USB till 3,5mm anslutning adapter?

Permalänk

USB till 3,5mm anslutning adapter?

Tjenare! Min kompis frågade mig om en sådan typ av adapter existerar (INTE från 3,5mm till USB vilket det finns gott om). Jag trodde det skulle vara enkelt att komma över, men jag har dock inte lyckats hitta en ännu.

Anledningen till varför han behöver en är för att han har ett Wii U intill sin PC som han ibland spelar på. Han vill gärna kunna höra från konsolen såväl som från PCn (för notiser och dylikt) via sitt headset. Han har en adapter som tillåter honom att koppla in både sitt Wii U och PC på en 3,5mm anslutning, men nu är problemet att han hade fixat ett nytt headset ett tag tillbaka som enbart ansluts via USB (tror det var ett Steelseries Siberia V2 frost edition). Någon här som har sett en sådan adapter eller vet en alternativ lösning?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är förmodligen att koppla in Wii U-konsolen till en ingång på datorn och sen få datorn att spela upp ljudet från den ingången till headsetet. I nyare Windows-versioner går det på ljudingångar att spela upp det ljud som kommer in, så det är en variant.

EDIT: Och nej, vad jag vet så stödjer inte headsetet anslutning till en 3,5mm-utgång på det sättet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv

Koppla ljudet från Wii U 3.5mm till datorns line in. Sedan väljer du att lyssna på line in i kontroll panelen.

Permalänk

Wow, det där gick alldeles för fort. Jadå det är en sådan han har letat efter. Man tackar så mycket! Får återkomma ifall eventuella problem skulle uppstå.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Kolla först om headsetet funkar i USB på baksidan av Wii konsolen! Kompaniliteten är spelberoende, men en snabb googling visar att det funkar för många, dock inte alltid micen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Enklaste lösningen är förmodligen att koppla in Wii U-konsolen till en ingång på datorn och sen få datorn att spela upp ljudet från den ingången till headsetet. I nyare Windows-versioner går det på ljudingångar att spela upp det ljud som kommer in, så det är en variant.

EDIT: Och nej, vad jag vet så stödjer inte headsetet anslutning till en 3,5mm-utgång på det sättet.

Skrivet av anon185723:

Koppla ljudet från Wii U 3.5mm till datorns line in. Sedan väljer du att lyssna på line in i kontroll panelen.

Det vore definitivt mera "clean" än att köra med adapter på adapter. Jag är dock inte helt bekant med hur man gör det. Ansluter man då Wii U på den blåa ljudanslutningen på moderkortet? Hur går man då tillvida på ljudinställningarna? Han kör Windows 8.1 för nuläget.

Skrivet av Iwar:

Kolla först om headsetet funkar i USB på baksidan av Wii konsolen! Kompaniliteten är spelberoende, men en snabb googling visar att det funkar för många, dock inte alltid micen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte helt säker på att jag förstod den varianten helt. Som jag förstår den så kan man i så fall inte höra det som pågår på sin PC vilket inte direkt hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fille1116:

Jag är inte helt säker på att jag förstod den varianten helt. Som jag förstår den så kan man i så fall inte höra det som pågår på sin PC vilket inte direkt hjälper.

Dra en kabel från wii till line in, kryssa sedan i Listen to this device. Nu hör ni båda samtidigt på datorns primära ljudkort.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

https://gyazo.com/8ef93dd99c00188242b9ce430d8ac4ab.png

Dra en kabel från wii till line in, kryssa sedan i Listen to this device. Nu hör ni båda samtidigt på datorns primära ljudkort.

Jag bad honom testa med line-in nu, och underbart nog så funkade det utmärkt. Antar att en adapter inte behövdes trots allt. Tack så mycket för alla svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var tur ni inte köpte adaptern. Det skulle inte fungerat. Headsetet pratar med det digitala usb protokollet medans 3.5mm för ljud generellt endast transporterar analoga ljudsignaler. Direkt inkompatibla helt enkelt.
Varför adapter överhuvudtaget finns är en större fråga. Ser inte ut som att den innehåller några aktiva komponenter som löser problemet(med tanke på pris och storlek). Troligtvis är den framtagen för ett väldigt specifikt syfte.