Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Du har säkert testat det men https://en.wikipedia.org/wiki/Swappiness swappiness =0 brukar göra systemet mer responsivt och märks rätt stor skillnad fast är osäker hur det blir med ssd om man märker skillnad men på mekaniska märks det bra på när det swappas mindre och blir bättre respons på allt

Detta är inte hela systemet som sådant, utan rent grafiskt, därav jag tror det ligger i just X.
Om minskad swappiness ger bättre eller sämre prestanda beror ju helt och fullt på vilken typ av last du har och vilken typ av system du har.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@Kunzite

Din erfarenhet låter väldigt främmande och konstig. Jag har absolut varit med om att Cinnamon kraschat någon gång, eller att till exempel Steam hänger sig. Men detta är inte mer frekvent än vad Windows 7 ger mig.

I Kodi finns en box du kan klicka i för att aktivera en Vsync liknande funktion, kanske den avaktiverad för dig?

Men tangentbord, språk, upplösning? Nej du, allt det har fungerat exemplariskt för mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Du har säkert testat det men https://en.wikipedia.org/wiki/Swappiness swappiness =0 brukar göra systemet mer responsivt och märks rätt stor skillnad fast är osäker hur det blir med ssd om man märker skillnad men på mekaniska märks det bra på när det swappas mindre och blir bättre respons på allt

Som ren säkerhet så skulle jag aldrig sätta värdet till noll i detta fall, 10, vilket ger en större swap först vid 90 procent fullt minne, är helt klart säkrare, speciellt om något program får för sig något konstigt.

Tänk på att redigera filen /etc/sysctl.conf annars så kommer inställningen försvinna vid en omstart om du bara redigerar värdet sysctl -w vm.swappiness=10

skriv följande i en terminal

För att kontrollera värdet (du behöver inte root-behörighet bara för att titta på värdet):

sysctl vm.swappiness

Kör detta kommando för att lägga till raden vm.swappiness=10 i filen /etc/sysctl.conf. Observera dubbla >> annars skrivs filen över.

sudo echo vm.swappiness=10 >> /etc/sysctl.conf

För att slippa starta om efter redigering av filen:

sudo sysctl -w vm.swappiness=10

För att redigera filen i textredigerare:

sudo nano /etc/sysctl.conf

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Detta är inte hela systemet som sådant, utan rent grafiskt, därav jag tror det ligger i just X.
Om minskad swappiness ger bättre eller sämre prestanda beror ju helt och fullt på vilken typ av last du har och vilken typ av system du har.

Ja absolut... men swappiness ändring kan snabba upp det märkbart men kan vara X med men på snabb dator så är det jag upplevt som segt borta och enda gången jag märkt att det var segt annars är med nån ati driver på något äldre kort som fick allt att kännas såsigt med delay som var irriterande

Skrivet av OldComputer:

Som ren säkerhet så skulle jag aldrig sätta värdet till noll i detta fall, 10, vilket ger en större swap först vid 90 procent fullt minne, är helt klart säkrare, speciellt om något program får för sig något konstigt.

Tänk på att redigera filen /etc/sysctl.conf annars så kommer inställningen försvinna vid en omstart om du bara redigerar värdet sysctl -w vm.swappiness=10

skriv följande i en terminal

För att kontrollera värdet (du behöver inte root-behörighet bara för att titta på värdet):

sysctl vm.swappiness

Kör detta kommando för att lägga till raden vm.swappiness=10 i filen /etc/sysctl.conf. Observera dubbla >> annars skrivs filen över.

sudo echo vm.swappiness=10 >> /etc/sysctl.conf

För att slippa starta om efter redigering av filen:

sudo sysctl -w vm.swappiness=10

För att redigera filen i textredigerare:

sudo nano /etc/sysctl.conf

Kanske kan vara problem i vissa scenarior eller med vissa system med mindre med ram men på mina burkar har 0 funkat bra men är såklart ingen 100% garanti men är av åsikten att har man ram är det lika bra att använda det och dom flesta sitter med 4gb+ vilket bör duga för dom flesta upgifter och är rätt säker ajg kört det på nån dualcore med 2gb ram utan problem men vill man vara säker så är kanske 10 säkrare men jag gillar att leva på the razors edge

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Är det så farligt med Win 10? Allt som e ändrat e utseendet och en lite knepig meny för att bestämma vad för app, app haha menar så klart program som ska vara standard för att öppna filer och så.. Sen är det ju samma skit som win vista/7/8 jue...

Inga buggar, inga knepiga krascher eller dylikt iaf om man bara surfar, spelar å kollar på film...
Visst e det störande att det ska ta så jäkla mycket resurskrävande jämfört med linux med det e allt...

Iaf mina 5 ören

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Är det så farligt med Win 10?

Automatiska uppdateringar som knappt går att slå av. Nu ska tydligen Cortana också inte längre gå att deaktivera efter anniversary update. Man har ingen kontroll över vad mikromjuk gör med dessa uppdateringar. Kanske de får för sig att åter igen skapa ett användargränssnitt som alla hatar. Då är ni ju välkomna att använda GNU/Linux där man har mer kontroll och val.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Är det så farligt med Win 10?

Jag hoppas över att förklara varför, från en integritetssyn, varför Windows 10 är en dålig idé för jag kommer bara säga vad alla andra har sagt.

I Windows har jag inte full kontroll. Jag kan inte ändra vilken fönsterhanterare som används. Jag kan inte, på ett trevligt och effektivt sätt, hantera datorn alla hörn och vrår med kommandotolken (jaja, Bash är påväg, men kan man hantera allt?). Det är inte heller alltid som jag kan ändra om vilka tangentbordsgenvägar som program använder. Av någon anledning tas alternativ bort i varje uppdatering (Chrome tog bort möjligheten att använda backspace för att gå bakåt i historiken för inte så länge sedan, om jag inte missminner mig) vilket inte alls är kul.

I majoriteten av alla Linux distributioner kan jag göra ovanstående, och mer. Vill jag busa lite med farsan och göra så att Effiel 65s I'm Blue spelas upp varje gång han försöker öppna en .mkv-fil så kan jag göra det. Vill jag skapa en huvudlös server som klarar sig på 256MB RAM som kör senaste releasen av Linuxkärnan så kan jag göra det. Kan man ens köra Windows med endast ssh som det enda sättet att kontrollera den? Kan jag skapa en Windows 10 server som klarar sig med 256MB RAM? (ärligt talat vet jag inte, säg gärna till om det är möjligt)

Så, Windows är ganska tråkigt att använda. Att kunna ändra om systemet så det passar en själv perfekt är kul. Det gör din dator din och det är roligare att använda den.

Windows är bara inte... kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ^fel:

Jag hoppas över att förklara varför, från en integritetssyn, varför Windows 10 är en dålig idé för jag kommer bara säga vad alla andra har sagt.

Integritetsfrågan är ett problem i Windows. Inte så mycket för att de samlar in så mycket personlig info, för det gör de ju inte egentligen, utan för att de har varit väldigt otydliga med vad de samlar in och varför.

Citat:

I Windows har jag inte full kontroll. Jag kan inte ändra vilken fönsterhanterare som används.

Explorer.exe kan bytas mot andra skal, det är bara att ytterst få gör det och således utvecklas det inte så många och då finns det inte mycket att välja på. Kolla på https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_alternative_shells_for_... Jag körde exempelvis LiteStep ett tag på nittiotalet men det var inte värt tiden det tog att få det som jag ville ha det.

Citat:

Jag kan inte, på ett trevligt och effektivt sätt, hantera datorn alla hörn och vrår med kommandotolken (jaja, Bash är påväg, men kan man hantera allt?).

Powershell är ganska kraftfullt och kan hantera det mesta.

Citat:

Det är inte heller alltid som jag kan ändra om vilka tangentbordsgenvägar som program använder.

Autohotkey kan ändra alla tangentbordsgenvägar.

Citat:

Av någon anledning tas alternativ bort i varje uppdatering (Chrome tog bort möjligheten att använda backspace för att gå bakåt i historiken för inte så länge sedan, om jag inte missminner mig) vilket inte alls är kul.

Chrome är inte Windows. Jag har inte upplevt att Windows har tagit bort något på ganska länge nu, inte utan att ersätta det med något bättre i alla fall.

Citat:

I majoriteten av alla Linux distributioner kan jag göra ovanstående, och mer. Vill jag busa lite med farsan och göra så att Effiel 65s I'm Blue spelas upp varje gång han försöker öppna en .mkv-fil så kan jag göra det.

Du kan nog busa med din farsa rätt rejält på Windows också. Kanske inte på just det sättet dock (inte utan tredjepartsmjukvara i alla fall).

Citat:

Vill jag skapa en huvudlös server som klarar sig på 256MB RAM som kör senaste releasen av Linuxkärnan så kan jag göra det. Kan man ens köra Windows med endast ssh som det enda sättet att kontrollera den? Kan jag skapa en Windows 10 server som klarar sig med 256MB RAM? (ärligt talat vet jag inte, säg gärna till om det är möjligt)

Tja, det finns Windows Server Core som inte har något grafiskt gränssnitt lokalt, klarar sig på 512MB, och nu kommer Nano Server som är ännu mindre. Vet inte om det duger med 256MB dock. Har däremot sett 1000 instanser av Nano demas på en server med 1TB minne, vilket är ganska nice.

Citat:

Så, Windows är ganska tråkigt att använda. Att kunna ändra om systemet så det passar en själv perfekt är kul. Det gör din dator din och det är roligare att använda den.

Windows är bara inte... kul.

Det går att göra väldigt mycket för att anpassa Windows gränssnitt också, kolla exempelvis på Rainmeter eller någon av otaliga startmenyförbättrare, men lite mer begränsad än på de flesta Linuxdistros är man förstås. Man kan också se det som kul att få göra det man behöver/vill göra istället för att konfigurera operativsystemet.

Sen finns det förstås mycket bättre anledningar att köra Linux än: Jag kan byta fönsterhanterare; Jag kan ändra tangentbordsgenvägar; Jag kan styra allt via textkommandon; Jag kan köra det på en riktigt gammal/klen dator; Jag kan spela practical jokes på andra. Men de kan vi gå in på när du har kommit på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men de kan vi gå in på när du har kommit på dem.

Skarpa svar på alla punker, och här trodde jag att jag kunde få till en något felfritt inlägg efter dagar av lurkande. Men ack.

Borde ta och läsa upp mig, har inte använt Windows på ett längre tag. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Jag hoppas över att förklara varför, från en integritetssyn, varför Windows 10 är en dålig idé för jag kommer bara säga vad alla andra har sagt.

I Windows har jag inte full kontroll. Jag kan inte ändra vilken fönsterhanterare som används. Jag kan inte, på ett trevligt och effektivt sätt, hantera datorn alla hörn och vrår med kommandotolken (jaja, Bash är påväg, men kan man hantera allt?). Det är inte heller alltid som jag kan ändra om vilka tangentbordsgenvägar som program använder. Av någon anledning tas alternativ bort i varje uppdatering (Chrome tog bort möjligheten att använda backspace för att gå bakåt i historiken för inte så länge sedan, om jag inte missminner mig) vilket inte alls är kul.

I majoriteten av alla Linux distributioner kan jag göra ovanstående, och mer. Vill jag busa lite med farsan och göra så att Effiel 65s I'm Blue spelas upp varje gång han försöker öppna en .mkv-fil så kan jag göra det. Vill jag skapa en huvudlös server som klarar sig på 256MB RAM som kör senaste releasen av Linuxkärnan så kan jag göra det. Kan man ens köra Windows med endast ssh som det enda sättet att kontrollera den? Kan jag skapa en Windows 10 server som klarar sig med 256MB RAM? (ärligt talat vet jag inte, säg gärna till om det är möjligt)

Så, Windows är ganska tråkigt att använda. Att kunna ändra om systemet så det passar en själv perfekt är kul. Det gör din dator din och det är roligare att använda den.

Windows är bara inte... kul.

Håller helt med om alla dina synpunkter även om det inledande resonemanaget kan liknas vid att Linuxanvändare är totalt paranoida och eftersträvar kontroll av allt som händer med datorn.
Det är egentligen ingen nackdel att möjligheten finns när/om det krävs.
Tycker dock att Linux rent allmänt har en bättre filosofi, är genomtänkt, smidigare på alla plan jämfört med Windows. Att sedan många företag enbart riktar in sig på att stödja Windows som enda plattform för sin mjukvara betyder ju egentligen inte att Windows är bäst utan att det helt enkelt brukas av en större användarskara p.g.a. generationer av försäljning.

En "Windows 10 server" eller kanske Embedded på 256MB RAM kanske inte är omöjligt trots allt, nån lyckades ju köra Windows 7 på en Pentium 233MHz med 96MB RAM för några år sedan. Men systemet var nog inte vad man kan kalla för "användbart" gissar jag på.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det som håller mig undan Linux på skrivbordet mest är att X alltid känns slött. Det känns som det har inputlag och bara inte hänger med på samma sätt som varken windows eller OSX gör.

Jag skulle säkert kunna mäta upp det, men som det är nu är det bara känslan som är fel.
Är det någon som upplevt samma och har idéer om hur man löser det?

Om inte annat får jag väl vänta in wayland och hoppas att det känns bättre där.

Stämmer bra med känslan av laggighet i många grafiska miljöer för Linux, ett rimligt skäl till att det är så är just p.g.a. att man i grunden kör på ett protokoll från 1987, X-servern version 11 även kallad X11 är nämligen äldre än Windows 3.0 (X11 är 2 år yngre än Windows 1.0). Wayland, Mir och andra displayservers ämnar ändra på detta och är på god väg. Det lär ge en rejäl skjuts för responsen i systemet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Har försökt flera gånger att migrera permanent, men det är alltid något krångel. Nu senast så hade jag problem att få igång VPN då det inte gick att importera conf filen i network-manager. Sedan vill man ju gärna ha en brandväggs killswitch så IP inte av misstag läcker om VPN går ner, och där är det lika krångligt.

Ubuntu Mate är förbaskat skönt dock måste det tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Har provat Linux till och från under åren. Första gången någon gång under XP-tiden. Körde väl live installationer på distar man hört talas om. Tyckte det var invecklat och lät det vara något år. Har dock alltid varit nyfiken så har med jämna mellanrum testat Live-avbildningar för att se om någonting blivit bättre samt använt mig av en del diskverktyg. Har testat Red Hat, Debian, Ubuntu, Mint,

Nu senast för någon vecka sedan gav jag mig fan på att för tredje gången gillt få Linux att fungera på min HTPC. I Debian så var skalningen totalt körd med en oläslig fontsize. Dessutom hade både Debian, Lubuntu, Kubuntu etc. stora problem att skilja på amerikanskt samt svenskt tangentbord vilket gjorde att man inte kunde logga in efter att ha valt ett lösenord med ÅÄÖ i sig.

När jag väl lyckats hitta en fungerande guide som kringgick problemet med att amerikanskt tangentbord alltid valdes som default så kunde jag ta mig an nästa problem, att fixa den begränsade färgpaletten som är låst på limited som standard i Linux.
Gjorde ett script med full RGB som autostartade med Linux och fick äntligen korrekta färger. Ägnade även ett bra tag till att få till font etc. då Linuxdistar överlag saknar stöd för skalning etc. Efter en mängd tweakande så började det se ok ut.
Det tog ett tag innan jag listade ut hur man autostartade qBittorrent men när man väl visste var det enkelt. Värre var det med att man ej kunde minimera till tray och sedan maximera igen. Man var tvungen att ta fram menyn och välja "visa/öppna" efter varje gång man minimerat.
Installerade till slut Kodi och testade spela upp film. Fungerade ganska bra (förutom kraftig tearing) till diverse saker i Linux började krasha.

I slutändan trots allt jobb med att få det att fungera med Linux för sisådär hundrade gången genom åren så kom jag med underfund att Linux överlag är ett väldigt segt och instabilt operativsystem. Kärnan är säkerligen rock solid men grejerna runtikring som du använder i ett OS är allt annat än stabila.
Att göra så enkla saker som att öppna webbläsaren, starta filhanteraren, öppna en textfil, stänga ett fönster har alltid en liten fördröjning. I Windows 8.1/10 är verkligen allting direkt, snabbt och mjukt medans i Linux är det mest hackigt, laggigt och känns i mångt och mycket som det gjorde med Windows XP på mekanisk disk för många år sedan.
Visst minnesanvändningen är låg men till vilken nytta? Allting går ju så hemskt segt.

Jag har länge varit fascinerad av Linux och verkligen velat gilla det. Men det går bara inte, det känns alltid som att gå tillbaka 15 år i tiden till en primitiv, långsam, instabil och "dum" maskin.
I samband med detta så googlade jag lite på mina intryck och ser att även många Linux entusiaster erkänner att dessa tillkortakommanden är ett faktum. Det skulle vara fint att bli kvitt allt tjafs i bakgrunden i Windows, spioneriet etc. men absolut inte till detta pris.

Var är era intryck av Linux? Någon med liknande upplevelser som mig?

Rent generellt är mitt intryck att stabilitet ofta är relaterat till vilken dist. man använder samt för vilket ändamål.
Debian skulle jag nog inte använda i HTPC-fallet.
Hellre Ubuntu till sånt då de ofta kör med senare versioner av paket samt att drivers ofta stödjer Ubuntu på ett bättre sätt. Olika distar har helt enkelt olika inriktingar, filosofier och tankebanor kring vad som skall prioriteras för användaren.
I just fallet HTPC, är Ubuntu ett bättre all-round val då de har en bredare inriktning på användarvänlighet och supportas därav bättre genom forum mm.
Saker i Ubuntu är helt enkelt mer konfigurerat out-of-the-box, något som Pro-användare har lite rykte om att avsky
Skall man börja gilla Linux så är Debian inte distron du vill börja med, den kommer i senare sammanhang när du kan mer och (om?) du vill dyka djupare.

Som förslag till HTPC på Linux hade jag nog kört antingen en renodlad Kodi mediacenter-distro typ: OpenELEC(nackdel ej webbläsare)

Eller en Ubuntu 16.04 LTS 64-bits, installerat Chromium(Chrome) för webbläsare, installerat Clementine för Musik, VLC eller SMPlayer för video, alt. Kodi som extra mediacenter. hade även installerat Ubuntu restricted extras -stöd för extra codecs/filformat.

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Som extra konfig hade jag tagit bort kravet på att logga in varje gång samt att datorn låses om inaktiv. Det medför att du enbart behöver skriva in lösenordet om du vill ändra på någon administrativ inställning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Rent generellt är mitt intryck att stabilitet ofta är relaterat till vilken dist. man använder samt för vilket ändamål.
Debian skulle jag nog inte använda i HTPC-fallet.
Hellre Ubuntu till sånt då de ofta kör med senare versioner av paket samt att drivers ofta stödjer Ubuntu på ett bättre sätt. Olika distar har helt enkelt olika inriktingar, filosofier och tankebanor kring vad som skall prioriteras för användaren.
I just fallet HTPC, är Ubuntu ett bättre all-round val då de har en bredare inriktning på användarvänlighet och supportas därav bättre genom forum mm.
Saker i Ubuntu är helt enkelt mer konfigurerat out-of-the-box, något som Pro-användare har lite rykte om att avsky
Skall man börja gilla Linux så är Debian inte distron du vill börja med, den kommer i senare sammanhang när du kan mer och (om?) du vill dyka djupare.

Som förslag till HTPC på Linux hade jag nog kört antingen en renodlad Kodi mediacenter-distro typ: OpenELEC(nackdel ej webbläsare)

Eller en Ubuntu 16.04 LTS 64-bits, installerat Chromium(Chrome) för webbläsare, installerat Clementine för Musik, VLC eller SMPlayer för video, alt. Kodi som extra mediacenter. hade även installerat Ubuntu restricted extras -stöd för extra codecs/filformat.

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Som extra konfig hade jag tagit bort kravet på att logga in varje gång samt att datorn låses om inaktiv. Det medför att du enbart behöver skriva in lösenordet om du vill ändra på någon administrativ inställning.

Ubuntus mjukvarubibliotek gör det enklare att komma igång med men jag gillar verkligen inte Unity. Testade därför Kubuntu och Lubuntu. Men de gränssnitten har stora buggar och problem med stabiliteten. Buggar som jag stött på är linjer mitt över aktivitetsfältet, ikoner som inte svarar och att det går extremt långsamt, t.ex. att det tar 30 sekunder att öppna startmenyn. Jag gillade mest Debians filosofi och testade även det, sedan finns det mycket guider, forumposter etc anpassat för Debian. Just detta att terminalkommandon skiljer mellan distarna ser jag som en av de stora nackdelarna med Linux, så jag håller mig till stora releaser.
OpenELEC har jag redan kört på min Raspberry Pi2 och det fungerade ganska fint, men jag behöver en webbläsare.

Hårdvaran som jag kör på just nu är:
Intel G4400
ASUS H110i-PLUS
8GB DDR4 2400MHz
120GB SSD

Har fortfarande inte sett en enda Linuxdist som kör Full RGB med Intel HD graphics över HDMI. Detta verkar vara ett universellt fel i Linux då även OpenELEC lider av detta. Vanliga problem är annars trilskande USB 3.0 portar, bildskärmsskalning, inget ljud/nätverk. Har säkert förträngt många av de andra problemen jag stött på varje gång jag testar Linux för på något sätt lyckas jag övertala mig själv att "denna gång funkar det nog"
Jag önskar att Linuxcommunityn kunde enas om 1-2 olika distar/skrivbordsgränssnitt för desktop och verkligen satsa på att de blir så polerade och välfungerande som Windows är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Ubuntus mjukvarubibliotek gör det enklare att komma igång med men jag gillar verkligen inte Unity. Testade därför Kubuntu och Lubuntu. Men de gränssnitten har stora buggar och problem med stabiliteten. Buggar som jag stött på är linjer mitt över aktivitetsfältet, ikoner som inte svarar och att det går extremt långsamt, t.ex. att det tar 30 sekunder att öppna startmenyn. Jag gillade mest Debians filosofi och testade även det, sedan finns det mycket guider, forumposter etc anpassat för Debian. Just detta att terminalkommandon skiljer mellan distarna ser jag som en av de stora nackdelarna med Linux, så jag håller mig till stora releaser.
OpenELEC har jag redan kört på min Raspberry Pi2 och det fungerade ganska fint, men jag behöver en webbläsare.

Hårdvaran som jag kör på just nu är:
Intel G4400
ASUS H110i-PLUS
8GB DDR4 2400MHz
120GB SSD

Har fortfarande inte sett en enda Linuxdist som kör Full RGB med Intel HD graphics över HDMI. Detta verkar vara ett universellt fel i Linux då även OpenELEC lider av detta. Vanliga problem är annars trilskande USB 3.0 portar, bildskärmsskalning, inget ljud/nätverk. Har säkert förträngt många av de andra problemen jag stött på varje gång jag testar Linux för på något sätt lyckas jag övertala mig själv att "denna gång funkar det nog"
Jag önskar att Linuxcommunityn kunde enas om 1-2 olika distar/skrivbordsgränssnitt för desktop och verkligen satsa på att de blir så polerade och välfungerande som Windows är.

Jodå dokumentation finns det gott om i båda lägen, och ja det är kasst att kommandon skiljer sig mellan olika distar, speciellt då Ubuntu är en derivat från Debian. Dock en mer nybörjarvänlig sådan med en bredare användarbas. Debian är dock inte så svårt att ta till sig när man väl kan Ubuntu. Tvärt om är en högre inlärningströskel enl. mig.

Tråkigt att du verkar ha råkat ut för det som närmast var en vardag för en Linuxanvändare år 2000, då känns det verkligen som att resa tillbaka 15år. På den tiden var man tvungen att noga kolla efter hårdvara som andra rapporterat hade stöd för Linux genom drivers etc. Oftast beror det på när moderkortstillverkare gjort kompromisser och stoppat i prylar som ljud, nätverkskort från obskyra men billiga tillverkare som det finns supportade drivers för Windows men inte för andra OS.

Din burk ser ju ut att vara sjukt överdimensionerad för HTPC-ändamål sånär som på CPU.

Får dock erkänna att jag brukar hålla mig borta från Intels APU/IGP-lösningar då de i mångt och mycket beror på hur stark CPU du parar dem med. Har för mig att de haft problem med FullRGB även på Windows för Sandy Bridge. (inte kollat upp det på senare år)
Men för i3:or med HD4400 och uppåt verkar grafikstödet vara generellt bra, kan dock inte säga att jag provat FullRGB då jag inte längre äger någon sådan lösning.
Det tråkiga i sammanhanget är att en APU från AMD alt. diskreta grafikkort från nVidia eller AMD brukar funka problemfritt i så gott som alla lägen. Köpte ett low-profile nVidia GT430 1GB för HTPC:n när det begav sig och jag har aldrig varit med om några av de problemen du beskriver. Vad jag kan se så har ditt ASUS moderkort en PCI-E plats också, mitt råd vore att, d.v.s om fysiskt utrymme i burken finns, stoppa i ett diskret grafikkort av annan leverantör och prova med det.

Sorry, men i detta fall kan jag inte komma med någon vettig konstruktiv feedback mer än att jag tror att det har med just Intels drivare att göra. alt. kan man prova med en nyare kärna för att se om de fixat till det där.

Edit(igen): Sökte lite på ditt "grafikkort" och grävde fram denna tråd: http://www.pclinuxos.com/forum/index.php?topic=136052.0
Den kanske berör det som du haft problem med.

Att Linux communityn enbart skulle satsa på 2 distros kommer aldrig att hända, på sätt och vis är det så utvecklingen drivs på, olika distar nischar sig på olika områden, att välja "rätt" kommer att bli upp till användaren, jag tror aldrig man strävat efter att bli lika snyggt eller stort som Windows, däremot användbart. Linux har utan något varumärke eller försäljning blivit väldigt stort bland entusiaster.
Linux är inte rotat i ett stort företag som drivs av konsolidering eller vinstkrav eller lönsamhet, därav inga krav på att utveckling skall ge något tillbaka, man bygger vidare på andras idéer och hjälps åt för att slippa uppfinna hjulet om och om igen.
Edit: Hur kan man annars förklara projekt som detta??? http://totl.net/Spud/
En fundamentalt annorlunda filosofi än vad som driver Windows och Mac på desktopen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Har provat Linux till och från under åren. Första gången någon gång under XP-tiden. Körde väl live installationer på distar man hört talas om. Tyckte det var invecklat och lät det vara något år. Har dock alltid varit nyfiken så har med jämna mellanrum testat Live-avbildningar för att se om någonting blivit bättre samt använt mig av en del diskverktyg. Har testat Red Hat, Debian, Ubuntu, Mint,

Nu senast för någon vecka sedan gav jag mig fan på att för tredje gången gillt få Linux att fungera på min HTPC. I Debian så var skalningen totalt körd med en oläslig fontsize. Dessutom hade både Debian, Lubuntu, Kubuntu etc. stora problem att skilja på amerikanskt samt svenskt tangentbord vilket gjorde att man inte kunde logga in efter att ha valt ett lösenord med ÅÄÖ i sig.

När jag väl lyckats hitta en fungerande guide som kringgick problemet med att amerikanskt tangentbord alltid valdes som default så kunde jag ta mig an nästa problem, att fixa den begränsade färgpaletten som är låst på limited som standard i Linux.
Gjorde ett script med full RGB som autostartade med Linux och fick äntligen korrekta färger. Ägnade även ett bra tag till att få till font etc. då Linuxdistar överlag saknar stöd för skalning etc. Efter en mängd tweakande så började det se ok ut.
Det tog ett tag innan jag listade ut hur man autostartade qBittorrent men när man väl visste var det enkelt. Värre var det med att man ej kunde minimera till tray och sedan maximera igen. Man var tvungen att ta fram menyn och välja "visa/öppna" efter varje gång man minimerat.
Installerade till slut Kodi och testade spela upp film. Fungerade ganska bra (förutom kraftig tearing) till diverse saker i Linux började krasha.

I slutändan trots allt jobb med att få det att fungera med Linux för sisådär hundrade gången genom åren så kom jag med underfund att Linux överlag är ett väldigt segt och instabilt operativsystem. Kärnan är säkerligen rock solid men grejerna runtikring som du använder i ett OS är allt annat än stabila.
Att göra så enkla saker som att öppna webbläsaren, starta filhanteraren, öppna en textfil, stänga ett fönster har alltid en liten fördröjning. I Windows 8.1/10 är verkligen allting direkt, snabbt och mjukt medans i Linux är det mest hackigt, laggigt och känns i mångt och mycket som det gjorde med Windows XP på mekanisk disk för många år sedan.
Visst minnesanvändningen är låg men till vilken nytta? Allting går ju så hemskt segt.

Jag har länge varit fascinerad av Linux och verkligen velat gilla det. Men det går bara inte, det känns alltid som att gå tillbaka 15 år i tiden till en primitiv, långsam, instabil och "dum" maskin.
I samband med detta så googlade jag lite på mina intryck och ser att även många Linux entusiaster erkänner att dessa tillkortakommanden är ett faktum. Det skulle vara fint att bli kvitt allt tjafs i bakgrunden i Windows, spioneriet etc. men absolut inte till detta pris.

Var är era intryck av Linux? Någon med liknande upplevelser som mig?

Jag håller faktiskt med dig med segheten i systemet. Jag har kört många olika distar, däribland Ubuntu, Arch, Debian, Linux Mint m.m. och jag har alltid upplevt mer lagg i dom miljöerna än i Windows. Windows är väldigt duktigt på att inte vara särskilt laggigt. OsX är också laggigare än Windows många gånger.
Det är inte mycket lagg i Linux, men det finns där, det är helt enkelt inte lika responsivt som Windows faktiskt är. Det är ju även ett större lapptäcke än Windows. Tyvärr vet jag inte riktigt vad Microsoft håller på med och är inte helt förtjust i Windows 10 där allt är blandat med deras nya UI och gamla. Inställningar m.m. är utspritt på en mängd platser och är allmänt knepigt uppbbygt.
Själv dualbootar jag Linux och Windows då jag helt enkelt inte kan släppa Windows helt p.g.a. vissa program jag använder. Bland annat Photoshop saknas i Linux och även vettiga videoredigeringsprogram som jag använder för familjens små videofilmer som jag redigerar.
Så jag använder Windows där det fungerar bra och jag använder Linux där det fungerar bra. För det mesta kör jag Linux nuförtiden då det fungerar bra för det mesta. Jag kör by the way Antergos (bygger på arch, men med en bra gui-installation samt att du får fönsterhanterare installerat från start utan meckig installation )

På mina servrar kör jag uteslutande Linux, där rockar det! Skulle aldrig (hittills) få för mig att köra Windows på mina servrar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Hej, är det någon som lyckats installera Pantheon i Arch? Velat testa det ett tag nu men de har ju byggt det mot äldre paket från Ubuntus källor så det ville som inte... Möjligtvis att det krockar med Gnome som jag har installerat. Det skulle vara spännande och se hur långt de har kommit på Wayland stödet också.

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk

Jag missade med avsikt W10 gratiserbjudande, och har kommit fram till att jag kommer att dual-boota Linux och Windows 7 när supporttiden går ut för 7'an. All form av nätverksanslutningar kommer jag att inaktivera i Win 7.

Behöver Win7 för att behålla för en del mjukvara som inte finns för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Har fortfarande inte sett en enda Linuxdist som kör Full RGB med Intel HD graphics över HDMI. Detta verkar vara ett universellt fel i Linux då även OpenELEC lider av detta.

Drivrutinerna försöker gissa om full eller limited ska användas baserat på anslutningen, upplösningen och refresh raten. Ansluter man en datorskärm med vanliga upplösningar är det stor risk att den gissar fel och man får limited i stället för full. Att alltid köra full RGB blir också fel med vissa displayer så varje användare får själv välja vad som är rätt för sin egen display med xrandr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

Jag missade med avsikt W10 gratiserbjudande, och har kommit fram till att jag kommer att dual-boota Linux och Windows 7 när supporttiden går ut för 7'an. All form av nätverksanslutningar kommer jag att inaktivera i Win 7.

Behöver Win7 för att behålla för en del mjukvara som inte finns för Linux.

+1

Dock med nätverket på - blir en Steam-only win7 + Linux.

Man får anstränga sig rejält, för att få ens lite privatliv på internet nuförtiden.
Ens uppgifter och kreditkort säljs i parti & minut till högstbjudande.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

<Problemet löst>

Har kommit till gränsen för mina kunskaper inom Linux.
Vill skapa en programstartare på skrivbordet för Canons skanner program, istället för som nu starta det via terminalen.

Vart placeras Linux program och vad ska skrivas i Linux programs startare skapare?

Har skaffat en Canon GM2550 multifunktions skrivare som Linux Mint stöder nativt. ...Fast inte skanner funktionen som fick installeras med filer från Canons hemsida.

Mot alla odds lyckats installera skanner drivarna till Linux (Flera gånger till och med) för det visade sig att Canons program hade sitt eget skanner program, inte bara drivrutiner för att få andra program att hitta GM2550s skanner
Enda sättet att starta programmet (ScangearMP) är att skriva in det i Terminalen :/

Dold text

Red:
Löste det med mer internet sökande.
ScangearMP installerades i /usr/bin (I huvudsak) genom att kopiera sökvägen från filhanteraren så undvek jag felskrivningar.
Nu fungerar går det att skanna från multifunktionsskrivaren genom att dubbelklicka på programstartaren och sedan spar inskannade dokument i på SSD:n.

Ber om ursäkt för besvär jag orsakat.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Under min studietid fick jag för mig att det var dags att prova på Linux. Eftersom studierna (samt mitt jobb) bestod mestadels av programmering kändes det ganska passande att köra med det. Gjort och sagt så försökte jag att installera Linux på laptopen. Detta resulterade ganska snabbt i trubbel då laptopen helt enkelt vägrade. Efter ett x antal försök samt flera trådstarter lyckades jag. Då fick det bli elementary OS som till slut funkade. Men även där stötte jag på hinder, bland annat med internetdrivisar m.m. Tidigare installationsförsök inkluderade Fedora, Ubuntu, Mint samt Debian. Alla dessa installationer resulterade i bootloops av någon anledning. Det var någonting med partitioneringen som gick snett. Om det var mitt fel eller inte vet jag inte

Då hade man alltså elementary som funkade relativt bra och användarvänligt samt ganska customizable. Funkade som sagt bra och körde väl på elementary i någon månad eller så. Men tröttnade efter ett tag då nästan varje installation och tillägg som jag var intresserad av (utöver de jag redan var nöjd med dvs) inte existerade på Linux eller krävde workaraounds och grävande bland repositories. Jag kan lätt erkänna att efter 10+ år med Windows som daily driver blir man relativt lat

Har länge vart intresserad av att ha Linux på min workstation. Mestadels för att prestandan säkerligen skulle bli mycket bättre. Men jag känner att jag inte har lust att pilla så mycket med det. Använder som många andra Adobe paketen, Office, etc. Man kan läsa lite här och var om alternativ till de vanligaste programmen man använder, men även där kan man tycka att det är snäppet struligare att få saker och ting att funka. Å andra sidan så installerade jag Debian via VM på min workstation ett tag sedan och ersatte desktop environmenten med i3. Mycket trevlig upplevelse - trots tiden det tog att konfigurera. Det ser ju fint ut och så...haha!

Hädanefter kan jag nog tycka att användarvänligheten faktiskt inte är särskilt tilltalande. Känns som att väldigt mycket i Linux distributionerna ligger långt efter i utvecklingen om man nu får jämföra med Windows. Krävs en del tålamod för att få saker och ting att fungera precis som man vill, och ibland strular saker som man tycker borde funka felfritt.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rj45:

Känns som att väldigt mycket i Linux distributionerna ligger långt efter i utvecklingen om man nu får jämföra med Windows. Krävs en del tålamod för att få saker och ting att fungera precis som man vill, och ibland strular saker som man tycker borde funka felfritt.

Eftersom du nu inte kan avse tredje parts mjukvara, skulle det vara intressant med exempel om vad som ligger "långt efter". Att "få saker och ting att fungera precis som man vill" går ju inte om man försöker åstadkomma samma sak i Windows som i Linux, så det kan säkert finnas något som inte fungerar så omvänt också. Det är inte för att vara butter, utan det är svårt att ta ställning till svepande omdömen.

Nu ska mitt perspektiv dock ses ifrån att jag inte orkar med Windows på klientdatorer, då det för min användning är för osmidigt och långsamt att administrera. Som systemadministratör arbetar jag dock med Windows server, än om de alla är virtuella maskiner genom Linux KVM. Generellt har det varit ett dåligt år för Microsoft, så även detta har varit mindre kul, då de varit oreda på uppdateringarna där några släpptes av misstag, GPO regler bröts utan förhandsinformation, flertalet regressioner särskilt gällande MS Office osv.. Kanske beror detta på att MS försöker omstrukturera sig för att bättre försvara sin marknadsställning.

Permalänk
Medlem

@KimTjik

Från min utgångspunkt - som i stort sett fullständig newbie - håller jag med @rj45 i det mesta han skriver.
Trådens namn är ju "Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows" vilket antyder att det du kallar "svepande omdömen" inte är relevant eftersom jag tror att de flesta som försöker gå över till Linux upplever just det rj45 påpekar.

Användarvänligheten är inte på något sätt i nivå med Windows än så länge - kanske beror det på att Linux-nördar inte förstår att andra än de själva har vidare syften med sitt datoranvändande än att sitta och pilla i systemet (dock är ju Mint ett bra exempel att bygga vidare på).

Själv är jag mest intresserad av att tyda texter i kyrkböcker och historiska dokument samtidigt som jag släktforskar och att då behöva mixtra/finjustera min dator är inget jag önskar direkt.

"Play and go" är självklart det som bör gälla även för Linux dists om man vill att fler ska använda Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Eftersom du nu inte kan avse tredje parts mjukvara, skulle det vara intressant med exempel om vad som ligger "långt efter". Att "få saker och ting att fungera precis som man vill" går ju inte om man försöker åstadkomma samma sak i Windows som i Linux, så det kan säkert finnas något som inte fungerar så omvänt också. Det är inte för att vara butter, utan det är svårt att ta ställning till svepande omdömen.

Nu var det ju ett tag sedan jag använde Linux och att komma med precisa exempel just nu kan vara lite klurigt. Det jag menade var att de alternativa produkter och lösningar som finns är snäppet besvärligare att använda sig av och få åtkomst till, i mitt tycke. Kommer ihåg att även de enklaste sakerna man ville skulle funka krävde extra tillägg av något slag. Ett faktum är att mycket av Linux består av saker som är utvecklade bland användarna, och de utgår väl i sin utveckling att man redan har förkunskaperna. Inte för att det stör mig på det viset, då jag lyckats kringå mycket med hjälp av dessa workarounds som finns tillgängliga. Finns även mycket bra dokumentationer. Men det är väl just på denna fronten som man tycker att Windows och Mac ligger lite på framkanten.

Men om man verkligen har tid och tålamod så kan man få allt att funka på ett eller annat vis.

Finjustering i quoten
Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag missade med avsikt W10 gratiserbjudande, och har kommit fram till att jag kommer att dual-boota Linux och Windows 7 när supporttiden går ut för 7'an. All form av nätverksanslutningar kommer jag att inaktivera i Win 7.

Nu har du lite väl stor folie hatt

Tro det eller ej, jag kör fortfarande XP SP3 utan antivirus program dagligen utan rootkits/virus eller andra problem. Bara för att MS inte skickar ut mer uppdateringar får du inte virus per automatik - du kommer långt med "common sense".

Garanterat kommer ett antal att idiotförklara mig och säga hur jag vet att jag inte är smittad?

Ganska simpelt....förutom regelbundna images som jag kan falla tillbaks till + daglig backup av data filer så exporteras OS disken (i detta falll XP SP3) regelbundet till VHD fil med MS egna "Disk 2 VHD" mountar VHD'n i en W7 och låter ett antal olika antivirus program scanna igenom sin egen samt den partitionen och har inte haft ett enda rootkits/virus de senaste 6+ åren jag började med det.

Det är dessutom större sannolikhet att AV programmen upptäcker ett eventuellt rootkit/virus än om jag skulle köra samma AV på den bootbara HDD för rootkits är gjorda just för att hindra AV upptäckt på boot HDD'n.

Visst, jag kan ju inte vara 100% säker att jag inte har något rootkit/virus men lika lite kan andra vara det även om de kör W7/W8/W10 och har alla senaste uppdateringar/antivirus/MS Defender/whatever....

Citat:

Behöver Win7 för att behålla för en del mjukvara som inte finns för Linux.

Lösningen för mig är VirtualBox. Kör alla program (förutom spel) som ännu inte har Linux alternativ där. Är medveten om att alla inte kan göra så men för mig funkar det kanon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengti:

@KimTjik

Från min utgångspunkt - som i stort sett fullständig newbie - håller jag med @rj45 i det mesta han skriver.
Trådens namn är ju "Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows" vilket antyder att det du kallar "svepande omdömen" inte är relevant eftersom jag tror att de flesta som försöker gå över till Linux upplever just det rj45 påpekar.

Användarvänligheten är inte på något sätt i nivå med Windows än så länge - kanske beror det på att Linux-nördar inte förstår att andra än de själva har vidare syften med sitt datoranvändande än att sitta och pilla i systemet (dock är ju Mint ett bra exempel att bygga vidare på).

Själv är jag mest intresserad av att tyda texter i kyrkböcker och historiska dokument samtidigt som jag släktforskar och att då behöva mixtra/finjustera min dator är inget jag önskar direkt.

"Play and go" är självklart det som bör gälla även för Linux dists om man vill att fler ska använda Linux.

Det är dock stor skillnad mellan svårigheterna att med X antal år i ett system gå över till ett annat och att ge generella omdömen. Jag har dock haft möjlighet att testa detta på tiotalet personer utan tidigare datorerfarenheter i olika ådrar och då faller hela idén om att Windows är enklare; några föredrar att använda Windows och andra Linux.

Jag är också en s k tidigare Windows användare så jag har precis lika mycket rätt att kunna bedöma utifrån även det perspektivet. Uttryck som "användarvänlighet" undviker jag därför då eftersom det inte finns något sådant universellt mått. Det vore ju märkligt att påstå att system utvecklas, även om det skulle vara arbete på frivillig basis, vilka medvetet görs "användarovänliga". Sedan ska det tilläggas att de stora skrivbordsmiljöerna för Linux till stor del utvecklas av personer kopplade till stora företag.

Den är inte särskilt vänligt att insinuera att Linux användare är nördar. Ni måste förstå att människor fungerar och uppfattar saker olika utan att för den skulle behöva indelas i nördar och icke-nördar.

Nej, jag "pillar" nästan aldrig med mina Linux system och jag installerar bara ifall ett allvarliga hårdvarufel inträffat (på denna dator inträffade det 2008 och 2012), för det finns inga skäl då jag kan rulla vidare på samma "gamla" system och alternativt vid de två nämnda tillfällena flytta över alla konfigurationsfiler på några minuter och på så sätt återgå till exakt samma arbetsmiljö.

Jag brukar inte längre delta i den här typen av diskussioner och mitt skäl till svar var bara att se om det gick att få konkreta exempel, inte för att jag nödvändigtvis hade tänkt mig bemöta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

@KimTjik

Från min utgångspunkt - som i stort sett fullständig newbie - håller jag med @rj45 i det mesta han skriver.
Trådens namn är ju "Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows" vilket antyder att det du kallar "svepande omdömen" inte är relevant eftersom jag tror att de flesta som försöker gå över till Linux upplever just det rj45 påpekar.

Användarvänligheten är inte på något sätt i nivå med Windows än så länge - kanske beror det på att Linux-nördar inte förstår att andra än de själva har vidare syften med sitt datoranvändande än att sitta och pilla i systemet (dock är ju Mint ett bra exempel att bygga vidare på).

Själv är jag mest intresserad av att tyda texter i kyrkböcker och historiska dokument samtidigt som jag släktforskar och att då behöva mixtra/finjustera min dator är inget jag önskar direkt.

"Play and go" är självklart det som bör gälla även för Linux dists om man vill att fler ska använda Linux.

Skrivet av KimTjik:

Det är dock stor skillnad mellan svårigheterna att med X antal år i ett system gå över till ett annat och att ge generella omdömen. Jag har dock haft möjlighet att testa detta på tiotalet personer utan tidigare datorerfarenheter i olika ådrar och då faller hela idén om att Windows är enklare; några föredrar att använda Windows och andra Linux.

Jag är också en s k tidigare Windows användare så jag har precis lika mycket rätt att kunna bedöma utifrån även det perspektivet. Uttryck som "användarvänlighet" undviker jag därför då eftersom det inte finns något sådant universellt mått. Det vore ju märkligt att påstå att system utvecklas, även om det skulle vara arbete på frivillig basis, vilka medvetet görs "användarovänliga". Sedan ska det tilläggas att de stora skrivbordsmiljöerna för Linux till stor del utvecklas av personer kopplade till stora företag.

Den är inte särskilt vänligt att insinuera att Linux användare är nördar. Ni måste förstå att människor fungerar och uppfattar saker olika utan att för den skulle behöva indelas i nördar och icke-nördar.

Nej, jag "pillar" nästan aldrig med mina Linux system och jag installerar bara ifall ett allvarliga hårdvarufel inträffat (på denna dator inträffade det 2008 och 2012), för det finns inga skäl då jag kan rulla vidare på samma "gamla" system och alternativt vid de två nämnda tillfällena flytta över alla konfigurationsfiler på några minuter och på så sätt återgå till exakt samma arbetsmiljö.

Jag brukar inte längre delta i den här typen av diskussioner och mitt skäl till svar var bara att se om det gick att få konkreta exempel, inte för att jag nödvändigtvis hade tänkt mig bemöta dem.

@Bengti: Jag förstår vad du syftar på. Men jämför man från ett annat perspektiv så anser jag det @KimTjik svarar dig, är mer relevant. Prova att jämföra europeiska språk som engelska, franska, tyska, grekiska, italienska och svenska. Kommer att vara ganska lätta att lära sig då dessa språk bygger på samma grafiska och verbala grund samt antal tecken och dess innebörder. Däremot kommer kinesiska vara betydligt svårare då det är ett helt annat sätt både verbalt och grafiskt samt även antal tecken och dess innebörder. Däremot fungerar kinesiska(mandarin) utmärkt eftersom flest människor i världen talar det.

http://illvet.se/kultur/sprak/varldens-13-mest-talade-sprak

Den största anledningen till att jag kastat ut Windows är att allt jag gör fungerar bättre i Linux då det är lättare att hitta det program man behöver samt att man slipper allt skräp som följer med Windows och tar onödigt utrymme. En normalinstallation av Linux med dom bästa programmen för Office-program, diskhantering, bild, video och musikredigering och diverse spel ryms lätt på 10GB. I Windows krävs närmare 70GB bara för att få programvara med motsvarande prestanda och drivrutiner för moderkortet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Installerade Q4OS för ett par dar sedan i min andra dator. Tycker det funkar bättre än Linux Mint. Allt står dock inte på svenska även om man valt svenska som språk. Ser ut som Windows 7 ungefär beroende på vilken startmeny man väljer. Det bästa med Q4OS är att mot Linux Mint är att spelen (som är gjorda för Linux) faktiskt flyter klart bättre i Q4OS än Linux Mint

Tror jag hittat en ny favorit Linux dist (så långt)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

Nu har du lite väl stor folie hatt

Tro det eller ej, jag kör fortfarande XP SP3 utan antivirus program dagligen utan rootkits/virus eller andra problem. Bara för att MS inte skickar ut mer uppdateringar får du inte virus per automatik - du kommer långt med "common sense".

Garanterat kommer ett antal att idiotförklara mig och säga hur jag vet att jag inte är smittad?

Ganska simpelt....förutom regelbundna images som jag kan falla tillbaks till + daglig backup av data filer så exporteras OS disken (i detta falll XP SP3) regelbundet till VHD fil med MS egna "Disk 2 VHD" mountar VHD'n i en W7 och låter ett antal olika antivirus program scanna igenom sin egen samt den partitionen och har inte haft ett enda rootkits/virus de senaste 6+ åren jag började med det.

Det är dessutom större sannolikhet att AV programmen upptäcker ett eventuellt rootkit/virus än om jag skulle köra samma AV på den bootbara HDD för rootkits är gjorda just för att hindra AV upptäckt på boot HDD'n.

Visst, jag kan ju inte vara 100% säker att jag inte har något rootkit/virus men lika lite kan andra vara det även om de kör W7/W8/W10 och har alla senaste uppdateringar/antivirus/MS Defender/whatever....

Lösningen för mig är VirtualBox. Kör alla program (förutom spel) som ännu inte har Linux alternativ där. Är medveten om att alla inte kan göra så men för mig funkar det kanon.

Jag kör med foliehatt och tillhörande hjälm.
Det är iofs ganska längesen antivirusprogram gjorde nån större preventiv nytta för persondatorer då attackerna ser ut på ett annat sätt idag. Idag utnyttjas sårbarheter i OS, programvaror i större utsträckning och har du opatchade system så är ju risken mycket större för att råka ut för illasinnad kod.