Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag installerade Linux Mint 17.3 för ett tag sedan på min andra burk. Gick inte att installera, dels tog det extremt lång tid att komma till desktopen där man installerar från. Hittade dock en lösning på linuxmint.com att om man inte kunde installera direkt från skivan så skulle man installera 17.1 eller 17.2 först och uppgradera till 17.3. Jag tycker det är dåligt att det inte ska gå att installera direkt från den senaste ISO filen.

Nu funkar det i alla fall

Var det något fel på ISO-filen eller var det något med din hårdvara?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Var det något fel på ISO-filen eller var det något med din hårdvara?

Inget var fel, kollade genom skivan med Linux egna CD check. Jag körde med Xfce av Linux Mint 17.3 som jag gillar bäst

Så här står det på Mints hemsida

"So if kernel 3.19 or the new Xorg/Mesa don't agree with your hardware and you find yourself unable to install Linux Mint 17.3, just download 17.1 or 17.2 instead and upgrade from there. You'll find yourself running 17.3 in no time, enjoying the latest features with the same hardware support as in the release you installed."

Kan ha med den nya kärnan att göra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag installerade Linux Mint 17.3 för ett tag sedan på min andra burk. Gick inte att installera, dels tog det extremt lång tid att komma till desktopen där man installerar från. Hittade dock en lösning på linuxmint.com att om man inte kunde installera direkt från skivan så skulle man installera 17.1 eller 17.2 först och uppgradera till 17.3. Jag tycker det är dåligt att det inte ska gå att installera direkt från den senaste ISO filen.

Nu funkar det i alla fall

När hämtade du hem ISO-filen? Den 20:e februari blev linuxmint.com hackat, och de pekade om mint 17.3 cinnamon ISO'n till en extern version, troligtvis full med malware. Vet inte om detta är relaterat, men kan vara bra att veta ändå.

http://blog.linuxmint.com/?p=2994

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har aldrig hört talas om KDEnlive, det måste jag prova när jag får chansen!

Ang. videoredigeringsprogram så finns Lightworks till Linux (även till Windows och OS X). Det är mycket kompetent produktionsverktyg (non-linear editing), dock kanske det har en lite högre inlärningskurva än de simplare programmen. Det finns en gratisversion där man enbart kan rendera ut till 720p, men har för övrigt väldigt mycket av den väsentliga funktionaliteten kvar. Riktigt bra! Lite kuriosa är att lightworks användes för att redigera bl.a. Pulp fiction http://www.lwks.com/index.php?option=com_content&view=article...

https://www.lwks.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ang. videoredigeringsprogram så finns Lightworks till Linux (även till Windows och OS X). Det är mycket kompetent produktionsverktyg (non-linear editing), dock kanske det har en lite högre inlärningskurva än de simplare programmen. Det finns en gratisversion där man enbart kan rendera ut till 720p, men har för övrigt väldigt mycket av den väsentliga funktionaliteten kvar. Riktigt bra! Lite kuriosa är att lightworks användes för att redigera bl.a. Pulp fiction http://www.lwks.com/index.php?option=com_content&view=article...

https://www.lwks.com/

Den hämtade jag efter 20:e då den texten fanns redan när jag laddade ner min ISO, men det ska ju inte påverka installationen tycker jag då inget är installerat på datorn.

Intressant länk förresten. Ska testa programmet. Kanske finns någon video på youtube som lär ut lite

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Intressant länk förresten. Ska testa programmet. Kanske finns någon video på youtube som lär ut lite

Ja dom har en väldigt utförlig och pedagogisk tutorialserie på tuben:
http://www.lwks.com/index.php?option=com_content&view=article...

Bara att köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

När hämtade du hem ISO-filen? Den 20:e februari blev linuxmint.com hackat, och de pekade om mint 17.3 cinnamon ISO'n till en extern version, troligtvis full med malware. Vet inte om detta är relaterat, men kan vara bra att veta ändå.

http://blog.linuxmint.com/?p=2994

Låter som dom bör se över säkerheten, inte bra om sidan lätt blir hackad och dessutom bör dom gå ut tydligt på hemsidan om problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter som dom bör se över säkerheten, inte bra om sidan lätt blir hackad och dessutom bör dom gå ut tydligt på hemsidan om problemet.

De hittade ett hål i Wordpress(ouppdaterat plugin?) så vet inte om det är mint-gubbarna man ska skylla på. Visst kanske de ska ha allt uppdaterat eller inte använda Wordpress alls. Alternativt ha en annan lagringslösning för just ISO-filerna. Har ingen aning då detta är långt ifrån min kunskap

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kanske, men det är enda gången dom blivit hackade vad jag vet. Så att den skulle vara *lätt* hackad skulle jag inte tro, men jag är ingen säkerhetsexpert. Har du ens varit inne på hemsidan innan du kommenterade? De tre första (och enda) bloginläggen/artiklarna på förstasidan handlar om detta. Tydligare än så blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

De hittade ett hål i Wordpress(ouppdaterat plugin?) så vet inte om det är mint-gubbarna man ska skylla på. Visst kanske de ska ha allt uppdaterat eller inte använda Wordpress alls. Alternativt ha en annan lagringslösning för just ISO-filerna. Har ingen aning då detta är långt ifrån min kunskap

Jag tog ner min fil på en av svenska ftp siterna som finns länkade på sidan, ftp.portlane.com men den borde väl inte vara hackad?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

9 månader efter trådskapandet och nu använder jag Mint på min stationära säkert 80% av tiden den är igång. Massor med spel finns att spela bara man vet vart man ska titta. Wine är toppenbra, önskar bara att Unreal Engine 3 spel (i mitt fall Renegade X) hade bättre prestanda. Men andra spel fungerar helt perfekt, eller till och med MYCKET bättre i fallet med äldre spel genom Wine än på moderna Windows-OS. Många gamla spel jag har kunnat spela nu igen som varit alldeles för krångligt annars. Och vad enkelt det är att bara köra igång! Inga strulande drivrutiner som du måste jaga på nätet eller hitta någon gammal skiva.

Har kommit att älska PPA:er och saknar det så fort jag behöver använda Windows. Lätt att installera (för det mesta, så länge det inte ska till något extra steg som utgivaren inte säger hur man gör utan endast antar att du redan vet) och ännu lättare att uppdatera med.

En sak jag inte blir klok på dock än är hur man bär sig åt för att smidigt ha flera diskar aktiva. Visst går det att manuellt montera en sekundär disk och lagra filer manuellt på den; men hur sjutton gör jag för att installera program där? Det förstår jag inte alls.

Har man problem med något spel via PlayonLinux/Wine så rekommenderar jag att man tittar om det finns en guide till spelet som krånglar här: http://www.gamersonlinux.com/forum/forums/guides.20/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

9 månader efter trådskapandet och nu använder jag Mint på min stationära säkert 80% av tiden den är igång. Massor med spel finns att spela bara man vet vart man ska titta. Wine är toppenbra, önskar bara att Unreal Engine 3 spel (i mitt fall Renegade X) hade bättre prestanda. Men andra spel fungerar helt perfekt, eller till och med MYCKET bättre i fallet med äldre spel genom Wine än på moderna Windows-OS. Många gamla spel jag har kunnat spela nu igen som varit alldeles för krångligt annars. Och vad enkelt det är att bara köra igång! Inga strulande drivrutiner som du måste jaga på nätet eller hitta någon gammal skiva.

Har kommit att älska PPA:er och saknar det så fort jag behöver använda Windows. Lätt att installera (för det mesta, så länge det inte ska till något extra steg som utgivaren inte säger hur man gör utan endast antar att du redan vet) och ännu lättare att uppdatera med.

En sak jag inte blir klok på dock än är hur man bär sig åt för att smidigt ha flera diskar aktiva. Visst går det att manuellt montera en sekundär disk och lagra filer manuellt på den; men hur sjutton gör jag för att installera program där? Det förstår jag inte alls.

Har man problem med något spel via PlayonLinux/Wine så rekommenderar jag att man tittar om det finns en guide till spelet som krånglar här: http://www.gamersonlinux.com/forum/forums/guides.20/

Finns möjlighet att mounta i fstab vilket gör att den är aktiv direkt vid start av systemet.
https://help.ubuntu.com/community/Fstab

ta dock inte bort någon av de andra raderna med diskarna då riskerar du att system inte startar ingen.
ta en backup på filen så du kan fixa om det mot förmodan skulle gå fel.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Finns möjlighet att mounta i fstab vilket gör att den är aktiv direkt vid start av systemet.
https://help.ubuntu.com/community/Fstab

ta dock inte bort någon av de andra raderna med diskarna då riskerar du att system inte startar ingen.
ta en backup på filen så du kan fixa om det mot förmodan skulle gå fel.

Tack! Det löser den manuella biten. Men då jag mest har program/spel som tar plats och inte generella filer så är jag fortfarande 'fast'.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tack! Det löser den manuella biten. Men då jag mest har program/spel som tar plats och inte generella filer så är jag fortfarande 'fast'.

Montera en annan disk/partition som tex /usr eller /opt eller liknande?

Permalänk
Medlem

[pågår: långsam migrering till Mint 17.3]

Känner mig lite osäker vad gäller programinstallation så här i början. Strulade t.ex. länge med en massa olika gamla Rubypaket tills jag hittade en v2.2 via PPA. Än så länge kör jag linux i en VM så det var lätt att rulla tillbaka och "glömma" installationerna av de dumma paketen.

Men när jag väl sitter och kör en riktig installation på hårddisken, finns det något sätt att enkelt ta en avbild före installation av nya saker/tester, och rulla tillbaka om jag fuckar upp eller får en suboptimal lösning?

Har sett att det finns en Backup Tool som har "backup files" resp. "backup software selection" vilket inte direkt känns som en restore point i Windows eller en Snapshot i VMWare.

Vad är att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Montera en annan disk/partition som tex /usr eller /opt eller liknande?

Och ersätta standard? Verkar alldeles för krångligt, speciellt om jag har en SSD och en HDD att välja emellan för olika prioriterade program.

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare

Jag rekommenderar alla som tänkt byta över till Linux Mint att vänta tills version 18 släpps, så slipper ni eventuellt krångel vid uppgradering från 17.3. Dröjer nog inte allt för lång tid då den öppna betan släpptes för tre dagar sedan

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Och ersätta standard? Verkar alldeles för krångligt, speciellt om jag har en SSD och en HDD att välja emellan för olika prioriterade program.

Egentligen inte så krångligt, bara att formatera och montera på annan plats i filsystemet, flytta över befintliga filer och "montera om", men det löser ju inte problematiken med att HDDn är långsam.

Om du vill ha prio/oprio på filer/program, kör ett filsystem med stöd för diskpooler och SSDcache/Tiering, typ ZFS eller liknande.
Jag kör det för min lagringsarray och det gör underverk tex när man öppnar kataloger med ett par hundra bilder i och thumbnails skall genereras

Permalänk
Medlem

Har tröttnat på att försöka få in två OS på alldeles för små lagringsutrymmen på SDD.

Såg att mitt nya ASUS Maximus VIII Gene korts M.2 stöd fungerar på två sätt
1. PCIe-läge
2. S-ata-läge
I S-ata läget stängs första Sata1 porten (av 8) av och ersätts av M.2 Den kommer fortfarande bli läsbar (iallafall under Linux).

Det ger ju möjlighet för intressant dual-boot.
Genom att ändra i BIOS borde man kunna ha Windows kvar för spel på SSDn i S-ata1.
Medan man bootar Linux från M.2 disken, för hemarbete som hemekonomi, ordbehandling, kalkyl och konstnärliga saker med GIMP samt surf.

Kortare boot- och avstängningstiden är något både Windows och Linux jobbat med i många år... Vilket gör att beslut om omstart blir lättare.

Fortfarande finns möjlighet till både dual boot på samma disk eller ha flera boot diskar och fysiskt stänga av de som man inte vill boota med.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag rekommenderar alla som tänkt byta över till Linux Mint att vänta tills version 18 släpps, så slipper ni eventuellt krångel vid uppgradering från 17.3. Dröjer nog inte allt för lång tid då den öppna betan släpptes för tre dagar sedan

Fast 17.3 är ju LTS och 18 riskerar väl att vara buggigt under de första inkarnationerna. Borde det inte vara bättre att göra avvänjningen på ett färdigtestat OS snarare än ett som är under utveckling?

Permalänk
Medlem

Sitter numera med Ubuntu 15.10 på min 4790K dator (W10 gottar sig fortfarande på SSDn, blir nog att flytta W10 till hårddisken och Ubuntu till SSDn längre fram) och det fungerar för det mesta väldigt bra. Har haft problem varje gång tidigare när jag installerat någon form av Linux dist men både denna (4790K som sagt) och bärbara kör nu Ubuntu med Macbuntu tema, riktigt stiligt alltså.

Har Dota 2 installerat och prestandan verkar lik prestandan i Windows. Visserligen har jag inte gjort något fps-test, men med högsta grafikinställningar så håller det sig på 60fps+ och det är ju vad jag är ute efter. Kanske gör ett litet test framöver. Testade Wine också, fick problem först eftersom tydligen var det en äldre version som laddades ned när jag gjorde apt-get för att hämta hem programmet. Fick gå in via deras hemsida för att få rätt version, den äldre hade väldiga problem med att starta Steam korrekt.

Tänkte pröva AoE2HD via Wine och det fungerade första gången jag startade, men efter det så när jag startar AoE så kan jag inte gå vidare efter att den första rutan kommer upp (där man ska klicka "play" en andra gång efter att ha klickat "play" i Steam). Någon som har någon aning om hur man fixar det? Ett annat problem är att varje gång jag startar ett Steam-spel i Wine och sedan stänger av det så står det fortfarande att spelet körs och då måste jag stänga av Wine via task manager/system monitor.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja prova linux igen, är inte direkt kunnig inom linux och var länge sedan jag provade det. En fråga, stödjer soundblaster zxr i linus? Eller är jag redan körd direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Skulle vilja prova linux igen, är inte direkt kunnig inom linux och var länge sedan jag provade det. En fråga, stödjer soundblaster zxr i linus? Eller är jag redan körd direkt?

Det borde fungera. Du kan väldigt lätt pröva på annars, bara att dra hem en Ubuntu/Mint/etc dist och lägga den på en USB sticka och köra live USB. Då ser du om det fungerar utan att behöva installera.

------

Hittade förresten en Ubuntu installation på en äldre laptop tillhörandes en släkting daterad till runt 2012 eller så tror jag. Jösses vilken ENORM förbättring som skett på bara dessa par år. Natt och dag!

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av guermantes:

Fast 17.3 är ju LTS och 18 riskerar väl att vara buggigt under de första inkarnationerna. Borde det inte vara bättre att göra avvänjningen på ett färdigtestat OS snarare än ett som är under utveckling?

Linux Mint 18 är också LTS, till år 2021 medans 17,3 är till 2019, plus alla förbättringar som kommer i nya versionen, är en gaska stor uppdatering vad jag förstått. Sedan som sagt så vänta tills den stabila versionen släppts, och kanske vänta några dagar ytligare om man vill det.
Men måste man byta till Linux Mint just nu, utan att kunna vänta så finns det ju inga hinder att göra så, går ju att uppgradera direkt från 17,3 till 18

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Synd bara att de verkar tagit efter en del av det tråkiga temat med vassa kanter på fönster, osv, som återfinns i Windows 10.

MEN! Detta är GNU/Linux, så det kan man enkelt ändra på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har använt Ubuntu på laptop i nu snart en månads tid, börjar planera lite vad jag ska installera på Dekstopen.
Blivit så van med Unity nu när det fungerar rätt så bra i jämförelse med de jag testade med Live här om dagen.

Har nån några förslag på Distro/Dekstop Enviroment, gärna några för/nackdelar.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av NodCommander:

Synd bara att de verkar tagit efter en del av det tråkiga temat med vassa kanter på fönster, osv, som återfinns i Windows 10.

MEN! Detta är GNU/Linux, så det kan man enkelt ändra på!

Som sagt, går enkelt att ändra på, bara att använda någon av alla dom andra temanen som finns med
Tror till och med att teman från 17.3 följer med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Sitter numera med Ubuntu 15.10 på min 4790K dator (W10 gottar sig fortfarande på SSDn, blir nog att flytta W10 till hårddisken och Ubuntu till SSDn längre fram) och det fungerar för det mesta väldigt bra. Har haft problem varje gång tidigare när jag installerat någon form av Linux dist men både denna (4790K som sagt) och bärbara kör nu Ubuntu med Macbuntu tema, riktigt stiligt alltså.

Har Dota 2 installerat och prestandan verkar lik prestandan i Windows. Visserligen har jag inte gjort något fps-test, men med högsta grafikinställningar så håller det sig på 60fps+ och det är ju vad jag är ute efter. Kanske gör ett litet test framöver. Testade Wine också, fick problem först eftersom tydligen var det en äldre version som laddades ned när jag gjorde apt-get för att hämta hem programmet. Fick gå in via deras hemsida för att få rätt version, den äldre hade väldiga problem med att starta Steam korrekt.

Tänkte pröva AoE2HD via Wine och det fungerade första gången jag startade, men efter det så när jag startar AoE så kan jag inte gå vidare efter att den första rutan kommer upp (där man ska klicka "play" en andra gång efter att ha klickat "play" i Steam). Någon som har någon aning om hur man fixar det? Ett annat problem är att varje gång jag startar ett Steam-spel i Wine och sedan stänger av det så står det fortfarande att spelet körs och då måste jag stänga av Wine via task manager/system monitor.

Om du inte redan gor det kan det vara en ide att prova play on linux for att lira med wine, gor saker lite behandigare (finns i standard repon annars https://www.playonlinux.com/en/ )

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Någon som vet en klockren guide för att installera Arch från scratch till färdig DE? Beginners Guiden är ju bra tills den är slut, sen när man ska installera Xorg så blir det genast ganska bristfällig info på deras wiki, står i princip bara att man ska installera Xorg-server sen inget om vilka paket man ska välja när man får välja.

Skulle vilja ha en guide som beskriver vad man faktiskt gör när man knappar in kommandon också. Känns inte som att jag lär mig något större att bara kopiera direkt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Någon som vet en klockren guide för att installera Arch från scratch till färdig DE? Beginners Guiden är ju bra tills den är slut, sen när man ska installera Xorg så blir det genast ganska bristfällig info på deras wiki, står i princip bara att man ska installera Xorg-server sen inget om vilka paket man ska välja när man får välja.

Skulle vilja ha en guide som beskriver vad man faktiskt gör när man knappar in kommandon också. Känns inte som att jag lär mig något större att bara kopiera direkt av.

Tycker tvärtom att wiki:n är riktigt bra, även när man väl ska installera Xorg. Läs här, och klicka dig vidare till de olika länkarna och läs vidare:

https://wiki.archlinux.org/index.php/xorg

Om du tycker att det är jobbigt med Arch så rekommenderar jag istället Manjaro, som har en mycket enklare installation!

Då Arch är målriktad för mer avancerade användare så tror jag inte det finns en in-depth installationsguide utan det är ju mest Wiki:n man får använda. Är det något kommando du inte förstår så bör du googla det innan du använder det, t.ex. lspci:

https://www.google.se/search?q=lspci&ie=utf-8&oe=utf-8&client...

EDIT: Ubuntu har många manpages med lite mer information om vad olika kommandon gör. Testa att googla Ubuntu lspci!

EDIT2: Är du för övrigt nybörjare med Linux så rekommenderar jag starkt att man börjar med t.ex. Ubuntu. Community:n är riktigt bra och man får ställa i princip vilka frågor som helst på deras forum, till skillnad från Arch Forum där man oftast blir hänvisad till wiki:n om man ställer en fråga som kan på ett eller annat sätt svaras av wiki:n! Sedan så är det även mycket lättare att komma igång med Ubuntu än det är med Arch, och när man väl har suttit en tid med Ubuntu och lärt sig en massa olika kommandon samt vad de gör och även om hur Linux fungerar i stort så är steget till Arch mycket enklare (talar från egen erfarenhet)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII