 5år är det den räntan som var när du låste. Så var den ca 4% så kommer du få dina 100k. Vad står det för ränta om du går in och kollar på din internetbank?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Vill minnas att jag skrev konkurs i mitt ursprungliga inlägg, alltså in med 60000, ut med ingenting. Har nog inte skyllt något på någon mer än mig själv, jag valde att investera det var en dålig investering, man ska vara försiktig när man följer råd oavsett om det är på en blogg eller från en finansrådgivare.

Permalänk
Medlem

@mba: Bara för att förtydliga; jag vill inte alls påstå att jag vet vad som är rätt för dig eller någon annan, har nog med att försöka fatta vad som är rätt för mig själv

Så läs det jag skrev mer som "glöm inte att tänka på detta" och ta reda på mer så tar du iaf ett informerat beslut där du är medveten om ev. risker du tar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Vill minnas att jag skrev konkurs i mitt ursprungliga inlägg, alltså in med 60000, ut med ingenting. Har nog inte skyllt något på någon mer än mig själv, jag valde att investera det var en dålig investering, man ska vara försiktig när man följer råd oavsett om det är på en blogg eller från en finansrådgivare.

Misstolkade hela din text då, my bad.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen:

Jag är tacksam för alla tankar. Att ha sparkonton i "riskländer" är ändå något nytt för de flesta. Så även för mig.

tack o bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Eftersom du redan har en allemansfond så har du redan valt att investera i detta samt villig att ta risken det medför anser jag. Så därför rekommenderar jag dig att byta till ISK nu när det inte kommer kosta dig något. Att se det som att det är en förlust att sälja till ett lägre pris än du köpt anser jag är feltänk om du ändå kommer återinvestera pengarna. För att fega kan du köpa samma fond igen. Detta ger att du inte ändrar din risk utan bara byter till ett alternativ med annorlunda skatteregler. Som ett par andra redan sagt är ISK för investeringar där man förväntar sig hög avkastning. Exakt brytpunkt beror på två faktorer

- Avgiften per år, denna ändras beroende på ränteläget, just nu är den låg se http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investe...
- Antal år innan du säljer, ISK betalar du per år annars betalar du först när du säljer och gör vinst

Vad som är vettigt för dig får du själv avgöra. Men läs på om ISK och räkna själv.

Min poäng är alltså;
Om du ändå tänkte ha kvar dina Allemansfonder. Som har en hög risk. Så rekommenderar jag att sälja och köpa tillbaka dem i ett ISK nu. För att slippa betala skatt om de går upp. Om du inte tror på att de kommer öka i värde så bör du ändå sälja dem

Men tänk på vad andra säger, tex:
Detta är investeringar med risk och inget annat. Tänk alltid på att ha buffert när du investerar pengar!

Då är jag med på noterna! Men är Allemansfonden verkligen hög risk? Tycker den känns relativt stabil om man kollar de senaste 10 åren:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1876/swedbank-rob...

Känns inte som att det är någon mening att spara pengar på sparkonto i dagsläget, kunde lika gärna haft dem i madrassen.

Några tips på säkra/låg risk fonder?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då är jag med på noterna! Men är Allemansfonden verkligen hög risk? Tycker den känns relativt stabil om man kollar de senaste 10 åren:

Känns inte som att det är någon mening att spara pengar på sparkonto i dagsläget, kunde lika gärna haft dem i madrassen.

Ja, den fonden är högrisk. Titta noggrannare.

Vi vet inte vad framtiden bär med sig. Om du tittar på intervallet 990329 till 090330 så ser du att Allemansfonden backade 0,3%.
Är det OK när man avvarat pengarna i tio år tycker du?

Jämför exempelvis AMF Räntefond Lång med Swedbank Robur Allemansfond Komplett under samma tidsperiod (eller vilken period du vill egentligen) så förstår du förhoppningsvis varför aktier inte är något som passar dig värst bra just vad gäller huspengarna.

Permalänk
Medlem

@lorgix: Du verkar vara lite insatt så... Hur är det med förvaltningsavgiften, allemansfonden har ju 1,5% (eller nåt sånt tyckte jag mig se). Är inte det rätt högt? Räknas det på avkastningen eller på insatt kapital? Årligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

läs själv på din länk eller swedbanks länk
Risk*
Hög (6 av 7)

http://www.swedbankrobur.se/fonder/allemansfond-komplett/inde...
Men jag lägger ingen värdering i det folk får självklart ha vad de vill, mitt råd gällde bara att undvika 30% vinstskatt genom att sälja och köpa under ett ISK.

Jag är nog inte kvalificerad att ge råd och tips, utan jag skulle läsa på hos rikatillsammans och avanza och bilda min egen uppfattning. Det finns helt klart andra fonder som har lägre risk.

Skrivet av Hurtigbullen:

@lorgix: Du verkar vara lite insatt så... Hur är det med förvaltningsavgiften, allemansfonden har ju 1,5% (eller nåt sånt tyckte jag mig se). Är inte det rätt högt? Räknas det på avkastningen eller på insatt kapital? Årligen?

Det är högt tycker jag, men det är inte ovanligt att storbankernas egna "allemansfonder" har höga avgifter och presterar ganska mediokert. Och de är duktiga att sälja på dem, jag är inget undantag. Hade en liknande i Nordea tidigare innan jag började intressera mig för hur jag ska spara och investera långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ja, den fonden är högrisk. Titta noggrannare.

Vi vet inte vad framtiden bär med sig. Om du tittar på intervallet 990329 till 090330 så ser du att Allemansfonden backade 0,3%.
Är det OK när man avvarat pengarna i tio år tycker du?

Jämför exempelvis AMF Räntefond Lång med Swedbank Robur Allemansfond Komplett under samma tidsperiod (eller vilken period du vill egentligen) så förstår du förhoppningsvis varför aktier inte är något som passar dig värst bra just vad gäller huspengarna.

Oj, det var ju stor skillnad.

Aneldningen till att jag enbart haft Allemans fonden är för att mina föräldrar haft den länge samt att vi har en i släkten som jobbar på Swedbank och har rekommenderat den.

Har öppnat ett ISK konto hos Avanza nu och kollar upp låg risk fonder istället, kanske delar upp det på 3-4 st.
Sedan har jag ca 40 000kr som buffert som jag tänkte lägga hos Santanders buffert konto:
https://www.santanderconsumer.se/spara/

I skrivande stund har jag bara gått minus 7000kr på mina allemans, så tänkte vänta någon dag till bara.
Jag återkommer här i tråden när jag ska köpa fonderna för att dubbelkolla så jag inte gör något dumt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ursäkta något off topic, men känns som ni har bra koll.

Kollektiva.se, vad anser ni om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge man sprider ut aktieinnehavet så är min bedömning att det ska krävas krig för att inte i slutändan gå plus på det.

Men det är rätt trist med en aktieportfölj som bara hänger kring nollan och vars enda funktion är att störa sömnen.

Sen bör man ju ha en plan när man har tänkt "gå ur" och använda pengarna till något annat. Om det är bostad man siktar på finns nästan ingen anledning att vänta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Om du nu har låst i 5år är det den räntan som var när du låste. Så var den ca 4% så kommer du få dina 100k. Vad står det för ränta om du går in och kollar på din internetbank?

Stämmer den var 3.8% då.isåfall stämmer ju allt
Tack för svaret

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ursäkta något off topic, men känns som ni har bra koll.

Kollektiva.se, vad anser ni om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter rätt onödigt finns inga garantier med att ta rygg. Oftast så går det sämst för den som gick bäst senast.
Det som varit bäst över tid om man inte är jätte aktiv och påläst är att ha såfa och bara vara lugn i båten. Detta gillar givetvis inte bolagen då de vill tjäna pengar på folk.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Stämmer den var 3.8% då.isåfall stämmer ju allt
Tack för svaret

Då får jag gratulera till en perfekt tajmad bindning att få 3,8% till ingen risk är otroligt bra idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag rekommendera aktier, men man ska inte hoppa in o tro att det kommer explodera o gå jättebra. Aktier har oftast bättre utveckling än fonder. Fonder är oftast otroligt långsamma men bättre än sparkonto på sikt.

Många aktier har fallit kring brexit, de flesta har återhämtat sig bra men en del har ännu inte kommit tillbaka till "normala" nivåer.

Välj ut en aktie, kolla dagens pris, jämför med historiskt genomsnitt, dvs var ligger aktien oftast kring?
Läs på om support och resistance nivåer. Ingen större ide att kika på traditionell teknisk analys, "tips" o dylikt från bankerna brukar inte heller vara några stjärnskott.

Om det sedan inte heller har varit dåliga nyheter och dåliga rapporter så kan du nästan bli garanterad en bra ingång. Ett tips är att inte gå in om aktien bara ökat den senaste tiden, för även om aktien "ska upp" så kommer den göra en dipp inom kort o då har man ett bättre ingångsläge för att sedan hoppa på nästa våg uppåt.

En annan sak att tänka på om man vill ha långsiktigt aktiesparande är att man identifierar säg 5 aktier i stabila bolag (inte hypade utan vettig bas osv) och har någorlunda utdelning / aktie. Så har man spridit risken till mer än ett bolag.

En annan sak som är värt att tänka på är också att presidentvalet i USA närmar sig, många svenska bolag har verksamhet / koppling till USA och kan därmed få viss reaktion i samband med valet (detta skulle kunna skapa en ny dipp som då utgör ett ypperligt köpläge) Det är dock dyrare i courtage och kräver ett visst avtal om man ska handla amerikanska aktier som kanske också är av intresse.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -