Permalänk
Medlem

TYST dator ca. 10-15 k

Hej allesammans!

Min dator börjar bli trött och det är därför dags för mig att börja planera inför en ny dator. Eftersom nuvarande dator (se signaturen) låter som en jetmotor så fort jag startar ett spel eller liknande, och även låter en hel del bara datorn är igång, så är prio 1 på den nya datorn att den är tyst. I övrigt ser mina tankar ut så här:

* Budget: Ca. 10 000-15 000 (har noll koll på vad det kostar med en tyst dator, så budgeten är väldigt preliminär. Dessutom köper jag nog inte förrän om någon månad så priserna bör ju gå ner lite till dess)
* Montering av säljaren
* Windows 10 Home
* Endast SSD? Antingen 250 GB (system) + 500 GB (lagring), eller en större? (Har ca. 200 GB innehåll på datorn nu, inklusive systemet, så 750 GB bör jag klara mig ganska långt på)
* Använder datorn till ungefär 99% surf och 1% spel (tyvärr)
* Ska klara spel som Diablo 3, Skyrim och Alien Isolation på så hög inställning som möjligt
* Har AMD i dagsläget men vill nog helst ha Intel/Nvidia på den nya burken
* DVD-brännare

Något som jag har missat?

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Pop Air | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Montech Titan Gold 850W | Windows 11 Home 64-bit | LG UltraGear 27GP850 27" Gaming QHD IPS

Permalänk
Medlem

Är lite overkill för dig om du inte tänker utöka spelverksamheten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9592668/

Permalänk
Medlem

Satt ihop (av en slump) tämligen liknande build som ovanstående.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9592686/

Jag valde också ett litet chassi då jag själv tycker det är skönare att ha allt kompakt och ingen burk som tar massa plats.
Annars är väl de gemensamma nämnarna för våra builds:

• Ljudisolerat chassi.

• Inga mekaniska hårddiskar.

• GTX 1060 - 1070 är tystast just nu I Sweclockers tester och 1060 lär vara ännu tystare.

• Passivt nätaggregat.

Vad jag dessutom valt är en riktigt tyst processorkylare. Mytt bygge har inga möjligheter till överklockning då jag inte trodde du var intresserad av det, men är som du ser enkelt att lägga till (Z170 chipset och K-processor).

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Tack! Inte så farligt dyrt som jag var rädd för.

Nä, överklockning känns lite overkill. Dessutom innebär väl högre frekvens mer oljud?

Storleken på burken är inga problem.

Glömde säga att jag vill ha en DVD-brännare i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Pop Air | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Montech Titan Gold 850W | Windows 11 Home 64-bit | LG UltraGear 27GP850 27" Gaming QHD IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homeros:

Tack! Inte så farligt dyrt som jag var rädd för.

Nä, överklockning känns lite overkill. Dessutom innebär väl högre frekvens mer oljud?

Storleken på burken är inga problem.

Glömde säga att jag vill ha en DVD-brännare i.

Okej. Nej det kommer inte bli så dyrt. Ja överklockning kan innebära mer ljud på processorn möljigen blir varmare och således behöver mer kylning.
Okej då tillkommer minst 200 kr i kostnad för en sådan. Antar att du vill kunna bränna BluRay?
Det nättagget SUMITOMO föreslog har 100W mer i effekt samt är lite tystare så det är nog bättre än det jag valde.
Här är en ny varukorg med uppdaterat nätagg, BluRay-brännare, 1TB SSD och ett annat billigare GTX 1060.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9592811/

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Okej. Nej det kommer inte bli så dyrt. Ja överklockning kan innebära mer ljud på processorn möljigen blir varmare och således behöver mer kylning.
Okej då tillkommer minst 200 kr i kostnad för en sådan. Antar att du vill kunna bränna BluRay?
Det nättagget SUMITOMO föreslog har 100W mer i effekt samt är lite tystare så det är nog bättre än det jag valde.
Här är en ny varukorg med uppdaterat nätagg, BluRay-brännare, 1TB SSD och ett annat billigare GTX 1060.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9592811/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9592811/

Nä, DVD duger fint för mig. Är mest för att kunna läsa skivor (ej Blu-Ray) och bränna ut småsaker och backup.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homeros:

Nä, DVD duger fint för mig. Är mest för att kunna läsa skivor (ej Blu-Ray) och bränna ut småsaker och backup.

Okej då spar du 500-600 kr där. Sen skall jag nämna att inget av spelen du vill spela är särskilt krävande, så det går att välja grafikkort som är ~1000-1500 kr billigare som ändå kommer klara att spela spelen du vill på högsta inställningar. Argumentet för att välja 1060 är att det är senaste generationens kort i mellanklassegmentet, och tveklöst det mest prisvärda kort man kan få för pengar nu samt att korten med tredjepartstillverkare troligtvis kommer vara de tystaste på marknaden. Och vem vet, du kanske vill spela något nytt spel i framtiden, och då kommer du ha ett kort som garanterat kommer klara av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Okej då spar du 500-600 kr där. Sen skall jag nämna att inget av spelen du vill spela är särskilt krävande, så det går att välja grafikkort som är ~1000-1500 kr billigare som ändå kommer klara att spela spelen du vill på högsta inställningar. Argumentet för att välja 1060 är att det är senaste generationens kort i mellanklassegmentet, och tveklöst det mest prisvärda kort man kan få för pengar nu samt att korten med tredjepartstillverkare troligtvis kommer vara de tystaste på marknaden. Och vem vet, du kanske vill spela något nytt spel i framtiden, och då kommer du ha ett kort som garanterat kommer klara av det.

Ja, precis som du säger så kanske det blir något mer avancerat spel i framtiden, så 1060 låter bra. Datorn som jag har nu har jag haft i typ 6 år, och jag räknar väl med att ha den nya i i alla fall 5 år.

Visa signatur