Permalänk
Medlem

Byta till AMD-Kort

Hejsan,

Tänkte byta till ett AMD kort från mitt Nvidia, men först vill jag ha era råd och tips.

Se Denna tråd om varför jag vill byta.

Det kortet jag har (specs i signatur) är ett "eco" kort. Fläktarna snurrar endast när det är belastat. Detta kort har jag köpt för jag ville att min dator skulle vara så tyst som möjligt.

Finns det en bra motsvarighet på AMD-sidan? Kan inte så mycket om AMD nu för tiden då jag kört Nvidia en längre tid.

Vad rekommenderar ni för kort?

Tycker ni att det är JÄTTEonödigt att gå över till AMD(även p.g.a mina anledningar)?

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Hejsan,

Tänkte byta till ett AMD kort från mitt Nvidia, men först vill jag ha era råd och tips.

Se Denna tråd om varför jag vill byta.

Det kortet jag har (specs i signatur) är ett "eco" kort. Fläktarna snurrar endast när det är belastat. Detta kort har jag köpt för jag ville att min dator skulle vara så tyst som möjligt.

Finns det en bra motsvarighet på AMD-sidan? Kan inte så mycket om AMD nu för tiden då jag kört Nvidia en längre tid.

Vad rekommenderar ni för kort?

Tycker ni att det är JÄTTEonödigt att gå över till AMD(även p.g.a mina anledningar)?

Tack på förhand för svar!

Nej det är inte onödigt att byta till AMD för att få freesync. Bytte faktiskt själv ett GTX 970 mot ett R9 290 för just detta förra året.

R9 290 290x och 390 är ganska nära gtx 970 prestandan 390x ligger i klass med 980. 390 och 390x har dock fördelen att de är nyare och har 8GB minne istället för 4GB som de flesta i 290 serien. Och köp absolut inga R9 290 eller 290x Med referenskylaren den är usel.
Sen har du ju RX 480 som ska prestera som 970 ibland bättre ibland sämre. Jag skulle nog satsat på just detta eftersom det är det senaste och har alla nya funktioner.
Ex
https://www.komplett.se/product/895421/datorutrustning/grafik...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du ska spara pengar genom att köpa nytt AMD grafikkort + skärm med Freesync istället för att bara köpa en GSync skärm. Du har ju redan ett grafikkort så jag ser ingen som helst anledning att byta.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Förstår inte hur du ska spara pengar genom att köpa nytt AMD grafikkort + skärm med Freesync istället för att bara köpa en GSync skärm. Du har ju redan ett grafikkort så jag ser ingen som helst anledning att byta.

Grafikkortet behöver ju nödvändigtvis inte vara nytt! Mitt är ju några månader om man säger så.

Den billigaste G-Sync skärmen är dessutom ett par laxar dyrare när vi snackar välvda skärmar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det är inte onödigt att byta till AMD för att få freesync. Bytte faktiskt själv ett GTX 970 mot ett R9 290 för just detta förra året.

R9 290 290x och 390 är ganska nära gtx 970 prestandan 390x ligger i klass med 980. 390 och 390x har dock fördelen att de är nyare och har 8GB minne istället för 4GB som de flesta i 290 serien. Och köp absolut inga R9 290 eller 290x Med referenskylaren den är usel.
Sen har du ju RX 480 som ska prestera som 970 ibland bättre ibland sämre. Jag skulle nog satsat på just detta eftersom det är det senaste och har alla nya funktioner.
Ex
https://www.komplett.se/product/895421/datorutrustning/grafik...

Hittade detta grafikkortet som har samma kylare! I princip samma prisklass nytt också.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Hittade detta grafikkortet som har samma kylare! I princip samma prisklass nytt också.

Inget fel på just det kortet men skulle mycket hellre ta ett Sapphire speciellt när de är billigare. Deras kylare är riktigt bra även de är passiva när det är låg belastning. 3349kr är bara 350kr under de billigaste R9 fury.
R9 390 2790kr
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-amd-radeon-r9-390-nitro...

Eller som fyndvara 2 549
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Hittade detta grafikkortet som har samma kylare! I princip samma prisklass nytt också.

rx 480 är nyare och presterar nästan lika bra om inte lika bra som ett 390 så om du har tid att vänta så skulle jag definitivt köpa ett rx 480 senare i år själv har jag tänkt mig en rx 480 red devil från powercolor

men om du vill ha det nu så absolut 390 är ett bra kort kör på det eller kolla om de finns någon kampanj på 390x (har varit det förut i alla fall) då den går ner till 3000kr eller runt det.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

rx 480 är nyare och presterar nästan lika bra om inte lika bra som ett 390 så om du har tid att vänta så skulle jag definitivt köpa ett rx 480 senare i år själv har jag tänkt mig en rx 480 red devil från powercolor

men om du vill ha det nu så absolut 390 är ett bra kort kör på det eller kolla om de finns någon kampanj på 390x (har varit det förut i alla fall) då den går ner till 3000kr eller runt det.

Vad är egentligen den stora skillnaden? Att det är nyare säger mig inte så mycket Vad är motiveringen till att jag ska vänta?

EDIT: Såg på komplett att de är på väg in 10 augusti som preliminärdatum, det är ju knappt en vecka kvar, haha.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

Powercolor Red devil och MSI Gaming X/Twin frozr är bägge bra grejer, men de dröjer ett litet tag innan de finns att tillgå, och har vissa frågetecken kring priset.

Det bästa vore om du kunde vänta två veckor, för då har nog alla kort hittat ut i handeln och det finns säkert många recensioner då också. Om du måste ha ett så snart om möjligt tycker jag du ska sikta på ett begagnat 390, exempelvis detta: http://www.sweclockers.com/marknad/128908-sapphire-r9-390
Finns inga 390 eller 390X på Tradera just nu.

Fördelen med nyare generation kort är att drivrutinstödet varar längre, dvs att nya spel kommer fungera bra på korten längre än med äldre, och att prestandan för AMD-kort förmodligen kommer bli något bättre över tid, särskilt i Vulkan- och DirectX12-spel. I det här fallet innebär det också svalare kort då energieffektiviteten är mycket högre för RX 400-korten än R* 300-korten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Kommer antagligen köpa ett begagnat 390 om jag får tag på ett för vill inte gå minus på bytet av grafikkort!

Kanske blir 480x istället med andra ord!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

eller så köper du en dell 34" curved och clockar den till 85hz

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Hejsan,

Tänkte byta till ett AMD kort från mitt Nvidia, men först vill jag ha era råd och tips.

Se Denna tråd om varför jag vill byta.

Det kortet jag har (specs i signatur) är ett "eco" kort. Fläktarna snurrar endast när det är belastat. Detta kort har jag köpt för jag ville att min dator skulle vara så tyst som möjligt.

Finns det en bra motsvarighet på AMD-sidan? Kan inte så mycket om AMD nu för tiden då jag kört Nvidia en längre tid.

Vad rekommenderar ni för kort?

Tycker ni att det är JÄTTEonödigt att gå över till AMD(även p.g.a mina anledningar)?

Tack på förhand för svar!

Tänk på att 290-serien och 390-serian drar betydligt mer ström än ditt nuvarande kort, trots liknande prestanda. 390/390x drar ännu mer än 290/290x, så de skulle jag undvika.

Ett RX480 ligger på ungefär samma nivå som 970 i både pris och prestanda.

R9 Fury presterar en bit bättre, och drar också mer. Prestanda/W är ok.

Beroende på vad bytet kostar kan det ju vara billigare att köpa en G-Sync skärm i stället. Det beror också på vilket märke du tror du köper nästa gång. Du kan ju alltid kolla på respektive tillverkares roadmaps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Tänk på att 290-serien och 390-serian drar betydligt mer ström än ditt nuvarande kort, trots liknande prestanda. 390/390x drar ännu mer än 290/290x, så de skulle jag undvika.

Ett RX480 ligger på ungefär samma nivå som 970 i både pris och prestanda.

R9 Fury presterar en bit bättre, och drar också mer. Prestanda/W är ok.

Beroende på vad bytet kostar kan det ju vara billigare att köpa en G-Sync skärm i stället. Det beror också på vilket märke du tror du köper nästa gång. Du kan ju alltid kolla på respektive tillverkares roadmaps.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag tycker strömförbrukning inte är något man behöver bry sig om så länge man inte bygger Mini ITX eller ska ha crossfire. För är det bara en bra kylare på kortet blir det både tyst och svalt. Elförbrukning är knappt märkbar speciellt inte med tanke på hur lite man faktiskt använder kortet på 100%. Så att 390/X drar mer än 290/X tycker jag lätt vägs upp av att de är lite nyare presterar lite bättre och har mer minne.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det är inte onödigt att byta till AMD för att få freesync. Bytte faktiskt själv ett GTX 970 mot ett R9 290 för just detta förra året.

R9 290 290x och 390 är ganska nära gtx 970 prestandan 390x ligger i klass med 980. 390 och 390x har dock fördelen att de är nyare och har 8GB minne istället för 4GB som de flesta i 290 serien. Och köp absolut inga R9 290 eller 290x Med referenskylaren den är usel.
Sen har du ju RX 480 som ska prestera som 970 ibland bättre ibland sämre. Jag skulle nog satsat på just detta eftersom det är det senaste och har alla nya funktioner.
Ex
https://www.komplett.se/product/895421/datorutrustning/grafik...

R9 390 presterar BÄTTRE än 970.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Tack för alla bra svar!

Kommer antagligen köpa ett begagnat 390 om jag får tag på ett för vill inte gå minus på bytet av grafikkort!

Kanske blir 480x istället med andra ord!

Jag tycker du borde gå för ett 480x eftersom R9 390 är ganska gammalt och RX serien drar mindre och är tystare. Men så är RX serien tyvär högre pris i sverige än det borde vara.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

R9 390 presterar BÄTTRE än 970.

Som jag skrev "ganska nära 970". Finns tillfällen då 970 är bättre och det finns de som 390 är bättre. Generellt drar 390 ifrån vid högre upplösningar om jag inte minns fel. Samtidigt kan man klocka 970 ganska högt. Men det är så små skillnader så jag tror knappast du märker om du har 60 FPS med 970 och 64 med 390. Eller har 390 dragit ifrån mycket sedan detta testet http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Rx480 är med bättre än 970 iaf nitro kortet och säkert devil med.

Sen fan vad alla är kinkiga med strömförbrukning så jäköa viktigt är det inte i ett atx bygge.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som jag skrev "ganska nära 970". Finns tillfällen då 970 är bättre och det finns de som 390 är bättre. Generellt drar 390 ifrån vid högre upplösningar om jag inte minns fel. Samtidigt kan man klocka 970 ganska högt. Men det är så små skillnader så jag tror knappast du märker om du har 60 FPS med 970 och 64 med 390.

Det är knappast någon skillnad mellan FPS'en i 1080p men att R9 390 har 8gb ram medans 970 har 3,5 gör att som du sa "drar iväg" I högre upplösningar. Men gtx 970 är självklart valet om du inte har råd med ett nytt nätagg eftersom R9 390 det fungerar som ett el element. Har ett själv.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Det är knappast någon skillnad mellan FPS'en i 1080p men att R9 390 har 8gb ram medans 970 har 3,5 gör att som du sa "drar iväg" I högre upplösningar. Men gtx 970 är självklart valet om du inte har råd med ett nytt nätagg eftersom R9 390 det fungerar som ett el element. Har ett själv.

Fast kika på denna tabellen. http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-... 410w (från väggen dessutom) och då är det inte direkt en snål processor i det testet, de allra flesta som bygger egna datorer i Micro atx och ATX har så man klarar sig med nätaggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast kika på denna tabellen. http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-... 410w (från väggen dessutom) och då är det inte direkt en snål processor i det testet, de allra flesta som bygger egna datorer i Micro atx och ATX har så man klarar sig med nätaggregat.

Det beror självklart hur mycket man utsätter grafikkortet för. Enligt mig är ett 390 inte ett bra grafikkort att sätta i en HTPC. Jag skulle satt ett 970, 480 eller 1060. Då 390 är varmt även I idle och 8 gig vram är overkill hoes en htpc. Och marginalen i W om man byter till ett 390 är för liten om man spelar då I min bild de flesta har ett nätagg på kanske runt 500. Har själv ett 750w med mitt R9 390. Ett 650w nätagg fungerar fin fint med 390 men jag ville vara framtids säker då jag kommer byta processor och grafikkort.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Funkish
Simsalabim, här är ett till som dök upp nu ikväll http://www.sweclockers.com/marknad/129001-sapphire-radeon-r9-...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Hade själv AMD förut och hade tänkt mig en Freesync skärm i framtiden men det blev ett fyndat 980Ti och är på jakt efter en G-Sync skärm nu.

Hoppas på att hitta något på någon REA. Black Friday eller nåt.

Skulle nog rekommendera Fury i dagsläget om man ska ha AMD. Borde gå att fynda Fury fortfarande lite nu som då.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek