Uppgradering av processor och moderkort.

Permalänk

Uppgradering av processor och moderkort.

Tja, jag knåpade ihop en dator för fyra år sedan. Förra sommaren uppgraderade jag grafikkortet, men nu håller processorn på att ge vika. Jag använder datorn mest till spel, så jag vill att de nya komponenterna ska palla med allt vad ett Geforce GTX 970 klarar av.

De delarna jag har är:

MSI P67A-C43 REV B3 1 870.40 870.40
Intel Core i5 2500K 3,3GHz

Thermalright MUX-120 OEM
MSI GeForce GTX 970
Fractal Design Tesla 650W 80+
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart + 140mm fläkt

Budget: Helst inte över 6k
Det jag är ute efter är alltså:
(i) En ny processor och ett nytt moderkort som lirar stabilt med det jag redan har
(ii) Behöver jag byta nätagg eller chassi för de nya prylarna?

Skulle t.ex. detta funka, eller föreslår ni något fetare?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9612569/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malfurion:

Tja, jag knåpade ihop en dator för fyra år sedan. Förra sommaren uppgraderade jag grafikkortet, men nu håller processorn på att ge vika.

Har du provat att överklocka? En Sandy Bridge står sig fortfarande bra till dagens spel.

Skrivet av Malfurion:

Jag använder datorn mest till spel, så jag vill att de nya komponenterna ska palla med allt vad ett Geforce GTX 970 klarar av.

De delarna jag har är:

MSI P67A-C43 REV B3 1 870.40 870.40
Intel Core i5 2500K 3,3GHz

Thermalright MUX-120 OEM
MSI GeForce GTX 970
Fractal Design Tesla 650W 80+
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart + 140mm fläkt

Budget: Helst inte över 6k
Det jag är ute efter är alltså:
(i) En ny processor och ett nytt moderkort som lirar stabilt med det jag redan har
(ii) Behöver jag byta nätagg eller chassi för de nya prylarna?

Skulle t.ex. detta funka, eller föreslår ni något fetare?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9612569/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9612569/

Skylake plattformen(socket 1151) använder sig utav DDR4 minnen, således krävs alltså ny minnen. Plattformen´s K processorer levereras utan CPU-kylare, så det blir ytterligare en omkostnad.

Förslag, Webhallen varukorg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Har du provat att överklocka? En Sandy Bridge står sig fortfarande bra till dagens spel.

Skylake plattformen(socket 1151) använder sig utav DDR4 minnen, således krävs alltså ny minnen. Plattformen´s K processorer levereras utan CPU-kylare, så det blir ytterligare en omkostnad.

Har gjort några tama försök att överklocka, men verkar inte ge några riktiga resultat. Antagligen gör jag något fel. Ska jag fråga om det i processor/överklockningsdelen av forumet eller har du några tips?

Ah yes det där såg bra ut! Dock har jag ju en processorkylare, men den kanske inte passar en ny processor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malfurion:

Ah yes det där såg bra ut! Dock har jag ju en processorkylare, men den kanske inte passar en ny processor?

Inte alla kylare fungerar, socket 1151 moderkorten är tunnare än tidigare moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malfurion:

Har gjort några tama försök att överklocka, men verkar inte ge några riktiga resultat. Antagligen gör jag något fel. Ska jag fråga om det i processor/överklockningsdelen av forumet eller har du några tips?

Vilken frekvens kommer du upp i?

Permalänk
Medlem

2500K är absolut inte dålig och 6700K är lite overkill. Att uppgradera processor och moderkort gör inte så mycket om inte prylarna har blivit riktigt gamla. Ett nytt, eller ett extra, grafikkort skulle göra mycket mer för datorn.

http://www.techspot.com/articles-info/1006/bench/CPU_01.png
Skillnaden mellan 2500K och 4790K är ynka 7 fps (1080p Medium). Nu är 6700K självklart lite starkare, men du ser hur otroligt dåligt value det är om du är ute efter mer prestanda. Nu är det här bara ett test i ett spel och det finns titlar som är känsligare för CPU-prestanda (t ex Fallout 4) men om du istället kollar på skillnaden i fps mellan t ex 970 och 1070 så snackar vi istället en ökning på 30-40 fps (varierar mellan titlar, upplösning etc).

Vill du absolut uppgradera för att ha senaste platformen så rekommenderar jag 6600K för att spara in en tusing som du kan lägga på ett begagnat 970 för att köra SLI. Nackdelen med SLI är att vissa titlar inte har någon vidare support för det, men det är väldigt få titlar det rör sig om. 970 är dessutom lite begränsat pga 4GB VRAM, men spelar du i 1080p ska det inte vara några problem. Alternativt så plockar du upp ett 1070 och kör i nuvarande datorn. Ger ungefär samma prestanda som 970 SLI men du får 8GB VRAM för att hantera alla glorious 4K texture! Båda alternativen ger dig rejält mycket mer prestanda än att bara köpa en 6700K för ungefär samma peng eller något billigare.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Vilken frekvens kommer du upp i?

Tror jag försökte dra upp den till 4, men fick antagligen inte till inställningarna rätt pga märkte ingen skillnad.

Skrivet av Syntheslizer:

2500K är absolut inte dålig och 6700K är lite overkill. Att uppgradera processor och moderkort gör inte så mycket om inte prylarna har blivit riktigt gamla. Ett nytt, eller ett extra, grafikkort skulle göra mycket mer för datorn.

http://www.techspot.com/articles-info/1006/bench/CPU_01.png
Skillnaden mellan 2500K och 4790K är ynka 7 fps (1080p Medium). Nu är 6700K självklart lite starkare, men du ser hur otroligt dåligt value det är om du är ute efter mer prestanda. Nu är det här bara ett test i ett spel och det finns titlar som är känsligare för CPU-prestanda (t ex Fallout 4) men om du istället kollar på skillnaden i fps mellan t ex 970 och 1070 så snackar vi istället en ökning på 30-40 fps (varierar mellan titlar, upplösning etc).

Vill du absolut uppgradera för att ha senaste platformen så rekommenderar jag 6600K för att spara in en tusing som du kan lägga på ett begagnat 970 för att köra SLI. Nackdelen med SLI är att vissa titlar inte har någon vidare support för det, men det är väldigt få titlar det rör sig om. 970 är dessutom lite begränsat pga 4GB VRAM, men spelar du i 1080p ska det inte vara några problem. Alternativt så plockar du upp ett 1070 och kör i nuvarande datorn. Ger ungefär samma prestanda som 970 SLI men du får 8GB VRAM för att hantera alla glorious 4K texture! Båda alternativen ger dig rejält mycket mer prestanda än att bara köpa en 6700K för ungefär samma peng eller något billigare.

Nej det är just processorn som verkar flaskhalsa. Den rusar för tillfället iväg och jobbar till 100%, vilket gör att det mesta blir segt. Tror grafikkortet gör sitt jobb. Men som sagt, om jag kan överklocka lite så kanske det löser sig. Har letat guider och ska göra några försök.

Permalänk
Medlem

Att uppgradera din processor är då verkligen inte värt.

Vad för upplösning spelar du i?

Hade lätt lagt pengarna på gfx o SSD eller så istället.
Hitta överklockningsguider / forumtrådar om hur folk har klockat ditt moderkort med liknande processor, se vart de flesta brukar landa o sikta på strax under. Så får du dig en stabil och enkel överklockning som ej kommer ta dig speciellt lång tid.

Permalänk
Medlem

Tanka MSI's "Control Center". (finns under services - utilities på deras hemsida för ditt moderkort)

När du har installerat det, starta programet och titta längs ner. "OverClock/OverVoltage" har en massa spännande inställningsmöjligheter att välja på.
CPU Ratio är den som är intressant för dig. Välj något du känner dig bekväm med. 34 är default, 40 är 4gHz. Min står på 45, men jag hade börjat nedifrån, från runt 40.
Använd Intels "övervakningsverktyg" för att se att inställningarna tar skruv, och exempelvis CoreTemp för att hålla ett öga på temperaturerna.
Prime 95 för att testa så att din överklockning är stabil.

Det är den näst mest enkla varianten. Den enklaste använder MSI's OC Genie, men den har en tendens till att trycka upp vCore lite väl högt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tanka MSI's "Control Center". (finns under services - utilities på deras hemsida för ditt moderkort)

När du har installerat det, starta programet och titta längs ner. "OverClock/OverVoltage" har en massa spännande inställningsmöjligheter att välja på.
CPU Ratio är den som är intressant för dig. Välj något du känner dig bekväm med. 34 är default, 40 är 4gHz. Min står på 45, men jag hade börjat nedifrån, från runt 40.
Använd Intels "övervakningsverktyg" för att se att inställningarna tar skruv, och exempelvis CoreTemp för att hålla ett öga på temperaturerna.
Prime 95 för att testa så att din överklockning är stabil.

Det är den näst mest enkla varianten. Den enklaste använder MSI's OC Genie, men den har en tendens till att trycka upp vCore lite väl högt.
B!

Sådär ser det ut när jag överklockat. Dock får jag inte ut någon skillnad i prestanda. Processorn går fortfarande på högvarv i Overwatch, Mad Max och GTA V. Då går den upp på 100% när det blir mycket som händer.

Permalänk
Medlem

Den enda frågan jag har kvar är vad du spelar i för upplösning. För det där ser helt ok ut, och bör inte vara ett problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den enda frågan jag har kvar är vad du spelar i för upplösning. För det där ser helt ok ut, och bör inte vara ett problem.
B!

1920x1080. Brukar köra det mesta på ganska hög grafiknivå, men det borde inte loada processorn så mycket.

Permalänk
Medlem

Snarare tvärt om. Låg upplösning, och låga grafikinställningar gör det lätt för grafikkortet som då får en flaskhals i form av CPU'n. Men det låter inte som om det borde vara problemet här. Frågan är, vad får du för FPS ?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Snarare tvärt om. Låg upplösning, och låga grafikinställningar gör det lätt för grafikkortet som då får en flaskhals i form av CPU'n. Men det låter inte som om det borde vara problemet här. Frågan är, vad får du för FPS ?
B!

Snittar på 60 FPS. Får ju dippar när processorn loadar mer.

Permalänk

De är ju aldrig bra och ha en CPU som flaskar i spel. Då har du oftast dom störta dipparna i fps.
Klart du ska ha en i7a!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malfurion:

Snittar på 60 FPS. Får ju dippar när processorn loadar mer.

Låter... lågt. F-sync på?
Vad jag är ute efter, det kan vara läge att höja grafikinställningarna, och se om du kan få ut mer av grafikkortet, innan CPU'n kroknar. För med den konfigen du har ska du inte vara CPU begränsad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.