Speldator problem (Stänger av sig själv, Ljud, Rött blink)

Permalänk
Medlem

Speldator problem (Stänger av sig själv, Ljud, Rött blink)

OS - Windows 7 Professional 64 Bit
Moderkort - Z170 Pro Gaming (LGA 1151)
CPU - I7 6700k
CPU Kylare - Noctua NH-D15
Ram - Corsair Vengeance 2x8 =16gb 2400DDR4
GPU - MSI 980 TI
Hårddisk - Samsung 240 SSD + Western digital black 1TB + Western digital green 2TB
Nätaggregat - Corsair CX750M
Chassi - NZXT Phantom

Hejsan, efter ett par timmars spelande på datorn så kan det vara så att tillexempel på Twitch eller youtubes flashplayer att det börjar blinka rött och man behöver starta om streamen så fungerar det. Vet ej vad det kan bero på. Graphics fail? Har senaste drivrutiner och har även bytt ut grafikkortet en gång. (Hade fler problem som flimmer osv. Så tror inte det är fel på grafikkortet)

Sedan efter ett par till timmar så kan ljudet bli helt fuckat och låta som en robot. Inget ljud fungerar och man måste starta om datorn. Sedan fungerar ljudet igen. (Har ett HyperX Cloud 2 om det är någon extern drivrutin som är problemet)

och till sist, så ibland så startar datorn om sig utan anledning. Hoppar upp ASUS boot menyn och datorn startar om precis som om jag skulle startat den på vanligt vis.

Vad kan vara problemet på allt detta? Hjälp uppskattas! Läste online att PSU/nätagget kan vara problemet och får allt annat att krångla. Någon annan sa att jag skulle prova http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle... med clean reset på operativsystemet för det är grafikrutinerna som är fel. (Men har det med ljudet och slumpmässiga omstarter att göra?)

Hjälp uppskattas!

Obs, kan tillägga att om jag kör ett inspelningsprogram som tex fraps (jag använder action, mindre känt) så laggar det i inspelningen om jag inte går in i aktivitetshanteraren -> processer och ändrar Action till Ange prioritet -> Realtid eller High. Men då så ändras ljudet direkt till robot och det börjar lagga. Tycker inte det borde hända med de grafikkortet och processorn som jag har.

All hjälp uppskattas tack så mycket på förhand!

Mvh Muukzor.

Permalänk
Medlem

Min spontana reaktion är att du kör ett uråldrigt OS på modern hårdvara.

En snabb googling ger vid handen att många har problem med Z170 och Win 7.

Felen du beskriver låter som chipset/buss fel - dvs den inre IO strukturen som har problem med IRQ och allokering av minne för olika enheter.

Om du envisas med att kör Windows Sug(sju) - testa att uppdatera chipset drivers. Eller kom in i Win 10 värmen )

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Hej,

om jag vore du skulle jag börja med att titta i Event Viewer om det listas något där, Critical errors är vad som intresserar mest. För att öppna EV: Start menu -> eventvwr.msc -> enter -> vänstra spalten -> Custom views -> Administrative events.

Och sedan titta in i denna mapp om du hittar något: öppna explorer -> i adress fältet skriv in: %systemroot%/minidump och om du hittar dmp filer så skulle det hjälpa om man kan få se på dem.

Ljudet kan ju peka på äldre ljud drivrutiner, när har du senast varit inne på moderkortets support download sida och laddat ned och installerat saker därifrån?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hej,

om jag vore du skulle jag börja med att titta i Event Viewer om det listas något där, Critical errors är vad som intresserar mest. För att öppna EV: Start menu -> eventvwr.msc -> enter -> vänstra spalten -> Custom views -> Administrative events.

Och sedan titta in i denna mapp om du hittar något: öppna explorer -> i adress fältet skriv in: %systemroot%/minidump och om du hittar dmp filer så skulle det hjälpa om man kan få se på dem.

Ljudet kan ju peka på äldre ljud drivrutiner, när har du senast varit inne på moderkortets support download sida och laddat ned och installerat saker därifrån?

Hejsan! Tack så mycket för hjälpen. Har flera hundratals Fel och Varningar här. Vissa med nivå fel, vissa kritisk och vissa varning.

Den kritiska jag fick idag: ''Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.''

Skulle du möjligtvis kunna hjälpa mig via skype eller liknande då jag inte förstår hur man fixar dessa problem. Står ID 41 Kernel-Power.

Är det fel på mitt PSU då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Felen du beskriver låter som chipset/buss fel - dvs den inre IO strukturen som har problem med IRQ och allokering av minne för olika enheter.

Om du envisas med att kör Windows Sug(sju) - testa att uppdatera chipset drivers. Eller kom in i Win 10 värmen )

mvh Lazze

Vill helst köra windows 7. Tycker windows 10 är riktigt krångligt. Hur uppdaterar jag chipset drivers?

Mvh Muukzor.

Kolla även postet ovanför, har det med det du säger o göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Hejsan! Tack så mycket för hjälpen. Har flera hundratals Fel och Varningar här. Vissa med nivå fel, vissa kritisk och vissa varning.

Den kritiska jag fick idag: ''Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.''

Skulle du möjligtvis kunna hjälpa mig via skype eller liknande då jag inte förstår hur man fixar dessa problem. Står ID 41 Kernel-Power.

Det kan jag göra, du kan lägga till mig på Skype: toble92@hotmail.com

Inte så klart, beror mycket på vad för annan information det finns. Enligt Windows egna support sidor så beror det på om det finns t.ex. Bugcheck koder i det kritikala problemet, då kan man se vad som har orsakat det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Du måste skojja!?

W7 fungerar alldeles utmärkt med Z170 chipset!

Kör det själv utan ett enda problem så bara för att du föredrar att köra "the latest greatest" - i.e Windows 10 NSA Edition och själv tycker att W7 är "uråldrigt" innebär det inte att W7 fungerar sämre med Z170. Chipsetet har native W7 drivers från Intel som uppdaterar dem vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

mvh Lazze

Z170 funkar fint på Win 7. Lite komiskt att du kallar det ''Uråldrigt OS'' och ''Windows Sug'' då det är med hästlängder det populäraste operativsystemet och många väljer att stanna med 7an... Visst du kanske inte gillar det men till den stora skaran sett tycker folk tvärtom...

Windows 7 är ett väldigt bra och stabilt OS än idag enligt mig. Jag uppgraderade endast för DX12 och lite nya småfunktioner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Det kan jag göra, du kan lägga till mig på Skype: toble92@hotmail.com

Inte så klart, beror mycket på vad för annan information det finns. Enligt Windows egna support sidor så beror det på om det finns t.ex. Bugcheck koder i det kritikala problemet, då kan man se vad som har orsakat det.

Skrivet av KeyCat:

Du måste skojja!?

W7 fungerar alldeles utmärkt med Z170 chipset!

Kör det själv utan ett enda problem så bara för att du föredrar att köra "the latest greatest" - i.e Windows 10 NSA Edition och själv tycker att W7 är "uråldrigt" innebär det inte att W7 fungerar sämre med Z170. Chipsetet har native W7 drivers från Intel som uppdaterar dem vid behov.

Skrivet av DozeN:

Z170 funkar fint på Win 7. Lite komiskt att du kallar det ''Uråldrigt OS'' och ''Windows Sug'' då det är med hästlängder det populäraste operativsystemet och många väljer att stanna med 7an... Visst du kanske inte gillar det men till den stora skaran sett tycker folk tvärtom...

Windows 7 är ett väldigt bra och stabilt OS än idag enligt mig. Jag uppgraderade endast för DX12 och lite nya småfunktioner...

Gjorde som Equilibrium sade och gick in i Eventvwr. Nu har datorn krashat 2 gånger (Första gången startade om sig själv, andra gången frös den och jag fick själv trycka av datorn.)

Fick dessa errors när jag startat om datorn (tror de inträffar varje gång)
Första errorn: http://puu.sh/qtGTg/f5d1995a95.png
och den andra errorn: http://puu.sh/qtGUk/9ae8acd4e3.png

Om det nu inte är Windows 7 och Z170 som är problemet, vad kan det då vara? Riktigt trött på att datorn inte fungerar... :'(

Moderkortet eller PSU:n eller vad äre som kan vara felet? Tack på förhand! ^^

Permalänk
Medlem

Är alla drivrutiner de senaste? Alla uppdateringar installerade(även de rekommenderade)?
Hur är det med BIOS.

Sedan gällande Windows 7, ja det är ett väl beprövat OS som fungerar alldeles utmärkt.
Den är end of life dock för mainstream support sedan ett tag tillbaka (https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecy...), samt så notifierar MS faktiskt följande:

"Prior versions of Windows, including Windows 7 and Windows 8.1, have limited support when running on new processors and chipsets from manufacturers like Intel, AMD, NVidia, and Qualcomm. For more information, please see the Support Lifecycle FAQ. "

Permalänk

Som du själv säger gällande nätagged kan det ju vara det som får den att random starta om sig etc, men chipset är lätt att uppdatera, följ länken här för att komma till drivrutiner för ditt kort
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...
ett tips prova att kör sfc /scannow

starta komandotolken som admin och kör kommandot sfc /scannow och låt den göra sitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Är alla drivrutiner de senaste? Alla uppdateringar installerade(även de rekommenderade)?
Hur är det med BIOS.

Sedan gällande Windows 7, ja det är ett väl beprövat OS som fungerar alldeles utmärkt.
Den är end of life dock för mainstream support sedan ett tag tillbaka (https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecy...), samt så notifierar MS faktiskt följande:

"Prior versions of Windows, including Windows 7 and Windows 8.1, have limited support when running on new processors and chipsets from manufacturers like Intel, AMD, NVidia, and Qualcomm. For more information, please see the Support Lifecycle FAQ. "

Skrivet av Swiftfett:

Som du själv säger gällande nätagged kan det ju vara det som får den att random starta om sig etc, men chipset är lätt att uppdatera, följ länken här för att komma till drivrutiner för ditt kort
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...
ett tips prova att kör sfc /scannow

starta komandotolken som admin och kör kommandot sfc /scannow och låt den göra sitt

Förlåt glömde nämna det, uppdaterat bios 2 gånger (en gång i mars, en gång igår) och det är det nyaste.

Chipset uppdaterade jag även till nyaste igår. Om jag glömnt något annat får ni länka ^^

Gör en SFC Scannow nu. Uppdaterar när det är klart.

Edit:
SFC /scannow
Verfifieringsförlopp: 100%

Inga integritetsbrott hittades.

Permalänk

men började det krångla efter senaste bios patchen eller ?
asså ladda ner ccleaner och kör en register rensing ifall det är något där som spökar annars kan det ju vara så att antingen börjar ditt moderkort eller hdd ge sig. menar du har ju bytt grafikkort så det borde inte vara där problemet ligger. lätt test är ju att i bios aktivera det interna grafikkortet o prova att använda det på t.ex youtube etc för att se om det fof laggar/flimrar etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftfett:

men började det krångla efter senaste bios patchen eller ?
asså ladda ner ccleaner och kör en register rensing ifall det är något där som spökar annars kan det ju vara så att antingen börjar ditt moderkort eller hdd ge sig. menar du har ju bytt grafikkort så det borde inte vara där problemet ligger. lätt test är ju att i bios aktivera det interna grafikkortet o prova att använda det på t.ex youtube etc för att se om det fof laggar/flimrar etc

Nej. Haft problem med datorn oavsett bios version. Sedan nybygget november 2015.

Så då borde ju moderkortet eller HDD:n eller PSU:n varit fuckad sedan start? Eller?

Permalänk

svårt att säga men kan vara så faktiskt. om du haft problem sedan start liksom. ingen överklockning någonstans ? det kan nämligen dra ner på stabiliteten i ett system tyärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Nej. Haft problem med datorn oavsett bios version. Sedan nybygget november 2015.

Så då borde ju moderkortet eller HDD:n eller PSU:n varit fuckad sedan start? Eller?

Ingen överklockning.

Vill bara veta vad som är fel. Spelar ingen roll om jag behöver byta ut 1 del. Bara jag vet att det är just den delen som är problemet.

Permalänk

skulle säga prova annat moderkort men då kommer ditt windows balla ur ^^ så gör inte det :P, om du har en hdd över installera om windows o prova är det samma problem då ja då är det ju inte hårddisk problem
ramminne skulle ju mest troligt ge dig blåskärm så det är det ju inte. prova annat psu kan ju vara bra med

Permalänk

Skulle ju kunna vara CPU som bråkar. hur ser det ut med temperaturerna på grejerna då ?
ladda ner realtemp och kolla. det är typ 2mb stort.

men skulle kunna tänka mig att om din cpu bråkar kan det upplevas som laggande samt att ljudet bråkar. men jag spekulerar bara

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej @muukzor:
Om du inte har PSU eller annat moderkort att testa med så är tipset från mig följande.
Ta backup på allt viktigt. Ställ BIOS på default. Öppna burken, koppla dän all hårdvara, kontrollera alla kablar, damma ur, gör rent, koppla in kablar o.s.v. byt pastasåsen sätt på kylaren se till att alla kablar är OK och att kylaren sitter korrekt, sätt igång datorn, kolla tempen med HWMonitor eller liknande, se också till att köra med stock frekvenserna på CPU'n, om allt e ok så kan du klocka den också. Efter allt detta gjort så finns en sista sak att göra om den beter sig likadant som förut, formatera, installera OS (WinSeven eller WinTen).
Lycka Till!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftfett:

Skulle ju kunna vara CPU som bråkar. hur ser det ut med temperaturerna på grejerna då ?
ladda ner realtemp och kolla. det är typ 2mb stort.

men skulle kunna tänka mig att om din cpu bråkar kan det upplevas som laggande samt att ljudet bråkar. men jag spekulerar bara

Skrivet av Bl4ckIce:

Hej @muukzor:
Om du inte har PSU eller annat moderkort att testa med så är tipset från mig följande.
Ta backup på allt viktigt. Ställ BIOS på default. Öppna burken, koppla dän all hårdvara, kontrollera alla kablar, damma ur, gör rent, koppla in kablar o.s.v. byt pastasåsen sätt på kylaren se till att alla kablar är OK och att kylaren sitter korrekt, sätt igång datorn, kolla tempen med HWMonitor eller liknande, se också till att köra med stock frekvenserna på CPU'n, om allt e ok så kan du klocka den också. Efter allt detta gjort så finns en sista sak att göra om den beter sig likadant som förut, formatera, installera OS (WinSeven eller WinTen).
Lycka Till!

Hejsan. Ska iväg nu men återkommer ikväll.

Vad gäller CPU och GPU temps så är de aldrig höga. CPU 60 grader max kanske och GPU 70. Har inte siffror i huvudet men har kikat på HWMonitor ett flertal gånger förut och aldrig varit något konstigt. (CPU ligger nu p åmax 42 och GPU 38 när jag är i idle)

Vad gäller Bl4ckIce så ska jag i princip installera om hela datorn? Ta ut allt och sätta in allt igen. Förutom typ HDD och PSU som helt enkelt ska sitta där haha.

Edit: Kör redan default settings i bios och kör stock på CPU:n. Aldrig höga temps med det.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av muukzor:

Hejsan. Ska iväg nu men återkommer ikväll.

Vad gäller CPU och GPU temps så är de aldrig höga. CPU 60 grader max kanske och GPU 70. Har inte siffror i huvudet men har kikat på HWMonitor ett flertal gånger förut och aldrig varit något konstigt. (CPU ligger nu p åmax 42 och GPU 38 när jag är i idle)

Vad gäller Bl4ckIce så ska jag i princip installera om hela datorn? Ta ut allt och sätta in allt igen. Förutom typ HDD och PSU som helt enkelt ska sitta där haha.

Edit: Kör redan default settings i bios och kör stock på CPU:n. Aldrig höga temps med det.

Ibland kan vissa kablar bete sig dåligt och eftersom du nämnde att det "alltid" varit sådär så kanske t.ex sata kablar m.m. är dåliga. Kontrollera allt en extra gång och har du andra kablar att tillgå så testa med dem.
Lycka till!

edit: Kan du ta en bild på datorn inuti och posta här? Har du kopplat SSD'n på sata III porten (Intel's 6 Gbps)?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av muukzor:

Fler idéer eller någon annan som har en aning? ^^ Får de inte o fungera!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Blås om burken med en ren installation, hämta sedan drivers från chiptillverkarnas sajter och inte asus sida.
Så ser du ganska snabbt om problemen försvinner.
En helt ren eventviewer lär du aldrig få.

http://www.eventid.net/

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

ID 41 Kernel-Power får du när datorn avslutats felaktikt, Men exakt det problemet med det ID fick jag när mitt psu var dåligt och när jag belastade datorn så dog den. t.ex 5 min in i skyrim datorn starta om sig. fungerade fint i windows. Men som _Niko_ skrev. prova en reboot om du inte har ett nätagg över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Ibland kan vissa kablar bete sig dåligt och eftersom du nämnde att det "alltid" varit sådär så kanske t.ex sata kablar m.m. är dåliga. Kontrollera allt en extra gång och har du andra kablar att tillgå så testa med dem.
Lycka till!

edit: Kan du ta en bild på datorn inuti och posta här? Har du kopplat SSD'n på sata III porten (Intel's 6 Gbps)?

Skrivet av _niko_:

Blås om burken med en ren installation, hämta sedan drivers från chiptillverkarnas sajter och inte asus sida.
Så ser du ganska snabbt om problemen försvinner.
En helt ren eventviewer lär du aldrig få.

http://www.eventid.net/

Skrivet av Swiftfett:

ID 41 Kernel-Power får du när datorn avslutats felaktikt, Men exakt det problemet med det ID fick jag när mitt psu var dåligt och när jag belastade datorn så dog den. t.ex 5 min in i skyrim datorn starta om sig. fungerade fint i windows. Men som _Niko_ skrev. prova en reboot om du inte har ett nätagg över

Vill bara tillägga att ibland så börjar datorn brumma väldigt mycket. Hade helt glömt det.

Kollade precis på en film och hörde från vardagsrummet datorn brumma högt. Sen går jag in på datorn (som är idle förövrigt, 3% processoranvändning) sen när jag gick in på datorn och klicka lite så slutar det brumma. Vad kan det bero på? Vad är det som börjar låta som en rakapparat nästan?

Funderar även på om jag ska byta chassi, för NZXT phantom får knappt plats med CPU fläkten Noctua DH-15 (Halva sidopanelen är borta), vet ni något rymligt chassi där den fläkten får plats med bra fläktkontrol? Sedan är jag väldigt intresserad utav att lägga in extra fläktar i chassit så om de kan rekommenderas också vore jag tacksam eller en lösning att få det att passa i nuvarande chassi!

Mvh Muukzor

Edit: Kan tillägga att jag la till detta för jag tänkte om det är något som kan visa att något är fel med brummandet eller om det är någon konstig funktion. Vet inte ens vilken del av datorn som kan brumma så... DVD brännaren har jag haft lite strul med förut som jag glömde lägga till att jag har i datorn.

Edit2: Förlåt missade helt Bl4ckices edit. http://imgur.com/a/PyYFy är tidigare bilder jag tagit. Lite blurriga på min äldre telefon. Kan försöka ta bättre om jag vet vart jag ska ta dem. Som man kan se på cpu fläkten så slår den nästan i minnerna och därför får man lyfta fläktarna lite utåt och då får de ej plats i chassit och sidopanelen sitter bara halft på. Hur kan man lösa detta? Antar att det inte ska vara så? Konstigt moderkort/cpu kylare? Då jag inte anser att cpu kylaren ska slå i minnesslotsen om man inte lyfter fläkten.

Permalänk
Medlem

Ok en uppdatering. Gick och la mig och datorn började efter ett tag brumma som satan (ursäkta språket) alltså verkligen vibrerade och lät som man vaknade.

Öppnade upp datorn och kände på CD-Rom läsaren och drog ur strömgrejen vad den nu heter och det slutade brumma.

Är den på något sett defekt? Ska det vara så?

Är en billig asus läsare är allt jag vet. Vad kan det vara som få den att flippa så? Fel på PSU som skickar för lite ström, fel på sata kabeln eller fel på själva läsaren eller moderkortet?

Tack tack! ^^

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem med kernel power.

Uppdaterade mina grafikkortsdrivrutiner, spelade legion i ett par timmar och sedan så startades datorn ur intet om. http://puu.sh/qWnru/f989bcd317.png är errorn jag fick. (Och alla andra errors när jag startar upp datorn, vet inte varför jag får så många varje gång jag startar om)

Om någon vet så snälla ge förslag!

Som sagt så ibland så efter ett par timmar så börjar ljudet och spelen lagga och man måste starta om själv eller så startas datorn av sig självt om. Vad är det som kan vara problemet?

Hjälp uppskattas!