Snabbtest: Total War: Warhammer med DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Gameworks funkar dåligt på Nvidia, prestandan blir mycket bättre utan. Men det är ju roligt att du försvarar att spelutvecklare ska låta sig köpas utav företag.

Vissa spel funkar dåligt ja, generellt dock finns det en anledning till att så många väljer att arbeta med GameWorks (minskade utvecklingskostnader om något). Jag "försvarar" ingenting utan säger det som det är. Sen så funkar AMD-optimerade titlar oftast mycket bättre på Nvidia kort än vice versa så därför var din ursprungliga inlägg helt meningslöst, speciellt när det är DX12 och utvecklare behöver hjälp från grafikkortsmakarna.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag en ökning på ca 35% i FPS-boost när jag går från DX11 till 12, så jag är mer än nöjd!

Å andra sidan har jag inte i närheten lika snabb CPU som testriggen (sitter på en i5 4670k med 290x)

Permalänk
Medlem

För varje ny speltitel som kommer med DX12 så blir det mer och mer uppenbart att DX12 hittills har varit ett stor misslyckandes.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hucke:

Personligen ser jag en ökning på ca 35% i FPS-boost när jag går från DX11 till 12, så jag är mer än nöjd!

Å andra sidan har jag inte i närheten lika snabb CPU som testriggen (sitter på en i5 4670k med 290x)

Samma här, i 1920x1080 ca 50 FPS med DX11 och ca 74 FPS i DX12. I 2560x1440 ca 39 FPS med DX11 och ca 52 FPS med DX12. Klart märkbara skillnader, speciellt i lägre upplösningen.

i7 2700K och R9 290 i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Där kom svaret för er som klagar på att Sweclockers inte kör Dx12 i grafikkortstesterna.
Dx12 är i dagsläget inget att fundera på, dels för att knappt några spel stödjer det och dels ger det oftast sämre prestanda.

Om man idag går i tankarna att köpa ett nytt grafikkort, så bör man inte ens fundera på hur kortet presterar i Dx12. Kanske om tre år eller mer kan läget vara annorlunda, men då är det ändå dags att köpa nytt grafikkort igen.

Tror personligen att det redan i höst dyker upp betydligt mer intressanta titlar med bättre implementering. En gissning på en sådan titel är "Battlefield one".

Detta med tanke på att DICE redan haft erfarenhet av AMD's "nedlagda" API som på många sätt liknar DX12.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så ifrågasätter jag Sweclockers test rejält. Med tanke på att PcGamer gjort samma test (andra drivisar) och fick ett helt annat resultat. Ett där AMD-korten speciellt fick en fin ökning (och en ökning är ju hela tanken med DX12)..

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-dx12-boost-for-amd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

För varje ny speltitel som kommer med DX12 så blir det mer och mer uppenbart att DX12 hittills har varit ett stor misslyckandes.

Förutom att Sweclockers test är helt fel....
En polare till mig fick en nästan 30-procentig ökning. Och PCGamers test visar också en fin ökning.

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-dx12-boost-for-amd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Mönstret är rätt tydligt nu. Majoriteten av utvecklarna ignorerar Vulkan för att istället satsa på DX12, även fast det nu är tydigt att prestandaskillnaden landar någonstans mellan medioker ökning till brakförlust.

Naiv som jag är trodde jag att ett modernt API som Vulkan, med så många aktörer bakom, där man kan utveckla för flera plattformar samtidigt, kanske skulle vara intressant för spelutvecklarna. Men så verkar inte vara fallet. VHS vann igen helt enkelt.

Precis.
Microsofts eländiga implementationer fortsätter att underprestera trots att det finns bättre alternativ. Det är så det alltid blir när man är i monopolställning. Som tur är faller alla imperier till slut pga av sin egen tröghet och tyngd.

(Offtopic men ändå inte i sammanhanget). Jag har precis lagt ner 10 timmar på att få ett HTML-mail-utskick att inte se ut som bajja i Outlook som företaget liksom alla större företag tyvärr använder. Skandal! Ska det vara så jädra svårt att följa nån slags standard? Suck.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Förutom att Sweclockers test är helt fel....
En polare till mig fick en nästan 30-procentig ökning. Och PCGamers test visar också en fin ökning.

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-dx12-boost-for-amd...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har SweC valt att köra testerna med MSAA istället för MLAA.

Kör man MLAA så får alla en boost.

Kör man MSAA får nVidia en dip.

Förklaringen har redan @Yoshman givit och utvecklarna själva har sagt att MLAA har större fördelar mot MSAA i Total War spelen då spelet straffar MSAA något enormt pga av sin höga andel av objekt som är i scenerna där CPUn hjälper till GPUn och därmed straffar i DX12 + MSAA

Lyssnar man på utvecklarna själva hur de infört MSAA så förstår man att de använder CPUn för att räkna ut åt GPUn vart den ska applicera MSAAn för att undvika att GPUn applicerar MSAA på objekt som inte är "relevanta" för spelaren.

Troligen gör detta att CPUn slåss negativt på DX12 då de fortfarande måste göra det förebyggande jobbet är GPUn samtidigt som den ska hantera mer drawcalls.

Så SweCs "snabbtest" blir väldigt kasst i detta fallet då man utan MSAA eller med MLAA inte ser den tydliga dropen mellan DX11 och DX12 utantvärtom ser man istället gains.

Ett bra test hade varit mer påläst om motorn och jämfört de olika inställningarna då det idag är ganska glasklart (vilket typ alla andra sidor så som 3Dguru har sagt) att köra MSAA+ DX12 i WTW är korkat.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

MLAA går ju inte ens att köra i spelet längre, så inte så konstigt man inte testar med det.
De enda alternativen är FXAA och MSAA.

(Har det någonsin fungerat/varit med i release?)

Det är MLAA och MSAA som finns.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Relik 📜

Härligt med diskussion!

Vi har testat fler scenarion än vad som redovisas i artikeln. Det är oftast så det går till på redaktionen, vi provar runt fram och tillbaka för att sedan landa i något vi tror funkar. Oftast redovisas inget av förarbetet, men ibland - som här - väljer vi att dra ut kortare artiklar. Erfarenheterna plockar vi sedan med oss, och ibland blir titlarna stående inslag i framtida tester.

Scenarion vi kört innefattar bland annat olika lägen av kantutjämning. Utan MSAA blev spelet lite för lättdrivet för syftet vi sökte, minns jag rätt runt 100 fps även med kort i mellanklassen. Det inbördes beteendet var dock snarlikt, utan några enorma vinster från DirectX 12. Vi kollade också belastning för processorn, där den låg på i runda slängar 50-60 procent med GPU i GTX 1080-klassen.

Nämnvärt i sammanhanget är att den inbyggda benchmarken, som används här, är rätt avskalad. Det handlar om jämföreslevis få enheter på skärmen samtidigt, och scenen saknar effekter i någon högre grad. Teoretiskt bör den alltså vara extra lätt för processorn att hantera jämfört med ett komplext in game-slag, vilket i så fall potentiellt minskar skillnaderna mellan DX11 och DX12.

Att säga att vårt test är "fel" håller jag inte med om. Våra siffror är rätt efter förutsättningarna och inställningarna vi redovisat. Just de enorma skillnaderna som finns mellan både tester internt och andras artiklar gör mig snarast mer övertygad om att DX12 i TW:WH helt enkelt inte är optimalt.

Ha en trevlig helg!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Härligt med diskussion!

Vi har testat fler scenarion än vad som redovisas i artikeln. Det är oftast så det går till på redaktionen, vi provar runt fram och tillbaka för att sedan landa i något vi tror funkar. Oftast redovisas inget av förarbetet, men ibland - som här - väljer vi att dra ut kortare artiklar. Erfarenheterna plockar vi sedan med oss, och ibland blir titlarna stående inslag i framtida tester.

Scenarion vi kört innefattar bland annat olika lägen av kantutjämning. Utan MSAA blev spelet lite för lättdrivet för syftet vi sökte, minns jag rätt runt 100 fps även med kort i mellanklassen. Det inbördes beteendet var dock snarlikt, utan några enorma vinster från DirectX 12. Vi kollade också belastning för processorn, där den låg på i runda slängar 50-60 procent med GPU i GTX 1080-klassen.

Nämnvärt i sammanhanget är att den inbyggda benchmarken, som används här, är rätt avskalad. Det handlar om jämföreslevis få enheter på skärmen samtidigt, och scenen saknar effekter i någon högre grad. Teoretiskt bör den alltså vara extra lätt för processorn att hantera jämfört med ett komplext in game-slag, vilket i så fall potentiellt minskar skillnaderna mellan DX11 och DX12.

Att säga att vårt test är "fel" håller jag inte med om. Våra siffror är rätt efter förutsättningarna och inställningarna vi redovisat. Just de enorma skillnaderna som finns mellan både tester internt och andras artiklar gör mig snarast mer övertygad om att DX12 i TW:WH helt enkelt inte är optimalt.

Ha en trevlig helg!

Så i era tester så preseterade fortfaramde DX12 sämre än DX11 med MLAA även för Pascal? Intressant då det är motsägande mot andra tester.

Ni får alltså sämre på DX12 oavsett vilka inställningar ni kör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av PalmiNio:

Så i era tester så preseterade fortfaramde DX12 sämre än DX11 med MLAA även för Pascal? Intressant då det är motsägande mot andra tester.

Ni får alltså sämre på DX12 oavsett vilka inställningar ni kör?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, sämre i DX12 än i DX11 i alla lägen vi testade för Nvidia. Vad jag kan se stämmer det med graferna från PC Gamer som länkades ovan? Till exempel, 136 fps med DX11 och 92 fps för DX12 med GTX 1080 i 1080p.

Vi kommer säkerligen gräva mer i DX12- och Vulkan-tester framåt, så fler resultat lär ramla ut. Just precis nu ska jag dock dyka in i No Man's Sky. Trevlig helg!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, sämre i DX12 än i DX11 i alla lägen vi testade för Nvidia. Vad jag kan se stämmer det med graferna från PC Gamer som länkades ovan? Till exempel, 136 fps med DX11 och 92 fps för DX12 med GTX 1080 i 1080p.

Vi kommer säkerligen gräva mer i DX12- och Vulkan-tester framåt, så fler resultat lär ramla ut. Just precis nu ska jag dock dyka in i No Man's Sky. Trevlig helg!

Fast ni har ändå valt att frångå preset inställningarna där MLAA default på Ultra?

Hade ni kört MLAA så hade det framkommit ganska tydligt att Radeon korten i DX12 är betydligt snabbare än de korten de är bakom i DX11.

Nu lyckas ni genom att ändra från default pricka in en inställning som redan är fastställt sen innan straffar alla kort i DX12 oavsett om det är AMD eller nVidia.

Ni skriver själva i er sammanfattning:
"På många sätt känns Total War: Warhammer som en typisk DirectX 12-titel sett till situationen idag. Prestandan varierar kraftigt beroende på grafikkort, där det nya gränssnittet i det stora hela inte kan sägas vara speciellt mycket bättre."

Samtidigt med MLAA så pratar vi runt 25-30% prestanda på GCN kort mot mellan DX11 och DX12.

T ex presterar ett Radeon RX480 i DX12 bättre än ett GTX 1060 i DX11 med MLAA och ändå kommer ni fram till att DX12 implementationen inte är speciellt mycket bättre? Ganska märkligt uttalande då det i alla andra inställningar utom med just MSAA gör enorm skillnad för en Radeon användare där ett kort som normalt är svagare (RX480) n ett annat (GTX1060) då presterar bättre.

Att ett Kort helt plötsligt blir snabbare än en konkurrent när man går över till ett nyare API än när konkurrenten kör ett gammalt API är väl lite fel att sammanfatta med "stora hela inte kan sägas vara speciellt mycket bättre"

Du summerar själv:
"Scenarion vi kört innefattar bland annat olika lägen av kantutjämning. Utan MSAA blev spelet lite för lättdrivet för syftet vi sökte, minns jag rätt runt 100 fps även med kort i mellanklassen. Det inbördes beteendet var dock snarlikt, utan några enorma vinster från DirectX 12. Vi kollade också belastning för processorn, där den låg på i runda slängar 50-60 procent med GPU i GTX 1080-klassen."

Ni har alltså testat flera varianter men till skillnad från andra siter så hittar ni inte 30% upp på CGN kort?

Ytterst märkligt att säga att beteendet är snarlikt när det på ett RX480 med MSAA är 0% ökning men ett RX480 med MLAA är ca 25% ökning?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har helt övergivit Sweclockers när det kommer till prestandatester på kort. De använder nästan bara spel som gynnar Nvidia. På andra sitter står sig AMD kort mycket bättre i index pga just det. Det här va bara ännu ett skämt när man ser vad andra siter har fått...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Pantsoff:

Jag har helt övergivit Sweclockers när det kommer till prestandatester på kort. De använder nästan bara spel som gynnar Nvidia. På andra sitter står sig AMD kort mycket bättre i index pga just det. Det här va bara ännu ett skämt när man ser vad andra siter har fått...

Inte så konstigt att t.ex Guru3D får andra resultat om man läser hela deras test:

Skrivet av Guru3D:

The Benchmark version of the game was provided to us by AMD, the game is an Gaming Evolved title. I found it to be surprising that in the Anti-aliasing options of the benchmark, MSAA is nowhere to be found (disabled). Either you disable AA or use MLAA, these are the only options. MLAA for AMD is what if FXAA for Nvidia. MLAA is way more optimized for AMD opposed to Nvidia and that works out really well for them

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har kollat säkert 40 olika tester och aldrig sett något liknande resultat någonstans på nätet

Vad är de för fel på Sweclockers Kör Warhammer med MSAA som bench

Gör om, gör rätt?

Skrivet av PalmiNio:

Nu har SweC valt att köra testerna med MSAA istället för MLAA.

Kör man MLAA så får alla en boost.

Kör man MSAA får nVidia en dip.

Förklaringen har redan @Yoshman givit och utvecklarna själva har sagt att MLAA har större fördelar mot MSAA i Total War spelen då spelet straffar MSAA något enormt pga av sin höga andel av objekt som är i scenerna där CPUn hjälper till GPUn och därmed straffar i DX12 + MSAA

Lyssnar man på utvecklarna själva hur de infört MSAA så förstår man att de använder CPUn för att räkna ut åt GPUn vart den ska applicera MSAAn för att undvika att GPUn applicerar MSAA på objekt som inte är "relevanta" för spelaren.

Troligen gör detta att CPUn slåss negativt på DX12 då de fortfarande måste göra det förebyggande jobbet är GPUn samtidigt som den ska hantera mer drawcalls.

Så SweCs "snabbtest" blir väldigt kasst i detta fallet då man utan MSAA eller med MLAA inte ser den tydliga dropen mellan DX11 och DX12 utantvärtom ser man istället gains.

Ett bra test hade varit mer påläst om motorn och jämfört de olika inställningarna då det idag är ganska glasklart (vilket typ alla andra sidor så som 3Dguru har sagt) att köra MSAA+ DX12 i WTW är korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag har helt övergivit Sweclockers när det kommer till prestandatester på kort. De använder nästan bara spel som gynnar Nvidia. På andra sitter står sig AMD kort mycket bättre i index pga just det. Det här va bara ännu ett skämt när man ser vad andra siter har fått...

Visst är det så.
När vi tjatar om att det saknas moderna speltest i Sweclockers testsvit, så svarar redaktionen med att leta efter nån setting som minsann visar på att DX11 är mycket bättre än de nya Api:erna. Pinsamt. Varför gör man så då är ju då frågan. Som tur är finns det seriösare siter på nätet.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Inte så konstigt att t.ex Guru3D får andra resultat om man läser hela deras test:

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Skickades från m.sweclockers.com

Sådär ser det inte ut i spelet, Guru3D måste ha kört någon tidig utgåva. Så här ser det ut idag:

AA-alternativen är Disabled, FXAA, 2x, 4x och 8x. Finns ingen MLAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag har helt övergivit Sweclockers när det kommer till prestandatester på kort. De använder nästan bara spel som gynnar Nvidia. På andra sitter står sig AMD kort mycket bättre i index pga just det. Det här va bara ännu ett skämt när man ser vad andra siter har fått...

Tja, den enda sidan jag hittar med index på engelska är TechPowerUp. Titan XP/1080/1070 vs Fury X ger väldigt likadana resultat t.ex. 1440p.

1070 vs Fury X:
SweC: 14,3%
TPU: 15,8%

1080 vs Fury X:
SweC: 39,5%
TPU: 38,6%

Titan XP vs Fury X:
SweC: 76,5%
TPU: 75,4%

Eller 1060 vs 480 i 1080p:
SweC: 10,3%
TPU: 12,5%

Är det bättre om de bara använder spel som gynnar AMD? Låter inte direkt vettigt heller.
Om något så har ju Nvidia betydligt sämre resultat i det AMD-optimerade spelet Hitman hos SweClockers än hos andra sidor.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Tja, den enda sidan jag hittar med index på engelska är TechPowerUp. Titan XP/1080/1070 vs Fury X ger väldigt likadana resultat t.ex. 1440p.

1070 vs Fury X:
SweC: 14,3%
TPU: 15,8%

1080 vs Fury X:
SweC: 39,5%
TPU: 38,6%

Titan XP vs Fury X:
SweC: 76,5%
TPU: 75,4%

Eller 1060 vs 480 i 1080p:
SweC: 10,3%
TPU: 12,5%

Är det bättre om de bara använder spel som gynnar AMD? Låter inte direkt vettigt heller.
Om något så har ju Nvidia betydligt sämre resultat i det AMD-optimerade spelet Hitman hos SweClockers än hos andra sidor.

Fast nu är det väl så att Hitman bara är AMD optimerat i fallet med DX12 och SweC har valt att benchmarka spelet helt i DX11?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon5930:

Sådär ser det inte ut i spelet, Guru3D måste ha kört någon tidig utgåva. Så här ser det ut idag:

http://i.imgur.com/QB4hiMn.png

AA-alternativen är Disabled, FXAA, 2x, 4x och 8x. Finns ingen MLAA.

Precis, då är med andra ord Sweclockers test betydligt mer rättvisande eftersom det i.a.f. bygger på hur det faktiska spelet fungerar hos kund. Medan Guru3Ds test är gjort i en specialsydd testsvit tillhandahållen av AMD... Sen sitter folk och säger att det är Sweclockers test det är fel på?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Massivt Inlägg !!

Skrivet av ShaZam92:

Är DirectX 12 ett dåligt skämt eller? :S

Skrivet av TheSlicker:

Visst att det tog lång tid for DirectX 11 att bli ordentligt implementerat av utvecklare också men jag kan inte hjälpa att vara väldigt besviken på DirectX 12 hitintills.

Detta test är väll ungeför lika relevant som när ROTR testades i början, deras DX12 implementation var urusel, det erkändes även av utvecklarna att det var en trasig implementation av DX12, detta har väl putsats på i senare uppdateringar men vet fortfarande inte om det är en bra implementation eller inte?
Detta är ju fortfarande en BETA implementation, så man ska ju inte dra några större slutsatser utifrån detta test !!

Skrivet av Dinoman:

Vulcan har ju imponerat mer än Dx12. Sen om det beror på IDSoftware eller inte låter jag vara osagt.

Kan hälla med om detta, Vulkan vissar större potential överlag, plus att det är ett API som har multi-plattforms stöd.

Skrivet av MrAdde:

Vulkan i DOOM verkar ju vara mycket bättre implementerat.

Håller med om detta, kolla ovanliggande svar.

Skrivet av Cooling23:

Är DX12 verkligen så dåligt eller är det spelutvecklarna som är ute och cyklar?

Detta är en BETA implementation, kolla första svaret i detta inlägg.

Skrivet av backfeed:

Eftersom DX12 lämnar över mycket arbete till utvecklarna så antar jag att det är det senare.

Om inte så finns det ju ingen poäng med DX12 alls...

Kolla första svaret i detta inlägg, för en förklaring.

Skrivet av bowseerz:

Verkar det inte som om att amd kommer att prestera generellt bättre med spel i dx12!?

Detta är vad jag sett generellt genom de flesta tester, AMD har ett bättre stöd för DX12 och Vulkan.

Skrivet av ClintBeastwood:

Känns det inte rätt skevt att 1060 presterar bättre än 390x?

Edit: Ett 970 får samma prestanda som ett 390x och det känns nog ännu skevare.

Edit2: Hoppas redaktionen fortsätter göra tester med både DX11 och DX12 på spel som stödjer det. Personligen bryr jag mig inte om det står DirectX11 eller DirectX12 i spelinställningarna utan vill ha så mycket bps som möjligt.

Detta är en BETA implementation, läs första svaret i detta inlägg för mer info.

Skrivet av Vesh:

Kanske foliehattar lite väl mycket nu men en risk med DX12 kan väl vara att man får ett scenario där spelutvecklare kraftigt kan gynna en tillverkare över en annan och på så sätt segmentera PC-marknaden mellan AMD och nvidia?

Svar på detta är NEJ, då både Nvidia och AMD har varit med och utvecklat både DX12 och Vulkan tillsamans med Microsoft och Khronos Group.

Skrivet av anon185723:

Ser ut att vara en riktigt dålig implementation av directx 12.

Kan hålla med om detta, men som sagt detta är en BETA implementation av DX12, läs första svaret i detta inlägg för mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Fast nu är det väl så att Hitman bara är AMD optimerat i fallet med DX12 och SweC har valt att benchmarka spelet helt i DX11?

Skickades från m.sweclockers.com

De har även dx12-benchmark för Hitman. 390X och Titan XP är de största vinnarna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Precis, då är med andra ord Sweclockers test betydligt mer rättvisande eftersom det i.a.f. bygger på hur det faktiska spelet fungerar hos kund. Medan Guru3Ds test är gjort i en specialsydd testsvit tillhandahållen av AMD... Sen sitter folk och säger att det är Sweclockers test det är fel på?

FXAA och MLAA är båda post p lösningar som är ganska samma.

PCGamer har kört själva spelet med Ultra preset (FXAA eller MLAA) och får samma siffror som 3Dguru.

Det är bara att lyssna på utvecklarna själva om hur de lagt in MSAA optimeringen på CPUn för att förstå att det ger en penalty på DX12 OAVSETT kort.

Men kör man något annat än MSAA så är faktumet att ett RX480 i DX12 är snabbare än ett GTX1060 i DX11. Att då summera att DX12 inte fungerar oavsett är ingen korrekt bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

De har även dx12-benchmark för Hitman. 390X och Titan XP är de största vinnarna.

Inte i prestandaindex, där är alla DX11 och även Hitman.

"Hitman har varit något av en reklampelare för Microsofts grafikgränssnitt DirectX 12, men en minst sagt problematisk implementation av detta gör att vi istället fokuserar på det betydligt jämnare DirectX 11-läget."

Vad problemen är vet jag inte, lirat utan problem på DX12.

Det mest rättvisa borde alltid vara att köra det API där ett kort är bäst. T ex om nu Hitman straffar nVidia kort i DX11, visa då DX11 resultat för nVidia i DX11. Fungerar AMD i Hitman böst med DX12, lägg då in DX12.

Man vill se vilken som maxar mest fps och då skiter man lite i vilket API som drar i trådarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

MSSA är en gammal brutforceteknik som det idag finns bättre alternativ för.
Visst, i höga settings 4x- 8x den är snyggare än FXAA, men så kostar det också ca: 50% i prestanda.
SMAA och TSSAA (som Doom använder) är betydligt bättre i och med att det är motsvarande kvalite' som 4-8x msaa utan prestandaförlust. Man ska också komma ihåg att behovet av antialiasing enkom beror på att vi har för låg DPI på våra skärmar. Vi behöver ca: 4k på en ca: 20 tums skärm för att slippa behovet av "luddiga antialiasing filter" Jo all typ av antialising förutom möjligtvis SSAA (av naturliga skäl) luddar mer eller mindre.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Inte i prestandaindex.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men skillnaden är ändå minimal. Titan XP hade fått ökat index medan de andra hade tappat. De borde väl sätta in det, men ändringen blir väl max +-1.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

För övrigt gissar jag at det var MSAA-jesus som gjorde testet?
Eller hur Emil?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Bara fps tests är ju helt meningslöst.

Vill ha screenshots på DX11 och DX12 med ingående analys om detaljskillnaderna (helst både AMD och Nvidia separat och sen jämfört med varandra).