Nas till vårt lilla företag

Permalänk
Medlem

Nas till vårt lilla företag

Hej. Nu är det dags att ta hjälp från alla proffs här på swec.
Jag har ett litet företag med 4 anställda där vi arbetar mest i cad. Relativt små filer. (3-50mb st)
Jag letar efter en lösning där vi alla kan komma åt och redigera filerna på jobbet, spara filerna och sedan fortsätta jobba
på filen hemifrån tex.

Jag tänker mig en Nas?
Synology kanske?

Vi behöver inte komma åt samma fil samtidigt utan varje anställd har sina egna projekt.
Kan man öppna cad filen direkt från NASen och sedan använda spara knappen helt enkelt, eller måste man
kopiera filen till datorn och sedan kopiera tillbaka den till NASen när man jobbat klart eller hur funkar det?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

Permalänk
Medlem

det är ju en ganska bra REA på denna nu, om det är av intresse.
http://www.dustinhome.se/product/5010665124/hp-proliant-n54l-...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ser helt klart intressant ut. Jag är inte superkunnig om hur det fungerar. Men är detta en bättre lösning än tex synology ds213j för det jag beskriver ovan?

Permalänk

Jag har själv en Synology ds 1512+ med 3st 3TB wd red diskar och det är precis det du letar efter rakt ut ur lådan.
Synology har en tjänst som kör på NASen som heter Cloud Station som fungerar som en egen Skydrive eller liknande tjänst. Det enda man behöver är att installera klienten på datorn hemma så synkas filerna upp dit. Mycket behändigt. Synology har stöd för en massa bra tjänster och det är enkelt och komma igång. Det finns även versions hantering vilket är smidigt.

Permalänk
Medlem

Har läst på lite om cloud station nu och det Låter kanon. Verkar som den perfekta lösningen. Det blir en beställning direkt. Tack för hjälpen.

Permalänk

Glöm inte att planera för backup och lagring av den. För optimal säkerhet ska den lagras i annan byggnad än där filserver / NAS finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan Boll:

Glöm inte att planera för backup och lagring av den. För optimal säkerhet ska den lagras i annan byggnad än där filserver / NAS finns.

precis, och inte backup på samma NAS (det har jag sett vissa uppställningar)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har råd kan du skaffa en andra synology NAS som du ställer någon annanstans och köra Synology's egen backup mellan dessa. Jag kör så med en Synology jag har hemma. Den backupar viktigt material till en något enklare Synology-NAS som står i vårt hus på Gotland. på så sätt så vet jag att om något händer med någon av dem så finns allt viktigt på flera ställen.

Du kan också backup'a till andra molntjänster.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Mitt förslag (om vi ska titta på en enklare lösning) för ditt behov. En NAS med lite bättre prestanda (tex 713+ från Synology) skulle kunna fungera utmärkt som er filestorage. Cloud station-programvara fixar detta åt dig.
För att ha backup på er primära NAS, kan ni skaffa en lite enklare NAS, helst isåfall av samma tillverkare med samma lagringsyta. Denna kan du sätta upp för backup. Helst på annan fysisk lokation, för att undvika förlust vid tex brand, tillgrepp, elfel, vattenskada mm.

Alternativ lösning kanske kan vara att köra SkyDrive Pro i Office365. Eller kanske kan fungera med vanliga Skydrive också, om ni köper till utrymme.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

För att ha backup på er primära NAS, kan ni skaffa en lite enklare NAS, helst isåfall av samma tillverkare med samma lagringsyta. Denna kan du sätta upp för backup. Helst på annan fysisk lokation, för att undvika förlust vid tex brand, tillgrepp, elfel, vattenskada mm.

F-låt om jag frågar lite utanför TS funderingar men om man köra med två Synology på olika platser, klarar både två då av att köra backup på den andra enheten eller går det bara för den ena? Tänkte att man i så fall kan skaffa två inom familjen och lagra en fjärrbackup på t.ex. syrrans NAS och hon i sin tur lagrar på min? Antar att det ska fungera men ville bara dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera QNAP av egen erfarenhet hos mindre företag. Aldrig råkat ut för någon som havererat.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

F-låt om jag frågar lite utanför TS funderingar men om man köra med två Synology på olika platser, klarar både två då av att köra backup på den andra enheten eller går det bara för den ena? Tänkte att man i så fall kan skaffa två inom familjen och lagra en fjärrbackup på t.ex. syrrans NAS och hon i sin tur lagrar på min? Antar att det ska fungera men ville bara dubbelkolla.

Hej! Absolut går det att ha off site replication (dvs, att man inte sitter på samma LAN). Det finns ett gäng olika tillvägagångssätt för detta, ett av dem är tex rsync. Vanligt är att man gör en fullständig backup vid tex helgen/månaden, och mellan backuperna tas endast skillnaderna (sk inkrementell backup). Om man förenklar grovt; om du har ett worddokument på 10MB som säkerhetskopierats vid "full backup", och du öppnar dokumentet och redigerar det till 10,5MB på eran "primära nas". Då kommer endast de sista 0,5MB att säkerhetskopieras till er "backupnas". Detta gör att det blir väldigt mycket mindre data att skyffla, och på så vis gör det möjligt att få backupen att kunna rulla varje natt mellan arbetsdagarna.
Hoppas du förstår mitt resonemang.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Synology där ni använder funktionen Time Backup: http://www.synology.com/en-global/dsm/business_data_backup_ti...
Samt att ni kan arkivera data till Amazon Glacier för offsite.
Tänk på att använda fler och mindre diskar om ni vill ha högre hastighet.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk

Kan inte Dropbox vara något?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Tänkte kapa tråden något! Har det skett någonting på denna front? Är i precis samma sits. Vi behöver en server som ska vara lättåtkomlig oavsett var vi är. Finns det motsvarigheter där man kan montera SSD, eller är det mer värt med en klassist HDD? Vi har initialt behov på ca 200-400 GB!

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

Tänkte kapa tråden något! Har det skett någonting på denna front? Är i precis samma sits. Vi behöver en server som ska vara lättåtkomlig oavsett var vi är. Finns det motsvarigheter där man kan montera SSD, eller är det mer värt med en klassist HDD? Vi har initialt behov på ca 200-400 GB!

Tacksam för alla svar!

HDD är ju billigare per gigabyte men SSD bör fungera i de flesta NASar. Som vanligt bör man kolla tillverkarens kombatibilitetslista. Lite bättre Synology-modeller har stöd för SSD-cache (finns säkert motsvarande hos andra tillverkare) men sannolikt kommer det ändå vara ert nätverk som begränsar ändå.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

Tänkte kapa tråden något! Har det skett någonting på denna front? Är i precis samma sits. Vi behöver en server som ska vara lättåtkomlig oavsett var vi är. Finns det motsvarigheter där man kan montera SSD, eller är det mer värt med en klassist HDD? Vi har initialt behov på ca 200-400 GB!

Tacksam för alla svar!

Funderat på molntjänster som Office365?
https://products.office.com/sv-se/business/compare-office-365...
1TB lagring ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Funderat på molntjänster som Office365?
https://products.office.com/sv-se/business/compare-office-365...
1TB lagring ingår.

Lagrar dom datan innanför Sveriges gränser?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Micke O: Jag är lite osäker, troligen har dom något västeuropeiskt datacenter.
Om det är viktigt att all data stannar i Sverige hade jag nog spanat på svenska företag, finns ju flertalet som marknadsför sig under parollen att "datan ska stanna i sverige".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Lagrar dom datan innanför Sveriges gränser?

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Om du har råd kan du skaffa en andra synology NAS som du ställer någon annanstans och köra Synology's egen backup mellan dessa. Jag kör så med en Synology jag har hemma. Den backupar viktigt material till en något enklare Synology-NAS som står i vårt hus på Gotland. på så sätt så vet jag att om något händer med någon av dem så finns allt viktigt på flera ställen.

Du kan också backup'a till andra molntjänster.

Wait, what?
När du gör bakup på viktigt material så kopierar Nasen vidare det till en annan?
Så att du automatiskt har 2st kopior på materialet?
Du måste berätta hur detta går till, har försökt få fram en liknande lösning.
Är det ok för TS att skriva här, super. Annars får du jättegärna skriva ett pm till mig om du har tid och lust.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Wait, what?
När du gör bakup på viktigt material så kopierar Nasen vidare det till en annan?
Så att du automatiskt har 2st kopior på materialet?
Du måste berätta hur detta går till, har försökt få fram en liknande lösning.
Är det ok för TS att skriva här, super. Annars får du jättegärna skriva ett pm till mig om du har tid och lust.
Tack på förhand.

Qnap har en funktion som heter Nas to Nas, simpelt att aktivera. Borde vara liknande på andra kan man tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

Tänkte kapa tråden något! Har det skett någonting på denna front? Är i precis samma sits. Vi behöver en server som ska vara lättåtkomlig oavsett var vi är. Finns det motsvarigheter där man kan montera SSD, eller är det mer värt med en klassist HDD? Vi har initialt behov på ca 200-400 GB!

Tacksam för alla svar!

Skaffa en on premise server.

Enkelt och billigt är HP Microserver, installera Server 2012R2 och RRAS för VPN. Eller en NAS och kör VPN i brandväggen/routern.

Microserver har 4st 3.5 platser, köp 4st diskar och kör Raid10. Att köra en SSD lär inte vara jättestor idé om du inte är ute efter accestiderna eller packar upp/ner mycket (rar arkiv) då 1Gbit nätverk begränsar till 125Mbit/s ändå.

Kör du en NAS så räcker en 2bay med Raid 1.

Tänk på att förutse framtida databehov. Raid10 ger hälften av utrymmet med tolerans för 1 diskkrasch (2 om du har lite tur). Microservern har iLo/IPMI vilket är trevligt.

Skaffa en statisk IP från ISP.

Skrivet av henkiii:

Funderat på molntjänster som Office365?
https://products.office.com/sv-se/business/compare-office-365...
1TB lagring ingår.

Då behöver dem börja mecka med Sharepoint Online.

Skrivet av Yorgo_:

Wait, what?
När du gör bakup på viktigt material så kopierar Nasen vidare det till en annan?
Så att du automatiskt har 2st kopior på materialet?
Du måste berätta hur detta går till, har försökt få fram en liknande lösning.
Är det ok för TS att skriva här, super. Annars får du jättegärna skriva ett pm till mig om du har tid och lust.
Tack på förhand.

NAS duplicering för offsite backup har funnits länge. De flesta seriösa NAS tillverkarna stödjer det.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är OK. Har en QNAP 269 Pro idag som funkar bra, men jag behöver ha en med fler diskar. Har kikat på lite olika 8-bays, men det kostar skjortan. Funderar därför på att bygga en egen. Om TS känner någon som kan sånt här så kan ju även han ta del utav denna information, därav lånet av tråden.

För egen del tänkte jag köra NASen som datastore i ESXi, och jag hade gärna velat ha 6-8 Bay som går att hot-swappa.

Hur hade ni gjort?

TS, be mig skapa egen tråd om du tycker att det drar ifrån ämnet här.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av aluser:

Fått info att datan hamnar i Irland, inte säker på det dock.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Fått info att datan hamnar i Irland, inte säker på det dock.

Det stämmer bra.

antingen så är det lagrat i irland om de stannar i europa eller så är det staterna som gäller.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Det stämmer bra.

antingen så är det lagrat i irland om de stannar i europa eller så är det staterna som gäller.

Irland är en av 4 möjliga i Europa just nu.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Irland är en av 4 möjliga i Europa just nu.

Hittade faktiskt denna.

http://o365datacentermap.azurewebsites.net/

Så du har rätt i detta avseende.

Så datat är lagrat i finland om det lagras på närmaste plats.

Det förklarar varför det går betydligt snabbare att få ned filer från onedrive.

I alla fall, nu OT:

Jag tycker att ni ska köra på en synology NAS, men beror lite grann på vad ni har för budget för detta inköp?

Det kan vara värt att köpa en bra NAS. På jobbet har vi en sån här bland annat.
https://www.dustin.se/product/5010810300/disk-station-ds1815 fast en äldre modell, den har tuffat i de 2 år jag jobbat här.

Det som talar för denna är att det finns plats för hot-spares, dvs att en disk står i stand-by och går in om en disk skulle bli trasig på ett eller annat sätt. Ett mycket bra sätt att säkra sin data även fast det inte går att garantera, därav backuper som jag skriver om lite längre ned i posten.

Vad ni kan göra som ett alternativ är att ni har en VPS där ni lagrar data. där finns det massvis med olika företag som man kan välja på även i Sverige. Ofta så går det att köpa en VPS och installera owncloud så blir det en lösning som ser ut som onedrive fast ni har full kontroll förutom att datacentret där servern ligger är i Sverige.
Det som är viktigt är att ni i samma veva köper backup för att kunna skydda filerna, för att det är inte roligt om filerna försvinner och man jobbat på dem i flera timmar/dagar/månader.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..